• جمعه / ۱۴ مهر ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91071408826
  • خبرنگار : 71038

مرور آخرين اخبار انتخاباتي در هفته‌اي كه گذشت

از ديدار ناطق نوري باهاشمي رفسنجاني تا انتقادات اصولگرايان از طرح دولت وحدت ملي

از ديدار ناطق نوري باهاشمي رفسنجاني تا  انتقادات اصولگرايان از طرح دولت وحدت ملي

در حالي كه 9 ماه به زمان برگزاري يازدهمين انتخابات رياست جمهوري و چهارمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا باقي مانده و شايد به خاطر مسائل اقتصادي كشور از جمله نوسانات ارز در حال حاضر ذهن افكار عمومي جامعه چندان به موضوع انتخابات معطوف نشده، اما در مقابل موتور انتخاباتي احزاب گرم و شخصيت‌هاي سياسي موثر در اين عرصه اعم از اصلاح طلب و اصولگرا در حال آماده شدن براي حضور جدي در انتخابات پيش رو هستند، به نحوي كه آن‌ها به فعاليت‌ها و رايزني‌هاي خود در اين عرصه شدت بيشتري داده‌اند.

در حالي كه 9 ماه به زمان برگزاري يازدهمين انتخابات رياست جمهوري و چهارمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا باقي مانده و شايد به خاطر مسائل اقتصادي كشور از جمله نوسانات ارز در حال حاضر ذهن افكار عمومي جامعه چندان به موضوع انتخابات معطوف نشده، اما در مقابل موتور انتخاباتي احزاب گرم و شخصيت‌هاي سياسي موثر در اين عرصه اعم از اصلاح طلب و اصولگرا در حال آماده شدن براي حضور جدي در انتخابات پيش رو هستند، به نحوي كه آن‌ها به فعاليت‌ها و رايزني‌هاي خود در اين عرصه شدت بيشتري داده‌اند.

حزب موتلفه اسلامي

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اساس آخرين اخبار منتشر شده از فعاليت‌هاي انتخاباتي رياست جمهوري يازدهم صبح روز پنچ شنبه دهمین مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی يكي از گروهاي مهم جريان اصولگرا با حضور تعدادي از فعالان سياسي اين جريان با شعار «پیش به سوی دولت و جامعه نمونه اسلامی با گفتمان رهبری» برگزار شد.

در اين مجمع كه يكي از اهداف اصلي آن انتخاب اعضاي جديد شوراي مركزي موتلفه بود ، دبير كل فعلي اين حزب به ايراد سخنراني پرداخت و به صورت گذرا و كلي اشاراتي به انتخابات رياست جمهوري پيش رو و اهميت تداوم گفتمان اصولگرايي كرد.

محمد نبي حبيبي درقسمتي از سخنان خود در اين نشست، با بيان اين‌كه "حزب موتلفه در آستانه انتخابات پيش‌رو كاملا محياست"، تصريح كرد: موتلفه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و انتخابات شوراها کاملا مهیاست تا با همیاری و همکاری دیگر احزاب اصولگرا فصل جدیدی از اجرا را در قاعده هرم قدرت در شورا ها و نیز راس هرم قدرت در انتخابات ریاست جمهوری تجربه کند؛طبیعی است که جامعه با نشاط ایران در جستجوی یک رجل مذهبی و سیاسی است که جز در خصوصیات مثبت، تکراری نباشد، ولی تداوم بخش گفتمان اصولگرایی باشد و هر عمل مفید دولت های گذشته را پی گیری و از هر فعل مضّر و غیر مفید آنها بپرهیزد و با حفظ آرامش، نقد مشفقانه ای به گذشته داشته باشد.

وي در ادامه به برخي از خصوصياتي كه رييس جمهور آينده بايد دارا باشد، از جمله تدین، وابستگی کامل به انقلاب اسلامی، دانش سیاسی ، برنامه محوری برای پاسخگویی به مطالبات معیشتی وغیر معیشتی مردم، اندیشمندی ، فرهیختگی ، فرزانگی ، سعه صدر و بصیرت اشاره كرد و افزود : رييس آتي قوه مجريه بايد اهتمام به استقرار عدالت داشته و مهیای خدمت خالصانه و صادقانه و کارشناسانه به مردم باشد.

حبيب الله عسگر اولادي يكي ديگر از اعضاي ذي نفوذ اين حزب و دبير كل جبهه پيروان خط امام و رهبري كه از تشكل‌هاي موثر جريان اصولگرايي محسوب مي‌شود، نيز در حاشیه دهمین کنگره حزب موتلفه اسلامی در جمع خبرنگاران، درباره شکل‌گیری دولت وحدت ملي که از سوي آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان يك ضرروت براي جامعه مطرح شد، گفت: مساله وحدت وقتی مطرح می‌شود که وحدت وجود نداشته باشد در حالي كه در حال حاضر حول محور رهبري وحدت وجود دارد.

وی در اين ارتباط ادامه داد : اگر ما حرف‌هایی مانند دولت وحدت ملی را مطرح کنیم، در دنیا اينطور انعکاس پیدا می‌کند که ما وحدت نداریم، در حالي که حضور ملت ایران با سليقه‌هاي مختلف در راهپیمایی‌های مختلف نمایانگر وحدت ماست.

دبير كل جبهه ي پيروان خط امام ورهبري تصريح کرد: از منظر سیاسی اگر هدف از وحدت ملی حضور فتنه و انحراف باشد، امری کاملا نادرست است زیرا فتنه و انحراف اساسا وحدت ملی را قبول ندارند.

با توجه به برگزاري مجمع عموي و انتخاب اعضاي جديد شوراي مركزي حزب موتلفه به نظر مي رسد كه موتلفه از اين به بعد به صورت جدي‌تر وارد مباحث انتخابات رياست جمهوري آتي از جمله بحث مصاديق شود.

اصولگرايان تحول خواه

در حالي كه خبر مي رسد فعالیت‌های ستادهای انتخاباتی مشترک میان جمعیت ایثارگران و رهپویان انقلاب اسلامی در سراسر کشور آغاز شده و قرار است كه آنها در آبان ماه به بحث مصاديق انتخابات رياست‌جمهوري آينده ورود پيدا كنند،از حدادعادل به عنوان يكي از گزينه هاي اصلي اين طيف از جريان اصولگرايي نام برده مي شود.

البته او عصر پنجشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه گلستان در پاسخ به سئوالات دانشجویان در ارتباط با حضورش در اين عرصه گفت: درحال بررسی این موضوع هستم و هنوز به تصمیمی درباره شرکت و عدم شرکت نرسیده‌ام.

حدادعادل همچنين در گفت و گويي با ايسنا با بيان اين‌كه هر وقت احساس تكليف كند وارد عرصه انتخابات خواهد شد، حضور در انتخابات رياست جمهوري را منوط به توانائي اداره كشور دانست.

جبهه پايداري ايران اسلامي

همچنين در هفته اي كه پشت سر گذاشتيم طبق آنچه كه قبلا اعلام شد، سخنگوي جبهه پايداري طي نشستي مطبوعاتي ضمن معرفي اعضاي شوراي مركزي و اركان جديد اين تشكل به تشريح ديدگاه‌هاي جبهه پايداري در مورد انتخابات آتي رياست جمهوري پرداخت.

لنكراني در سخنان خود با تاكيد براين‌كه رييس جمهور آينده بايد بتواند گفتمان پيشرفت و عدالت را براساس الگوي اسلامي دنبال كند و در واقع به دنبال ترويج اين گفتمان باشد، اظهارداشت : معتقديم كه رياست جمهوري يك كار فردي نيست و رييس جمهور بايد نماينده يك گفتمان باشد و بيش از اين‌كه مصداق فرد مهم باشد، اين مهم است كه فردي كه مي‌خواهد امور را در دست بگيرد، چه تيمي خواهد داشت، چه گفتماني را دنبال مي‌كند و چه كارهايي را مي‌خواهد انجام دهد.

او با تاكيد بر اين‌كه شوراي مركزي اين تشكل وارد بحث مصاديق انتخاباتي نشده است، افزود: بيش از آنكه مهم باشد كه اين مصداق از درون جبهه پايداري باشد يا نه، مهم اين است كه مصداق توان پيگيري گفتمان را داشته باشد.

وي همچنين در مورد ايده هاشمي مبني بر تشكيل دولت وحدت ملي گفت: بايد ديد منظور از وحدت ملي چيست؟. اگر منظور كساني كه اين موضوع را مطرح مي‌كنند، اين است كه كساني كه در گذشته مناصبي داشته‌اند و بعضا نيز از آن سوءاستفاده كرده‌اند و چندين بار نيز در انتخابات شركت كرده‌اند و مورد استقبال آراي مردم قرار نگرفته‌اند، تحت اين عنوان خود را ساماندهي كنند، اين مورد قبول مردم نيست و كمكي به حل مشكلات مردم نمي‌كند.

در اين نشست مطبوعاتي لنكراني به تشكيل شوراي فقاهتي با حضور آيت الله مصباح يزدي و آيت اله خوشوفت در اين جبهه اشاره كرد كه كه قرار است درتصميم گيري هاي كلان اين جبهه كه بحث در مورد انتخابات رياست جمهوري آتي نيز شامل آن مي شود نقش اساسي و محوري داشته باشد.

سخنگوي جبهه پايداري در اين زمينه تصريح كرد:برخي از تصميمات جبهه پايداري از جمله تصميمات كلان آن الزاما بايد به تاييد شوراي فقاهتي برسد و به طور معمول نيز كليه‌ي مصوبات شوراي مركزي جبهه پايداري به استحضار اين شورا خواهد رسيد كه اگر اعضاي شورا نظري در مورد آن دارند، بيان كنند.

جبهه ايستادگي

از طرف ديگر دبيركل جبهه ايستادگي ايران اسلامي يكي ديگر از تشكل هاي جديد جريان اصولگر ا نيز اعلام كرده كه هنوز موتور انتخاباتي اين جبهه روشن نشده است.

حجت‌الاسلام و المسلمين حبيبي دبيركل اين تشكل با بيان اين مطلب به خبرنگار ايسنا گفت: فضا جامعه هنوز انتخاباتي نشده است و در واقع موتور انتخابات آن طور كه بايد و شايد روشن نشده است.

جامعه اسلامي مهندسين

همچنين دبيركل جامعه ي اسلامي مهندسين نيز سه شنبه هفته گذشته با برگزاري يك نشست مطبوعاتي در دفترمركزي اين تشكل ضمن اعلام اين موضوع كه ناطق نوري تا به حال براساس آنچه اظهارنظر كرده آمادگي براي حضور در عرصه ي انتخابات آتي را ندارد، اما اگر زماني اعلام حضور كند بررسي‌هاي لازم انجام خواهد شد، گفت : انتخابات رياست جمهوري هنوز از نظر فعاليت فعالان سياسي غبارآلود و مبهم است، البته جريان‌هاي مختلفي فعال هستند و جامعه اسلامي مهندسين نيز كارگروهي شكل داده است تا در مورد شاخص‌ها و مصاديق انتخابات رياست‌جمهوري بررسي لازم را انجام دهد. اصولگرايان نيز همه در تلاش هستند تا به وحدت حداكثري برسند.

محمد رضا باهنر همچنين در بخشي ديگر از اين نشست خبري با بيان اين‌كه چندين بار از آقاي لاريجاني در مورد نامزد شدنشان در انتخابات آتي سوال شده است و ايشان گفته‌اند كه قصدي ندارند، در ارتباط با بحث دولت وحدت ملي نيز اظهار داشت:كساني كه اين واژه را به كار مي‌برند، بايد تعريف خود را روشن كنند چون برداشت‌هاي مختلفي از آن وجود دارد ؛ اگر معناي اين واژه متحد شدن همه گروه‌ها از جمله ضد انقلاب،‌منحرف،‌فتنه‌گر و غيره باشد تا به تشكيل يك دولت منجر شود قابل قبول نيست، اما اگر به معناي استفاده از همه ظرفيت‌هاي مثبت نظام باشد امري خوب و ضروري است.

ديدار ناطق نوري و هاشمي رفسنجاني

در حالي كه گروه‌هاي مختلف جريان اصولگرا ديدگاه‌هاي بعضا انتقادي نسبت به پيشنهاد تشكيل دولت وحدت ملي داشتند در هفته ي گذشته روزنامه ي آرمان خبر داد كه حجت الاسلام و المسلمين ناطق نوري يكي از ريش سفيدان سابق جريان اصولگرا كه چند سالي است از مديريت و رهبري اين جريان فاصله گرفته با ارائه كننده اين يپشنهاد يعني آيت الله هاشمي رفسنجاني ديدار كرده است.

به گزارش ايسنا اين خبر تاكنون توسط اين دو شخصيت و يا دفاترشان تاييد نشده است.

حزب اسلامي كار اسلامي

البته در كنار گمانه‌زني‌ها درباره احتمال حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري آينده در هفته گذشته،حسين كمالي دبيركل حزب اسلامي كار و يكي از نزديكان به رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام براي حضور در صحنه انتخابات رياست جمهوري يازدهم به عنوان كانديدا اعلام آمادگي كرد.

در اين ارتباط معاون دبيركل خانه كارگر در امور استان‌ها از تصميم اين تشكل مبني بر معرفي حسين كمالي به عنوان كانديداي نهايي خانه كارگر در انتخابات رياست جمهوري آينده خبر دادو اظهار داشت :كانديداي ما براي انتخابات رياست جمهوري آينده آقاي كمالي است و ما توانستيم تا 60 درصد موافقت ايشان را جلب كنيم و همچنان در حال رايزني با وي هستيم.

حسن صادقي در مورد رابطه اين تشكل به عنوان يك تشكل نسبتا اصلاح طلب با ديگر تشكل هاي اين جريان نيز گفته ما با ديگر اصلاح‌طلبان مشكلي نداريم و اصلاح‌طلبان نبايد نگران باشند كه چرا ما كانديدا معرفي كرده‌ايم.

حزب مردم سالاري

به گزارش در هفته گذشته رييس ستاد انتخابات حزب مردم‌سالاري، حزبي كه به عنوان يكي از گروه‌هاي فعال جريان اصلاح طلب در سال‌هاي اخير كه مدتي است، فعاليت‌هاي خود را در مورد انتخابات و ترغيب اصلاح طلبان جهت حضور در اين عرصه و معرفي يك كانديدا آغاز كرده است،اعلام كرد: تا عيد غدير بر روي «طرح مناسك» يا هر روش اجماعي ديگر به تفاهم خواهيم رسيد تا همه اصلاح‌طلبان از يك نفر حمايت كنند.

مطهري‌نژاد اظهار كرد: اعضاي حزب مردم‌سالاري در اردوي تابستاني خود در مريوان كه 24 تير برگزار شد، من را به عنوان رييس ستاد انتخابات حزب انتخاب كردند و از همان زمان فعاليت‌هاي خود را براي مباحثي انتخاباتي آغاز كرديم.

وي با اشاره به اينكه در جلسات مختلف شوراي مركزي حزب مردم‌سالاري، موضوع انتخابات بررسي شده است، افزود: مردم‌سالاري همراه با باقي اصلاح‌طلبان بر دو نكته تاكيد دارد؛ اول آنكه در انتخابات حضور و مشاركت فعال و جدي داشته باشيم و دوم آنكه با هيچ نيروي اصول‌گرايي ائتلاف نكنيم بلكه دنبال نامزد مستقل اصلاح‌طلب باشيم و توافق بقيه اصلاح‌طلبان هم جلب شده است.

مطهري‌نژاد با تاكيد بر اين‌كه در تلاش براي اجماع ميان اصلاح‌طلبان هستيم، خاطرنشان كرد: حزب مردم‌سالاري طرح مناسك را براي اجماع در بين اصلاح‌طلبان مطرح كرده است. اين طرح مبني بر اين است كه اگر آقاي خاتمي نامزد شود، همه از ايشان حمايت كنيم، اما اگر آقاي خاتمي آمادگي نداشته باشند و نپذيريند، مجمع نخبگان اصلاح‌طلبان سراسر كشور را تشكيل دهيم تا همه كساني كه آمادگي نامزد شدن و ثبت‌نام دارند، برنامه‌‌هاي خود را ارائه دهند، راي‌گيري شود و همه از كسي كه راي آورد حمايت كنند.

رييس ستاد انتخابات حزب مردم‌سالاري تصريح كرد: همان‌طور كه اعلام شد، تا عيد غدير روي طرح مناسك يا هر روش اجماعي ديگر به تفاهم خواهيم رسيد تا همه از يك نفر حمايت كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha