• پنجشنبه / ۶ مهر ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 91070604020

توصيه آموزش و پرورشي‌ها به دانش‌آموزان

دانش آموزان حل‌المسائل نخرند

دانش آموزان حل‌المسائل نخرند

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه كتابهاي كمك آموزشي «حل‌المسائل» تفكر دانش آموزان را كاهش مي‌دهد، تاكيد كرد: خانواده‌ها و دانش آموزان از خريد حل‌المسائل براي يادگيري و كمك به محتواي دروس خودداري كنند.

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه كتابهاي كمك آموزشي «حل‌المسائل» تفكر دانش آموزان را كاهش مي‌دهد، تاكيد كرد: خانواده‌ها و دانش آموزان از خريد حل‌المسائل براي يادگيري و كمك به محتواي دروس خودداري كنند.

فاطمه قربان در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» ايسنا، با انتقاد از اينكه كتابهاي كمك آموزشي تفكر وخلاقيت دانش آموزان را كاهش مي‌دهد، اظهار كرد: كتابهاي ابتدايي به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه دانش آموزان را از همان ابتدا پژوهش محور و متفكر تربيت مي‌كنند، اين در حالي است كه كتابهاي كمك آموزشي اين فرصت طلايي و زمان فكر كردن را از دانش آموزان مي‌گيرند.

وي با بيان اينكه دانش آموزان ابتدايي به ويژه پايه ششم از خريد كتابهاي كمك آموزشي و حل‌المسائل خودداري كنند، از خانواده‌ها خواست دانش آموزان را براي يافتن پاسخ‌هاي سوالات ياري كنند، اما نبايد براي اين كار از حل‌المسائل و كتابهاي كمك آموزشي استفاده شود.

قربان تصريح كرد: يكي از اهداف تحول بنيادين در بازنگري و اصلاح كتب، پژوهش محوري دانش آموزان و واداشتن آنها به تفكر بيشتر است، ضمن آنكه دانش آموزان را از حالت تك محوري خارج كرده و خانواده‌ها نيز با مسائل درسي درگير مي‌شوند.

وي ادامه داد: يكي ديگر از اهدافي كه در سند تحول مورد توجه قرار گرفته، ورود خانواده‌ها براي آموزش دانش آموزان است و هدف از اين نگاه به كتب و محتواي دروس درگيري ذهن دانش آموزان در محيط آموزش و خانه با مسائل مباحث درسي است، چرا كه صرف مدت زمان طولاني براي يافتن پاسخ‌هاي مناسب و صحيح، ذهن دانش آموزان را به سمت پژوهش محوري هدايت مي‌كند.

معاون وزير آموزش و پرورش گفت: حل المسائل و يا كتابهاي كمك آموزشي دانش آموزان را حافظه محور بار مي‌آورد، در حالي كه بر اساس سند درس ملي و سند تحول هدف پررنگتر كردن تفكر در دانش آموزان است.

به گزارش ايسنا، همچنين حميدرضا حاجي بابايي ـ وزير آموزش و پرورش ـ نيز در اولين روز از بازگشايي مدارس با انتقاد از برخي انتشاراتي كه اقدام به ارائه كتاب‌هاي كمك آموزشي و يا كتاب هاي جديدالتاليف كرده‌اند، گفت: اين گونه اقدامات تعطيل كردن فكر است و كارهاي كمك آموزشي كه بيرون از آموزش و پرورش انجام مي‌شود، كمك به فكر كردن نيست البته ما مي‌خواهيم كه اين گونه نشريات درآمدهاي خود را داشته باشند، اما به كمك تعليم و تربيت بيايند تا دانش آموزان مسائل را عميق‌تر بفهمند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha