• سه‌شنبه / ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۷:۴۰
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 90122304314
  • منبع : ریاست جمهوری

رييس جمهور در پاسخ به سوالات نمايندگان چه خواهد گفت

رييس جمهور در پاسخ به سوالات نمايندگان چه خواهد گفت

با اعلام وصول طرح سوال از رييس جمهور در آخرين روز كار نمايندگان مجلس هشتم قبل از آغاز رسمي تبليغات انتخاباتي مجلس نهم اين طرح جنجال بر انگيز كه از مدت‌ها پيش ميهمان محافل سياسي بود، به عرصه رسمي كشمكش‌ها ي سياسي وارد شد و نمايندگان اين فرصت را يافتند كه در اولين هفته كاري خود بعد از فعاليت‌هاي انتخاباتي وارد بررسي اين طرح كه شامل 10 سوال از رييس جمهور مي‌شود ، گردند، هر چند كه يك روز قبل از حضور رييس جمهور در مجلس به جهت از حد نصاب افتادن تعداد امضا كنندگان اين طرح، امكان طرح سوال از رييس جمهور در ابهام قرار گرفت . با وجود آنكه برخي از اين سوالات در حال حاضر از موضوعيت چنداني برخوردار نيستند و رييس جمهور در مقاطع مختلف به بخش عمده‌اي از آنها جواب داده، خبرگزاري داشجويان ايران (ايسنا)، به جهت اهميت اطلاع رساني در باره اين رويداد مهم سياسي كه بسياري با حساسيت ويژه آن را دنبال مي‌كنند، به بازخواني برخي از نقطه نظرات رييس جمهور در مقاطع مختلف كه به نوعي در راستاي سوالات طرح شده در مجلس است پرداخت، كه اين پاسخ‌ها به شرح ذيل است:

با اعلام وصول طرح سوال از رييس جمهور در آخرين روز كار نمايندگان مجلس هشتم قبل از آغاز رسمي تبليغات انتخاباتي مجلس نهم اين طرح جنجال بر انگيز كه از مدت‌ها پيش ميهمان محافل سياسي بود، به عرصه رسمي كشمكش‌ها ي سياسي وارد شد و نمايندگان اين فرصت را يافتند كه در اولين هفته كاري خود بعد از فعاليت‌هاي انتخاباتي وارد بررسي اين طرح كه شامل 10 سوال از رييس جمهور مي‌شود ، گردند، هر چند كه يك روز قبل از حضور رييس جمهور در مجلس به جهت از حد نصاب افتادن تعداد امضا كنندگان اين طرح، امكان طرح سوال از رييس جمهور در ابهام قرار گرفت . با وجود آنكه برخي از اين سوالات در حال حاضر از موضوعيت چنداني برخوردار نيستند و رييس جمهور در مقاطع مختلف به بخش عمده‌اي از آنها جواب داده، خبرگزاري داشجويان ايران (ايسنا)، به جهت اهميت اطلاع رساني در باره اين رويداد مهم سياسي كه بسياري با حساسيت ويژه آن را دنبال مي‌كنند، به بازخواني برخي از نقطه نظرات رييس جمهور در مقاطع مختلف كه به نوعي در راستاي سوالات طرح شده در مجلس است پرداخت، كه اين پاسخ‌ها به شرح ذيل است:

* چرا قانون تسهيلات ارزي براي مترو تهران و كلانشهرها و حمل و نقل عمومي ساير شهرها علي‌رغم نياز مبرم اين شهرها به روان‌سازي ترافيك، ابلاغ و اجرا نشده است؟

رييس‌جمهور در اين زمينه در موارد مختلفي از جمله در تاريخ دوشنبه 15 فروردين 1390 در مصاحبة مطبوعاتي با رسانه‌هاي داخلي و خارجي در پاسخ به سوال مشابهي اظهار كرد: كمك‌هاي دولت نهم و دهم به مترو تهران حدود پنج برابر كل كمك‌هاي دولت‌هاي قبل است و اين روند ادامه پيدا خواهد كرد؛ يعني ما هم كمك نقدي مي‌كنيم، هم 50 درصد وام‌هاي خارجي كه متروي تهران براي ساخت تأسيسات مي‌گيرد دولت آن را تقبل مي‌كند و مي‌پردازد. ما فكر مي‌كنيم اين رقم بسيار بالايي است؛ يعني اگر سهم جمعيتي كشور را حساب كنيم، سهم بسيار بالايي است. اميدوارم كساني كه عرصه مترو را مديريت مي‌كنند، يك مقدار در هزينه‌ها مديريت كنند. بالاخره با اين پول‌ها به نظرم بيشتر مي‌شود كار كرد، اما ما كمك خواهيم كرد كه شبكه تكميل شود. وي هم‌چنين در تاريخ دوشنبه 8 آذر 1389 در نشست خبري با حضور ده‌ها خبرنگار داخلي و خارجي در پاسخ به سوالي در زمينه مترو بر اهتمام دولت در تكميل زير ساخت هاي شهري تاكيد كرد و گفت: دولت نهم و دهم بيش از 4 برابر مجموع دولت هاي قبل به مترو كمك كرد و اين روند ادامه دارد اما بايد از منابع استفاده بهينه شود. منابع شهرداري‌ها و حمل و نقل عمومي را عموما دولت تامين مي‌كند و در اين چارچوب بيش از سه‌هزار دستگاه اتوبوس به تهران واگذار شد كه 5/82 درصد مبلغ آن را دولت پرداخت كرده است. وي خاطرنشان كرد: دولت از توسعه مترو حمايت مي‌كند. سرعت رشد حمل و نقل عمومي هميشه كمتر از سرعت رشد تقاضا براي سفر است؛ بنابراين بايد كاري كنيم كه تقاضاي سفر با سواري شخصي كاهش يابد. اگر مردم حمايت كنند هم خيابان‌ها خلوت‌تر مي‌شود و سرعت رسيدن به مقصد بالاتر مي‌رود و هم درآمد حمل‌ونقل عمومي بالاتر مي‌رود. به گزارش ايسنا اخيرا نيز معاون پارلماني رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي در مورد بودجه مترو با اشاره به اين‌كه «در دولت نهم و دهم اعتبارات مترو 5 الي 6 برابر شده است» و با اشاره به تصويب قانون در مجلس جهت اعطاي تسهيلات به مترو اظهار كرد: براي تحقق اين موضوع بايد روند قانوني طي شود و زمان مي‌برد و اين موضوع در مسير اجرا است تا مراحل خود را طي كند. مصطفي محمدنجار وزير كشور نيز گفته است: دولت نهم و دهم بودجه‌اي كه به مترو اختصاص داده چندين برابر دوره‌هاي قبل است. وي ادامه داد: ما بسته‌هاي حمايتي براي حمل و نقل در نظر گرفته‌ايم كه از جمله آن كمك به مترو است و اين بسته حمايتي نيز امسال طبق زمانبندي انجام شده ارائه خواهد شد؛ بنابراين بليت مترو گران نمي‌شود. ************* * نرخ رشد اقتصادي كشور در سال 89 حدود 5/4 درصد بوده، اگر نرخ اعلام شده از سوي صندوق بين‌المللي پول را بپذيريم اين نرخ حدود 3 درصد بوده است؛ در حالي كه طبق برنامه بايد حداقل 8 درصد باشد. آيا اين امر حاكي از ضعف مديريت بر اقتصاد كشور نيست؟ هم‌چنين با اين نرخ رشد، آيا ممكن است يك ميليون و 600 هزار شغل در كشور ايجاد شده باشد؟

رييس‌جمهور شايد پاسخ به اين سوال را يکشنبه 23 مرداد 1390 در مراسم معارفه وزير جديد تعاون، كار و رفاه اجتماعي داده باشد، آن‌جا كه با اشاره به ثبت ركورد ايجاد يك ميليون و ششصد هزار شغل در سال 89 گفت: بايد نرخ بيكاري به صفر نزديك شود و در كشور اين ظرفيت وجود دارد كه ظرف يك سال، 2.5 ميليون شغل ايجاد كنيم، البته باعث تاسف است عده اي در دوره‌اي نه خودشان را باور داشتند و نه ملت ايران را و مدام مي گفتند كه نمي شود و نمي توانيم اما اگر همه دست در دست هم دهيم مي توانيم ركورد ايجاد اشتغال را شكسته و معضل اشتغال را يكبار براي هميشه برطرف كنيم. رييس جمهور با اشاره به اينكه كارهاي زيادي براي انجام دادن وجود دارد و مسئولين نبايد حتي لحظه و ثانيه اي را براي كار و خدمت رساني به مردم و كشور از دست بدهند خاطر نشان كرد : بايد كشور را بسازيم و آباد كنيم و آباداني هم با كار اتفاق مي افتد، البته اين حرف كه بايد 24 ساعته كار كرد هم درست نيست چرا كه انسانها به عبادت، تفريح و رسيدگي به خانواده خود نيز احتياج دارند تا بتوانند در محيط كار، كارآيي مطلوبي داشته باشند.

احمدي‌نژاد چهارشنبه 8 تير 1390 نيز در حاشيه جلسه هيات دولت خاطرنشان كرد: در سال جاري دولت مصمم است به عنوان يك شاخص در بخش اشتغال كه به نحوي نتيجه مجموعه فعاليت هاي اقتصادي است ركورد جديدي به ثبت برساند. سال گذشته در زمينه ايجاد اشتغال از مرز يك ميليون و ششصد هزار شغل عبور كرديم و دولت برنامه‌ريزي كرده است براي كنترل نرخ بيكاري طي امسال و سال آينده 2 ميليون و پانصد هزار شغل ايجاد كند. ياد آور مي‌شود مركز آمار ايران كه مركز توليد آمار رسمي كشور است توليد 1/600/000 را تاييد نمود است،ضمن آنكه مقام معظم رهبري نيز در اين باره تاكيد نمودند كه نبايد در آمار رسمي كشور تشكيك وارد شود . در زمينه ايجاد اشتغال نيز سايت رصد راه اندازي شد كه راستي آزمايي مشاغل ايجاد شده را فراهم كند. ************* *در اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها سهم بخش توليد صنعتي و كشاورزي تا كنون به درستي پرداخت نشده و باعث گران تمام شدن هزينه‌ي توليد كالا و محصول و آسيب ديدن بنگاه‌هاي اقتصادي شده. چرا دولت مقيد به اجراي قانون مجلس نيست؟

رييس‌جمهور روز چهارشنبه 8 تير 1390 در مصاحبه بعد از جلسه هيات دولت در اين زمينه به نوعي پاسخ داد: دولت در بخش اقتصاد برنامه‌هاي گوناگوني دارد. سرمايه‌گذاري‌ها به سرعت رو به جلو است. در همين هفتة صنعت اعلام كردند كه 464 طرح بزرگ صنعتي ان‌شاءالله افتتاح مي‌شود و اين روند تا پايان سال ادامه خواهد داشت. در بخش كشاورزي و مسكن نيز همين‌طور است. هدفمند كردن يارانه‌ها به خوبي دارد جلو مي‌رود و حلقه‌هاي تكميلي آن در بخش صنعت، كشاورزي و مديريت مصرف توسط مردم رو به جلو است.

******************* * مقاومت 11 روزه‌ي جناب‌عالي در مقابل حكم حكومتي رهبر انقلاب اسلامي مبني بر ابقاي حجت‌الاسلام مصلحي وزير محترم اطلاعات چه توجيهي دارد؟

رييس جمهور شنبه 12 آذر 1390 در ديدار علما و روحانيون تاكيد خود بر ارادت به مقام معظم رهبري را اين‌گونه ثابت كرد: پيروي از ولايت معيار دارد و كسي با ادعا نمي‌تواند خود را پيرو ولايت جلوه دهد. ولايت به معناي عشق و عدالت است و رابطه ولايت با مردم رابطه عاشقانه است. هر كس كه يار و پشتيبان ولايت باشد، همچنان كه اميرالمؤمنين علي(ع) توصيه كرده‌اند، بايد در اين مسير با ورع و اجتهاد قرار بگيرد و از خواسته‌هاي نفساني، خودخواهي، عصبيت‌ها، زياده‌خواهي و قدرت‌طلبي به دور شود.

وي افزود: ورع و اجتهاد يعني اينكه انسان نسبت به مشكلات مردم و جامعه و رفع فقر، فاصله طبقاتي، بي‌عدالتي و ضعف‌ها، دلسوزي داشته و تلاش كند. طرفدار ولايت يعني اين‌كه فرد براي اعتلاي جامعه ولايي سر از پا نشناسد و تمام وجود خود را صرف خدمت و آباداني جامعه كند.

رييس جمهور جمعه 30 مرداد 1388 در گفت‌وگويي با شبكه اول سيما نيز اعتقاد خود درباره وزارت اطلاعات را به اين شرح مطرح كرد: در اين وزارتخانه به تحول نياز داشتيم. اگر وزارت اطلاعات مأموريتش را درست انجام مي‌داد اين آسيب‌ها را در سطح خيابان نداشتيم، يک تعداد از مردم از دست رفتند. بايد آن‌جا تغييرات اساسي اتفاق مي‌افتاد. باور ما اين است که اين وزارتخانه بايد مردمي‌ترين نهاد اين کشور يعني اطلاعات 70 ميليوني باشد و فکر مي‌کنم بدنه وزارت اطلاعات نيز همين را مي خواهد. وزارت اطلاعات 70 ميليوني مردمي برپا خواهد شد، اکنون نيروهاي متخصص اطلاعاتي فراواني در عرصه‌هاي داخلي، خارجي و ضدجاسوسي و بهترين، پاک ترين و مردمي ترين بدنه را در اين وزارتخانه داريم.

************ *- اين سخن شما كه مجلس در راس امور نيست چه هدفي را دنبال مي‌كند؟

احمدي‌نژاد سه‌شنبه 9 اسفند 1390 در مراسم افتتاح 15 هزار واحد مسكن مهر استان تهران اعتقاد خود درباره مجلس را نيز اين‌گونه بيان كرد: اميدوارم با انتخاب ملت و حضور نمايندگان مؤمن، كارآمد و مردمي، مجلسي قوي تشكيل شود كه كمك كار و پشتيبان كشور، ملت و همراه با برنامه‌هاي پيشرفت و سازندگي كشور باشد. وي با بيان اين‌كه «مجلس جايگاه مهمي در كشور دارد» اظهار كرد: نمايندگان مردمي، دلسوز، متعهد به حقوق ملت و كارآمد مي‌توانند، پشتيبان خوبي براي مديريت و برنامه‌ريزي‌هاي كشور باشند و حضور چنين نمايندگاني در مجلس موجب وحدت،‌ همدلي و همبستگي ملي خواهد شد.

به گزارش ايسنا ميرتاج‌الديني نيز اخيرا در اين‌باره توضيح داد: آقاي رييس‌جمهور گفته‌اند كه وقتي امام فرمودند "مجلس در راس امور است" زماني بوده كه رييس دولت را مجلس انتخاب مي‌كرده و در واقع حالت نخست‌وزيري بوده و اكنون رييس‌جمهور توسط مردم به صورت مستقيم انتخاب مي‌شود و اين‌كه مجلس در راس امور است در عرصه خود يعني نظارت و قانون‌گذاري در راس است وگرنه ولي فقيه در راس امور است. ************ *- چه ضرورتي وجود داشت كه آقاي منوچهر متكي وزير سابق امور خارجه در زمان ماموريت خود به سنگال عزل شود؟ به طوري كه علاوه بر تحقير شخصيت ايشان، نظام جمهوري اسلامي ايران در سطح جهان آسيب ببيند؟

رييس جمهور يکشنبه 10 بهمن 1389 در جلسه راي اعتماد مجلس به وزير پيشنهادي امور خارجه به اين سوال اينگونه پاسخ داده است: جمهوري اسلامي ايران در شرايط كنوني جهان، نيازمند سياست خارجي شفاف، فعال، مقتدر و ضابطه مند است. وي سياست خارجي را از اركان اصلي انقلاب اسلامي ايران خواند و گفت : ساختن ايران، پيشبرد امور و تحقق اهداف بلند انقلاب اسلامي در اين سرزمين مقدس در بستري از تلاش براي اصلاح مناسبات جهاني و حركت در مسير آرمانهاي جهاني انقلاب قابل تحقق است. وي با اشاره به شرايط جهاني افزود: در چنين شرايطي مسووليت سياست خارجي بسيار فراتر از منافع ملي است و بايد متناسب با ماموريت تاريخي ملت ايران ساختار وزارت خارجه متحول شود. رييس جمهور اظهار كرد: بسياري از ادبيات ديپلماتيك كه ساخته و پرداخته نظام سلطه است بايد از عرصه سياست خارجي حذف و روحيه و حركت جديدي در بدنه دستگاه ديپلماسي كشور دميده شود. رييس جمهور بهره گيري از همه توانمندي ها، استعدادها، انديشه و تفكرات انقلاب اسلامي را بعنوان پشتوانه سياست خارجي ضروري دانست و افزود: مسووليت در عرصه سياست خارجي آرماني ، مكتبي ، الهي و تاريخي است و بايد خودمان را براي مواجهه، مديريت و هدايت تحولات بزرگ جهاني كه امروز بخشي از آن را مي توان در گوشه كنار دنيا مشاهده كرد، آماده كنيم.

در مراسم معارفه علي‌اكبر صالحي نيز رحيمي معاون اول رييس‌جمهور يادآور شد متكي پيش از سفر به سنگال، در جريان اين تغيير قرار گرفته بود و رييس‌جمهور با وي براي بركناري‌اش هماهنگ بوده است.

رييس‌جمهور نيز در سفر به تركيه در جمع خبرنگاران سخنان رحيمي را تاييد كرده و خاطرنشان كرد كه با متكي پيش از سفر به سنگال صحبت كرده بود.

وي در پاسخ به اين‌كه چرا وقتي متكي در خارج از ايران بود تغيير كرد، افزود: دفتر وزير امور خارجه در هواپيما و جاده است فكر نمي‌كنم اين مساله مشكلي داشته باشد و شما اين قضيه را جدي نگيريد زيرا چيزي از آن در نمي‌آيد.

************ * چرا جناب‌عالي با علم به اين‌كه انتقاد از برخي مجريان قانون عفاف و حجاب در رسانه ملي موجب كاهش اقتدار نظام در اين حوزه و بدتر شدن وضع پوشش اسلامي در جامعه خواهد شد، در برنامه زنده تلويزيوني، ضمن متهم كردن برخي مجريان اين قانون، برخلاف اجماع فقها بر وظيفه دولت اسلامي از امر به معروف و نهي از منكر كه نيازمند اعمال قانون است، با اعلام اين مطلب كه راه حل اين مساله منحصر به كار فرهنگي است، از دولت سلب مسووليت نموديد و پس از مخالفت گسترده مراجع تقليد، ائمه جمعه، علماي بلاد و نمايندگان مجلس با سخنان شما در مصاحبه تلويزيوني بعدي اعلام كرديد كه سخن من همان است كه گفتم؟ اين رفتار شما چگونه توجيه مي‌شود؟

رييس‌جمهور سه‌شنبه 2 شهريور 1389 در ديدار جمعي از دانشجويان، انجمن‌ها و كانون‌هاي دانشجويي كشور با بيان اين‌كه «در انقلاب اسلامي زنان و دختران ايران آگاهانه و آزادانه حجاب و عفاف را انتخاب كردند» خاطرنشان كرد: هنگامي كه دشمنان، سنگين‌ترين تحريم‌هاي تاريخ را عليه كشورمان وضع كرد، موج بسيار گسترده‌اي پيرامون موضوع حجاب در جامعه ايجاد شد تا موضوع تحريم در حاشيه قرار بگيرد. دكتر احمدي‌نژاد در مورد ريشه بدحجابي در جامعه خاطرنشان كرد: سه دسته موجب بدحجابي در جامعه مي‌شوند، گروهي از زنان كه كارهاي آنها در جامعه درست نيست، شبكه مانكن‌ها و عده قليلي هم به دليل لجبازي موجب بدحجابي در جامعه مي‌شوند. اما برخي افراد هم مردم عادي هستند كه ممكن است برخي از آنها به اين موضوع واقف نباشند. البته قوه قضاييه بايد با كساني كه سازماندهي مي‌شوند، برخورد كند.

*********** * چرا نظريه ترويج مكتب ايراني به جاي مكتب اسلام را كه توسط رييس دفتر شما بيان شد، علي‌رغم ضديت با مباني انقلاب اسلامي و مخالفت قاطبه مراجع عظام تقليد و علماي بزرگ و دلسوزان نظام، تاييد و بر آن تاكيد نموده، باعث تنزل جايگاه انقلاب اسلامي و زنده شدن تعصبات قومي در ميان مسلمانان و سوءاستفاده مخالفان وحدت اسلامي گرديديد؟ اصولا چرا از گروه موسوم به جريان انحرافي علي‌رغم هشدار و اعلام خطر علماي بزرگ، اعلام برائت نمي‌كنيد؟ بلكه از اين افراد دفاع مي‌كنيد؟

رييس‌جمهور چهارشنبه 20 مرداد 1389 در حاشيه جلسه دولت و در پاسخ به سوالي درباره انتقادات موجود نسبت به اظهارات مشايي در مورد مكتب ايراني گفت: بايددر جامعه فضاي گفت‌گو و نقد باشد. هيچ كس را نبايد محدود كرد هيچ كس نبايد به گونه‌اي صحبت بكند كه عده‌اي از اظهار نظر خودداري كنند. جمهوري اسلامي آزادترين نظام دنيا و يك نظام فرهنگي و فكري است. همه بايد كمك كنند كه نظرات موافق و مخالف گفته بشود. هر كس نظري و تحليلي، نظريه‌اي دارد مطرح كند و ديگران هم نظرشان را بدهند. موضوع را نبايد صفر و صد در نظر گرفت. اين بد است كه به محض اينكه يك نفر اظهار نظر مي‌كند بعضي‌ها آن‌ را به يك خط كشي در جامعه و نقطه دعوا، تبديل مي‌كنند. دعوايي وجود ندارد. در نظام جمهوري اسلامي بايد افراد بتوانند نظراتشان را بيان كنند و اگر كسي هم نظر مخالفي دارد بيان بكند ، بگويد، بنويسد، نقد بكند اما دوستانه.

وي گفت: يك حساسيت روي آقاي مشايي درست كردند كه به نظر من حساسيت عادي نيست ، غيرعادي است. هر مطلبي ايشان مي‌گويد، يك قسمتي از آن را مي‌زنند اين طرف و آن طرفش را هر چقدر هم توضيح مي‌دهد، مي‌گويند نه ديگر ما توضيحتان را قبول نداريم اين كلمه چه هست؟ اين روش خوبي براي مديريت فضاي انديشه در كشور نيست. ملت ايران آزادترين و آزاده‌ترين ملت‌هاي دنياست و ايران آزادترين نظام سياسي دنياست.

وي افزود:حقيقت اين است كه ايران كانون اسلام ناب است. ايران بالاترين نقش را در تبيين و ترويج اسلام ناب داشته است، نقش ايران نقش يگانه است بيان اين مطلب اين ملي گرايي نيست، اين شكر كردن خداست. قدر نعمت را دانستن است و بعد تذكر به مسووليت هاست. وقتي كسي از ملت ايران تعريف مي‌كند معنايش اين است كه ملت ايران مسووليت هاي سنگين تري دارند كما اينكه آقاي مشايي هم دائما اين را ذكر مي‌كند. اگر يك ملتي ظرفيت‌ها و سابقه بهتر و خدمات ارزشمندتري دارد معنايش اين است كه امروز مسووليت هاي سنگين تري را بايد برعهده بگيرد فكر مي‌كنم بايد يك تفكيك كنيم بين نظرات فكري يعني جايي كه بحث انديشه است با بحث هاي سخيف باند بازي و گروه بازي كه خودش را با اين مباحث مخلوط مي‌كند. نقش ايران در ترويج اسلام در پذيرش اسلام در رشد و بالندگي اسلام اصلا اسلامي يك نظريه است. كه ايران به دنيا عرضه مي‌كند ويژگي هايش چيست اين يك بحث علمي است بحث سر و صداي علمي و محكوم كردن و اينها نيست.

وي يادآور شد: خوب بالاترين تعابير و تعاريف را شهيد مطهري از ايراني‌ها و ملت ايران چه قبل و چه بعد از اسلام كرده است. بعضي ها به قبل از اسلام حساسيت دارند ما هم به حكومت‌هاي قبل از اسلام ايراد داريم به بعد از اسلام هم ايراد داريم. تا قبل از جمهوري اسلامي يك دوره صفويه آمده است و يك دوره گسترده خدماتي كرده، قبل از آن و بعد از آن ما كدام حكومت ها را داريم؟ حالا آل بويه و ديگران بودند، اينها حكومتي به نام حكومت ايران نبودند. بحث يك ملت است. يك ملت يك رودخانه جاري در تاريخ است. همه دنيا مي‌گويند ايراني ها بافرهنگ بودند بله حكومت ساسانيان خراب كرد. ممكن است حكومت هاي ديگري هم بودند كه خراب كردند در ايران پهلوي هم حكومت كرده آيا آنها نماد ملت ايران بودند، نبودند به همين خاطر وقتي، ملت فرصت پيدا كرد آنها را كنار گذاشت آن چيزي كه مي‌خواست و در تراز شخصيت او بود سر كار آورد.

وي با بيان اين‌كه «اين ها بحث هاي علمي و نظري است من خواهش مي‌كنم از همه كه اجازه دهند در سطح نظري مورد بحث و نقد قرار گيرد.» خاطرنشان كرد: از بعضي ها كه نقد تندي مي‌كنند، پرسيدم صحبت هاي ايشان را خوانديد؟ گفتند نه، خب اين بد است در فضاي انديشه بايد مطالب را كامل مطالعه كرده و بعد نقد كرد، ايشان از نقد استقبال مي‌كنند ما هم استقبال مي‌كنيم دولت كه فضا را صد درصد باز گذاشته حتي بسياري مطالب كه از حوزه نقد هم خارج مي‌شود ما پاسخ نمي‌دهيم براي اينكه بايد فضايي حاكم باشد كه همه نظر بدهند بحث و گفتگو كنند.

رييس‌جمهور گفت: حرف‌ها خيلي روشن است حرف هاي دولت يك حرف بيشتر نيست ايشان هم همين حرفها را مي‌زنند حالا ادبياتش متفاوت است. ما ملت ايران را يك ملت مومن ، برجسته، اثرگذار اصلي در فرهنگ و تمدن جهاني مي‌شناسيم يك ملت يگانه پرستي مي‌شناسيم. مي‌گويند ايراني ها قبل از اسلام آتش پرست بودند ، اين هيچ مستند نيست. بله ممكن است عده اي بودند اما كل ملت نبودند. كل ملت يگانه پرست بوده هيچ وقت ملت ايران بت پرست نبوده است. اين كه حرف بدي نيست. چون ملت تراز بالايي بوده است اسلام را پذيرفته و بعد هم بالاترين خدمات را به اسلام ارائه داده است. اسلام با ايران الان يكي شده است. ايران يعني اسلام و اسلام يعني ايران. البته مستكبرين تلاش دارند بگويند اسلام يعني اين گروه هاي تندرويي كه سر مي‌برند و مي‌خندند ، علم ندارد ، سواد ندارند، فهم و فرهنگ ندارند، فقط آدم مي‌كشند.

وي افزود: اينها ساخته و پرداخته خود دشمنانند آنها مي‌خواهند چنين تصويري را از اسلام ارائه دهند و ما مي‌گوييم اين چنين نيست. تصوير حقيقي اسلام در ايران متجلي شده است. نمي‌خواهيم بگوييم ديگران مسلمان نيستند. مسلماني يك بحث است ، اسلام بحث ديگري است. حقيقت اين است كه همين كه مي‌گويند ايران ام‌القراست يعني اينكه اين‌جا پايگاه اصلي اسلامي است پيامبر عزيز اسلام فرموده است كه ايراني ها مي‌آيند و پرچم اسلام را بلند مي‌كنند. مرحوم علامه طباطبايي فرمودند كه هر جا ما مي‌گوييم ايران يعني اسلام. اصلا ايران و اسلام در هم عجين است اگر كسي كلمه ايران را به كار برد اين به معناي ملي‌گرايي نيست. ملي گرايي آن بود كه كساني به نام ايران پشت جبهه رزمندگان را در برابر صدام خالي مي‌كردند به نام ايران با دشمنان ايران همكاري مي‌كردند ما آنها را ايراني نمي‌دانيم ، آنها را علاقه مند به ايران نمي‌دانيم ملي گراترين ملي گراهاي واقعي در ايران مومنان خداپرستند كه سرزمين ايران را در خدمت اسلام مي‌دانند و علاقه مند و برايش فداكاري مي‌كنند امروز تنها كانوني كه دردنيا هم حكومت و هم ملت باهم زير پرچم توحيد ايستاده‌اند، ايران است. نمي‌شود آن را نفي كرد چرا نفي اش مي‌كنند حالا نفي هم مي‌خواهيد بكنيد بياييد بحث كنيد بايستيد صحبت و استدلال كنيد.

رييس‌جمهور ادامه داد: نكته دوم اين‌كه اين‌ها بحث‌هاي نظري مستمر است آيا اين‌ها بايد تبديل به مساله اصلي كشور و جبهه بندي در كشور شود؟‌ اين به نظر من اخلاق اسلامي نيست. اگر در يك جمعي صحبت شده، شما هم برويد در يك جمع صحبت كنيد. يك مقاله در روزنامه نوشته شده شما هم در همان مقاله جواب بدهيد من مي‌بينم كه يك عده‌اي آماده نشسته‌اند، مي‌خواهند وصله‌هايي به اين دولت بچسباند و منتظر فرصت هستند يك كلمه اي را مي‌گيرند بنده هم گفتم، گفتم ايران امروز يك مكتب است، يك فرهنگ است، ايران يعني خداپرستي، عدالت، پاكي، الان در دنيا واژه ايران را به عنوان يك جغرافيا نمي‌شناسند، به عنوان يك نژاد نمي‌شناسند ايران را به عنوان پرچمدار ايجاد تمدن آينده بشري مي‌شناسند. همه ملت‌ها ايران را متعلق به خودشان مي‌دانند امروز از پيشرفت ايران همه ملت ها خوشحال مي‌شوند بيش از آنكه از پيشرفت كشور خودشان خوشحال مي‌شوند اين نشان مي‌دهد ايران يك مرز جغرافيايي نيست امروز ايران در حال جهاني شده است و اين نقش تاريخي و مكتبي ايران است. خوب هر كدام از اعضاي دولت به يك زباني اين حقيقت را بيان مي‌كنند اين تقدير از ملت ايران و اسلام است تقدير از مجاهدت هاي ملت ايران است همه دولت يك حرف بيشتر ندارند اينكه يك جمله‌اي را جدا كنند و بقيه را كنار جملات بگذارند و بعد به مساله‌سازي بپردازند، درست نيست. چرا مساله سازي كنيد. اگر نظري داريد بگوييد نخير ما اعتقاد نداريم كه الان تنها ايران است كه پاي عدالت ايستاده است خوب نظر خود را بگوييد عيبي هم ندارد ما هم مي‌شنويم گوش مي‌دهيم بالاخره مي‌پذيريم يا رد مي‌كنيم. مساله فكري و فرهنگي است نبايد بي جهت به مناقشات سياسي تبديل كرده و ذهن عده اي را هم آلوده نكنند.

وي تاكيد كرد: نظرات دولت واحد روشن است و اين دولت ديني ترين دولت بعد از انقلاب است. من اين را قاطع عرض مي‌كنم. بالاترين فداكاري را دولت نهم و دهم ، همه اجزاي دولت، از رييس جمهور ، رييس دفتر هاي قبلي و آقاي مشايي و بقيه اعضاي دولت داشته‌اند براي اسلام نابي كه در اين سرزمين در حال انتشار است. اين يك حرف روشني است، دنيا هم پذيرفته و ما پاي آن ايستاده‌ايم. بالاترين ادبيات ديني را اين دولت به كار گرفته در همه مجامع ، داخل و خارجي و همه حرفهاي دولت يكي است و حرف بسيار روشني است ما پاي آرمان هاي الهي و ارزش هاي الهي ايستاده ايم و افتخار مي‌كنيم، ايراني هستيم اما نه نژاد ايراني. افتخار مي‌كنيم در جايي هستيم كه كانون انديشه و فرهنگ انساني و الهي است.

وي گفت: توطئه دشمن تمام نشده است. مساله اول كشور ما ساختن ايران و ايستادگي در برابر زورگويي است مساله انديشه هم در سطح و جايگاه خودش بايد مطرح شود همه بنويسند، همه اظهار نظر كنند تا انديشه‌ها فعال بشود اما عده‌اي به هر بهانه اي نخواهند صفوف ملت را جدا كنند البته جدا هم نخواهد شد. صفوف ملت به هم پيوسته است بعضي ها آدرس اشتباهي مي‌خواهند بدهند، كساني كه بايد از بين ملت طرد شوند و در مقابل ملت ايستاده اند عليه ملت قيام كردند آنها را كنار بگذارند بعد دنبال بهانه بگردند و در گوشه، كنار مجموعه دولت يك كلمه را پيدا كنند و حالا روي اين كلمه بحث راه بيندازند. بعد تاجايي ببرند كه بگويند اين دولت كافر است. اين خيلي بد است كجاي اين دولت كافر است نظر داريد بگوييد دستتان را هم مي‌بوسيم. آقاي مشايي هم استقبال مي‌كنند من هم از ايشان خواهش مي‌كنم بروند و بنشينند هر جايي كه صاحب نظري هست علاقه مند بود، مناظره بكنند. انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha