• دوشنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۸:۴۶
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 91062715602

معاون سلامت آموزش و پرورش خبرداد:

نظارت نامحسوس بر بوفه‌هاي مدارس

نظارت نامحسوس بر بوفه‌هاي مدارس

معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: مديران مدارس موظفند تمامي شرايط بهداشتي پايگاه تغذيه سالم اعم از مواد خوراكي و فضاي فيزيكي و شرايط فروشنده مواد خوراكي بوفه را بر اساس استانداردهاي تعريف شده رعايت كنند.

معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: مديران مدارس موظفند تمامي شرايط بهداشتي پايگاه تغذيه سالم اعم از مواد خوراكي و فضاي فيزيكي و شرايط فروشنده مواد خوراكي بوفه را بر اساس استانداردهاي تعريف شده رعايت كنند.

محمد چينيان در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اقدامات اساسي آموزش و پرورش در خصوص ارائه آموزش اطلاعات صحيح غذا و تغذيه‌اي به دانش آموزان گفت: آموزش كارشناسان مراقبين سلامت، معلمان، مديران، برگزاري كارگاه آموزشي تغذيه، طرح آهن ياري ويژه دختران مقطع راهنمايي و متوسطه، برنامه تغذيه رايگان، برنامه شير مدارس، توزيع پوستر و بروشوربخشي از اين اقدامات است.

وي افزود: مطالب مباحث غذا و تغذيه در كتب درسي در مقاطع مختلف (ابتدايي، راهنمايي و متوسطه عنوان شده و هر ساله دستور العمل پايگاه تغذيه سالم، تهيه و تدوين و به صورت كتابچه شيوه نامه پايگاه تغذيه سالم ويژه مديران مدارس استانها ارسال مي شود.

چينيان تصريح كرد: بر اساس اين دستور العمل، كليه مديران مدارس موظفند تمامي شرايط بهداشتي پايگاه تغذيه سالم اعم از مواد خوراكي و فضاي فيزيكي و شرايط فروشنده مواد خوراكي بوفه بر اساس استانداردهاي تعريف شده رعايت كنند.

وي تاكيد كرد: براي نظارت بهتر و بيشتر ،بازديد از پايگتاه‌هاي تغذيه سالم در مدارس در استانها توسط كارشناسان مرتبط به طور محسوس و نامحسوس صورت مي‌گيرد.

معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: يكي مهمترين مراحل شكل دهنده‌ غذايي خانواده، مجموعه عادات و فرهنگ غذا و تغذيه‌اي آن جامعه است و اين عادات از بدو تولد در درون خانواده شكل مي‌گيرد كه خود وابسته و بستري است كه جامعه فراهم مي‌آورد. اما مجموعه عواملي كه اين بستر را مي‌سازد از فرهنگ و آداب و سنن هر جامعه گرفته شده كه تحت تاثير وضعيت جغرافيايي، فرهنگي و اجتماعي و اقتصادي و آگاهيهاي تغذيه‌اي در افراد جامعه است.

وي ادامه داد: بسياري از الگوهاي رفتاري و عادات غذايي در سنين كودكي شكل مي‌گيرد با توجه به اينكه كيفيت و كميت الگوي غذايي نقش به سزايي در سلامت و پيشگيري از انواعي از بيماريها ايفا مي‌كند چگونگي شكل گيري عادات و الگوي غذايي كودكان مي‌تواند حائز اهميت باشد.

چينيان خاطرنشان كرد: از آنجايي كه كودكان وعده‌هاي غذايي اصلي را اكثرا در خانه و با حضور والدين مصرف مي‌كنند، الگوي غذايي آنها تابع خانواده است ولي ميان وعده‌هاي در مدرسه و با دوستان و همسالان مصرف مي‌ شود لذا سهم ميان وعده‌ها در تامين انرژي و مواد مغذي ضروري است به ويژه دانش آموزان حائز اهميت است. بر اين اساس پايگاه تغذيه سالم مكاني مناسب براي تامين مواد خوراكي با ارزش است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha