• چهارشنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 91060100200
  • منبع : نمایندگی گیلان

اگر به گيلان سفر كرديد پنير سياه‌مزگي را بچشيد!

اگر به گيلان سفر كرديد پنير سياه‌مزگي را بچشيد!

ایسنا/گیلان پنیر سیاه‌مزگی که در روستاي سیاه‌مزگی از توابع شهرستان شفت استان گيلان تولید می‌شود يكي از بهترين سوغاتي‌هاي اين استان است كه به گفته برخي مي‌تواند با بهترین پنیرهای فرانسه رقابت كند.

پنیر سیاه‌مزگی که در روستاي سیاه‌مزگی از توابع شهرستان شفت استان گيلان تولید می‌شود يكي از بهترين سوغاتي‌هاي اين استان است كه به گفته برخي مي‌تواند با بهترین پنیرهای فرانسه رقابت كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه گيلان، سیاهمزگی از روستاهای بخش احمد سرگوراب شهرستان شفت است، منطقه بزرگ و نامداری در 17 کیلومتری جنوب غربی شهرستان شفت که چهار روستای علی سرا، توسَه، خُرَّمکَش و مَزگَدا را در برگرفته است. جغرافیای طبیعی و اقتصادی – انسانی آن، جای کاوش فراوان دارد و بسا که پیشینه تاریخی آن نیز رازهای فراوان در سینه داشته باشد؛ زیرا این خطه، خاستگاه مردان نام‌آور و بزرگی در بستر دین و دانش و سیاست بوده است؛ ولی با این همه، شناخته بودن این منطقه در سراسر گیلان و بلندای نام آن نزد شمار دیگری از هم‌میهنان، به خاطر « پنیر سیاه‌مزگی» است که محصول ویژه دامی و فرآوری شده در همین منطقه است.

مریم .ت، یک گیلانی که به همراه همسر خود در فرانسه به تحصیل مشغول است و چند روزی برای دیدار با خانواده‌اش به گیلان آمده، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این مطلب که شهرستان شفت شهر پدری من است و از کودکی با این شهر و قابلیت‌های فراوان آن آشنا هستم، تصريح كرد: پنیر سیاه‌مزگی یکی از تولیدات لبنی این شهرستان است و کیفیت بسیار بالایی دارد، همواره اين پنیر را برای آشنایانم در فرانسه به سوغات می‌برم و بسیار مورد استقبال آنها واقع مي‌شود.

وی با بیان این مطلب که مردم فرانسه به پنیر علاقه زیادی دارند و نمایشگاه‌های زیادی برای نمایش توانمندی‌های پنیرهای تولیدی مناطق مختلف در این کشور برپا می‌شود، افزود: یقین دارم که اگر پنیر سیاه‌مزگی در این نمایشگاه‌ها عرضه شود به عنوان یکی از بهترین پنیر‌های با کیفیت به مردم دنیا معرفی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: پنیر سیاه‌مزگی گیلان قابليت رقابت با بهترین پنیرهای فرانسه را دارد، ایجاد بسته بندی‌های شکیل و همچنین جذب سرمایه‌گذار برای توسعه توليد و توزيع این پنیر می‌تواند در کنار اشتغالزایی، این محصول با کیفیت را به دنیا بشناساند.

احمد پادیاب مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شفت نيز در اين رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: پنیر سیاه‌مزگی از بهترین و خوش خوراک‌ترین پنیرهای منطقه محسوب شده و کاملا به روش سنتی تولید می‌شود.

وی با بیان این مطلب که زنان و مردان روستایی در تهیه این پنیر بر تهیه بهداشتی این محصول حساس هستند و آن را رعایت می کنند، افزود: اما نظارت‌های مراکز بهداشت در روند تولید این پنیرها، اعتماد مردم به مصرف آن را افزایش می‌دهد.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان شفت خاطر نشان کرد: صنایع تبدیلی برای تولید و بسته‌بندی پنیر سیاه‌مزگی که در روستاها توسط اهالی تولید می‌شود، وجود ندارد لذا در گام نخست، احداث کارگاه‌های کوچک در این شهرستان می‌تواند در ارتقاء تولید کمی و کیفی این محصول نقش موثری ایفا کند.

مختار مهدی‌زاده مدیر امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با اشاره به اینکه پنیرهای محلی مانند پنیر تالش و سیاه‌مزگی از دام‌های سبک تهیه می‌شود و طعم بسیار مطلوبی دارد، گفت: استان گیلان يك میلیون و صدهزار راس گوسفند و بز دارد.

وی افزود: به علت خوش طعم بودن پنیرهای محلی گیلان برخی کارخانجات لبنی استان تولید این پنیرها را به روش صنعتی انجام می‌دهند و در بسته‌بندی‌های مناسب با رعایت کامل موازین بهداشتی به دست مصرف کنندگان می‌رسانند.

به گزارش ایسنا، روستای سیاه‌مزگی دارای سوغات‌های زیادی است که می‌توان آنها را در اغلب روستاهای شهرستان شفت تهیه کرد. سوغاتی‌هایی مانند پوشاک، صنایع دستی و خوراک که این سوغاتی‌ها می‌توانند سادگی مردم تالش و سیاه‌مزگی را کاملا آشکار سازند.

کتیل یک سوغات دیگر شهرستان شفت است که از چوب ساخته می‌شود. کتیل نوعي صندلی است که مردم روستا در مواقع مختلفی از آن استفاده می‌کنند. مانند زمانی که می‌خواهند شیر گاو را بدوشند یا زمانی که در کنار آتش نشسته‌اند، ساختن کتیل بسیار دشوار بوده و دارای فنون خاصی است که بیشتر پیرمردان روستا آن را بلد هستند.

عصای فترلس سوغات ديگري است که می‌توان از این روستا تهیه کرد، فترلس نوعی عصا است که از چوب درخت ازگیل ساخته می‌شود و به آن فِتِرَ‌لِس مي‌گويند، این نوع عصا که عموما چوپان‌ها از آن استفاده می‌کنند، دارای قدرت و استحکام بسیار زیادی است شکستن این چوب بسیار دشوارتر از شکستن سنگ است.

پاتون نوعی جوراب که با نخ‌های کلاف بافته می‌شود، يكي دیگر از سوغاتي‌هاي مهم این شهرستان است، این جوراب که پا را بسیار گرم می‌کند مورد استفاده تمامی پیرمردها و پیرزن‌های روستايي است. پاتون را زنان روستا می‌بافند و منبع درآمدی برای خانواده است. یکی از صحنه‌های جالبی که می‌توان در خانه‌های این روستا مشاهده كرد جمع شدن زنان در کنار هم و بافتن این جوراب است. پوشیدن این جوراب‌ها به تازگی در بین مردم شهری نیز رواج پیدا کرده و در فصل زمستان افراد زیادی از این نوع جوراب استفاده می‌کنند. این جوراب به دو حالت کوتاه و ساقدار بافته مي‌شود.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha