• دوشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: توپ و تور
  • کد خبر: 91060603217
  • خبرنگار : 71418

بسكتبال قهرماني جوانان آسيا - مغولستان

جواناني كه جور بسكتبال را كشيدند

جواناني كه جور بسكتبال را كشيدند

بيست‌ودومين دوره رقابت‌هاي بسكتبال قهرماني جوانان آسيا با عنوان سومي و جهاني شدن جوانان ايراني به پايان رسيد تا كمي از خاطره‌ ناكامي‌هاي گذشته كاسته شده اميدواري بسكتبال دوستان به آينده افزايش يابد.

بيست‌ودومين دوره رقابت‌هاي بسكتبال قهرماني جوانان آسيا با عنوان سومي و جهاني شدن جوانان ايراني به پايان رسيد تا كمي از خاطره‌ ناكامي‌هاي گذشته كاسته شده اميدواري بسكتبال دوستان به آينده افزايش يابد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيست‌ودومين دوره رقابت‌هاي قهرماني بسكتبال جوانان آسيا با دهمين قهرماني چين به پايان رسيد. در اين دوره از رقابت‌ها كه سه تيم نخست آسيا به عنوان نماينده اين قاره در جام‌جهاني زير 19 سال شركت مي‌كردند، بسكتبال‌دوستان شاهد رقابت‌هاي نزديكي بودند كه مدعيان اين دوره برابر حريفان‌شان به نمايش مي‌گذاشتند.

نمايش خوب جوانان در مغولستان

بسكتبال جوانان

قهرماني جوانان آسيا در چهار گروه چهار تيمي، از بيست‌وهفتم مرداد آغاز شد و چين، كره‌جنوبي، چين‌تايپه به عنوان چهار تيم برتر دوره گذشته رقابت‌ها به عنوان سرگروه‌هاي اين گروه‌ها انتخاب شدند. جوانان ايراني در مرحله نخست به ترتيب قزاقستان، عربستان‌ و فيليپين را مغلوب كردند و به عنوان سرگروه راهي مرحله بعدي شدند. در اين مرحله نيز شاگردان حاتمي بحرين و اندونزي را مغلوب كردند و حتي با قبول شكست برابر چين‌تايپه به عنوان سرگروه راهي دور يك چهارم پاياني شدند.

ايران در مرحله يك چهارم پاياني رقابت‌هاي قهرماني آسيا به حريف سنتي‌اش در بسكتبال غرب آسيا يعني لبنان رسيد. لبناني‌ها كه پيش از اين در دو دوره قهرماني غرب آسيا در تهران و بيروت برابر ايران شكست خورده بودند در اين ديدار نيز مغلوب شدند تا جوانان ايراني به جمع چهار تيم نخست آسيا برسند.

جوانان ايراني كه حالا خود را شايسته حضور در فينال آسيا مي‌ديدند، بايد براي رسيدن به اين هدف از سد كره‌جنوبي مي‌گذشتند. كره كه در اين دوره تيمي آماده داشت، در ديدار برابر چين نشان داد كه با قدرت به مغولستان رفته است و بهترين جايگاه را مي‌خواهد. در كنار فيناليست شدن، جوانان ايراني تنها يك پيروزي نياز داشتند تا به جام‌جهاني نيز صعود كنند اما حريف قدرتمند آنها با پرتاب‌هاي سه امتيازي‌اش كه دفاع تيمي ايران را تسليم خود كرده بود، پيروز و فيناليست شد.

جوانان ايران در دو ديدار دشوار خود شكست خوردند و اين موضوع نشان مي‌دهد كه هنوز اين تيم به شرايط ايده‌آلش نرسيده اما اگر برنامه‌ريزي خوبي داشته باشند، رسيدن به اين موقعيت هم دور از دسترس نيست.

بسكتبال جوانان

در ديگر ديدار مرحله نيمه‌نهايي چين برابر ژاپن به پيروزي رسيد و پس از كره به عنوان دومين تيم آسيايي در جام جهاني جمهوري چك شناخته شود. ايران و ژاپن براي مدال برنز و كسب آخرين سهميه جام‌جهاني رقابتي نزديك داشتند كه در نهايت جوانان ايران به اين عنوان رسيدند. با اين مدال ايران به چهارمين مدالش در تاريخ رقابت‌هاي قهرماني آسيا رسيد. جوانان ايراني پيش از اين در سال‌هاي 2004 و 2008 قهرمان شده و در سال 2002 نايب قهرمان شدند.

برنامه‌ريزي نتيجه مي‌دهد

تيم ملي بسكتبال جوانان چين براي دهمين بار به قهرماني آسيا رسيد. آنها قبل از آغاز رقابت‌ها در جام جهاني زير 17 سال شركت داشتند و در اين رقابت‌ها از چند بازيكن تيم جهاني‌شان استفاده كردند. چيني‌ها در كنار اين موضوع براي تيم ملي زير 18 سال خود نيز اردوهايي در استراليا، آمريكا و چين برگزار كردند و نزديك به 40 بازي تداركاتي داشتند. اين يعني آنها براي قهرماني برنامه‌ريزي‌ كرده و طلا مي‌خواهند.

كره اي‌ها ديگر تيمي بودند كه پيش از قهرماني آسيا براي تيم خود برنامه‌ريزي داشتند. آنها با برگزاري چند اردوي اروپايي و شركت در جام‌جهاني زير 17 سال به آمادگي خوبي رسيدند و با شناخت كامل از حريفان نشان دادند كه جز بهترين‌هاي آسيا محسوب مي‌شوند. با اين‌كه كره به مدال نقره رسيد اما از چين چيزي كم نداشت و در دو مسابقه برابر مدافع عنوان قهرماني شرايط دشواري را برايش ايجاد كرد.

جوانان ايراني كه به مدال برنز رسيدند، شرايط ديگري داشتند. آنها نسب به حريفان آسيايي خود اردوهاي كمتري را برگزار كردند و بازي‌هاي تداركاتي كمتري داشتند اما ويژگي جوانان ايراني كه آنها را براي اين رقابت‌ها آماده كرده بود، حضورشان در باشگاه‌هاي ليگ برتري بود. جوانان ايراني در تركيب تيم ملي در دو دوره از رقابت‌هاي غرب آسيا برابر حريفان نه چندان مطرحي صف‌آرايي كردند اما اردوهاي اروپايي‌شان به گونه‌اي بود كه برابر بازيكناني بزرگ قرار گرفتند و آماده‌تر شدند. اردوهاي مجارستان، اسلووني و ايتاليا موقعيتي براي جوانان ايجاد كرد كه نقاط ضعف خود را برابر حريفان قدرتمند بشناسند. نقاط ضعفي كه در قهرماني آسيا تا حدود زيادي برطرف شده بود و در راه جهاني شدن به آنها كمك كرد.

بسكتبال جوانان

اما نكته اينجاست كه اين بازيكنان اكنون قهرماني جهان را پيش رو دارند. جايي كه حريفان نه يكي، دو پله كه چندين پله از بسكتبال آسيا بالاتر هستند و اين جوانان براي نمايش عملكردي قابل قبول برابر حريفان‌شان نياز به برنامه دارند. در فاصله باقي‌مانده تا اين رقابت‌ها اين جوانان ليگ برتر بسكتبال و ليگ دسته يك را پيش رو دارند كه بايد شرايطي فراهم شود تا باشگاه‌ها از اين جوانان نيز همانند فصل قبل استفاده كنند. بازيكناني چون صالح فروتن در فصل گذشته ليگ برتر عملكرد خوبي داشت حتي در فينال ليگ نيز به عنوان بازيكن اصلي وارد زمين شد و همين موضوع به او كمك كرد تا در تمام بازي‌هاي تيم ملي ايران بدرخشد. سجاد مشايخي و وحيد دليرزهان نيز چنين شرايطي را داشتند.

در كنار ليگ‌هاي باشگاهي اين بازيكنان نياز به اردوهاي خارجي دارند تا در زمان باقي‌مانده خود را به بسكتبال اروپا نزديك كنند. جوانان ايراني شرايط خوبي دارند و اگر در رقابت‌هاي تداركاتي حاضر شوند، رشد خواهند كرد. البته اگر فدراسيون بتواند همان تورنمنت بين‌المللي اش را كه در گذشته بچيروويچ از آن صحبت كرده بود، برگزار كند هم مي‌تواند سكوي پرشي خوب براي تيم ملي ايجاد كند.

نا اميد نباشيم

در حالي كه تيم ملي بسكتبال جوانان ايران در دو دوره قهرماني غرب آسيا قهرمان شده بود اما باز هم از گوشه و كنار شنيده مي‌شد كه خيلي‌ها به نتيجه‌گيري اين تيم در آسيا اميدي ندارند. حتي پس از اردوهاي اروپايي كه به كل شكل بسكتبال جوانان را تغيير داد، باز هم صداي اين نااميدي شنيده مي‌شد. خوشبختانه با كمك مربيان جوان ايراني در باشگاه‌ها و تيم ملي، اين تيم روزهاي تمرين خود را پشت سر گذاشت و راهي مغولستان شد و نتيجه خوبي را هم گرفت. با اين‌كه شايستگي حضور در فينال هم داشت اما به هر دليلي در برابر پرتاب هاي سه امتيازي كره تسليم و سوم شد اما همين نتيجه ثابت مي‌كند كه بايد به جوانان اعتماد كرد و به آنها اميد داشت.

در آسيا حرف براي گفتن داريم، پس لطفا توجه شود

بسكتبال جوانان

جدول رده‌بندي بيست‌ودومين دوره رقابت‌هاي قهرماني جوانان آسيا نشان مي‌دهد، بسكتبال با تلاش مربيان خوب ايراني كه هميشه چرخ اين ورزش را در ايران مي‌چرخانند، حرف‌هاي زيادي براي گفتن در آسيا دارد. با اين شرايط بايد تلاش‌ها بيشتر شود تا ايران را در اين قاره به بهترين جايگاه برسانيم. ايران با اين‌كه در دوره گذشته مدال نگرفت اما با كمي برنامه‌ريزي توانست شرايط را تغيير دهد و به مدال برسد. اين بازيكنان هنوز راهي طولاني را در پيش دارند و اگر به آنها توجه نشود دوباره آينده بسكتبال به تجربه ووهان تبديل مي‌شود. بسكتبال ايران رو هم رفته نياز به توجه بيشتري دارد تا نوسان‌هاي موجودش نيز از بين برود.

جدول رده بندي قهرماني جوانان آسيا:

1. چين

2. كره‌جنوبي

3. ايران

4. ژاپن

5. چين تايپه

بسكتبال جوانان

6. فيلپين

7. لبنان

8. عربستان

9. سوريه

10. هند

11. اندونزي

12. بحرين

13. هنگ‌كنك

14. مغولستان

15. قزاقستان

16. سنگاپور

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha