• چهارشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91051106849
  • خبرنگار : 71251

سال توليد ملي ـ كشاورزي محور توسعه/18

از واردات بي‌رويه‌ ميوه و رانت سودجويان جلوگيري شود

از واردات بي‌رويه‌ ميوه  و رانت سودجويان جلوگيري شود

نايب رييس خانه كشاورز با ابراز تاسف از اينكه بازار ميوه از گذشته تاكنون دست گروهي انحصار‌گر بوده است، گفت: در حالي كه توليد ميوه و محصولات باغي در ايران بسيار اقتصادي است هر ساله شاهد واردات اين محصولات در كنار توليدات باكيفيت و فراوان داخلي هستيم.

نايب رييس خانه كشاورز با ابراز تاسف از اينكه بازار ميوه از گذشته تاكنون دست گروهي انحصار‌گر بوده است، گفت: در حالي كه توليد ميوه و محصولات باغي در ايران بسيار اقتصادي است هر ساله شاهد واردات اين محصولات در كنار توليدات باكيفيت و فراوان داخلي هستيم.

انتظار مي‌رود در سال جاري به منظور حمايت از توليد ملي از واردات بي‌رويه‌ اين محصولات و رانت سودجويان جلوگيري شود.

عنايت‌اله بياباني ـ رييس اتحاديه مركب‌كاران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: طي دوسه سال اخير مركبات به عنوان ميوه اساسي كشور توليد بالا داشته و براي ايام پرمصرف و ذخيره‌سازي گسترده از افزايش قيمت جلوگيري كرده و پاسخ‌گوي بازار بوده است.

وي با تاكيد بر اين‌كه بايد بهاي زيادي به محصولاتي كه مزيت بالاي توليد دارند، اظهار كرد: در حالي كه در زمينه‌ توليدات محصولات باغي مزيت بسيار بالايي وجود دارد و هر ساله شاهد واردات اين محصول در كنار توليدات باكيفيت و فراوان داخلي هستيم، اين امر به‌ توليد كشور آسيب وارد مي‌كند.

بياباني گفت: بايد وارد‌كننده‌ محصولاتي باشيم كه مورد نياز بازار بوده و توليد داخل آنها جوابگوي بازار نيست يا اين‌كه توليد اين محصولات هزينه‌ سنگيني برايمان دارد. اما توليد ميوه و محصولات باغي در ايران بسيار اقتصادي است كه بايد در سال جاري به عنوان سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني از واردات بي‌رويه‌ اين محصولات و رانت سودجويان جلوگيري شود.

رييس اتحاديه مركب‌كاران اظهار كرد: ايران در توليد 11 محصول مقام اول تا ششم جهان را داشته است، اما طي سال‌هاي اخير به دليل بي‌توجهي به اين محصولات، افزايش هزينه‌ها و واردات برخي از اين مزيت‌ها را از دست داده‌ است.

وي افزود: در حالي كه ايران بزرگ‌ترين توليدكننده پسته در جهان بوده است، اكنون در رتبه‌ دوم قرار گرفته است. هم‌چنين جايگاه زعفران و زرشك نيز با مشكل مواجه شده است.

نايب رييس خانه كشاورز يكي از عوارض ناشي از واردات مركبات طي سال‌هاي اخير را بروز افت و مگس مديترانه‌اي در باغات مركبات عنوان و اظهار كرد: واردات ليموترش در سال‌هاي اخير باعث بروز بيماري جاروك جادوگر شده است كه همچنان در حال مبارزه با اين آفت هستيم.

وي تصريح كرد: بازار ميوه از گذشته تاكنون دست گروهي انحصار‌گر بوده كه توليدكنندگان انتظار دارند در سال جاري دولت با كمك به تعاوني‌هاي واقعي و تقويت آنها، ذخيره‌سازي، صادرات و عرضه محصول به آنها واگذار شود و در مقابل آن نيز به دولت هم پاسخگو باشند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha