• یکشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۹:۵۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91060502897
  • خبرنگار : 71049

/در حاشيه اجلاس غيرمتعهدها/

توافق ايران، هند و افغانستان براي توسعه بندر چابهار

توافق ايران، هند و افغانستان براي توسعه بندر چابهار

نشست سه‌جانبه ايران، هند و افغانستان درباره بررسي همكاري‌هاي مشترك به ويژه توسعه و گسترش همكاري‌ها براي تجارت و ترانزيت و سرمايه‌گذاري در بندر چابهار برگزار شد.

نشست سه‌جانبه ايران، هند و افغانستان درباره بررسي همكاري‌هاي مشترك به ويژه توسعه و گسترش همكاري‌ها براي تجارت و ترانزيت و سرمايه‌گذاري در بندر چابهار برگزار شد.

محسن پاك‌آيين، رييس ستاد افغانستان وزارت خارجه با اعلام اين مطلب به خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: در اين نشست سيدعباس عراقچي، معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت خارجه ايران، حيدر، معاون وزير خارجه افغانستان و ماتاي، قائم مقام وزير خارجه هند شركت داشتند.

او ادامه داد: طرف‌ها در اين نشست درباره مسائل مورد علاقه يكديگر از جمله در حوزه‌هاي اقتصادي و بين‌المللي به ويژه مشاركت در توسعه بندر چابهار بحث و تبادل نظر كردند.

پاك‌آيين گفت: در اين نشست معاون آسيا و اقيانوسيه ايران با تشكر از حضور هيات‌هاي هند و افغانستان در اجلاس كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها اين حضور را نشانه دوستي پايدار سه كشور خواند و هم‌چنين در اين نشست ايران تاكيد كرد هند و افغانستان با حوزه‌هاي فرهنگي و جغرافيايي مشترك و مواضع هم‌سو در قبال مسائل بين‌المللي و منطقه‌يي مي‌توانند با ديدارهاي مشترك در سطوح مختلف در جهت منافع خود حركت كنند.

رييس ستاد افغانستان وزارت خارجه ادامه داد: معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت خارجه ايران با تاكيد بر احساس مسووليت ايران در قبال تحولات منطقه خاطرنشان كرد كه موضوعات موردتوجه افغانستان محور مناسبي براي توسعه همكاري‌هاي دوجانبه و چند جانبه است.

پاك‌آيين در ادامه خاطرنشان كرد: هم‌چنين در اين ديدار قائم‌مقام وزير خارجه هند نيز با اشاره به جايگاه ممتاز و موقعيت ژئواستراتژيك سه كشور غيرمتعهد ايران، افغانستان و هند و هم‌سويي سه كشور در تحولات بين‌المللي و منطقه‌يي آمادگي كشورش را براي توسعه بندر چابهار به عنوان نزديك‌ترين مسير به افغانستان جهت ترانزيت و تجارت كالا اعلام كرد.

پاك‌آيين گفت: هم‌چنين معاون وزير خارجه افغانستان با مفيد دانستن برگزاري نشست سه‌جانبه آمادگي كشورش را براي بحث و تبادل‌نظر در آينده با هدف تقويت مناسبات اعلام كرد و گفت كه ايران و هند مي‌توانند در آينده اقتصادي افغانستان مشاركت كنند.

رييس ستاد افغانستان وزارت خارجه هم‌چنين از صدور بيانيه مشترك سه‌جانبه مطبوعاتي از سوي نمايندگان سه كشور در اين نشست خبر داد و گفت: در اين بيانيه آمده است كه هدف از برگزاري اين نشست سه‌جانبه بررسي همكاري‌هاي مشترك به ويژه توسعه و گسترش همكاري‌ها درباره تجارت، ترانزيت و سرمايه‌گذاري در بندرچابهار بود و طرف‌ها توافق كردند تا نمايندگان سه كشور سه ماه آينده در بندر چابهار ملاقات كرده و هم‌چنين براساس اين بيانيه قرار است تاريخ دقيق برگزاري اين نشست از مجاري ديپلماسي اعلام شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha