• دوشنبه / ۹ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 91050905570
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

در يك پايان نامه كارشناسي ارشد بررسي شد:

تاثیر سریال طنز «قهوه تلخ» در آسيب‌هاي فرهنگي مخاطبان

تاثیر سریال طنز «قهوه تلخ» در آسيب‌هاي فرهنگي مخاطبان

جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد ارتباطات با موضوع شبکه نمایش خانگی کشور و محوریت سریال قهوه تلخ، روز گذشته در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران برگزار شد.

جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد ارتباطات با موضوع شبکه نمایش خانگی کشور و محوریت سریال قهوه تلخ، روز گذشته در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران برگزار شد.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، پايان‌نامه مذکور با عنوان «بررسی تاثیر سریال طنز قهوه تلخ در آسیب‌های فرهنگی» به تحقیق در خصوص تاثیرگذاری محصولات شبکه سینمای خانگی کشور در آسیب‌های فرهنگی مخاطبان شبکه و با محوریت سریال قهوه تلخ به عنوان یکی از شاخص‌ترین و پرتیراژترین محصولات این شبکه که حجم وسیعی از نظرات موافق و مخالف را در سطح جامعه و رسانه‌های مختلف گروهی به خود اختصاص داد پرداخته بود.

مصطفی محمودی در جلسه دفاع از پایان‌نامه یاد شده عنوان داشت: این پایان‌نامه كه حاصل یک سال فعالیت مستمر پژوهشی است موضوع شبکه سینمای خانگی کشور را دستمایه قرار داده است.

به گفته وی در این تحقیق تعداد پانصد نفر از شهروندان تهرانی در رده‌های سنی 15 تا 35 سال در پنج نقطه جغرافیایی شهر تهران با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفته و به پاسخگویی درباره سوالات مطرح شده پرداخته و درباره پیام‌های گوناگون مستتر در این سریال اظهار نظر کرده‌اند.

ابراز مورد استفاده در اين پژوهش پرسشنامه محقق بود كه از نظر روايي صوري و محتوايي تأييد شد.

به گفته محمودی در پایان تحقیق و پژوهش مشخص شد که بيش از 70 درصد از شهروندان تهراني معتقدند كه سريال قهوه تلخ در نگاه تاثیر گذار به آسیب‌های فرهنگی موفق بوده و به ترتيب پيام‌هايي با محتواي آموزشي، طنز، انتقادي و واقع گرايي داشته است.

از ديدگاه مخاطبين، صداقت، افزايش تلاش براي رفاه خانواده، انعطاف پذيري در مورد نظرات ديگران، رعايت حقوق ديگران، كمك به ديگران، شركت در فعاليت‌هاي خيريه، برخورد بيش از پيش با خونسردي، ترجيح به بودن در كنار خانواده، كاهش بدگويي از ديگران، كاهش تمسخر، استهزا و رفتار نامناسب از جمله رفتارهايي بود كه پس از مشاهده سريال قهوه تلخ در آنها تقويت شده بود.

این پژوهشگر با اشاره به نتایج تاثیرگذار و مثبت این مجموعه، انجام پژوهش‌های جدی، مستمر و علمی توسط موسسات ویدئو رسانه در بخش خصوصی و همچنین راه اندازی و احیای مجدد مرکز مطالعات و تحقیقات سینمایی در سازمان سینمایی کشور و حمایت از پروژه‌های دانشجویی مرتبط با حوزه سینما و شبکه نمایش خانگی توسط سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی، موسسه رسانه‌های تصویری را خواستار شد.

گفتنی است در پایان جلسه دفاعیه، اساتید حاضر مرکب از استاد دکتر علی اکبر فرهنگی (استاد راهنما ی پروژه)، دکتر سید وحید عقیلی و دکتر طهمورث شیری (اساتید مشاورپروژه) و دکتر محمد سلطانی فر(استاد داور پروژه) به اتفاق آرا پایان نامه مذکور را با درجه ممتاز و بالاترین نمره مورد تایید قرار دادند. در این جلسه همچنین حجت الاسلام محمد علی زم (رییس انجمن صنفی ویدئو رسانه کشور) دکتر حمیدرضا نوروزی (رییس اتحادیه موسسات ویدئو رسانه کشور) نصرالله قادری (مدیر انتشارات نمایش مرکز هنرهای نمایشی) جمعی از دانشجویان و اساتید رشته علوم ارتباطات اجتماعی و تعدادی از دست اندرکاران رسانه‌های گروهی حضور داشتند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۵-۱۰ ۱۲:۱۳

خسته نباشید اما فکر نمی کنم که این پایان نامه اولین پایان نامه در این مضمون است. سال گذشته پایان نامه ای با همین مضمون و با روش تحقیق کیفی در دانشکده صدا و سیما توسط خانم سمانه مهرپرور انجام شد.