• جمعه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: توپ و تور
  • کد خبر: 91052716838
  • خبرنگار : 71419

جاي واليبال آسيا در المپيك خالي بود

سيد عباسي: مصر را در قاهره شكست دهيم، تا 70 درصد به ليگ جهاني مي‌رويم

سيد عباسي: مصر را در قاهره شكست دهيم، تا 70 درصد به ليگ جهاني مي‌رويم

سقوط يك پله‌اي واليبال در رنكينگ جهاني، حساسيت مسابقه‌هاي انتخابي ليگ جهاني، چگونگي حضور تيم ملي «ب» در مسابقات AVC كاپ و تداوم اقتدار واليبال روسيه پس از ليگ جهاني در المپيك، اخباري است كه امروز فضاي واليبال را تحت تاثير قرار داده اند.

سقوط يك پله‌اي واليبال در رنكينگ جهاني، حساسيت مسابقه‌هاي انتخابي ليگ جهاني، چگونگي حضور تيم ملي «ب» در مسابقات AVC كاپ و تداوم اقتدار واليبال روسيه پس از ليگ جهاني در المپيك، اخباري است كه امروز فضاي واليبال را تحت تاثير قرار داده اند.

خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، براي كنكاش در اين رويدادها به گفت و گو با جهانگير سيد عباسي كارشناس و تحليلگر مسايل واليبال نشست.

** رقابت‌هاي واليبال المپيك لندن را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

ـ بازي‌هاي المپيك امسال خيلي پيچيده بود و هيچ نتيجه‌اي را نمي‌شد از قبل پيش‌بيني كرد. تيمي مثل آمريكا كه در گروه خود اول شده بود به تيم چهارم گروه ديگر باخت و حتي روسيه‌اي كه در مرحله مقدماتي مغلوب برزيل شده بود در فينال موفق شد از سد اين تيم بگذرد و با شگفتي قهرمان شود. به نظر من واليبال المپيك لندن از نظر كيفيت شباهت زيادي به ليگ جهاني داشت و اكثر بازي‌ها بسيار زيبا بود. به ويژه مسابقه‌هاي مرحله رده بندي و فينال كه واقعا نمايش شاهكاري از واليبال بود.

** مهم‌ترين عامل موفقيت تيم روسيه و قهرماني اين تيم در المپيك چه بود؟

ـ نكته قابل توجه در عملكرد فني تيم روسيه، حضور يك بازيكن در پست‌هاي مختلف بود كه كاملا ساختار تاكتيكي تيم‌هاي حريف را بر هم مي‌زد. تيم روسيه نشان داد كه واليبال امروز به بازيكنان چند پستي نياز دارد. مثلا ميخايلف با توانايي و تجربه بالاي خود هم در پشت خط و دفاع و هم بلافاصله به عنوان دريافت كننده ايفاي نقش مي‌كرد، سرمربي تيم روسيه با قدرت ريسك پذيري بالا و چرخش بازيكنان خود خيلي خوب حملات و تاكتيك‌هاي برزيلي‌ها را مهار كرد. واقعا حضور بازيكنان تمام عيار و شش دانگ مهم‌ترين عامل موفقيت روسي‌ها در واليبال المپيك بود.

** تيم ملي واليبال ايران را با تيم‌هاي حاضر در المپيك چگونه مقايسه مي‌كنيد؟

ـ ابتدا بايد تاكيد كنم كه برگزاري رقابت‌هاي واليبال المپيك لندن بدون حضور هيچ نماينده‌اي از آسيا اصلا با روح و فلسفه المپيك سازگاري نداشت. به هر حال نيمي از جمعيت دنيا در قاره آسيا زندگي مي‌كنند اما اين قاره هيچ نماينده‌اي در واليبال المپيك نداشت. اين موضوع كه به دليل ضعف كنفدراسيون روي داد، اصلا خوشايند نبود، اگر چه تيم واليبال استراليا با بازي‌هاي خوب خود به ويژه با پيروزي مقابل لهستان رنكينگ خود را در جدول رده‌بندي جهان ارتقا داد، اما به جرات مي گويم تيم ملي واليبال ايران چيزي از اين تيم كم ندارد و اگر به المپيك مي‌رفت مي‌توانست حضور موفقي داشته باشد.

** در آستانه مسابقه‌هاي انتخابي ليگ جهاني قرار داريم و تيم ملي ايران در گام نخست بايد به مصاف مصر برود، پيش‌بيني شما از اين رويارويي چيست؟

ـ اگر چه چند بازيكن كليدي مثل نظري افشار و كمالوند به دليل مصدوميت در تيم ملي حضور ندارند، اما از نظر آماري تيم ملي واليبال ايران در تك تك پست‌ها بازيكنان خوبي دارد و حتي مي‌توانم بگويم تركيب تيم كنوني از تيمي كه يك سال قبل به مصاف مصر رفت بهتر است. به هر حال هر كدام از دو تيم واليبال ايران و مصر برتري‌هايي نسبت به هم دارند. در گذشته هم گاهي مصر و گاهي ايران برنده بازي رودرو مي‌شدند. اين طور نبوده كه يك تيم هميشه برتري مطلق داشته باشد و همواره اين دو تيم رقابت شانه به شانه‌اي با هم داشتند. اگر بتوانيم مصر را در قاهره شكست دهيم، تقريبا 70 درصد راه صعود به ليگ جهاني را طي ‌كرده‌ايم. مصري‌ها از نظر فيزيكي و تجربه بازي‌هاي بين‌المللي نسبت به ما بهتر هستند. واليبال مصر سال‌ها در ليگ جهاني حضور داشته و مسابقات بيشتر و مهم‌تري را نسبت به تيم ملي ايران تجربه كرده است. البته ساختار ناآرام سياسي سال‌هاي اخير مصر قطعا روي ورزش و از جمله واليبال آنها تاثير منفي گذاشته است. در مقابل تيم ملي واليبال ايران به نسبت مصر سرعتي تر بازي مي‌كند و سبك و شيوه نزديك‌تري به واليبال مدرن جهان دارد. بازيكنان ايران اگر چه مثل بازيكنان مصر در ليگ‌هاي معتبر اروپايي بازي نمي‌كنند، اما هر كدام شايستگي‌هاي زيادي دارند. اميدوارم با اقتدار برابر مصر به برتري برسيم و با پيروزي مقابل ژاپن در تهران كار را تمام كنيم به ليگ جهاني برويم.

** در هفته‌‌هاي اخير اولويت حضور فياضي در تيم بزرگسال يا جوانان به يكي از دغدغه‌هاي كادر فني هر دو تيم تبديل شده است به نظر شما در اين مقطع زماني فياضي بايد در كدام تيم كار كند؟

ـ فدراسيون واليبال بر اساس منافع ملي اولويت‌هايي را در نظر مي گيرد. من نمي‌دانم اولويت نخست فدراسيون چيست. احتمالا راهيابي به ليگ جهاني از قهرماني در رده جوانان آسيا مهم‌تر باشد. به همين ترتيب بايد ديد فياضي در كدام تيم مي‌تواند موثر كار كند. البته اگر شرايطي فراهم آيد كه وي در هر دو تيم بازي كند، خيلي بهتر است. واليبال ايران به سطح حرفه‌اي خيلي نزديك شده است و مي‌تواند مثل بسياري از تيم‌هاي مطرح دنيا مثل روسيه از يك بازيكن در هر دو تيم بهره ببرد. من تنها نظر شخصي خودم را مي گويم، قطعا كادر فني دو تيم و فدراسيون واليبال مي‌توانند بهترين تصميم را در اين باره بگيرند.

** فكر مي‌كنيد حضور تيم ملي «ب» در AVC كاپ چه دستاوردي داشته باشد؟

ـ نبايد فراموش كنيم كه در مسابقات AVC كاپ تيم‌هاي قدرتمندي مثل چين و استراليا در كنار حريفان هميشگي ايران يعني ژاپن و كره جنوبي حاضر هستند. شخصا فكر نمي‌كنم كه تركيب حاضر تيم «ب» از بهترين بازيكنان دور مانده از تيم «الف» تشكيل شده باشد. بلكه رويكرد فدراسيون به تشكيل يك تيم با ميانگين سني حدود 22 سال بوده است تا در سال‌هاي آينده بتواند پشتوانه خوبي براي تيم اصلي باشد. بازيكنان خوبي در تركيب تيم «ب» حضور دارند كه قطعا مي‌توانند با بالا بردن تجربه به تيم بزرگسال اصلي كمك كنند. با اين حساب فكر مي‌كنم هدف اعزام تيم «ب» به AVC كاپ بيشتر كسب تجربه است و صراحتا مي گويم كه انتظار قهرماني از اين تيم ندارم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha