• دوشنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 91071006345

جي‌ميل رفع فيلتر شد

 جي‌ميل رفع فيلتر شد

دسترسي به سرويس جي‌ميل از امروز امكان‌پذير شده است.

دسترسي به سرويس جي‌ميل از امروز امكان‌پذير شده است.

به گزارش خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سرويس اي‌ميل گوگل كه چند روز پيش در ايران مسدود شده بود، از امروز براي كاربران امكان‌پذير است و ظاهرا بخشي از كاربران از شب گذشته توانسته بودند به سرويس جي‌ميل خود دسترسي داشته باشند.

دسترسي به سرويس جي‌ميل از روز دوم مهرماه در بسياري شهرهاي كشور محدود شد. علت اين اقدام نيز پخش فيلم جسارت‌آميز نسبت به ارزش‌ها و مقدسات مسلمانان و اصرار بر حذف نكردن اين فيلم در بخش‌هاي زيرمجموعه‌ي با اين شركت خدمات‌دهنده‌ي اينترنتي (يوتيوب) اعلام شد.

روز بعد وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام كرد كه سرويس «جي‌ميل» با حكم دادگاه فيلتر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رضا تقي‌پور در جمع خبرنگاران در توضيح دليل فيلتر شدن جي‌ميل نيز اظهار كرد: زماني كه مقررات كشورها رعايت نمي‌شود دادگاه هر كشور حكمي در مواجهه با آن صادر مي‌كند كه در اين مورد نيز اين اتفاق در كشور ما رخ داده است. دادگاه ما در اين رابطه حكمي داده كه اگر روزي اين حكم تغيير كند، فيلترينگ نيز برداشته مي‌شود.

تقي‌پور در پاسخ به اين پرسش كه كدام دادگاه اين حكم را صادر كرده است؟ گفت:‌ از قوه قضاييه بپرسيد.

در همين ارتباط دبير كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه گفت: اختلالات ايجاد شده روي سرويس جي‌ميل سايت گوگل و برخي ديگر از سرويس‌هاي آن سايت به لحاظ فيلتر شدن سايت يوتيوب است.

عبدالصمد خرم‌آبادي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تصريح كرد: با توجه به انتشار فيلم موهن به ساحت مقدس پيامبر عظيم‌الشان اسلام (ص) در سايت يوتيوب و عدم توجه مديران اين سايت به اعتراض‌هاي گسترده و شديد مسلمانان جهان نسبت به آن، سايت مذكور بنا به درخواست‌هاي مكرر مردمي از سوي كارگروه تعيين مصاديق از دسترس خارج شد.

وي افزود:‌ سايت يوتيوب كه از طريق پروتكل http به نمايش گذاشته مي‌شد، پيش از اين فيلتر شده بود اما سايت گوگل، يوتيوب را از طريق پروتكل https به نمايش مي‌گذاشت و در حقيقت سيستم فيلترينگ جمهوري اسلامي ايران را دور مي‌زد.

كارگروه مذكور براي مقابله با اين اقدام گوگل و جلوگيري از استمرار نمايش فيلم موهن، سايت يوتيوب را كه از طريق پروتكل https قابل رويت بود، فيلتر كرد كه با توجه به اشتراك سرورهاي گوگل و يوتيوب اين اقدام موجب شد سرويس جي‌ميل و پروتكل https سايت گوگل نيز با اختلالاتي مواجه شوند.

طي روزهاي گذشته دسترسي به جيميل همچنان امكانپذير نبود تا اينكه معاون وزير ارتباطات در پاسخ به اينكه آيا ممكن است جي‌ميل رفع فيلتر شود تنها به اين پاسخ اكتفا كرد كه مذاكراتي دراين زمينه در حال انجام است.

حكيم‌جوادي در پاسخ به سوالي كه درباره فيلترينگ جي‌ميل مطرح شده بود اظهار كرد: ‌وظيفه ما ايجاد زيرساخت‌هاي اصلي و آماده سازي شرايط براي كاربران است.

وي ادامه داد: به هر حال زمينه سازي‌ها صورت گرفته كه كاربران بتوانند از منابع داخلي استفاده كنند اما برخي تصميم گيري‌ها هم در سطوح ديگري صورت مي‌گيرد و به شكل قانون به ما ابلاغ مي‌شود كه دراين زمينه ما موظف به اجراي قانون هستيم.

اما رييس سازمان فن‌آوري اطلاعات در پاسخ به اين سوال كه با وجود گذشت چندين روز از فيلتر شدن سايت جي‌ميل هنوز توضيح مشخصي درباره چرايي اين موضوع ارائه نشده و گاه علت اقدامات تحريمي عليه گوگل انتشار فيلم موهن عنوان مي‌شود و گاه دامنه‌هاي جي ميل و در اين ميان برخي مقامات هم از رفع فيلتر شدن جي‌ميل در آينده‌اي نزديك خبر مي‌دهند توضيح داد: حوزه فن‌آوري اطلاعات حوزه خاصي است كه در آن هر روز با يك اتفاق جديد مواجه مي‌شويم. اكنون ما در بحث فني مشكل خاصي در زمينه ارتباط با جي‌ميل يا گوگل نداريم. موضوع توهين آن‌ها به پيامبر عظيم‌الشان اسلام در چنين سطح وسيعي چيزي نبوده كه در هيچ كجاي دنيا جاي سكوت داشته باشد اكنون شاهديم كه هر روز مسلمانان در نقاط مختلف دنيا به اعتراض‌هاي شديد در اين زمينه مي‌پردازند اما واقعا نحوه عملكرد گوگل در كشور ما جاي بررسي دارد.

وي ادامه داد: ما طي دوران گذشته بارها از اين شركت خواسته‌ايم كه در زمينه سياست‌گذاري‌هايش در ايران با ما وارد مذاكره شود. اما اين اتفاق هيچ گاه صورت نگرفته و اين در حالي است كه برخورد گوگل در كشورهاي ديگر دنيا اين گونه نيست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha