• سه‌شنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۱ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91042012014

صالحي: دخالت‌هاي نابجاي ديگران باعث شده كه شرايط همچنان در سوريه بحراني بماند

صالحي: دخالت‌هاي نابجاي ديگران باعث شده كه شرايط همچنان در سوريه بحراني بماند

وزير امور خارجه گفت: ايران همواره جزئي از راه‌حل بحران سوريه بوده است،‌ اميدواريم برخي كشورهايي كه از اين موضوع ناراحت هستند نيز به واقع جزئي از راه‌حل باشند. برخي كشورها نسبت به روند مثبتي كه در پيش گرفته شده است، ناراحت هستند.

وزير امور خارجه گفت: ايران همواره جزئي از راه‌حل بحران سوريه بوده است،‌ اميدواريم برخي كشورهايي كه از اين موضوع ناراحت هستند نيز به واقع جزئي از راه‌حل باشند. برخي كشورها نسبت به روند مثبتي كه در پيش گرفته شده است، ناراحت هستند.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي‌اكبر صالحي، وزير امور خارجه كشورمان كه در نشست مطبوعاتي مشترك با كوفي عنان، نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب در بحران سوريه سخن مي‌گفت، ضمن خيرمقدم به كوفي عنان، خاطر نشان كرد: از زماني كه آقاي كوفي عنان اين مسئوليت را بر عهده گرفته‌اند، تلاش كرده‌اند با اتخاذ مواضعي عادلانه و بي‌طرفانه و با پيشنهاد طرح شش ماده‌اي در جهت رفع بحران سوريه عمل كنند و در اين راستا حركت كنند. تا به امروز به تعهدي كه داده‌اند، پايبند بوده‌‌اند و اين بي‌طرفي‌شان موجبات خشم برخي كشورها شده است.

وي افزود: از شخصيتي مانند جناب آقاي كوفي عنان با پيشينه‌اي درخشان در سازمان ملل انتظار مي‌رود كه با صبر، تحمل و حوصله، اين بار عظيم را به سلامت به مقصد برسانند و در جهت ثبات و امنيت منطقه اقدام جدي داشته باشند تا مردم سوريه و منطقه از اين بحران تصنعي كه ايجاد شده است، رهايي يابند.

وزير امور خارجه كشورمان تصريح كرد: در مورد بحران سوريه به طور مفصل گفت‌وگو داشتيم، قبل از آخرين نشست مربوط به كشورهاي گروه تماس كه در ژنو برگزار شد، با آقاي كوفي عنان گفت‌وگوي تلفني داشتيم كه در آن مواضع خود را به طور شفاف بيان كرديم. ايشان هم فرمودند تلاش مي‌كنند بحران سوريه را به صورت واقع‌گرايانه مدنظر قرار دهند و تجزيه و تحليل كنند.

صالحي گفت:‌ در اين تماس تلفني تصميم گرفته شد كه يا من به ژنو سفر كنم، يا اينكه ايشان سفري به ايران داشته باشند كه موضوع را در جهت شيوه عملياتي كردن برخي از تصميمات اتخاذ شده در ژنو دنبال كنيم كه ايشان به تهران سفر كردند.

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان گفت: موضع ايران درباره سوريه كاملا روشن است. مردم سوريه مانند هر ملت ديگري حق برخورداري از حقوق اساسي و مدني در يك جامعه را دارند، حق انتخابات آزاد، حق تعدد احزاب و آزادي، دموكراسي و استقلال از حقوق مردم سوريه است. مردم سوريه حق دارند كه دولت‌هايشان فساد را از خود دور كنند كه دولت سوريه و در راس آن آقاي بشار اسد اين قول را داده‌اند كه تعهد را براي خود ايجاد كرده است كه تمامي خواسته‌هاي مشروع مردم سوريه را لبيك بگويد و گام‌هايي نيز در اين راستا برداشته‌اند.

وي اضافه كرد: متاسفانه دخالت‌هاي نابجاي ديگران باعث شده كه شرايط همچنان در سوريه بحراني بماند، با وجود اينكه آقاي بشار اسد اقدامات سازنده‌اي را در جهت تامين خواسته‌هاي مردم سوريه انجام داده است.

صالحي گفت: مسائل سياسي، مسائل بغرنج و پيچيده‌اي است. منطقه و جهان شاهد تحولات بسيار پيچيده و حساسي است و همگان بايد دست به دست هم دهند و نگذارند بحران‌ها كه به خودي خود شرايط ناگواري دارند، ناگوارتر شوند، اين تمام هم و غم ما است.

وزير امور خارجه كشورمان تاكيد كرد: بدتر شدن شرايط يقينا در جهت منافع هيچ كشوري در منطقه نخواهد بود و توصيه ما به كشورهاي منطقه اين است كه با احتياط كامل به خصوص رسانه‌هاي جمعي منطقه عمل كنند كه يك اقدام و تصميم اشتباه ممكن است منجر به فاجعه‌ي دامن‌گير در منطقه شود كه نه به صلاح منطقه است و نه به صلاح جامعه بين‌المللي.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha