• شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 91021608908

به ياد مكرمه قنبري

سومين جشنواره هنرمندان خودآموخته جمعه افتتاح مي‌شود

سومين جشنواره هنرمندان خودآموخته، به ياد مكرمه قنبري، در شهر بابل برگزار مي‌شود.

سومين جشنواره هنرمندان خودآموخته، به ياد مكرمه قنبري، در شهر بابل برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سومين جشنواره هنرمندان خودآموخته ايران، از 22 ارديبهشت ماه، در خانه موزه مكرمه قنبري برپا مي‌شود.

دبيري اين دوره از جشنواره را احمد نصراللهي بر عهده دارد و در آن هنرمنداني چون فريبرز زرشناس، احمد نصراللهي، بهروز اميري،‌ رحيم مولاييان، فاطمه پري‌نژاد، ناهيد فراست، خليل سمايي جابلو، رضا مهدي‌نيا، محمد اعظم‌زاده، مظاهر افروزي،‌ فريبا شايگان، محبوبه جلاليان، فرهاد امين‌زاده، محمود كاظميان، تقي اسفنديار، عبدالله محمدپور، علي افتخارنسب، جلال مشمولي، جلال موسوي، محمدرضا رهبر و رضا يوسفي حضور دارند.

اجراي پرفورمنس توسط گروه «ري را» و مركز آموزش موسيقي كانون و همچنين اجراي موسيقي محلي توسط ابوالحسن خوشرو، در كنار برپايي كارگاه نقاشي عمومي، از ديگر بخش‌هاي اين جشنواره محسوب مي‌شود.

اين رويداد 22 ارديبهشت ماه از ساعت 14 تا 18، به نشاني بابل، كيلومتر 10 جاده قائم شهر، روستاي دريكنده، خانه موزه مكرمه قنبري برپا مي‌شود.

به گزارش ايسنا، مكرمه قنبري بانوي نقاش خودآموخته در سال ‌‌١٣٠٧ در روستاي دريكنده در شمال ايران (مازندران) به دنيا آمده و از گفته‌هاي او چنين بر مي‌آمد كه از كودكي به نقش و نگار علاقه داشته و براي اين كار از گل و گچ استفاده مي‌كرد.

اين هنرمند، نقاشي بر روي كاغذ به صورت امروزي را در سال‌هاي پايان زندگي‌اش، در سن ‌‌٦٤ سالگي آغاز كرده بود.

قنبري، روايتگر رنگ‌ها و نقش‌آفرين قصه‌هاي فولكلور سرزمين عاشقانه‌هاي سبز، انساني كه بيش از شش دهه حجم عظيمي از احساس جور زمانه را در جان خويش داشت، با رنگ‌ها در آميخت و چنان نقشي بر پرده خلق كرد كه خود همه عصيان بود و شكستن بغض‌هاي فروخورده مردم بي‌فرياد. او كه از خواندن و نوشتن بي‌بهره بود، ‌نقاشي را خود آموخته بود تا جايي كه تمام ديوارها و حتا در و پنجره‌هاي خانه‌ي خود را هم نقاشي مي‌كرد.

نقاشي‌هاي هنرمند كهن سال ايراني را كه خود با صراحت گفته بود كه خواسته بنويسد، اما سواد نداشته، بنابراين نقاشي كشيده است، را در سوئد، با نقاشي‌هاي مارك شاگال، نقاش بلندآوازه‌ي قرن بيستم، قياس كرده‌اند.

تابلويي كه او از شمايل امام رضا (ع) نقاشي كرده است، به خانه‌ي اكثر اهالي دريكنده راه پيدا كرده است و هم‌چنين تابلوي بزرگي كه از بارگاه امام رضا (ع) در ابعاد ‌‌١ × ‌‌٥/١ به تصوير كشيده نيز در حسينيه‌ي محل نصب شده و مورد توجه و احترام روستاييان قرار گرفته است.

سه سال پيش نخستين حضور مكرمه قنبري، بانوي ‌‌٧٥ ساله‌اي كه از توانايي خواندن و نوشتن بي‌بهره و هيچ آموزشي به صورت آكادميك نديده، اما معرف جهانيان است، در نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم در محل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان عرضه شد.

نخستين نمايشگاه مكرمه قنبري در سال ‌‌١٣٧٤ در گالري سيحون برگزار شد و در پي آن در سال‌هاي ‌‌٧٥، ‌‌٧٦ و ‌‌٧٧ و ‌‌٨٤ نيز نمايشگاه‌هاي انفرادي و بيش از ده نمايشگاه جمعي ديگر از آثار او در همان گالري برپا شد. او توانست جايزه‌ي ويژه‌ي هيات داوران جشنواره‌ي فيلم رشد و نيز تنديس جشنواره‌ي هنري - ادبي روستا را دريافت كند.

ابراهيم مختاري ـ مستندساز ـ نيز فيلمي از زندگي و آثار مكرمه با عنوان «خاطرات و رؤياها» ساخته كه در چند جشنواره‌ي جهاني به نمايش درآمده‌است. اين بانوي هنرمند فقيد اكنون شناخته شده براي جهانيان است و در بيش از ‌‌١٧٠ سايت گوناگون، بيوگرافي و آثار وي را معرفي شده است.

او در سال ‌‌٢٠٠١ به عنوان زن برگزيده‌ي سال از طرف انجمن پژوهش‌هاي زنان سوئد انتخاب شد.

مكرمه سرانجام دوم آبان ماه سال ‌٨٤ درگذشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha