محمود دولتآبادي از سرديس عثمان محمدپرست خوافي ـ دوتارنواز برجسته خراساني ـ رونمايي كرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود دولت آبادي در سخنان كوتاهي در مراسم بزرگداشت عثمان خوافي محمدپرست گفت: فارغ از اينكه هر كدام چه انديشه، چه ظاهر و چه لباسي داريم، آنچه مهم است، ايراني بودن ماست.
در مراسم بزرگداشت عثمان محمدپرست خوافي كه ـ 12 تير ماه ـ در تالار ايوان شمس برگزار شد، سيد محمود دعايي، سيد هادي خامنهاي، كيوان ساكت و.... حضور داشتند.
داريوش ارجمند به عنوان دبير برگزاري بزرگداشت عثمان محمدرست، ضمن خير مقدم گويي به حاضران درباره عثمان محمد پرست گفت: امروز مراسم نكوداشتي در اين سالن برگزار ميشود كه نه تنها در موسيقي ايران بلكه در موسيقي آسيا و جهان نيز يگانه است.او موسيقيدان بسيار بزرگي است كه با سازش توانسته محدوديتها را شكسته و انسان را به وسعت كائنات بكشاند.
وي در ادامه افزود: من روزگار درازي را با عثمان زيستهام و شاهد بودهام كه با يك كيسه خشك نان بر تپههاي خواف مينشست و به خورشيدي كه در حال غروب بود مينگريست و با سازش شروع به نواختن ميكرد و ميگفت خورشيد را بالا ميآورم و او تا دوباره بالا آمدن خورشيد در صبح فردا دوتار مينواخت.
داريوش ارجمند يادآور شد: من سالها قبل فيلمي درباره عثمان ساختم و مدت زمان بسياري در كنار او بودم؛ هر كس او را نميشناسد ميداند عثمان هرگز از سازش امرار معاش نكرده و تنها براي دل خودش نواخته است. هرگز براي خوشامد كسي ساز نزده است. از اين رو او روزگار درازي را به عنوان كشاورز، راننده اتوبوس و راننده كاميون براي كسب هزينههاي زندگي روزمرهاش فعاليت كرده است.
در ادامه اين برنامه، با دعوت داريوش ارجمند، ابراهيم باي سلامي به عنوان يكي از بانيان اين مراسم به روي سن آمد و درباره عثمان خوافي به سخنراني پرداخت و گفت: بسيار جاي خوشحالي دارد كه در ايران نمادهاي زندهاي از فرهنگ و هنر و هويت ايراني داريم كه ميتوانيم سازشان را گوش دهيم و بخشي از گنجينهاي عظيم و كهن فرهنگ و تاريخمان را با روايت آنها بشنويم.
وي در ادامه افزود: هويت فرهنگي و هنري يك كشور در طول تاريخي طولاني و در مسير آدمهايي چون عثمان خوافي شكل گرفته است، در واقع هويت فرهنگي و هنري هر كشوري مولفههايي دارد و موسيقي متعاليترين وجه و مولفه آن است كه با همت بزرگاني چون عثمان خوافي به ما رسيده است.
ابراهيم بايسلامي همچنين تصريح كرد: آنچه در ساز عثمان است جرعه آب زلالي است كه از دل قرون متمادي شرياني باز كرده و به انسان تشنه دنياي صنعتي امروز ميرسد. چنين سازي را بايد ارج نهاد و قدر آن را دانست.
در ادامه اين مراسم عليرضا سليماني ـ فرزند حاج قربان سليماني ـ به روي صحنه آمد و براي دقايقي به اجراي دوتار نوازي پرداخت كه اين اجرا با تشويق حاضران مواجه شد.
بهمن كاظمي ـ پژوهشگر موسيقي ـ نيز ديگر سخنراني بود كه در اين مراسم پشت تريبون قرار گرفت و درباره عثمان خوافي و ويژگيهايش سخن گفت: متاسفانه در ديداري كه چند روز قبل با عثمان خوافي داشتم متوجه شدم هيچ توشهاي(آلبوم رسمي) از او وجود ندارد و هر چه تا كنون شنيدهام به آثاري مربوط ميشود كه در محافل خصوصي از او ضبط شده است كه اميدوارم بتوانيم قطعاتي از رپرتوار موسيقي دوتار را كه تا كنون شنيده نشده با كمك عثمان ضبط كنيم.
كاظمي همچنين به ارائه توضيحاتي درباره ساز دوتار و ريشههاي آن پرداخت و پس از صحبتهاي او فيلم كوتاهي از عثمان محمد پرست خوافي و نوازندگي او براي حاضران پخش شد.

غلامحسين شافعي از جامعه ياوري خراسان نيز سخنران ديگر اين برنامه بود كه درباره عثمان خوافي سخن گفت و تصريح كرد: خراسان بزرگ بيترديد به لطف شورانگيزي مردان بزرگ فرهنگ اين ديار قطب مهمي در فرهنگ كشورمان شده كه يكي از اين مردان بزرگ عثمان خوافي است.
وي ادامه داد: جامعه ياوري خراسان سالها قبل توسط سه تن از اين مردان بزرگ چون نيكل فريدني هنرمند مسيحي، مجتبي كاشاني هنرمند و شاعر بزرگ شيعه و عثمان خوافي هنرمند بزرگ سني در خراسان شكل گرفت و چنان فعاليت كرد كه تا به امروز توانسته بيش از 600 مدرسه براي فرزندان اين آب و خاك بسازد و دانش آموزان بسياري را از مرزهاي افغانستان به دانشگاه ها بفرستد و مسير زندگي آنها را تغيير دهد.
شافعي همچنين در مورد زندگي خانوادگي عثمان خوافي گفت: در مسير حركتي عثمان، همسرش جايگاه ويژهاي دارد چرا كه منزل عثمان بيش از آنكه منزل و محل استراحت باشد مهمانسرايي براي دوستداران او بوده است. از اين رو ميبايست از همسر او نيز كه نقش حمايتي بسيار مهمي داشته تقدير ويژه شود.
در بخش بعد اين مراسم نورمحمد درپور، ذوالفقار عسگري پور و غلامحسين غفاري كه هر سه از بزرگان دوتار نوازي خراسان محسوب ميشوند به روي صحنه آمدند و قطعاتي را براي بزرگداشت اين چهره هنري ديارشان نواختند.
بهروز وجداني نيز كه در تكميل پروندههاي فرهنگي ايران براي ثبت در يونسكو فعاليت مي كند پشت تريبون قرار گرفت و گفت: بزرگداشت عثمان در واقع احترام و پاسداشت موسيقي و فرهنگ خراسان محسوب ميشود؛ اين پاسداشت كسي است كه تمام عمرش را بدون هيچ گونه دستمزدي به اعتلا و حفظ و گسترش فرهنگ و هنر كشورش پرداخته است.
اين پژوهشگر تصريح كرد: عثمان براي اعتلاي موسيقي خراسان و دوتار اين منطقه 6 – 7 پرده را به پرده هاي دوتار اضافه كرد و در كنار آن نيز تكنيك هاي اين ساز را تا حد بسيار زيادي گسترش داد.
هوشنگ جاويد نيز به عنوان ديگر پژوهشگر موسيقي حاضر در سالن گفت: در اين دو سال 5 ستون مهم از موسيقي خراسان فرو ريخته و 5 نوازنده تاثير گذار در حالي درگذشتهاند كه به آنها و هنرشان توجه درخورشان نشده است. امروز نيز ستونهايي از موسيقي خراسان در اين مراسم حضور دارند كه ميبايست آنها را دريابيم.
وي در مورد تاثير عثمان خوافي بر موسيقي دوتار نوازي خراسان نيز گفت: عثمان و ذوالفقاري دو نفري بودند كه در يك مقطع زماني يعني در اوايل سال هاي 1350 به اين نتيجه رسيدند كه ميبايست براي مقابله با هجوم انواع و اقسام موسيقي ها از طريق ابزاري چون راديو و تلويزيون ميبايست امكانات ساز دوتار خراسان را گسترش داد. از اين رو هر دو ساز دوتار را كه 7 تا 8 پرده داتش تا 19 پرده گسترش دادند.
در بخشهاي بعدي اين برنامه مهديه الهي قمشهاي نيز به شعر خواني و سخنراني در اين مراسم پرداخت.
همچنين عثمان نيز به اجراي زنده در اين بخش پاياني اين برنامه پرداخت.

انتهاي پيام
نظرات