• یکشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۸:۴۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91061911766
  • منبع : صدا و سیما

قشقاوي: رويكرد خصمانه كانادا به ايران برآمده از ماهيت ذاتي متجاوزان به حقوق بشر است

قشقاوي: رويكرد خصمانه كانادا به ايران برآمده از ماهيت ذاتي متجاوزان به حقوق بشر است

معاون وزير خارجه ايران اقدام دولت کانادا در قطع روابط با ایران را نابخردانه، شتابزده، غیردیپلماتیک و غیرعقلانی توصیف کرد.

معاون وزير خارجه ايران اقدام دولت کانادا در قطع روابط با ایران را نابخردانه، شتابزده، غیردیپلماتیک و غیرعقلانی توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسن قشقاوی، معاون کنسولی، پارلماني و امور ايرانيان خارج كشور وزير خارجه ايران در برنامه کنکاش شبکه جهانی جام‌جم با بررسی و تحلیل اقدام تبلیغاتی کانادا در قطع روابط با جمهوری اسلامی ایران و پیامدها، ریشه‌ها و دلایل آن، این اقدام دولت کانادا را شتابزده، کاملاً سیاسی و غیردیپلماتیک دانست و گفت: این که هر کشور بخواهد با کشوری دیگر رابطه داشته باشد یا نه، یک امر طبیعی است اما چگونگی آن که بدون دلیل، شتابزده، غیردیپلماتیک با دلایل واهی و غیرعقلانی و پیش پا افتاده انجام شده مورد توجه و تعجب برانگیز است.

معاون وزير خارجه ايران با اشاره به برخی شواهد مبنی بر این که این کار دولت کانادا بدون بررسی و دلیل مناسب انجام شده، اظهار کرد: یک هفته قبل از این تصمیم بالاترین مقام کنسولی و سفارت کانادا در تهران از مسوولان وزارت امور خارجه کشورمان تقاضای ملاقات حضوری کرده که نشان دهنده آن است که تا چند روز قبل از این اقدام عجولانه دولت کانادا هیچ تصمیمی در این زمینه در بین نبوده است.

قشقاوی با اشاره به حضور 400 هزار ایرانی در کانادا و 140 هزار پرونده کنسولی در سفارت ایران در کانادا و مراجعه حضوری 80 تا 100 نفر در روز برای صدور گذرنامه و شناسنامه خاطرنشان کرد: ما در کانادا روزانه 120 گذرنامه و 10 شناسنامه صادر کرده و در حل و فصل مشکلات 20 تا 25 هزار دانشجوی مشغول به تحصیل در این کشور بسیار فعال و هماهنگ عمل می‌کردیم و هیچ مشکل حقوقی ـ سیاسی ـ کنسولی و دیپلماتیک هم در بین نبود.

وی اضافه کرد: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که دولت کانادا با فشار صهیونیست‌ها و به جبران برگزاری موفق اجلاس جنبش غیرمتعهدها به این اقدام غیردیپلماتیک دست زده و مطمئناً هیچ دلیل به‌جز مسائل سیاسی در بین نبوده است.

قشقاوي هم‌چنین درباره اظهارات وزير خارجه كانادا درباره وضع حقوق بشر در ايران گفت: كانادا به عنوان مستعمره انگليس و از فرمانداري‌هاي كل آن كشور شايستگي ابراز نظر درباره كشور متمدن، باستاني و تاريخي مانند ايران را ندارد. برخي مقامات كانادايي با اظهار نظرات نسنجيده خود و براي خوش خدمتي به اربابان خويش مطلبي را بيان مي‌كنند كه در شان خودشان است.

معاون وزير خارجه كشورمان در پایان رويكرد خصمانه كانادا به جمهوري اسلامي ايران را برآمده از ماهيت ذاتي متجاوزان به حقوق بشر دانست و گفت: كانادا با سابقه اشغال سرزمين‌هاي بوميان و نقض گسترده حقوق آنان و هم‌چنين نقض حقوق اقليت‌ها به‌ويژه مسلمانان، اگر چه در جايگاه يك متهم حقوق بشر نشسته است اما تلاش مي‌كند خود را حامي حقوق انسان‌ها نشان دهد و اين تناقض هيچ‌گاه قابل جمع نخواهد بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha