• یکشنبه / ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91032111824

دو نمايش‌نامه‌ي محمد يعقوبي در تركيه منتشر شد

دو نمايش‌نامه‌ي محمد يعقوبي در تركيه منتشر شد

دو نمايش‌نامه‌ي محمد يعقوبي در تركيه منتشر شد.

دو نمايش‌نامه‌ي محمد يعقوبي در تركيه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به گفته‌ي يعقوبي، نمايش‌نامه‌هاي «خشكسالي و دروغ» و «ماه در آب» با ترجمه‌ي هومن بهمني جلالي به تركي استانبولي ترجمه و از سوي نشر ميتوس بويوت در تركيه منتشر شده است. همچنين مترجم آثار يعقوبي به زبان تركي استانبولي در توضيحي در اين‌باره گفت: اين دو اثر نخستين نمايش‌نامه‌‌هاي ايراني است كه به زبان تركي استانبولي ترجمه و در تركيه منتشر مي‌شود. انتشارات ميتوس بويوت تنها ناشر تخصصي تئاتر در تركيه است كه اين آثار چهارصد و چهل و دومين نمايش‌نامه‌اي است كه از ادبيات نمايشي تركيه و ديگر كشور‌ها منتشر شده است. اين نشر دو دهه است در فضاي چاپ تركيه فعاليت دارد و آثار آرتور ميلر، شكسپير و ديگر نمايش‌‌نامه‌نويسان جهان را به زبان تركي منتشر كرده است.

او افزود: نمايش‌نامه‌هاي يعقوبي در عين‌ حالي كه زباني ساده دارد، براي ترجمه‌ي آن‌ها به خبرگي و اشراف بر آثار وي نياز است؛ از همين‌رو ترجمه‌ي اين آثار هم دشوار بود، هم ساده. با توجه به اين‌كه اين آثار در زبان تركي به عنوان نمايش‌نامه‌هاي ايراني منتشر شده است، در آينده نيز اين حركت ادامه خواهد داشت؛ اما هنوز تصميم نگرفته‌ام آثار چه كساني را به زبان تركي برگردانم.

يعقوبي فروردين‌ماه سال 1385 نمايش‌نامه‌ي «ماه در آب» را نوشت و در شهريورماه همين سال، اين نمايش را در سالن سايه تئاتر شهر به اجرا برد. همچنين نمايش‌نامه‌ي «خشكسالي و دروغ» را شهريور 1387 نوشت و بهمن‌ماه همين سال، اين نمايش را در جشنواره‌ي تئاتر، سالن چهارسو به اجرا برد و تابستان 1388 اين نمايش در 36 اجرا در سالن چهارسو به اجراي عمومي رفت. اين نمايش در آلمان نيز اجرا شده است و سال گذشته هم دوباره در خانه‌ي هنرمندان روي صحنه رفت.

كتاب نمايش‌نامه‌ي «خشكسالي و دروغ» بهار سال 1389 از سوي نشر افراز منتشر شد.

همچنين اخيرا كتاب «تنها يك» دربرگيرنده‌ي نمايش‌‌نامه‌هاي «يك دقيقه سكوت» و «تنها راه ممكن» يعقوبي براي نوبت دوم از سوي نشر افراز تجديد چاپ شدند.

محمد يعقوبي يازدهم فروردين‌ماه 1346 به دنيا آمده و اولين نمايش‌نامه‌اش را سال 1368 نوشته است. از اين نويسنده و كارگردان تئاتر در حوزه‌‌ي ادبيات نمايشي تا كنون آثار متعددي خلق شده و به اجرا رفته است كه از آن جمله مي‌توان به آثاري مانند «زمستان 66»، «رقص كاغذپاره‌ها»، «پس تا فردا»،«يك دقيقه سكوت»، «قرمز و ديگران»، «گل‌هاي شمعداني» و «ماچيسمو» اشاره كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha