• دوشنبه / ۱۴ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: علم ورزش
  • کد خبر: 91011401931
  • خبرنگار : 90047

اهميت مسائل پزشكي ورزشي در ورزش

دكتر مظاهري: تمرين نامناسب شايع‌ترين دليل آسيب ديدگي‌است

دكتر مظاهري: تمرين نامناسب شايع‌ترين دليل آسيب ديدگي‌است

استاد دانشگاه در رشته پزشكي ورزشي اكثر آسيب‌ها در ورزش‌هاي حرفه‌اي و قهرماني را ناشي از عدم آگاهي ورزشكاران نسبت به تمرين‌هاي پيش از مسابقه دانست.

استاد دانشگاه در رشته پزشكي ورزشي اكثر آسيب‌ها در ورزش‌هاي حرفه‌اي و قهرماني را ناشي از عدم آگاهي ورزشكاران نسبت به تمرين‌هاي پيش از مسابقه دانست.

دكتر علي مظاهري نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره‌ي اين مساله عنوان كرد: گرم نكردن ورزشكار (حداقل 10 ـ 15 دقيقه) پيش از شروع مسابقه‌ها يكي از شايع‌ترين آسيب ديدگي‌ها در ميان ورزشكاران است، چون زماني كه يك ورزشكار به طور ناگهاني و بدون آمادگي وارد جريان رقابتي مي‌شود، دچار گرفتگي عضله و مشكل ناشي از سيستم عروقي مي‌شود كه در نهايت اين عوامل سبب مي‌گردد تا آن ورزشكار كارايي خود را در مسابقه از دست بدهد. گاهي وقت‌ها آسيب ديدگي‌ها ناشي از عدم انجام تمرين‌ پيش از مسابقه‌ها موجب مي‌شود تا ورزشكار به دليل تحمل فشار زياد از دنياي حرفه‌اي‌گري خداحافظي كند كه در اين ارتباط علاوه بر ورزشكار، مربي نيز مقصر است.

اين استاد دانشگاه ميزان آسيب ديدگي در رشته‌هايي چون كشتي، جودو، اسكي، اتومبيل‌راني، بوكس و ورزش‌هاي رزمي را بيش از ساير رشته‌ها عنوان كرد و گفت: در اين ورزش‌ها آسيب ديدگي‌ها گاهي صدمات جبران ناپذيري را به ورزشكار وارد مي‌كند كه حضور يك متخصص پزشكي ورزشي جهت انجام يك سري تمرين‌ها و فعاليت‌هاي فكري براي كاهش اين گونه صدمات ضروري است، زيرا اگر ورزشكار بدون اطلاع و نادانسته با همان فشار تمرينات به فعاليت‌هاي خود بپردازد، اين مسئله سبب مي‌شود تا ورزشكار از ناحيه قواي جسماني دچار آسيب ديدگي شديدي شود.

مظاهري نژاد يكي از مشكلات اين رشته را ناشناخته بودن آن در بين روساي فدراسيون‌ها و باشگاه‌ها ذكر كرد و افزود: با وجود اينكه طي چند سال اخير كمبود متخصصين اين رشته نسبت به گذشته مرتفع شده است و حضور آن‌ها در كنار تيم‌هاي ورزشي مي‌تواند در كاهش ريسك آسيب‌ها تاثيرگذار باشد، اما فدراسيون‌ها بدون توجه به ماهيت و اهميت متخصصين رشته پزشكي ورزشي هنوز هم استفاده از متخصصين فيزيوتراپ را ترجيح مي‌دهند. اگر ورزشكار و مربي به اهميت حضور متخصصين رشته پزشك ورزشي در كنار خود پي ببرند كه تجربيات و تخصص آن‌ها پيش از شروع مسابقه‌ها چقدر در كاهش ريسك آسيب ديدگي‌ها موثر است، بدون شك فدراسيون‌ها و كادر تيم ملي به جاي صرف هزينه‌هاي سنگين براي بهبود آسيب ديدگي‌هاي ورزشكاران انرژي و سرمايه خود را براي عملكرد بهتر اين ورزشكاران در المپيك مي‌گذاشتند.

وي يكي از معضلات افزايش آسيب ديدگي‌ها را پديده دوپينگ عنوان كرد و افزود: متاسفانه اكثر ورزشكاران در جهت افزايش آمادگي جسماني و قدرت بدني خود به مواد نيروزا پناه مي‌برند كه بعضي از اين مواد به دليل عدم آگاهي و شناخت ورزشكار نسبت به معايب آن و به دنبال افزايش كارايي وي، ريسك آسيب ورزشكار را نيز افزايش مي‌دهد.

اين استاد دانشگاه در ادامه گفت‌وگوي خود همچنين به كاهش بي‌رويه وزن در برخي رشته‌ها مانند كشتي اشاره كرد و يادآور شد: اگر اين كاهش وزن طبق اصول و برنامه‌ريزي و بر مبناي يك رژيم مناسب صورت گيرد، ديگر كشتي‌گيران براي كاهش وزن ضرورتي نمي‌بينند به داروهاي نيروزا روي آورند تا وزن خود را به وزن ايده‌آل برسانند.

وي درخصوص راه‌هاي پيشگيري از اضافه وزن ورزشكار و شروع آسيب ديدگي ناشي از اين افزايش وزن گفت: از نظر علم پزشكي اضافه وزن ورزشكار را نمي‌توان چاقي يا افزايش چربي عنوان كرد بلكه اين اضافه وزن در حقيقت شاخص توده عضلاني ورزشكار است كه اگر اين شاخص به بالاي 25 برسد، اضافه وزن است و علت آن به خاطر كنار رفتن ورزشكار از دنياي ورزش حرفه‌اي به يكباره و تحليل عضلات به همراه استفاده از كالري زياد است؛ يعني ورزشكار بعد از كنار گذاشتن ورزش چون سوخت و ساز ندارد دچار اضافه وزن و چاقي مطلق مي‌شود، اين در حالي است كه اگر رژيم غذايي خود را كنترل كند، اين اتفاق پيش نمي‌آيد.

مظاهري نژاد هم‌چنين معاينات پيش از تمرين را در جهت جلوگيري از مرگ‌هاي ناگهاني ورزشكاران بسيار مهم دانست و تصريح كرد: اين گونه حوادث در سنين زير 35 سال بيشتر شايع است و زمينه ژنتيكي دارد اما بالاي 35 سال به خاطر بيماري‌هاي قلبي و عروقي و به دليل كوتاهي ورزشكار در انجام معاينات پيش از شروع مسابقه‌ها و فشار تمرين‌ها دچار مرگ ناگهاني مي‌شود كه البته حضور متخصصين پزشك ورزشي در كنار تيم‌هاي ورزشي در جلوگيري و كاهش اين گونه ضايعات تاثير زيادي دارد.

اين استاد دانشگاه در پايان گفت: اميدوارم در آينده سياست‌گذاري‌هاي كلان ورزش كشور درخصوص استفاده از متخصصين پزشكي ورزشي در كنار تيم‌ها از اهتمام بيشتري برخوردار باشد تا كمتر شاهد آسيب ديدگي‌ها و افزايش ركورد ورزشكاران در مسابقه‌هاي مهم باشيم. انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha