• شنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91032011020
  • منبع : وزارت دفاع

در جشنواره صنايع دفاع با رويكرد زيست محيطي

كتاب سازمان جغرافيايي وزارت دفاع درباره گردوغبار ورودي به ايران رونمايي مي‌شود

كتاب سازمان جغرافيايي وزارت دفاع درباره گردوغبار ورودي به ايران رونمايي مي‌شود

كتاب پايش كانون‌هاي گرد و غبار ورودي به ايران با استفاده از تصاوير ماهواره‌اي و داده‌هاي هواشناسي كه توسط سازمان جغرافيايي وزارت دفاع تهيه و منتشر شده است، يكشنبه 21 خرداد در جشنواره "صنايع دفاعي با رويكرد زيست محيطي" با حضور وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح رونمايي و ارائه مي‌شود.

كتاب پايش كانون‌هاي گرد و غبار ورودي به ايران با استفاده از تصاوير ماهواره‌اي و داده‌هاي هواشناسي كه توسط سازمان جغرافيايي وزارت دفاع تهيه و منتشر شده است، يكشنبه 21 خرداد در جشنواره "صنايع دفاعي با رويكرد زيست محيطي" با حضور وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح رونمايي و ارائه مي‌شود.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سازمان جغرافيايي وزارت دفاع در راستاي شناخت و اهميت مؤلفه‌هاي جغرافيايي اعم از طبيعي، انساني، اقتصادي و ... و تأثير آن‌ها در طرح‌هاي دفاعي، امنيتي و انتظامي و پدافند غيرعامل، طرح پژوهشي را تحت عنوان «پايش كانون‌هاي گرد و غبار ورودي به ايران با استفاده از تصاوير ماهواره‌اي و داده‌هاي هواشناسي» با استفاده از خدمات اساتيد مجرب دانشگاه و نخبگان وظيفه اجرا كرده است.

در چند سال اخير بروز پديده طوفان‌هاي گرد و غبار حساسيت‌ها و مشكلاتي را در سطح منطقه و براي ايران ايجاد كرده و تأثير اين پديده آنقدر وسيع است كه بيش از نيمي از استان‌هاي كشور به نحوي با مسايل و محدوديت‌هاي اين پديده طبيعي درگير و مواجه هستند كه علاوه بر اثرات سوء زيست محيطي، موجب اختلال در اجراي طرح‌هاي توسعه پايدار ملي شده و پيامدهاي منفي را به دنبال داشته و خواهد داشت.

بر اساس اعلام وزارت دفاع، از مهمترين دستاوردهاي اين پژوهش مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

1- منشأ اصلي طوفان‌هاي گرد و غبار بين‌النهرين، حوضه رودخانه فرات در شرق سوريه، بيابان‌هاي غرب عراق و هورهاي خشكيده جنوب عراق است.

2- برخي از كانون‌هاي گرد و غبار مانند بيابان‌هاي جنوب اردن، بيابان‌هاي شمال‌غرب عربستان، بيابان‌هاي شرق مصر و بيابان‌هاي شرق اتيوپي تنها در افزايش شدت گرد و غبار بر روي ايران مي‌توانند مؤثر واقع شوند، در واقع اين مراكز، مراكز اصلي گرد و غبار نيستند.

3- برخي از طوفان‌هاي گرد و غبار كه در بيابان‌هاي جنوب عربستان مانند بيابان ربع‌الخالي رخ مي‌دهد، براي استانهاي جنوبي كشور مانند هرمزگان، جنوب سيستان و بلوچستان و بوشهر گرد و غبار به همراه دارند و به‌دليل عبور طوفان گرد و غبار از روي دريا و جذب بخار آب موجود در جو سنگين شده و سقوط مي‌كنند، بنابراين از شدت تراكم آنها تا حد زيادي كاسته مي‌شود.

4- طوفان‌هاي گرد و غبار كه از غرب كشور ايران وارد مي‌شوند در صورت شدت مي‌تواند شمال غرب، مناطق مركزي و حتي درياي خزر را تحت تأثير خود قرار دهد.

5- برخي از مناطقي كه امروزه منشأ اصلي طوفانهاي گرد و غبار هستند، قبلاً بصورت باتلاقي بوده كه تحت عنوان هور اطلاق مي‌شده‌اند و در حال حاضر به دليل سدسازي توسط كشورهاي تركيه، عراق و سوريه بر روي رودخانه‌هاي دجله و فرات تبديل به سطوح خشك شده‌اند و به‌دليل برخي فعاليتهاي انساني تحت فرسايش قرار گرفته و خاك براحتي در دسترس باد قرار مي‌گيرد. اين رسوبات رودخانه‌‌اي مربوط به نهشته‌گذاري در دوره نئوژن بوده و به همين دليل تنها عامل جلوگيري از فرسايش رطوبت و سطوح آبي عمل مي‌كرده كه اين تنها عامل نيز امروزه براثر فعاليتهاي انساني حذف شده است.

6- طوفانهاي گرد و غبار معمولاً كمتر از چهار روز در سطح منطقه دوام دارند، اما در منطقه منشأ معمولاً با سكون هوا بعد از 24 ساعت نشست كرده و هوا صاف مي‌شود در حالي كه در مناطقي تحت سيطره اين طوفان بدليل وارد شدن به لايه‌هاي بالايي جو پس از گذشت چند روز نشست مي‌كنند.

7- بيشترين تعداد روزهاي همراه با گرد و غبار مربوط به استان خوزستان است و دليل اين امر را مي‌توان به وجود سطوح بياباني در منطقه و عبور سيستم‌هاي هوايي بصورت سينوسي نسبت داد كه اغلب از استان خوزستان مي‌گذرد.

8- بعد از استان خوزستان به ترتيب استانهاي ايلام، كرمانشاه و استانهاي شمالي‌تر در معرض طوفان گرد و غبار قرار مي‌گيرد.

9- بيشترين روزهاي گرد و غبار مربوط به فصل تابستان است و دليل اين امر مي‌تواند در ارتباط با ناپايداري‌هاي محلي يا منطقه‌اي تحت تأثير گرم شدن سطح زمين و در نتيجه جريان باد و بلند شدن گرد و غبار و ورود آن به جو باشد.

بر اساس اين گزارش، بمناسبت هفته محيط زيست، جشنواره محيط زيست با رويكرد زيست محيطي و با شعار «صنايع دفاعي پيشرو در توليد ملي و حافظ محيط زيست» توسط وزارت دفاع روز 21 خرداد ماه سال جاري در تهران برگزار مي‌شود.

اين جشنواره با مشاركت معاونت مهندسي و پدافند غيرعامل و معاونت صنعتي و امور تحقيقاتي وزارت دفاع و سازمان‌هاي وابسته به وزارت دفاع شامل سازمان‌هاي صنايع هوايي، صنايع هوافضا، صنايع دفاع، صنايع دريايي، صنايع الكترونيك ايران، جغرافيايي، اتكاء، توسعه منابع انرژي، سپند، مؤسسه آموزشي و تحقيقاتي صنايع دفاعي، دانشگاه صنعتي مالك اشتر، مركز مين‌زدايي و همكاري سازمان حفاظت از محيط زيست برگزار مي‌شود.

ترويج و نهادينه كردن فرهنگ زيست محيطي در صنايع دفاعي، انتخاب و معرفي برگزيدگان اين عرصه و ارائه اقدامات و دستاوردهاي صنايع دفاعي در حفاظت از محيط زيست و بررسي راه‌كارهاي مقابله با بحران‌هاي زيست محيطي از جمله اهداف برگزاري اين جشنواره است.

در اين جشنواره، سردار وحيدي ـ وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و محمدجواد محمدي‌زاده ـ معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست سخنراني خواهند كرد.

امضاء تفاهم‌نامه همكاري‌هاي دوجانبه از جمله در حوزه مديريت بحران‌هاي زيست محيطي توسط مسئولان وزارت دفاع و سازمان محيط زيست، از ديگر برنامه‌هاي اين جشنواره است.

در اين جشنواره، از مراكز صنعتي، خدماتي، آموزشي و پژوهشي وابسته به وزارت دفاع كه در سالهاي اخير اقدامات مؤثر زيست محيطي انجام داده و از سوي سازمان محيط‌ زيست بعنوان واحدهاي خدماتي و صنعتي سبز يا برگزيده سبز تعيين شده‌اند، با اهداء لوح تقدير و تنديس جشنواره تقدير خواهد شد.

ارائه مقالات مختلف توسط كارشناسان و متخصصان صنايع دفاعي در حوزه زيست محيطي و برگزاري نمايشگاه توانمندي وزارت دفاع در اين حوزه به همراه اجراي مانور ميداني، از برنامه‌هاي ديگر جشنواره صنايع دفاعي با رويكرد محيط زيست محسوب مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha