• شنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۱ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 91041709789
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

طنز روز / سال‌های دور قطعا دوران ستم‌شاهی است

طنز روز / سال‌های دور قطعا دوران ستم‌شاهی است

رضا ساكي ـ سال‌های دور قطعا دوران ستم‌شاهی است

رضا ساكي ـ سال‌های دور قطعا دوران ستم‌شاهی است

بهمن دری، معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد، در آیین نکوداشت «روز قلم» گفت: می‌خواهم راه‌ها و مؤلفه‌های ترویج کتاب و کتاب‌خوانی را که عصاره بیست‌وپنج‌ساله مراوده من با اهل قلم است، بیان کنم. من 20 راه حل دارم و تا حالا هم هیچ‌ جا آن‌ها را نگفته‌ام و امروز می‌خواهم آن‌ها را هدیه کنم به شما. معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به صورت تیتروار 11 مورد از راه‌کارهای پیشنهادی خود را برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی بیان کرد.

در بین این 11 پیشنهاد، شش پیشنهاد منحصر‌به‌فرد وجود دارد که البته شبهه‌هایی هم در مورد آن‌ها هست که عرض می‌کنم:

آقای دری گفته‌اند: «کتاب‌ها باید موجز و کوتاه نوشته شود؛ گاهی اوقات کتابی که می‌تواند در 100 صفحه تمام شود، در 600 صفحه نوشته می‌شود». همان طور که آقای دری گفته‌اند برخی کتاب‌ها می‌توانند در 100 صفحه تمام بشوند، پس برخی کتاب‌ها نمی‌توانند در 100 صفحه تمام بشوند. حالا سؤال این‌جاست اگر کتابی نتوانست در 100 صفحه تمام بشود، تکلیفش چیست؟

ایشان ادامه داده‌اند: «پاسخ به شبهات به صورت اپیزودیک و موضوع‌بندی‌شده و تدوین آن‌ها در قالب کتاب‌های 80 تا 100 صفحه‌‌يی». این بخش را 3000 بار خواندم؛ ولی نفهمیدم یعنی چه!

اما یکی از راهکارهای ویژه‌ی آقای دری: «معرفی کتاب و بویژه کتاب‌های مفید به صورت بسیار مختصر در مطبوعات» است. همان‌طور که می‌دانید، آقای دری این پپیشنهادات را هیچ جا بیان نکرده‌اند؛ ولی معلوم نیست این راهکار از کجا به بیرون درز کرده است که توی هر روزنامچه و مجله‌ای یک ستون یا صفحه این‌جوری هست!

راهکار بعدی: «چاپ برش یا فصلی از کتاب در جراید مثل آن‌چه در پاورقی‌های مبتذل برخی مطبوعات سال‌های دور وجود داشت. ما می‌توانیم این شیوه را برای کتاب‌های مناسب استفاده کنیم». توضیح اضافه این‌که منظور از سال‌های دور، قطعا دوران ستم‌شاهی است و نه سال‌های نه‌چندان دور. متأسفانه این پیشنهاد ویژه هم مدت‌هاست به بیرون درز کرده است!

بعد ادامه داده‌اند: «کوتاه کردن رمان‌ها و موضوعات بلند. الآن دنیا به دنبال این است که رمان‌ها را کوتاه کند». سؤال این‌جاست که دنیا یعنی چه؟ اگر مقصود غرب است که غرب معمولا کار خوب نمی‌کند و ما نباید از غرب تقلید کنیم. خدا می‌داند پشت این کوتاه کردن رمان‌ها چه افکار شومی دارند. اما اگر مقصود از دنیا کره‌ی خاکی یا همان جهان است، خب لابد الآن دنیا به دنبال این است که رمان‌ها را کوتاه کند!

باقی ‌بقای‌تان!

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha