• یکشنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91062614826
  • خبرنگار : 71251

امسال سيب ايراني ركورد توليد و صادرات را مي‌شكند

ايــران؛ چـهـارمـيـن تـولـيـدكـنـنـده ســـيـب در دنــيـا

ايــران؛ چـهـارمـيـن تـولـيـدكـنـنـده ســـيـب در دنــيـا

در سال جاري توليد سيب با رشد 35 درصد به بيش از سه ميليون و 700 هزار تن خواهد رسيد كه ركود توليد و صادرات اين محصول در سال‌هاي گذشته را مي‌شكند.

در سال جاري توليد سيب با رشد 35 درصد به بيش از سه ميليون و 700 هزار تن خواهد رسيد كه ركود توليد و صادرات اين محصول در سال‌هاي گذشته را مي‌شكند.

مجتبي شادلو ـ رييس اتحاديه باغداران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به توليد دو ميليون و 800 هزار تن سيب در سال گذشته گفت: سال گذشته استان آذربايجان غربي به عنوان يكي از قطب‌هاي توليد سيب با مشكل مواجه شد و درختان اين منطقه به دليل عدم تلقيح ناشي از وجود ريزگردها و غبار تنها 500 هزار تن محصول دادند كه امسال با توجه به بازگشت شرايط اقليمي اين منطقه به حالت طبيعي ميزان باردهي درختان افزايش يافته و بيش از يك ميليون و 200 هزار تن سيب برداشت خواهد شد.

وي افزود: امسال 700 هزار تن افزايش توليد در اين بخش داريم و در مناطق ديگر هم ميزان باردهي و عملكرد در واحد سطح افزايش يافته است لذا امسال محصول سيب ركورد توليد سال‌هاي گذشته را مي‌شكند.

به گفته شادلو سال گذشته 500 هزار تن سيب به كشورهاي هند، پاكستان، افغانستان، تركيه، عراق، آسياي ميانه، كشورهاي حاشيه خليج فارس و كشورهاي اروپايي صادر شده است.

رييس اتحاديه باغداران كشور اظهار كرد: سيب ايراني در بازارهاي اروپايي از جايگاه خاصي برخوردار است اما مشكلات حمل و نقل محدوديت‌هايي را در اين عرصه ايجاد كرده است.

وي تاكيد كرد: اگر مسئولان از صادرات اين محصول به عنوان پر مزيت‌ترين محصول باغي حمايت كنند و شرايط گمركي و خروجي را تسهيل كنند ارزآوري بالاي از اين ميوه عايد كشور خواهد شد.

شادلو اعلام كرد: امسال نيازمند توسعه بازار صادراتي سيب هستيم چراكه يك و نيم ميليون تن از اين ميوه مازاد مصرف داخل بوده و بايد صادر شود.

سالانه حدود 70 ميليون تن سيب در جهان توليد مي‌شود كه كشور چين اولين توليد كننده اين ميوه محسوب مي‌شود و ايران با توليد دو ميليون 800 هزار تن در سال گذشته به چهارمين رتبه توليد اين محصول را به خود اختصاص داد.

استان‌‌هاي آذربايجان غربي و شرقي، اردبيل، اصفهان، تهران (دماوند) خراسان رضوي و شمالي، فارس و كهگيلويه و بوير احمد به عنوان مراكز عمده توليد سيب به شمار مي‌رود كه برداشت اين محصول از مهرماه آغاز مي‌شود و تا خردادماه هر ساله ذخيره‌هاي آن براي تامين نياز بازار موجود است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha