• سه‌شنبه / ۶ تیر ۱۳۹۱ / ۱۶:۱۰
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 91040603725
  • خبرنگار : 71060

تمام حرف و حديث‌ها درباره شوراي عالي فضاي مجازي

اخوان در پاسخ به ايسنا: حملات سايبري به ايران رسوايي بزرگي براي طراحان بود

اخوان در پاسخ به ايسنا: حملات سايبري به ايران رسوايي بزرگي براي طراحان بود

اولين نشست خبري دبير شوراي عالي فضاي مجازي ساعاتي پيش برگزار شد تا پس از گذشت بيش از صد روز دبير اين شورا به ذكر توضيحاتي درباره وظايف، عملكرد و برنامه‌هاي اين شورا بپردازد.

اولين نشست خبري دبير شوراي عالي فضاي مجازي ساعاتي پيش برگزار شد تا پس از گذشت بيش از صد روز دبير اين شورا به ذكر توضيحاتي درباره وظايف، عملكرد و برنامه‌هاي اين شورا بپردازد.

به گزارش خبرنگار فن‌آوري‌ اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهدي اخوان بهابادي در اين جلسه عنوان كرد: اين شورا به طور مستقيم زير نظر مقام معظم رهبري فعاليت خواهد كرد و كار كارشناسي براي تشكيل آن از يك سال پيش آغاز شده بود كه پس از آماده شدن مقدمات اسفند ماه سال گذشته با ابلاغ دستور ايشان اولين جلسه اين شورا تشكيل شد.

*اين شورا صرفا امنيتي نيست

وي عنوان كرد: براي تشكيل اين شورا پيشنهادات متنوعي مطرح مي‌شد و نظريات متفاوتي ارائه مي‌شد. برخي در اين ميان پيشنهاد كردند كه اين شورا به شكل سازمان، مركز و يا شورايي در سطوح مياني باشد اما نظر مقام معظم رهبري اين بود كه اين شورا فراتر از ذهن و افق ديد تمام مسوولان كشوري ايجاد شود و در عالي‌ترين سطح ممكن به فعاليت بپردازد.

اخوان در عين حال از راه اندازي مركز ملي فضاي مجازي به عنوان بازوي اجرايي اين شورا ياد كرد و گفت: قرار است دبيرخانه‌ اين شورا به واسطه اين مركز مصوبات شورا را پيگيري كند. البته پيگيري مصوبات شوراي عالي فضاي مجازي تنها بخشي از وظايف مركز ملي فضاي مجازي محسوب مي‌شود.

اما در ادامه اين صحبت‌ها اخوان به ذكر توضيحاتي درباره اعضاي اين شورا پرداخت و با بيان اين‌كه شوراي عالي فضاي مجازي از 13 عضو حقوقي و هفت عضو حقيقي بهره مي‌برد، اظهار كرد: اعضاي حقوقي اين شورا اكثرا از مسوولان امور فرهنگي و محتوايي كشور انتخاب شده‌اند و اين پارامتر در انتخاب اعضاي حقيقي هم لحاظ شده است.

وي ادامه داد: در تشكيل اين شورا به ابعاد مختلف فضاي مجازي از محتوا، مباحث فني و زيرساختي، علم، فن‌آوري، امنيت، حقوق و مسائل قضايي توجه شده است و اين تركيب گوياي آن است كه حاكميت عزم خود را براي ورود مقتدرانه به حوزه فضاي مجازي جزم كرده و برنامه‌ها وتداركات لازم را دراين زمينه طراحي كرده است.

اخوان همچنين به صحبت‌هايي كه هفته اخير در ارتباط با اين شورا صورت گفته اشاره كرد و گفت: ‌در اين مدت تريبون ضد انقلاب سعي كرد با خبرپراكني اين گونه القا كند كه اين شورا تنها با هدف امنيتي تشكيل شده است اما مروري ساده بر اعضاي اين شورا گوياي آن است كه در اين شورا تنها سه عضو از 20 عضو يعني يك هفتم اعضاي اين شورا سمت‌هاي امنيتي و اطلاعاتي دارند.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي در عين حال گفت: البته اين موضوع به آن معني نيست كه شوراي مذكور وظيفه تدبير، تصميم گيري و هماهنگي در امور امنيتي را ندارد. بلكه معني اين طرح آن است كه رسيدگي به مسائل امنيتي تنها بخشي از وظايف اين شوراست و شورا به تمام حوزه‌ها از جمله بخش‌هاي فني، زيرساختي، امنيتي، بازرگاني، اقتصادي و غيره به دستور مقام معظم رهبري توجه خواهد داشت.

** آنچه بايد در حوزه فضاي مجازي صورت گيرد معادل خود انقلاب است

اما دبير شوراي عالي فضاي مجازي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود عنوان كرد: در واقع دو موضوع مهم درفضاي مجاز كشور موجب شد كه چنين شورايي شكل گيرد كه در اين ميان يكي از اين موارد اين بود كه هماهنگي در بخش‌هاي مختلف كشور در زمينه فعاليت‌هاي حوزه مجازي وجود نداشت و دستگاه‌هاي مختلف در هر سه قوه فعاليت‌هايي را دراين زمينه انجام مي دادند كه در موارد متعدد فعاليت‌هاي اين دستگاه ها بردارهاي هم جهت وهمسو در كشورمحسوب نمي‌شد و اين مسئله ايجاب مي كرد مركزي براي فرماندهي واحد و متمركز بر فعاليت‌هاي دستگاه‌هاي مختلف نظارت ايجاد شود.

وي همچنين عنوان كرد: حوزه مجازي در سال هاي اخير رشد گسترده‌اي داشته است وهمين موضوع باعث شده كه مقام معظم رهبري توجه بسياري به شكل گيري شوراي عالي فضاي مجازي داشته باشند. ايشان در صحبت‌هاي خود اين گونه گفته‌اند كه آنچه بايد در فضاي مجازي كشور انجام شود معادل خود انقلاب اسلامي است و من فكر نمي‌كنم كه ايشان براي موضوع ديگري از چنين تعبيري استفاده كرده باشند.

اخوان ادامه داد: ايشان در جاي ديگري اين تعبير را به كار برده بودند كه اگر به شخصه مشغول برخي امور نبودند دوست داشتند متصدي اجراي اين بخش از كشور خود ايشان باشند.

وي در ادامه صحبت‌هاي خود يادآور شد:‌ طي سال‌هاي اخير با پديده‌اي به نام ايران مجازي مواجه هستيم كه به واسطه اين پديده ديگر مرز جغرافياي براي فضاي مجازي كشور وجود ندارد به همين دليل بايد در اين زمينه چاره انديشي‌ها و تدابير مختلفي صورت گيرد كه به واسطه تشكيل اين شورا اين موضوع به طور مستقيم زير نظر ايشان اداره مي‌شود.

**حملات سايبري به ايران رسوايي بزرگي براي طراحان بود

اما در ادامه اين نشست دبير شوراي عالي فضاي مجازي به پاسخگويي به سوالات خبرنگاران پرداخت و در پاسخ به سوال ايسنا درباره تصميم گيري‌هاي اين شورا و به ويژه منويات مقام معظم رهبري در ارتباط با حملات سايبري اخير اظهار كرد: يكي از بحث‌هاي مهم اين شورا تمركز مديريت در بحث حملات سايبري است. همان طور كه همگان مي‌دانند همزمان با مذاكرات هسته‌يي ايران در روسيه برخي كشورهاي معلوم‌الحال حملات سنگين سايبري عليه كشور ترتيب ديدند و تلاش كرده‌اند به هر نحو ممكن به نقاط حساس كشور نفوذ كرده و به آن‌ها آسيب برسانند.

وي ادامه داد: با ياري امام زمان (عج)دشمنان كوچكترين موفقيتي در اين حوزه نداشته اند و حملات تدارك ديده آن‌ها آنچنان شكست خورد كه ديگر حتي جرات كوچكترين اظهارنظري درباره اين موضوع به خود نمي دهند چرا كه اين بحث براي آن‌ها رسوايي واقعا بزرگي بود.

اخوان همچنين عنوان كرد: ما قبل از طراحي اين حملات هم تاكيد داشتيم كه به وضعيت پايدار در اين زمينه برسيم. و به همين دليل از اعلام جزييات آن و برگزاري نشست خبري دراين زمينه خودداري كرديم البته در مقطعي وزير اطلاعات هم اطلاعات كلي درا ين زمينه را منتشر كرده‌اند.

وي ادامه داد: يكي از بركات تشكيل شوراي عالي فضاي مجازي هماهنگي سريع در حوزه دفاع سايبري بود كه هماهنگي بي نظيري در داخل كشور ايجاد كرد و از لحظه‌اي كه واحدهاي ما متوجه اين موضوع شدند تا زماني كه با رييس جمهور درباره آن صحبت شد چند دقيقه بيشتر طول نكشيد.

** اول اهداف اقتصادي

دبير شوراي عالي فضاي مجازي در پاسخ به سوال ديگر ايسنا درباره برنامه‌هاي اين شورا براي فضاي مجازي كشور، به بحث توليد محتوا پرداخت و گفت:‌ ما واقعا دوست داريم كه توليد محتوا در كشور فعال شود.اما با اين حال تا زماني كه تغييرات اقتصادي صورت نگيرد دستيابي به ساير اهداف در وهله دوم اهميت قرار مي‌گيرد.

وي در عين حال يادآورشد: توليدكنندگان محتوا بر روي وب بايد به اين نتيجه برسند كه اين كار از نظر اقتصادي سودآور است.

اخوان در ادامه به ذكر مثال ساده‌اي در اين باره پرداخت و گفت: ‌زماني اقدامات فرهنگي متعدد صورت مي‌گرفت تا مشتركان تلفن همراه از پيامك هاي فارسي استفاده كنند.اما همه ما ديديم كه با يك اقدام اقتصادي بسيار ساده تاثيرگذاري كه در اين زميه حاصل شده به مراتب بيشتر شد و با تغيير تعرفه پيامك‌هاي فارسي نسبت به پيامك‌هاي انگليسي حجم گسترده‌اي از كاربران ترغيب شدند تا از اين نوع پيامك‌ها استفاده كنند.

وي ادامه داد: اكنون درحوزه خدمات وب هم لازم است چنين اتفاقي بيفتد و افراد بتوانند خدماتي باهزينه كم را در داخل كشور تهيه كنند اگر ما دستگاه‌هاي كشور ملزم كنيم كه نرخ خود را پايين بياورند و اگر ديتاسنترهاي خود را ملزم كنيم كه هزينه خدمات خود را با بهاي كمتري ارائه كنند ديگر مشتركان ما براي اشتراك به ميزباني سايت‌هاي خارجي روي نخواهند آورد.

وي همچنين خاطرنشان كرد: يكي ازاقدامات مهمي كه بايد از لحاظ اقتصادي در داخل كشور صورت گيرد آن است كه هزينه خدمات به گونه‌اي باشد كه براي مشتركان مقرون به صرفه باشد تا ديگر افراد علاقه‌اي به استفاده از خدمات شركت‌هاي خارجي نداشته باشند.

**در هيچ حوزه‌اي به طور مستقيم وارد نمي‌شويم

اخوان در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود ياد‌آور شد: اولين اقدام مركز ملي فضاي مجازي سازماندهي نظام صدور پروانه و مجوز براي فعاليت دستگاه‌هاي مختلف خواهد بود، چرا كه اكنون اگر يك فعال بخش خصوصي بخواهد مجوزي بگيرد، بايد به چندين نهاد مختلف مراجعه كند كه اين موضوع سردرگمي‌هايي را براي او ايجاد مي‌كند.

وي ادامه داد: همچنين ما مصمم هستيم تا بحث تلويزيون‌هاي تعاملي را در داخل كشور فعال و اجرايي كنيم.

اخوان در پاسخ به سوالي كه درباره‌ مباحث بودجه‌اي اين شورا مطرح شده بود هم اظهار كرد: خود شورا نيازي به بودجه ندارد، اما براي مركز ملي فضاي مجازي به دليل آنكه از موعد تنظيم بودجه‌ امسال در مجلس شوراي اسلامي گذشته است به فرموده مقام معظم رهبري قرار بر اين شده است كه با هماهنگي‌ دولت و مجلس بودجه‌اي براي اين بخش تعريف شود كه ما اميدواريم اين موضوع ظرف دو هفته‌ آينده به نتيجه برسد.

**به طور مستقيم سايتي را فيلتر نمي كنيم

دبير شوراي عالي فضاي مجازي در پاسخ به سوال ديگري كه درباره‌ موضع‌گيري اين شورا درباره بحث فيلترينگ مطرح شده بود، توضيح داد: اين شورا قرار نيست به‌طور مستقيم وارد حوزه‌اي شود، بلكه ما به نظارت خواهيم پرداخت. در اين زمينه ما تدابيري انديشيده‌ايم تا اين تدابير به‌طور مقطعي اطلاع‌رساني خواهد شد، اما به‌طور كلي سياست‌ ما آن است كه به مردم و كاربران اعتماد شود و اجازه دهيم سياست‌هايي پياده سازي شود كه براساس آنها شرايط به گونه اي باشد كه اگر جايي نياز به پالايش بود، حداكثر اين پالايش توسط خود كاربران اعمال شود.

وي ادامه داد: خوشبختانه همه خانواده‌هاي ما دغدغه‌هاي فرهنگي دارند و به همين دليل اگر تا حدي اختيار اين كار به خود مردم تفويض شود، خود مردم بهترين مجري خواهند بود.

اخوان در عين حال ياد آور شد: البته به‌طور طبيعي گاه دشمني‌هايي وجود خواهد داشت كه براي مقابله با آنها نياز داريم كه از قوه قهر‌يه‌اي برخوردار باشيم تا با بدخواهان نظام به مقابله بپردازيم.

**نياز به رسانه هاي مولتي مديا امري انكار ناپذير است

دبير شوراي عالي فضاي مجازي در پاسخ به سوالي كه درباره شبكه‌ ملي اطلاعات مطرح شده بود هم عنوان كرد: در اين زمينه طرح‌هاي مختلفي در كشور وجود دارد، اما به هرحال نياز ما به رسانه‌هاي مولتي مديا امري انكار‌ناپذير است و لازم است كه رسانه‌هايي از اين دست در اختيار كاربران قرار گيرد.

وي ادامه داد: اكنون اصل موضوع امكان ارائه‌ خدمات چندرسانه‌اي است كه ما اميدواريم اين شورا با تصميم‌گيري درباره‌ اين موضوع، زمينه‌ فعاليت‌هاي مختلف در اين زمينه را استارت بزند.

اخوان در عين حال اظهار اميدواري كرد كه خروجي اين طرح در سال 91 براي مردم ملموس شود.

اما دبير شوراي عالي فضاي مجازي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در ارتباط با اپراتور چهارم و تصميماتي كه شوراي عالي فضاي مجازي در اين باره دارد، گفت: قطعا اين موضوع در داخل وزارت ارتباطات پيگيري مي‌شود كه بي‌شك ما هم در اين زمينه اطلاعاتي را از وزارتخانه خواهيم خواست.

**بخش خصوصي نگران نباشد

اخوان در بخش ديگري از سخنان خود عنوان كرد: به‌طور كل به فعالان بخش مجازي اطمينان خاطر مي‌دهيم كه فعاليت‌هاي بخش‌هاي مختلف برعهده‌ بخش خصوصي باقي خواهد ماند و دولت از ورود مستقيم به اين حوزه‌ها اجتناب خواهد كرد، چرا كه اين موضوع بر خلاف اصل 44 است و اگر قرار باشد در بخشي ميان فعالان بخش خصوصي و دولتي رقابت ايجاد شود، قطعا فعالان بخش خصوصي محكوم به شكست خواهند بود.

** از كلي‌‌گويي پرهيز خواهيم كرد

دبير شوراي عالي فضاي مجازي در اين نشست عنوان كرد: ما قطعا در اين شورا از كلي‌گويي پرهيز خواهيم كرد و به هيچ عنوان قصد نداريم حيطه‌ فعاليت‌هاي اين شورا را به طرح مسائل كلي محدود كنيم.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود درباره‌ آنچه پيش از اين در اين شورا اتفاق افتاده ياد‌آور شد: تاكنون چهار جلسه‌ شوراي عالي فضاي مجازي تشكيل شده است، اما دليل آنكه تاكنون اطلاع‌رساني كافي در اين زمينه صورت نگرفته بود، اين است كه وظيفه‌ اطلاع‌رساني برعهده دبير اين شورا قرار داشت و تاكنون انتخاب بنده به عنوان دبير اين شورا كمي به طول انجاميده بود، چرا كه براي تعيين دبير لازم بود كه آيين‌نامه‌ داخلي تدوين شده و به تاييد تمام اعضاء برسد.

اما دبير شوراي عالي فضاي مجازي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود بار ديگر به بحث حملات سايبري پرداخت و گفت: اين حملات از حالت تهاجم به منابع شخصي به سمت نقاط كليدي كشور رسيده و براي ما كاملا آشكار و واضح است كه از كجا و به چه نحوي صورت مي‌گيرد. در اين زمينه ما اعتراضات رسمي خود را چند وقت پيش در اجلاس ژنو اعلام كرده‌ايم و پيگيري‌هاي حقوقي در اين زمينه را دنبال مي‌كنيم، البته معني پيگيري‌هاي حقوقي اين نيست كه تنها منتظر جوامع بين‌المللي بمانيم، بلكه خود را موظف مي‌دانيم كه آمادگي كامل دفاع سايبري را داشته باشيم.

وي هم‌چنين در طول اين نشست چندين‌بار به محل برگزاري اولين نشست خبري خود اشاره كرد و گفت: انتخاب دفتر شبكه‌ برون‌مرزي پرس‌تي‌وي در اولين بازديد ما امري معنادار است و اگر قرار بود در اين جلسه تنها راجع به مباحث اينترنتي صحبت كنيم، دستگاه‌هاي متولي كه بتوان در آنها در داخل به اين بحث پرداخت، كم نبودند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha