• پنجشنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۱ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 91042917765
  • خبرنگار : 71078

ابتلاي تهراني‌ها به كمبود ويتامينD درپي آلودگي هوا

ابتلاي تهراني‌ها به كمبود ويتامينD درپي آلودگي هوا

رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اينكه حدود 40 تا 80 درصد مردم ايران دچار كمبود ويتامين D هستند گفت: اين وضعيت در شهرهاي بزرگ به عواملي مانند آلودگي هوا نيز بستگي دارد به گونه‌اي كه در مناطقي از تهران كه آلودگي هوا بيشتر است، كمبود ويتامين D نيز در افراد بيشتر شده است.

رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اينكه حدود 40 تا 80 درصد مردم ايران دچار كمبود ويتامين D هستند گفت: اين وضعيت در شهرهاي بزرگ به عواملي مانند آلودگي هوا نيز بستگي دارد به گونه‌اي كه در مناطقي از تهران كه آلودگي هوا بيشتر است، كمبود ويتامين D نيز در افراد بيشتر شده است.

به گزارش خبرنگار «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر باقر لاريجاني روز پنجشنبه در جلسه شبكه تحقيقاتي ديابت و استئوپروز، افزود: پوكي استخوان يك دهم ديابت بار بيماري به وجود مي‌آورد و 30 هزار سال عمر مفيد مردم را از بين مي‌برد. يكي از عوامل موثر در پوكي استخوان، كمبود ويتامين D است.

وي در ادامه گفت: پوكي استخوان يك بيماري جدي محسوب مي‌شود. 50 تا 60 درصد افراد بالاي 50 سال يا دچار پوكي استخوان يا كاهش نسج استخواني هستند. شكستگي لگن در سنين بالا، هزينه‌هاي بستري زيادي را به بيمار و نظام سلامت تحميل مي‌كند.

رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود، اظهار كرد: حدود نيمي از بار بيماري‌هاي در جهان مربوط به بيماري‌هاي غيرواگير است و 70 درصد از هزينه‌هاي پزشكي نيز به بيماري‌هاي مزمن برمي‌گردد.

لاريجاني با بيان اينكه شيوع ديابت در دنيا در حال افزايش است، اظهار كرد: در حال حاضر 170 ميليون نفر در جهان مبتلا به اين بيماري هستند كه تا سال 2030 اين تعداد به حدود 400 ميليون نفر مي‌رسد. روند ابتلا به اين بيماري در ايران نيز رو به افزايش است.

وي افزود: ديابت بار بسياري زيادي را بر جامعه تحميل مي‌كند، به گونه‌اي كه 300 هزار سال عمر مفيد را اين بيماري و عوارض ناشي از آن تلف مي‌كند.

رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران از تهيه نقشه راه استئوپروز (پوكي استخوان)، خبر داد و اظهار كرد: دانشكده‌هاي مختلفي در شبكه تحقيقات استئوپروز فعال هستند.

لاريجاني با اشاره به فعاليت‌هاي انجام شده در شبكه‌هاي تحقيقاتي، اظهار كرد: توليد داروي آنژي‌پارس، تلاش‌هايي در زمينه انجام پيوند پانكراس، اجراي طرح ملي زخم پاي ديابتي، راه‌اندازي كلينيك مجازي، از جمله اين فعاليت‌هاست و اميدواريم طرح جامع ديابت، پيش رود و فعاليت‌هاي خود را گسترش دهيم.

وي درباره برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع، اظهار كرد: اجراي اين برنامه چهره ارائه خدمات به بيماران را دگرگون مي‌كند و تلاش مي‌كنيم نقشه‌هاي راه ديابت و استئوپروز را ساماندهي جديدي بكنيم.

تهيه آمار شكستگي استخوان در كشور با راه‌اندازي نظام ثبت شكستگي

آموزش شهروندان درباره بيماري‌هاي غير واگيردار به صورت پيامكي

رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران در ادامه اظهار كرد: در حال پيگيري نظام ثبت شكستگي و غني شدن شير هستيم و مطالعات وسيعي در برخي مدارس انجام داده‌ايم و اميدواريم كلينيك‌هاي جامعي تشكيل شود كه بتوانند به بحث شكستگي استخوان توجه بيشتري بكنند.

لاريجاني با اشاره به تلاش‌هاي صورت گرفته در زمينه آموزش درباره بيماري‌هاي غير واگير از طريق پيام كوتاه، گفت: به زودي پروژه‌اي را در جهت آموزش مردم درباره بيماري‌هاي غير واگيردار از طريق پيامك، گسترش مي‌دهيم. البته اين گونه اطلاع‌رساني‌ها به وسيله فلش كارت و برخي ديگر از وسايل ارتباطي انجام مي‌شود.

وي از راه‌اندازي شبكه چاقي در كشور خبر داد و اظهار كرد: در زمينه بيماري‌هاي سالمندي نيز اميدواريم شبكه‌هاي تحقيقاتي راه‌اندازي كنيم.

رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران با تاكيد بر اهميت جايگاه عملكرد شبكه‌اي، گفت: تفكر شبكه‌اي اهميت زيادي دارد و فعاليت در كنار يكديگر موجب هم‌افزايي مي‌شود. در حال حاضر فعاليت‌هاي شبكه‌اي را مي‌توان بيشتر ارتقاء داد و با تعامل مراكز تحقيقاتي مي‌توان به اهداف خود بيش از پيش دست يافت.

لاريجاني در پايان اظهار كرد: اميدواريم فعاليت‌هاي انجام شده در زمينه تحقيقات بيماري ديابت منجر به كاهش بار اين بيماري در ايران شود، براي دستيابي به اين هدف لازم است وضعيت اين بيماري را در كشور رصد كنيم و اولويت‌هاي خود را سامان دهيم تا منجر به كاهش كنترل عوارض و مرگ و مير ناشي از اين بيماري شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha