• شنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 91030603914

با تشريح آخرين وضعيت ريزگردها در هواي پايتخت

مدير كل محيط زيست استان تهران: هوا در شرايط «ناسالم» است/نيازي به جلسه كميته اضطرار نيست

مدير كل محيط زيست استان تهران: هوا در شرايط «ناسالم» است/نيازي به جلسه كميته اضطرار نيست

مدير كل محيط زيست استان تهران با تاكيد بر اينكه شاخص كيفيت هواي پايتخت در شرايط «ناسالم» است گفت: بررسي ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هوا نشان مي‌دهد غلظت آلاينده ذرات معلق كه از روز چهارشنبه هفته گذشته در شرايط «ناسالم» قرار داشته است و روز جمعه به مرز شرايط «اضطرار» رسيده است، رو به كاهش است.

مدير كل محيط زيست استان تهران با تاكيد بر اينكه شاخص كيفيت هواي پايتخت در شرايط «ناسالم» است گفت: بررسي ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هوا نشان مي‌دهد غلظت آلاينده ذرات معلق كه از روز چهارشنبه هفته گذشته در شرايط «ناسالم» قرار داشته است و روز جمعه به مرز شرايط «اضطرار» رسيده است، رو به كاهش است.

دكتر رسول‌علي اشرفي پور، دبير كميته هماهنگي و نظارت مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به ورود توده گرد و غبار از روز چهارشنبه هفته گذشته به آسمان كشور و استان تهران افزود: بر اين اساس شاخص كيفيت هواي پايتخت به لحاظ آلاينده ذرات معلق كمتر از 2/5 ميكرون در شرايط «ناسالم» قرار گرفت كه غلظت اين آلاينده در روز چهارشنبه با 126 PSI ، پنجشنبه 124 PSI و جمعه 164 PSI رسيد.

وي با تاكيد بر اينكه در روز جمعه اوج ريزگردها را در آسمان تهران داشتيم افزود: بر اين اساس ميانگين 24 ساعته - يعني از ساعت 11 صبح روز جمعه تا ساعت 11 صبح روز شنبه - غلظت آلاينده ذرات معلق زير 10 ميكرون به 201 PSI يعني مرز حداقل شرايط «اضطرار» آلودگي هوا و ذرات معلق زير 2/5 ميكرون به 192 PSI يعني در شرايط «ناسالم» رسيد.

مدير كل محيط زيست استان تهران با تاكيد بر اينكه روز جمعه هواي تهران به لحاظ آلاينده ذرات معلق وارد آستانه شرايط اضطرار شد گفت: با توجه به اينكه روز جمعه عملا تعطيل بود جلسه كميته اضطراري آلودگي هوا تشكيل نشد.

وي با اشاره به داده‌هاي لحظه‌اي ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هوا در پايتخت به ايسنا گفت: بر اين اساس غلظت ريزگردها از اواخر شب شنبه رو به كاهش بوده به طوري كه هم‌اكنون هيچ كدام از آلاينده‌هاي هواي تهران و ايستگاه‌هاي سنجش در شرايط اضطرار قرار دارند.

مدير كل محيط زيست استان تهران با آمار لحظه‌اي غلظت آلاينده ذرات معلق در پايتخت اشاره كرد و گفت: در ساعت 8 صبح شنبه ميانگين غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون 71 PSI و 2/5 ميكرون 155 PSI، در ساعت 9 صبح ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون 70 PSI و كمتر از 2/5 ميكرون 141 PSI، در ساعت 10 صبح ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون 66 PSI و كمتر از 2/5 ميكرون 135 PSI و 11 صبح ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون 65 PSI و 2/5 ميكرون 122 PSI بوده است كه روند كاهش در تمامي ايستگاه‌‌ها همچنان ادامه دارد.

وي به پيش بيني سازمان هواشناسي كشور اشاره كرد و گفت: بر اين اساس پيش بيني شده است غلظت ريزگردها كاهش يابد بنابراين با توجه به روند نزولي غلظت آلاينده ذرات معلق در ايستگاه‌هاي مورد سنجش نيازي به تشكيل كميته اضطرار نيست.

مدير كل محيط زيست استان تهران با تاكيد بر اينكه همچنان در روز شنبه غلظت آلاينده ذرات معلق در شرايط ناسالم است گفت: در عين حال ميانگين غلظت كلي آلاينده‌هاي گازي هواي تهران در شرايط پاك قرار دارند و لذا جاي نگراني در خصوص اين آلاينده‌ها وجود ندارد.

وي در عين حال با توجه به فراتر بودن غلظت آلاينده ذرات معلق از حد مجاز، از شهروندان خواست از فعاليتهاي بدني در فضاي باز اجتناب كرده و افراد مبتلا به بيماريهاي قلبي و ريوي، سالمندان و كودكان تا حد امكان از خانه‌ها خارج نشده و فعاليت‌هاي خود را محدود كنند.

مركز هماهنگي و نظارت مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران نيز بر اساس بولتن روزانه خود اعلام كرد: بر اساس اطلاعات رسيده از ايستگاه‌ سنجش آلودگي هواي تهران بر ميزان كليه آلاينده‌ها به غير از مونوكسيدكربن نسبت به روز گذشته در همين ساعت افزوده شده است و در خصوص غلظت آلاينده ازن نيز تغييري ملاحظه نمي‌شود.

بر اساس اطلاعات اين مركز كه از ساعت 10 صبح روز جمعه تا ساعت 10 صبح روز شنبه گردآوري شده است غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از 2/5 ميكرون و ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص كيفيت هوا به لحاظ آلاينده ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون در شرايط «بسيار ناسالم» است. از سوي ديگر ايستگاه‌هاي تهرانسر، شهرداري منطقه 11 و ميدان فتح نيز به لحاظ آلاينده ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون در شرايط خطرناك در اين بازه زماني قرار داشته‌اند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha