• چهارشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 91060804276

مروري بر عملكرد آموزش و پرورش در دولت‌هاي نهم و دهم

مروري بر عملكرد آموزش و پرورش در دولت‌هاي نهم و دهم

آموزش و پرورش به عنوان دستگاه متولي تعليم و تربيت همواره برنامه‌هاي خود را تغيير داده است تا بتواند نظام آموزشي خود را متناسب با نيازها و برنامه‌هاي جامعه پيش ببرد و در سالهاي اخير اين دگرگوني شتاب بيشتري به خود گرفت و با رونمايي از سند تحول بنيادين اين وزارتخانه براي نخستين بار در طول تاريخ آموزش و پرورش داراي برنامه و سند جامع شد.

آموزش و پرورش به عنوان دستگاه متولي تعليم و تربيت همواره برنامه‌هاي خود را تغيير داده است تا بتواند نظام آموزشي خود را متناسب با نيازها و برنامه‌هاي جامعه پيش ببرد و در سالهاي اخير اين دگرگوني شتاب بيشتري به خود گرفت و با رونمايي از سند تحول بنيادين اين وزارتخانه براي نخستين بار در طول تاريخ آموزش و پرورش داراي برنامه و سند جامع شد.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تدوين، تصويب و رونمايي از سند تحول راهبردي نظام آموزش و پرورش به عنوان يك اقدام بي‌نظير در تاريخ آموزش و پرورش و با الهام از مباني اسلامي تدوين شده است و به منزله قانون اساسي و نقشه راه فعاليت‌هاي آن خواهد بود تا بستر مناسبي را براي تربيت دانش‌آموزاني مومن، متعهد، ولايت‌مدار، حق‌طلب، خوداتكا و تلاشگر در كسب مرجعيت علمي جهان و در تراز جمهوري اسلامي در افق چشم‌انداز 1404 فراهم آورد.

تاسيس دانشگاه فرهنگيان و پرديس‌هاي تابعه در استان‌ها

تاسيس دانشگاه فرهنگيان و پرديس‌هاي تابعه در استان‌ها و اخذ مجوز پذيرش 25 هزار دانشجو در دوره كارشناسي براي اولين بار در آموزش و پرورش كشور يكي ديگر از اين اقدامات بود كه مي‌توان گفت با ايجاد اين دانشگاه‌ها براي هميشه مشكل تربيت نيروي انساني متخصص و تربيت معلم در آموزش و پرورش ساماندهي شده و معلمان به صورت بومي در شهرستانهاي محل سكونتشان تحصلاتشان را به اتمام رسانده و جذب آموزش و پرورش مي‌شوند، لذا با تصويب طرح احياي مراكز تربيت معلم در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، اين در جهت ارتقاي كيفي دانش و مهارت‌هاي شغلي فرهنگيان فعاليت خواهند كرد.

صدور مجوز 172 مركز راهنماي مشاوره خانواده در سطح كشور، ايجاد 10 هزار مدرسه قرآني و برنامه‌ريزي به منظور افزايش آن به 20 هزار مدرسه در سال 90، سامان‌دهي فعاليت‌هاي قرآني تاليف 83 عنوان كتاب خودآموز قرآن، راه‌اندازي 500 مدرسه تخصصي ورزش و اجراي موفقيت‌آميز طرح ملي (سباح) و آموزش شنا به حدود 900 هزار دانش‌آموزان پايه سوم ابتدايي در سال 90 و تحت پوشش قرار دادن همين تعداد در سال 91 براي اولين بار در كشور بخش ديگري از اقدامات آموزش و پرورش در 2 سال اخير بود.

راه‌اندازي 5 رشته ورزشي ويژه دانش آموزان ابتدايي

به گزارش ايسنا، مهمترين اقدامي كه در راستاي تحول بنيادين صورت گرفته توجه ويژه به ورزش دانش‌آموزي است و اجراي طرح آموزش ژيمناستيك در پايه دوم ابتدايي و طناورز در پايه چهارم ابتدايي و راه‌اندازي رشته‌هاي دو ميداني براي پايه جديدالتاسيس ششم با هدف توسعه ورزش در مدارس و سلامت نوجوانان صورت گرفته است اين در حاليست كه در گذشته همه ورزش به يك يا دو ساعت در هفته خلاصه مي‌شد كه اهميت چنداني نداشت و بيشتر مواقع اين ساعت در اختيار ساير معلمان براي برگزاري كلاس‌هاي جبراني قرار مي‌گرفت.

افزايش ظرفيت برگزاري اردوهاي راهيان‌نور از 30 هزار نفر در سال 87 به 300 هزار نفر در سال 88 و 600 هزار نفر در سال 89 و اعزام يك ميليون و دويست هزار نفر در سال برخي ديگر از اقدامات حوزه پرورشي آموزش و پرورش است. همچنين افزايش ظرفيت طرح هجرت كه تا دولت نهم 300 هزار نفر روز بود در دولت نهم به يك ميليون و 400 هزار نفر و در دولت دهم 4 ميليون و 400 هزار نفر افزايش يافته است.

ايجاد بيش از 9 هزار مجتمع آموزشي و پرورشي روستايي

به گزارش ايسنا، در راستاي توسعه عدالت آموزشي بيش از 9 هزار مجتمع آموزشي و پرورشي روستايي (طرح ترنم ولايت) در مناطق روستايي و دورافتاده ايجاد شده است و مقدمات راه‌اندازي بيش از سه هزار مجتمع آموزشي و پرورشي شهري (حيات طيبه) نيزبه منظور هم‌افزاري و استفاده بهينه از امكانات يكديگر براي سال جاري شكل گرفته است.

توجه به مدارس خارج از كشور با نگاه توسعه‌اي اين مدارس نيز در برنامه‌هاي آموزش و پرورش به خوبي ديده شده به طوري كه تعداد اين مدارس از 284 مدرسه در سال 84 به 368 مدرسه در دولت نهم افزايش يافته و در دولت دهم نيز تعداد مدارس خارج از كشور به 488 رسيده است.

90 درصد زيربناي آموزشي كشور بعد از انقلاب اسلامي ساخته شده كه 32 درصد آن از دولت نهم تاكنون بوده است

به گزارش ايسنا، در حالي كه تنها 29 ميليون مترمربع فضاي آموزشي طي سال‌هاي 57 تا 84 احداث شده كه طي 8 سال يعني در دولت نهم و دهم 18 ميليون مترمربع فضاي آموزشي توسط سازمان آموزش و پرورش احداث شده است و كل زيربناي آموزشي كشور كه قبل از انقلاب اسلامي 15 ميليون مترمربع بوده است و از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تا پايان سال 83، سي‌و سه ميليون مترمربع و از ابتداي دولت دهم تاكنون 7 ميليون مترمربع فضاي آموزشي ساخته و تحويل شده است و به طور كلي مي‌توان گفت 90 درصد زيربناي آموزشي كشور بعد از انقلاب اسلامي ساخته شده است كه 32 درصد آن از دولت نهم تاكنون بوده است.

همچنين توسعه مراكز شبانه‌روزي با هدف ارتقاء عدالت آموزشي و فرصت برابر از دوهزارو880 مركز مركز در سال 84 به بيش از سه هزار مركز در دولت نهم و به حدود چهار هزار مركز با پوشش تحصيلي حدود 500 هزار دانش آموز در دولت دهم افزايش يافته است.

به گزارش ايسنا، استقرار نظام 3-3-6 با توجه به ضرورت ايجاد مهارت لازم در خواندن، نوشتن و ساير مهارت‌هاي زندگي با توجه به انعطاف‌پذيري اين دوره از رشد و شكل‌گيري شخصيت كودكان و نوجوانان و همنوايي با 126 كشور جهان مقرر شد با افزدون يك سال به دوره ابتدايي فرصت لازم براي اينن كار اختصاص يابد.

اجراي طرح نهضت ملي حفظ قرآن كريم و استقبال سه و نيم ميليون نفر دانش‌آموز از آن، تثبيت فعاليت بيش از 90 درصد مدارس در نوبت صبح با توجه به انرژي، شادابي و آمادگي ذهني براي آموختن در ساعات آغازين روز با ايجاد فضاهاي آموزشي جديد طي سال‌هاي اخير و انتقال 12 هزار مدرسه از نوبت عصر به صبح در سال 90 بخش ديگري از اقدامات آموزش و پرورش است.

توسعه رشته‌هاي فني حرفه‌اي

با توجه به رويكرد اخير نظام و دولت مبني بر توسعه متوازن هنرستان‌هاي فني و حرفه‌اي و رشته‌هاي تحصيلي آن متناسب با نيازهاي روز، هدايت و جذب هنرجويان از 35 درصد در سال تحصيلي 89-88 به 38 درصد افزايش يافته و افزايش نرخ رشد توسعه بخشي رشته‌هاي فني حرفه‌اي دختران دانش آموز به ميزان 126 درصد رسيده است. همچنين افزايش چشمگير تعداد هنرستان‌هاي فني و حرفه‌اي و كاردانش از برنامه‌هاي ديگر وزارت آموزش و پرورش است، به گونه‌اي كه از 704 هنرستان قبل از انقلاب اسلامي به سه هزارو 124 هنرستان در سال 85-84 و سه هزارو 377 هنرستان در سال 90 - 89 افزايش يافته است.

ضمن آنكه تعداد هنرجويان هنرستان‌ها نيز از 262 هزار و 303 نفر به 380 هزار و 134 نفر 134 نفر در 89-88 افزايش يافته است.

هوشمندسازي مدارس قبل از دولت نهم صرفا در چهار مدرسه انجام شده بود كه در دولت نهم به 45 مدرسه افزايش يافت و 11 برابر شده و اين رقم در دولت دهم به سه هزار و 606 مدرسه افزايش يافته و 80 برابر شده است كه ادامه اين طرح بزرگ براي سال 91-90 با هدف گذاري 20 هزار مدرسه در دستور كار قرار گرفته است.

اتصال مدارس به اينترنت تا دولت هشتم تقريبا صفر بوده، اما در دولت نهم اين تعداد به 500 مدرسه و در دولت دهم تاكنون به ده هزار مدرسه افزايش يافته است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۶-۱۰ ۲۱:۱۰

واقعاً متاسفم، واقعاً. این وزیر با شعار تحول داره تیشه به ریشه سی سال آینده‌ی کشور می‌زنه! نیروهای تربیت معلم رو، سه ساله خون دل می‌خورونه و در عوضش هزاران هزار نفر رو با پارتی برده سر کار! دانشگاه فرهنگیان هم فقط برای ارتقای مدارک خودشونه. یک هاوایی جدید! به خدا فرهنگ مظلوم‌ترین چیز تو این دانشگاهه.