معاون اقتصادي گروه صنعتي ايران خودرو در آستانه برگزاري مجمع اين شركت بورسي، وضعيت مالي و اقتصادي آن را تشريح كرد و با بيان سياست تقسيم سود، از واگذاري 4 شركت اصلي ايران خودرو خبر داد.
به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي مهري ـ معاون اقتصادي گروه صنعتي ايران خودرو ـ در نشست خبري كه با حضور خبرنگاران بورسي برگزار شد، گفت: كارآيي فضاي كسب وكار را كارآيي بازار كار، بازار سرمايه و بازار پول تعيين مي كند و مديريت فضاي عمومي كسب و كار در كشور ميتواند تاثير مثبتي در بنگاهها داشته باشد.
وي با بيان اينكه از لحاظ تئوري دراقتصاد همواره محدوديت وجود دارد،افزود:بر اين اساس مديران همواره در شرايط محدوديت فعاليت ميكنند و كساني موفق هستند كه منابع محدود را مديريت كنند و نتيجه بگيرند.
مهري با بيان اينكه تحريمها در كنار محدوديت ها فرصتهايي ايجاد كرده است، عنوان كرد: محدوديتهايي كه در فضاي كسب وكار ايجاد شده زياد نگرانكننده نيست اما اگر با تدبير برخورد نشود ميتواند نگرانكننده باشد.
معاون اقتصادي گروه صنعتي ايران خودرو عنوان كرد: تغييرات نرخ ارز ناشي از محدوديت نبوده بلكه عدم كارشناسي مناسب باعث اين اتفاق شده است لذا محدوديتها بايد با تدبير، همكاري و تعامل برطرف شود.
تحقق 95 درصدي اهداف شركت در سال 90
وي عملكرد ايران خودرو در سال 90 را مورد توجه قرار داد وافزود: عليرغم بحثهاي مطرح شده و محدوديتهاي موجود، ايران خودرو به اهداف خود رسيده و توانسته 95 درصد اهداف مصوب را محقق كند.
مهري عنوان كرد: استراتژي اساسي شركت پاسخگويي به نياز بازار است زيرا اگر بنگاه نتواند خود را با شرايط بازار انطباق دهد دچار مشكل خواهد شد؛ بر اين اساس ايران خودرو استراتژي عرضه دو محصول جديد را در هرسال مدنظر قرار داد و در شرايط محدوديتهاي بيروني موفق به اجراي آن شده است.
معاون اقتصادي ايران خودرو اضافه كرد: در اين زمينه سه محصول جديد رانا، دنا و وانت تندر در سال جاري با استفاده از شرايط موجود طراحي شده است لذا مي توان گفت كه صنعت خودرو كشور به خود باوري رسيده است.
وي با بيان اينكه رانا ميتواند به راحتي جايگزين 206 شود،توضيح داد: امروز با طراحي محصولات جديد نگران تاثير محدوديتهاي محيطي در توليدمان نيستيم و ميتوانيم بامحصولات جديد جايگزين مناسبي براي محصولات قبلي خود پيدا كنيم.
مهري خاطرنشان كرد:ازرويكردهاي ديگر ايران خودرو كه به صورت جدي دنبال ميشود تبديل داراييهاي غير مولد به مولد است؛ در اين راستا كارگروه واگذاري شركتها در شركت ايران خودرو ايجاد شد و قصد دارد شركتهاي زير مجموعه اين شركت را واگذار كند.
معاون اقتصادي شركت ايران خودرو با بيان اينكه ايران خودرو 160 شركت در گروه اصلي دارد كه بخشي از آنها را واگذار كرده است، توضيح داد: در حال حاضر 150 شركت در مجموعه گروه ايران خودرو با احتساب شركتهاي وابسته به بانك پارسيان فعاليت ميكنند.
وي ياد اور شد: 33 درصد سهام بانك پارسيان متعلق به گروه ايران خودرو است وبخشي از شركتها در حوزه خدماتي و بيروني فعال هستند.
مهري با تاكيد بر اينكه بايد در ساختار اقتصادي گروه ايران خودرو بازنگري صورت گيرد، عنوان كرد: بررسيها در ارتباط با شركتهاي زيرمجموعه انجام شده و هيات مديره شركت به اين جمع بندي رسيده است كه حفظ تمامي شركتهاي نميتواند به جايگاه اقتصادي گروه ايران خودرو كمك كند.
معاون اقتصادي گروه صنعتي ايران خودرو ادامه داد: لذا كارگروه واگذاري شركتها در گروه ايران خودرو ايجاد شده است كه مسووليت آن بررسي شركتهاي متعلق به گروه و واگذاري شركتهايي است كه استراتژيك نبوده و تاثير معناداري در وضعيت گروه ايران خودرو ندارد.
واگذاري 13 شركت به ارزش 90 ميليارد تومان
وي عنوان كرد:در اين راستا توانستيم 13 شركت را طي سالهاي گذشته وارد بورس كنيم كه اين شركتها عموما شركتهايي بودند كه زيان كسب كرده و در سال 20 ميليارد تومان تاثير منفي در گروه صنعتي ايران خودرو ايجاد مي كردند.
مهري در ادامه گفت: شركتهايي كه توسط ايران خودرو واگذار شدند، شركتهايي بودند كه حقوق صاحبان سهام آنها منفي بود و ارزش كارشناسي آن ها كمتر از 45 ميليارد تومان بود اما اين شركتها به ارزش حدود 90 ميليارد تومان به فروش رفتند كه اين سياست نيز در سال 90 دنبال ميشود.
ادغام شركتهاي زير مجموعه
معاون اقتصادي گروه صنعتي ايران خودرو در ادامه اين نشست گفت: از ديگر رويكردهاي ايران خودرو بحث ادغام و هم افزايي است. زيرا در حال حاضر شركتهايي داريم كه به لحاظ محتواي عمليات و موضوع فعاليت شبيه يكديگر هستند واگر ادغام شوند ميتوانند ضمن كاهش هزينه موازي، درآمد موازي را براي گروه ايجاد كنند.
تامين منابع با استفاده از ابزارهاي بورس
وي عنوان كرد: همچنين گروه صنعتي ايران خودرو در تلاش است كه در تامين منابع از راهكارهاي جديد وابزارهاي بازار سرمايه استفاده كند. زيرا بازار سرمايه ابزارهاي مختلفي شامل صكوك و اوراق مشاركت تعريف كرده ودر صورتي كه اجرايي شود ايران خودرو قصد دارد از اين ابزارها استفاده كند.
مهري به وضعيت بازار سرمايه اشاره كرد وافزود:قيمت شركتها در بازار سرمايه متاسفانه عمدتا مبتني بر بعد رواني است. يعني قيمت سهام ارتباط مستقيمي با عملكرد بنگاهها ندارد.
قيمت شركتها در بورس تحت تاثير بار رواني است
معاون اقتصادي گروه صنعتي ايران خودرو ادامه داد: در صورتي كه نمودار تغييرات قيمت سهام شركتها به صورت تخصصي مورد بررسي قرار گيرد مشاهده ميشود كه تمام متغيرهاي شركت بهبود پيدا كرده اما روند قيمت سهام كاهش يافته است. لذا قانون عرضه و تقاضا در بورس تحت تاثير بار رواني است.
وي خاطرنشان كرد: اگر فعاليتهاي اقتصادي به گونهاي باشد كه فعالان بازار سرمايه احساس كنند اين بازار وضعيت مناسبي ندارد از بازار خارج ميشوند. به طوري كه كاهش بازدهي بورس به 11 درصد در سال گذشته ناشي از فضاي بازار كسب وكار بود كه تاثير خود را در بازار بورس گذاشت.
واگذاري 45 شركت ايران خودرو طي 3 سال
مهري در خصوص برنامه واگذاري شركتهاي زيرمجموعه ايران خودرو به خبرنگاران گفت: ايران خودرو در اكثر شركتهايي كه سهامدار است، به جز چهار شركت برنامه واگذاري دارد و طبق برنامه قرار است 45 شركت را در مدت سه سال واگذار كند.
واگذاري 4 شركت از طريق بورس
معاون اقتصادي گروه صنعتي ايران خودرو از واگذاري چهار شركت اصلي ايران خودرو از طريق بورس خبر داد وگفت: برنامه اصلي ما اين است كه چهار شركت اصلي شامل سرمايه گذاري سمند، تام ايران خودرو، ايران خودرو تبريز و ايران خودرو خراسان را براساس تصميم هيات مديره از طريق بورس واگذار كنيم كه مراحل مقدماتي آن در حال انجام است.
به گفته وي ، ميزان و زمان عرضه شركتها در بورس به شرايط و ارزيابي از وضعيت سهام آنها بستگي دارد.
مهري عنوان كرد:استراتژي ايران خودرو اين است كه بخشي از اين شركتها واگذار شوند و بخش خصوصي و ساير شركا بتوانند در كنار ايران خودرو قرار بگيرند.
معاون اقتصادي گروه صنعتي ايران خودرو در خصوص واگذاري سهام بانك پارسيان عنوان كرد: براي واگذاري اين شركت برنامهيي نداريم.
وي يادآور شد: همچنين قرار بود بخشي از داراييهاي مازاد خود را واگذار كنيم و 500 ميليارد تومان را از محل واگذاري شركت ها تامين كنيم و بخشي ديگر را از محل شناسايي داراييهاي ثابت مانند زمين كه در گروه و تابعه وجود دارد تامين كنيم.
مهري عنوان كرد: در واگذاري شركتها صرفا زيان ده بودن شركت مطرح نيست بلكه معيار تصميمگيري براي واگذاري شركتها جايگاه و تاثيرگذاري شركت در آينده اقتصادي گروه ايران خودرو است.
عملكرد مالي شركت
معاون اقتصادي گروه صنعتي ايران خودرو به عملكرد مالي شركت اشاره كرد و گفت: در سال 90 به ميزان 758 هزار دستگاه توليد شد كه در مقايسه با اهداف توليدي شركت 95 درصد توليد هدف گذاري شده محقق شد همچنين 96 درصد برنامه در مقدار فروش شركت محقق شده است.
وي اضافه كرد: همچنين مقايسه عملكرد مالي شركت در سال 90 در مقايسه با سال مالي قبل حاكي از رشد 9 درصدي ميزان فروش است؛علاوه بر اين قيمت تمام شده محصولات در مقايسه با سال قبل 14 درصد افزايش يافته است.
مهري ادامه داد: مقايسه سود عملياتي شركت حاكي از كاهش 6 درصدي سود عملياتي سال 90 نسبت به سال 89 است كه عمدتا ناشي از افزايش قيمت مواد اوليه است.
معاون اقتصادي گروه صنعتي ايران خودرو ادامه داد: شركت درسال گذشته موفق شده است كه سه هزار و 318 ميليارد ريال سود خالص ثبت كند به اين ترتيب 376 ريال سود خالص هر سهم شركت محقق شده است.
به گفته وي، مقايسه عملكرد سود و زيان شركت با بودجه مصوب مشخص ميكند كه فروش شركت 97 درصد رشد داشته است. همچنين سود و زيان ناخالص شركت 85 درصد تحقق پيدا كرده و سود خالص شركت نسبت به بودجه بهبود يافته است.
مهري به عملكرد تلفيقي شركت اشاره كرد وگفت: سود عملياتي تلفيقي شركت 19 هزار و 305 ميليارد ريال است كه تاثير آن در سود شركت 50 درصد است. همچنين سود خالص تلفيقي چهار هزار و 358 ميليارد ريال است كه تاثير 31 درصدي در عملكرد اقتصادي گروه دارد.
سياست تقسيم سود ايران خودرو در مجمع
معاون اقتصادي گروه صنعتي ايران خودرو در خصوص ميزان تقسيم سود اين شركت گفت: طبق ضوابط بازار سرمايه در بخش تقسيم سود مقايسه صورت هاي مالي تلفيقي و شركتهاي اصلي ملاك قرار خواهد گرفت بر اين اساس سود قابل تقسيم تلفيقي ايران خودرو 338 ريال و سود قابل تقسيم گروه اصلي 346 ريال به ازاي هر سهم است اما به معناي تقسيم سود در مجمع پيش رو نخواهد بود.
وي توضيح داد: ميزان سود تقسيمي در مجمع 31 تيرماه تابع تصميمات مجمع است و هيات مديره مكلف است مصوبات مجمع را اجرا كند. اين درحالي است كه رويكرد ما اين است كه انتظار سهامداران و وضعيت شركت در تقسيم سود لحاظ شود.
مهري يادآور شد:همچنين در مجمع فوق العاده سال گذشته مصوبه افزايش سرمايه اخذ و مقرر شد طي سه مرحله سرمايه شركت افزايش پيدا كند. لذا مجمع اختيار افزايش سرمايه را به هيات مديره داده است ؛به اين ترتيب در مرحله اول كه سال گذشته انجام شد سرمايه شركت دو هزار و 520 ميليارد ريال افزايش پيدا كرد و در حال حاضر سرمايه شركت هشت هزار و 820 ميليارد ريال است كه در مرحله بعدي نيز بايد افزايش پيدا كند.
معاون اقتصادي گروه صنعتي ايران خودرو يادآور شد:پيش بيني سود هر سهم شركت براي سال 91، 371 ريال است كه اميدواريم با برنامههاي موجود اين ميزان محقق شود.
انتهاي پيام
نظرات