• سه‌شنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۶:۲۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91051006515
  • خبرنگار : 71251

مجري طرح زيتون:

390 هزار هكتار زمين مستعد براي كشت زيتون وجود دارد

مجري طرح زيتون اعلام كرد: 390 هزار هكتار اراضي مستعد براي توسعه باغات زيتون در كشور وجود دارد كه با اختصاص پنج ميليارد تومان اعتبار امسال حدود 10 هزار هكتار باغ زيتون احداث مي‌شود.

مجري طرح زيتون اعلام كرد: 390 هزار هكتار اراضي مستعد براي توسعه باغات زيتون در كشور وجود دارد كه با اختصاص پنج ميليارد تومان اعتبار امسال حدود 10 هزار هكتار باغ زيتون احداث مي‌شود.

به گزارش خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي‌اصغر زينانلو امروز در نشست خبري اظهار كرد: با توجه به اينكه 90 درصد از روغن نباتي كشور از طريق واردات تامين مي‌شود، توسعه سطح زير كشت درختان زيتون در كشور از سال 72 با هدف توليد روغن زيتون آغاز شد.

وي تصريح كرد: با توجه به اين‌كه زيتون با شرايط اقليمي مديترانه‌اي سازگار بوده و در اراضي شيب‌دار مي‌تواند كشت شود و خاك چندان غني نياز ندارد، محصولي اقتصادي براي كشورمان است.

زينانلو اظهار كرد: ابتدا سطح زيركشت درختان زيتون در كشور پنج هزار هكتار و در مناطق گيلان، زنجان، قزوين، طارم و گلستان بود كه هفت‌ هزار تن ميوه برداشت مي‌شد اما در حال حاضر سطح زير كشت آن به 102 هزار هكتار توسعه يافته و اين محصول در 26 استان كشورمان كشت مي‌شود.

مجري طرح زيتون خاطر نشان كرد: 47 هزار هكتار از باغات زيتون بارور بوده و بقيه هنوز بار‌ور نشده‌‌اند.

** توليد 102 هزار تن زيتون در سال گذشته

به گفته‌ وي سال زراعي گذشته 102 هزار تن دانه زيتون توليد شد.

زينانلو خاطر نشان كرد: ميزان عملكرد زيتون از 1.8 در هكتار در سال 89 به 2.2 تن در سال گذشته رسيده است كه علت افزايش 400 كيلوگرمي برداشت زيتون در هر هكتار انجام اصلاح باغات بوده و هم‌چنين افزايش سن درختان و رسيدن آنها به پيك اقتصادي است.

وي خاطر نشان كرد: سال گذشته در استهبان فارس 30 تن در هكتار، در زنجان 28 تن در هكتار و در كازرون 14 تن در هكتار ركود برداشت ين محصول ثبت شده است كه البته بالاترين عملكرد در واحد سطح با چهار تن در هكتار مربوط به قزوين است.

زينانلو با اشاره به اين‌كه عمده‌ي زيتون در ايران به صورت آبي توليد مي‌شود، اظهار كرد: از 102 هزار تن زيتون توليدي 60 درصد براي كنسرو استفاده مي‌شود و 40 درصد روغن استحصال مي‌شود، در حالي كه هدف توسعه‌ باغات زيتون در كشور استحصال روغن زيتون است.

** تمايل كشاورزان براي برداشت زيتون كنسروي

مجري طرح توسعه‌ زيتون تصريح كرد: هيچ مشكلي از نظر فرآوري و روغن‌كشي زيتون در كشور وجود ندارد و ظرفيت‌هاي لازم براي توليد روغن ايجاد شده است، اما به دليل اين‌كه قيمت خريد ميوه كنسروي بالاتر از ميوه روغني است و هم‌چنين كشاورز براي فروش دانه روغني سه ماه ديرتر محصول را برداشت كند و افت محصول در توليد روغن بيشتر است و فروش و بازاررساني دانه روغني سخت‌تر از كنسروي بوده، كشاورزان تمايل به برداشت دانه زيتون در زمان كنسروي دارند.

وي ميانگين برداشت زيتون در ايران را 2.2 تن در هكتار عنوان و تصريح كرد: ميانگين برداشت اين محصول در جهان 2.4 تن در هكتار است كه حداقل عملكرد ايران بايد به چهار تن برسد تا بتوان باغ زيتون را اقتصادي دانست، چرا كه اين محصول در كشور ما به شيوه‌‌ آبي توليد مي‌شود، اما در جهان نياز به آبياري نداشته و ديمي توليد مي‌شود.

مجري طرح زيتون تصريح كرد: تنها راه براي ترغيب كشاورزان به برداشت زيتون روغني، خريد ميوه و يارانه به كشاورزاني است كه ميوه را روغني برداشت مي‌كنند.

** ميزان مصرف روغن زيتون و كنسرو آن در ايران؛ برعكس جهان

زينانلو ميزان مصرف سرانه زيتون در ايران را براساس توليد داخل 100 تا 120 گرم عنوان كرد و افزود: با احتساب واردات سه تا پنج هزار تني روغن زيتون به كشور سرانه‌ي مصرف روغن زيتون به 150 گرم مي‌رسد، اين درحالي است كه مصرف سرانه‌ي كنسرو زيتون در كشورمان 700 گرم بوده و مصرف روغن زيتون و كنسرو آن در ايران كاملا برعكس جهاني است.

وي يادآور شد: 16.5 كيلوگرم مصرف سرانه روغن در كشور است كه 150 گرم آن به روغن زيتون اختصاص داده شده است.

مجري طرح زيتون اظهار كرد: زيتون كنسروي شهريورماه آماده برداشت است كه رنگ آن سبز مايل به زرد است، اما براي روغني‌شدن بايد صبر كرد تا ميوه سياه رنگ شود كه اواسط آبان‌ماه تا اول آذرماه زمان برداشت آن است، چرا كه طي اين مدت محصول به روغن مي‌رسد.

** روغن تسويه‌شده كيفيت پايين‌تري نسبت به روغن تسويه‌نشده دارد

زينانلو زمان برداشت دانه زيتون و هم‌چنين شرايط انتقال آن به كارخانه را عوامل مهم در كيفيت روغن توليدي عنوان كرد و افزود:‌ دانه زيتون روغني حتما بايد در سبد و درحداقل زمان به كارخانه‌ها تحويل داده شود، اما هم‌چنان اين محصول با گوني به كارخانه‌هاي روغن‌كشي مي‌رود. از سويي ديگر محصول برداشت‌شده نبايد بيش از دو روز در كارخانه بماند، در حالي كه گاها بيش از اين مدت در كارخانه‌هاي روغن‌كشي براي استحصال روغن در نوبت هستند كه در اين شرايط به كيفيت و بهداشت محصول صدمه وارد مي‌شود، لذا بايد روغن تسويه شود كه روغن تسويه‌شده كيفيت پايين‌تري نسبت به روغن تسويه‌نشده دارد.

مجري طرح زيتون با اشاره به اين‌كه هفت طبقه كيفي براي روغن زيتون و استاندارد بين‌المللي تعريف شده است، گفت: عالي‌ترين روغن زيتون، روغن زيتون فوق بكر بوده كه ميزان اسيديته آن نبايد بيش از 0.8 باشد.

** تلخي و تندي روغن زيتون؛ نشانه كيفيت بالا و تازگي محصول است

زينانلو تاكيد كرد: تلخي و تندي روغن زيتون يك امتياز بسيار بالا براي روغن با كيفيت و تازه است، هم‌چنين روغن زيتون بودار كيفيت بالاتري نسبت به روغن زيتون بدون بو داشته كه اين بو بايد بوي ميوه زيتون، سيب، موز، گوجه‌فرنگي يا علف تازه بريده شده باشد.

وي افزود: روغن زيتون بدون بو از اسيديته بالايي دارد كه كارخانه‌ها مجبور به تسويه‌ آن هستند و براي بهبود كيفيت آن مقداري روغن زيتون فوق بكر به آن اضافه مي‌كنند.

**وجود 390 هزار هكتار زمين مستعد براي كشت زيتون

مجري طرح زيتون با اشاره به اين‌كه 13 رقم بومي زيتون در ايران ثبت شده است، گفت: 102 هزار هكتار سطح زيركشت زيتون در كشورمان است كه براساس مطالعات انجام شده 390 هزار هكتار ديگر زمين مستعد براي كشت زيتون وجود دارد.

وي افزود: براي احداث هر هكتار باغ زيتون300 هزار تومان يارانه پرداخت مي‌شود كه سال گذشته 4873 هكتار باغ زيتون ايجاد شد و امسال با تخصيص پنج ميليارد تومان اعتبار 9 هزار و 700 هكتار باغ زيتون اضافه مي‌شود.

زينانلو تصريح كرد: با توسعه كشت 500 هزار هكتار اراضي زيتون پيش‌بيني مي‌شود 18 درصد از نياز روغن كشور از طريق روغن زيتون برطرف شود.

به گفته‌ وي در برنامه‌ پنجم توسعه 85 هزار هكتار بايد به اراضي كشت زيتون اضافه شود كه البته اين امر منوط به تامين اعتبار است.

مجري طرح ‌ زيتون گفت: پيش از اين برنامه‌ريزي شده بود سطح زير كشت زيتون به يك ميليون هكتار برسد اما مطالعات نشان داد كه اراضي مستعد زير كشت زيتون در كشورمان تنها 390 هزار هكتار است.

** توانايي توليد 20 هزار تن روغن زيتون در صورت برداشت دانه روغني

زينانلو اظهار كرد: سال گذشته شش هزار تن روغن زيتون توليد شد كه اگر هم‌چون اسپانيا 90 درصد از زيتون را به صورت روغني برداشت مي‌كرديم، پتانسيل 20 هزار تن توليد روغن زيتون داشتيم.

مجري طرح توسعه‌ زيتون اظهار كرد: سه هزار و 600 هكتار از باغات كشور (3.5 درصد) كه عمدتا در استان فارس بودند، با مشكل مواجه شدند به دليل اين‌كه ارقام سازگار با محيط و اقليم نبودند كه با پيوند و هم‌چنين جايگزيني ارقام سازگار اين مشكل برطرف شد.

زينانلو تاكيد كرد: واردات كنسرو زيتون از نيمه‌ي سال گذشته ممنوع اعلام شده است و امسال نيز اعلام شده كه واردات روغن زيتون با كيفيت بالا صورت گيرد كه بدين منظور تعرفه‌ي روغن زيتون تسويه‌شده بالاتر از روغن زيتون فوق بكر در نظر گرفته شده است.

** ممنوعيت واردات انواع كنسرو زيتون

مجري طرح توسعه‌ زيتون با بيان اينكه واردات هر نوع كنسرو زيتون از جمله كنسرو زيون سياه ممنوع است، تصريح كرد: با توجه به اين‌كه فرآوري زيتون سياه مشكل داشته و از تركيبات شيميايي براي ايجاد رنگ سياه آن استفاده مي‌شود، اين محصول مي‌تواند براي بدن مشكل‌ساز باشد، اما در كشور ما زيتون سياه در هيچ كارخانه‌اي توليد و فرآوري نمي‌شود كه بدين منظور با تركيه مذاكره كرده‌ايم تا تيمي از ايران براي آموزش زيتون كنسروي سياه اعزام شود و خودمان زيتون سياه توليد كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha