• شنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۶:۱۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 91032011289
  • منبع : مطبوعات

وزير ارشاد: قزوين پايتخت خوشنويسي كشور مي‌شود

وزير ارشاد: قزوين پايتخت خوشنويسي كشور مي‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و عقبه خوشنویسی در استان قزوین، این شهر به عنوان پایتخت خوشنویسی کشور تثبیت خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و عقبه خوشنویسی در استان قزوین، این شهر به عنوان پایتخت خوشنویسی کشور تثبیت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سیدمحمد حسینی روز شنبه در آیین اختتامیه دومین دوسالانه بین‌المللی خوشنویس کشور که با حضور جمعی از مسوولان و هنرمندان در سالن اجتماعات مرکز تربیت معلم قزوین برگزار شد، برگزاری دوسالانه خاستگاه بومی و تاثیر آن از فرهنگ کشور را وجه تمایز هنر خوشنویسی با سایر بخش‌های هنر دانست و افزود: هنر خوشنویسی محل تلاقی و تلفیق فرهنگ ایرانی و آیین و شریعت نبوی است.

وی به افزایش علاقمندان این هنر و تلاش برای رواج و گسترش بیشتر این هنر ماندگار اشاره کرد و افزود: هم اکنون مکان مناسبی برای عرضه این آثار فاخر وجود ندارد و هنوز فرهنگ مراجعه به نگارخانه در کشور نهادینه نشده است.

حسینی با بیان اینکه در کشور ظرفیت‌های مختلفی برای استفاده و کاربردی کردن هنر خوشنویسی وجود دارد، گفت: نگاه دولت در این زمینه باید جامع و حمایتی باشد و برای فرهنگ سازی ، رواج و استفاده از این هنر فاخر باید زمینه سازی کرد.

عضو کابینه دولت دهم تصریح کرد: استان قزوین بدلیل داشتن خوشنویسان برجسته و تاثیر آن بر خوشنویسی کشور شایستگی این انتخاب را دارد.

حسینی ادامه داد: خوشنویسی مانند طاووسی است که از آن با عنوان عروس هنرهای اسلامی یاد می‌کنند که دیگر هنرها را را نیز اعتلا می‌بخشد.

وی افزود: ماهیت چنین هنر عظیمی با نام ایرانی‌ها گره خورده و خوشنویسی را در همه جای دنیا با نام اسلام و ایران می‌شناسند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر گسترش آثار خوشنویسی کشور تصریح کرد: هنر خوشنویسی باید به سمت بین‌المللی بودن، حرکت کند و این مهم با همکاری و انسجام همه مسوولان و هنرمندان خوشنویس کشور تحقق می‌یابد.

حسینی با تقدیر از مسئولان برگزاری دومین دو سالانه بین‌المللی خوشنویسی کشور تاکید کرد: قزوین از دیر باز به عنوان پایتخت خوشنویسی کشور مطرح بوده و این مهم باید تثبیت شود که در شورای عالی فرهنگی کشور نیز این مهم را دنبال می‌کنیم تا رسما این اتفاق مهم تثبیت شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: فعالیت‌های هنری و فرهنگی مطلوبی در سال‌های اخیر در معرفی هنر و هنرمندان کشورمان صورت گرفته است که باید گسترش و تقویت شود.

حسینی خاطرنشان کرد: به جای مطالعه کتاب‌های نازل و پوچ غربی باید از شخصیت‌های عظیم و برجسته میهن خودمان استفاده کنیم که از این دست در سال‌های اخیر نیز به وفور یافت می‌شود.

وی با اشاره به رحلت آیت‌الله آیت اللهی امام جمعه لار عنوان کرد: این عالم بزرگوار و فقید توجه ویژه‌ای به هنر داشتند که این مهم توجه عالمان و بزرگان دین به هنر را می‌رساند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: خوشنویسان در جشنواره‌های مختلف ملی از جشنواره خلیج فارس گرفته تا دو سالانه قزوین بسیار فعال هستند که جای تقدیر دارد ولی این مهم و فعالیت باید در عرصه بین‌المللی نیز برجسته و چشمگیر باشد.

حسینی ادامه داد: وزارت ارشاد این آمادگی را دارد تا میزبانی جشنواره‌های ملی و بین المللی را به شهرهای تاریخی کشور از جمله قزوین، تبریز و اصفهان بدهد و این مهم نیز در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه خوشنویسی مورد تاکید و تایید اسلام است، عنوان کرد: امروز دست نوشته‌ها و کتابت‌های فراوانی از قرآن کریم منصوب به ائمه اطهار در موزه‌های مختلف یافت می‌شود که این مهم اهتمام ائمه به کتابت و خوشنویسی را می‌رساند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: خط زیبا جاذبه خاص دارد و از آنجا که خوشنویسی جزو هنرهای اصیل و ماندگار است، می‌تواند با این جذابیت زمینه جذب به اسلام را فراهم آورد.

در ادامه این مراسم با حضور وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزیدگان دومین جشنواره دو سالانه هنر خوشنویسی کشور تجلیل شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha