عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي از تشكيل اولين جلسه تخصصي کارگروه «بررسی نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی» خبر داد و با بيان اينكه در اين جلسه نقاط قوت و ضعف نظام فعلي پذيرش دانشجو بررسي شد، گفت: اين جلسات به استقرار نظام منسجم و هماهنگ پذيرش دانشجو منجر خواهد شد.
منصور كبگانيان در گفتوگو با خبرنگار«دانشگاهي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه اين جلسات به استقرار نظام منسجم و هماهنگ پذيرش دانشجو منجر خواهد شد، در رابطه با سرانجام قانون مصوب مجلس در رابطه با نظام سنجش و پذيرش دانشجو، اظهار كرد: پس از جمعبنديهاي نهايي در صورتي كه مغايرتي ميان تصميمات موجود و قانون مصوب مجلس وجود داشته باشد، سعي خواهيم كرد با همكاري مجلس اين مغايرتها برطرف شود. البته در اين راستا كليه مطالعات قبلي مرتبط با موضوع مدنظر خواهد بود.
وي با بيان اينكه كارگروه تخصصي نظام سنجش و پذيرش دانشجو پس از جمعبندي، نتايج نهايي را به شوراي ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي كشور منتقل ميكند، گفت: اين شورا امتيازات بالايي دارد كه در صورت ابلاغ، كليه اين تصميمات براي دستگاههاي اجرايي لازمالاجرا خواهد بود.
كبگانيان با اشاره به تشكيل اولين جلسه تخصصي کارگروه «بررسی نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی»، ادامه داد: «بررسي نظام سنجش و پذيرش دانشجو» از راهبردهاي كلان نقشه جامع علمي كشور است كه به تدريج بخشهاي مختلف آن در حال اجرايي شدن است.
عضو حقيقي شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه «بررسي نظام سنجش و پذيرش دانشجو» ششمين راهبرد كلان نقشه جامع كشور و همچنين ششمين اقدام ملي در اين رابطه محسوب ميشود، گفت: در رابطه با راهبرد كلان شماره 6 تا كنكون 51 اقدام ملي طراحي شده است.
قائم مقام ستاد راهبري نقشه جامع علمي كشور با بيان اينكه كنكور يكي از بخشهاي نظام سنجش و پذيرش است كه عليرغم تمام فوايد، دچار آسيبهايي نيز ميباشد، خاطرنشان كرد: طي جلسات متعدد كارگروه مشورتي «بررسی نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی» نظام فعلي پذيرش دانشجو آسيبشناسي شده و نتايج آن براي تصميمگيري نهايي در اولين جلسه تخصصي کارگروه «بررسی نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی» كه چهارشنبه شب برگزار شد، مطرح شد.
كبگانيان با اشاره به راهبرد كلان شماره 6 نقشه جامع علمي كشور، اظهار كرد: اين راهبرد شامل «تحول و نوسازي نظام تعليم و تربيت، اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالي» ميشود. همچنين محتوي اقدام ملي شماره 6 «استقرار نظام سنجش و پذيرش دانشجو در آموزش عالي كشور، به منظور هماهنگي و انسجامبخشي در سطوح سياستگذاري، نظارت و اجرا» است.
وي با بيان اينكه هماكنون نظام پذيرش دانشجو دچار مشكلات و آسيبهايي ميباشد، افزود: نظام فعلي سنجش و پذيرش دانشجو در برخي موارد انسجام لازم را ندارد، به گونهاي كه هماكنون براي دانشگاههاي دولتي و آزاد، دو آزمون جداگانه برگزار ميشود كه علاوه بر اتلاف وقت داوطلب، باعث اتلاف بودجه و ناهماهنگيهايي ميشود.
اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه اين موضوعات و آسيبها در نقشه جامع علمي كشور تشخيص داده شد، تصريح كرد: براي دستيابي به اهداف، اين موضوع آسيبشناسي اوليه شد كه طي آن نقاط ضعف و قوت و فرصتها و تهديدهاي آن، با ترسيم جدول SWOT بررسي شد تا طي آن بتوان در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، سياستهاي اجرايي مرتبط با آن تدوين شود.
دكتر كبگانيان با بيان اينكه وظيفه ستاد راهبري نقشه جامع علمي كشور و شوراي عالي انقلاب فرهنگي، تدوين سياستهاست، گفت: در اين راستا پس از تصميمگيري از دستگاههاي اجرايي ميخواهيم كه در راستاي اجراي اين تصميمات اقدام كنند.
وي با بيان اينكه كارگروه مشورتي نقشه جامع علمي كشور چند ماهي است كه در بحث نظام سنجش و پذيرش دانشجو تشكيل جلسه ميدهد، اظهار كرد: در كارگروه تخصصي نظام سنجش و پذيرش دانشجو بايد به جمعبندي و تصميمگيري برسيم.
اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه جلسات كارگروه مشورتي ستاد راهبري نقشه جامع علمي كشور در رابطه با بحث سنجش و پذيرش دانشجو، با حضور رييس سازمان سنجش، مسوولين آموزشي وزارت علوم و ساير نمايندگان دستگاههاي مرتبط با علم و فناوري تشكيل ميشود، به ايسنا اظهار كرد: چهارشنبه شب اولين جلسه كارگروه تخصصي نظام سنجش و پذيرش دانشجو با حضور دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي، رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها، رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، رييس كميته آموزش عالي و بهداشت مجلس، رييس سازمان سنجش و برخي از معاونين وزارت آموزش و پرورش، تشكيل شد.
كبگانيان افزود: با ادامه روند بايد ساير مسوولين از وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد نيز، در اين جلسات حضور داشته باشند تا بتوان موضوعات را به صورت همهجانبه بررسي كرده و به جمعبندي نهايي برسيم.
وي با اشاره به تاثيرگذاري عمده بحث پذيرش دانشجو در مقاطع مختلف آموزش و پرورش و حتي دانشگاهها، گفت: كنكور فعلي از ابعاد و نماد عدالت آموزشي در كشور است و در سياستگذاريها اين امر به عنوان نقطه قوت مد نظر قرار ميگيرد.
كبگانيان با بيان اينكه در اين جلسه آسيبهاي فعلي نظام سنجش و پذيرش دانشجو بررسي شد، گفت: از آسيبهاي كنكور ميتوان به نظام غير كيفي تستزني و تجاريسازي و سودجويي آموزشگاههاي كنكور اشاره كرد.
اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، با بيان اينكه سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش هر يك نقطه نظرات خود را در اين رابطه مطرح كردهاند، به ايسنا گفت: همچنين موضوع قانون موجود و مصوب مرتبط با نظام سنجش دانشجو در مجلس نيز توسط رييس كميسيون آموزش و حقيقات مجلس تشريح شد.
وي افزود: در اين جلسه بايد با كمك دستگاههاي اجرايي مجلس، به راهحل كلان نظام سنجش و پذيرش دانشجو دست يابيم، چرا كه اين اقدام، اقدامي بسيار وسيع و گسترده است كه كنكور تنها بخشي از آن را تشكيل ميدهد.
كبگانيان با بيان اينكه اگر نظام سنجش و پذيرش خوبي طراحي شود، فاصله موجود ميان آموزش و پرورش و آموزش عالي كمتر خواهد شد، گفت: اين امر به انسجام و هماهنگي بين دستگاههاي ذيربط منجر ميشود.
قائم مقام ستاد راهبري نقشه جامع علمي كشور در خاتمه از تشكيل دومين جلسه تخصصي کارگروه «بررسی نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی» در 3 هفته آينده خبر داد.
انتهاي پيام
نظرات