• شنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۱ / ۰۸:۲۷
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 91071509159

رييس سازمان نهضت سواد آموزي خبر داد:

اظهار بيسوادي 7.5 درصد ايرانيان زير 49 سال

اظهار بيسوادي 7.5 درصد ايرانيان زير 49 سال

رييس سازمان نهضت سواد آموزي كشور گفت: بر اساس اعلام سرشماري سال 90 سه ميليون و 864 هزار نفر در گروه سني 10 تا 49 سال و 340 هزار نفر در گروه سني 6 تا 9 سال اظهار بيسوادي كردند، بر همين اساس حدود 7.5 درصد جمعيت اين گروه‌ها بيسواد محسوب مي‌شوند.

رييس سازمان نهضت سواد آموزي كشور گفت: بر اساس اعلام سرشماري سال 90 سه ميليون و 864 هزار نفر در گروه سني 10 تا 49 سال و 340 هزار نفر در گروه سني 6 تا 9 سال اظهار بيسوادي كردند، بر همين اساس حدود 7.5 درصد جمعيت اين گروه‌ها بيسواد محسوب مي‌شوند.

علي باقرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: بر اساس برنامه‌هايي كه براي نهضت سواد آموزي تا پايان برنامه پنجم هدف گذاري شده، پيدا كردن اين تعداد افرادي كه اظهار بيسوادي كرده‌اند از بين جمعيت 50 ميليوني، كار دشواري است و احصا آنها براي ارائه آموزش‌ها نيازمند همكاري مركز آمار كشور است.

وي افزود: علاوه بر مركز آمار، ساير ارگان‌ها از جمله شركت مخابرات (همراه اول، ايرانسل)، كميته امداد امام خميني (ره)، جهاد كشاورزي، وزارت كار، رفاه، تعاون و سازمان بهزيستي مي‌توانند در شناسايي اسمي و مكاني افرادي كه اظهار بيسوادي كرده‌اند با سازمان نهضت سواد آموزي همكاري كنند.

وي با بيان اينكه بايد بتوانيم تا پايان برنامه پنجم توسعه بيسوادي را به صفر برسانيم، عنوان كرد: هدفگذاري سازمان نهضت براي ريشه كني بيسوادي در سال 94 و با پايان برنامه پنجم توسعه است. اما با توجه به اينكه درصد باسوادي در برخي از استان‌ها از جمله بوشهر، سمنان، اصفهان، زنجان و قزوين بالاست، پيش بيني مي‌كنيم جشن پايان بيسوادي در اين استانها در سال 92 برگزار شود.

رييس سازمان نهضت سواد آموزي كشور با بيان اينكه 320 هزار نفر در شش ماهه نخست سال 91 تحت پوشش‌ آموزش‌هاي اين سازمان قرار گرفته‌اند، گفت: استان‌هاي خراسان رضوي، ايلام، كرمان و گيلان عملكرد خوبي را در اين زمينه داشتند، اين در حالي است كه استان‌هايي همچون تهران، سمنان، خراسان شمالي و مركزي عملكرد پاييني را داشته‌اند و لازم است مباحث مربوط به بيسوادي را با جديت دنبال كنند.

وي با بيان اينكه داشتن بانك اطلاعات اسمي از بيسوادان يك ضرورت براي سازمان نهضت سواد آموزي است، تصريح كرد: اگر اين اطلاعات به درستي احصاء و مشخص نشود، چالش‌هاي گذشته سازمان ممكن است تكرار شود و اعتباراتي كه براي ريشه كني

بيسوادي انجام مي‌شد، ممكن است در جاي واقعي خود هزينه نشود، لذا براي داشتن اين اطلاعات همكاري مركز آمار با اين سازمان ضروري است.

باقرزاده با تاكيد بر اينكه برنامه‌هاي نهضت سوادآموزي بايد با جديت دنبال شود، در خصوص آموزش‌ها از طريق برون سپاري كه يكي از روش‌هاي جديد ارائه خدمات آموزشي به جامعه هدف است، گفت: وضعيت سواد آموزي در كشور به دليل پراكندگي يك مسئله جدي است و با شيوه‌هاي سنتي و داير كردن كلاس در ساعت، زمان و مكان مشخص ممكن نيست، لذا در يكي از برنامه‌هاي اين سازمان مقرر شده از طريق برون سپاري آموزش‌ها با اولويت افراد خانواده و اقوام نزديك انجام شود.

وي ادامه داد: هر چند بخشي از نيروي انساني سازمان نهضت سواد آموزي نيز بر اساس قانون تعيين تكليف شده‌اند، افرادي كه حداقل داراي مدرك ديپلم هستند مي‌توانند با سازمان نهضت سواد آموزي در بخش برون سپاري همكاري آموزشي داشته باشند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۷-۱۶ ۱۳:۲۰

به نظر بنده تا زمانی‌که سوادآموز به دنبال یادگرفتن نباشد و انگیزه نداشته باشد یا اهرم فشاری در دست دست‌اندرکاران سوادآموزی نباشد به صفر رسیدن آمار بیسوادی به معنی واقعی کلمه به این زودی‌ها امکان‌پذیر نیست و هر هزینه‌ای تحت هر عنوان صرفا تلف کردن هزینه و نیروی انسانی موجود در آموزش و پرورش است که می‌تواند به نحو احسن بکارگیری شود. خلاصه مدل باید عوض شود تا جوابگو باشد و نتیجه بدهد.