• سه‌شنبه / ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: جهان ورزش
  • کد خبر: 90122304150

گفت‌وگوي سایت فيفا با ستاره‌ي سابق فوتبال آلمان

اليوركان: مسي خارق‌العاده است/ موفقيت فوتبال آلمان حاصل كار پايه‌اي است

اليوركان: مسي خارق‌العاده است/ موفقيت فوتبال آلمان حاصل كار پايه‌اي است

دروازه‌بان سابق بايرن مونيخ و تيم ملي آلمان در مصاحبه‌اي با وب سايت رسمي فيفا به بيان نظرات خود درباره مسائل مختلف از جمله دلايل عدم حضورش در رسانه‌ها، انتخاب بهترين بازيكن جهان و آينده فوتبال آلمان پرداخت.

دروازه‌بان سابق بايرن مونيخ و تيم ملي آلمان در مصاحبه‌اي با وب سايت رسمي فيفا به بيان نظرات خود درباره مسائل مختلف از جمله دلايل عدم حضورش در رسانه‌ها، انتخاب بهترين بازيكن جهان و آينده فوتبال آلمان پرداخت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اوليور كان نيازي به معرفي ندارد. او يكي از بزرگ‌ترين دروازه‌بانان تاريخ فوتبال است. از جمله افتخارات او مي‌توان به نايب قهرماني در جام جهاني، قهرماني در جام ملت‌هاي اروپا , قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا اشاره كرد. وي همچنين در جام جهاني 2002 به عنوان بهترين بازيكن و بهترين دروازه‌بان انتخاب شد و در سال‌هاي 1999، 2001 و 2002 عنوان بهترين دروازه‌بان جهان را به خود اختصاص داد.

* در گذشته مصاحبه‌هاي زيادي داشته‌اي و همچنين اين اولين باري نيست كه با وب سايت فيفا گفتگو مي‌كني. در اين مدت تقريبا به هر نوع پرسشي پاسخ داده‌‌اي. بنابراين اجازه بده مصاحبه را اين طور شروع كنيم كه آيا سئوالي هست كه تا به حال از تو نپرسيده باشند يا چيزي هست كه در دلت مانده باشد و بخواهي بگويي؟

- (مي‌خندد) من آدمي نيستم كه بخواهم مدام اطلاعات را فاش كنم و خودم را در معرض ديد عموم بگذارم. بنابراين از اينكه مردم هنوز چيزهاي زيادي درباره من نمي‌دانند خوشحالم. البته مردم چيزهاي زيادي درباه من مي‌دانند اما فكر مي‌كنم پس از 20 سال فوتبال حرفه‌اي، اين موضوع طبيعي باشد. در آن زمان بسياري از مسائل در ديد عموم قرار گرفتند.

* اخيرا خبرهاي زيادي درباره‌ات نداشتيم و خودت هم زياد اظهار نظر نكردي. از اين موضوع خوشحالي يا اينكه دلت براي روزهايي كه در كانون توجهات بودي تنگ شده است؟

- تصميمم براي حضور كمتر در مجامع عمومي آگاهانه بوده است و دوست دارم در زمينه‌هاي ديگر فعاليت كنم. سال گذشته مدرك كارشناسي ارشد مديريت بازرگاني (MBA) خود را دريافت كردم؛ بنياد اوليور كان را تاسيس كردم؛ يك پلتفورم اينترنتي راه انداختم و در راستاي شغلم كه به عنوان مفسر ورزشي فعاليت مي‌كنم، در يك برنامه تلويزيوني در آسيا حضور پيدا كردم.

* ليونل مسي در ژانويه گذشته براي سومين سال پياپي توپ طلاي فيفا را از آن خود كرد. آيا او در حال حاضر بهترين فوتباليست دنيا است؟

- مسي بدون شك بازيكن خارق‌العاده‌اي است، درست مثل مارادونا و پله. او در حال حاضر براي بهترين تيم باشگاهي جهان توپ مي‌زند. مسي بازيكن موفقي است و همه افتخارات را به خود اختصاص مي‌دهد بنابراين منطقي است كه او را به عنوان بهترين بازيكن جهان انتخاب كنيم.

* در فهرست ده نفره بهترين بازيكنان جهان، خبري از بازيكنان آلماني نبود. نظرت در اين رابطه چيست؟

- اگر به نحوه‌ي بازي تيم آلمان توجه كنيد، تصديق خواهيد كرد كه يكي، دو بازيكن آلماني شايسته جايگاه بالاتري بودند. با اين حال، كساني كه براي انتخاب بهترين بازيكن جهان راي مي‌دهند به مسائلي همچون افتخارات بزرگ بازيكنان نگاه مي‌كنند. اگر آلمان قهرمان اروپا شود و رئال مادريد يا بايرن مونيخ در ليگ قهرمانان اروپا به قهرماني برسند، مطمئنم كه بازيكنان آلماني در رده‌هاي بالاي اين فهرست قرار خواهند گرفت.

* در مراسم گالا فيفا همه توجهات به نيمار برزيلي جلب شده بود. بازيكن جوان و آينده‌داري كه جايزه پوشكاش را براي بهترين گل سال به خود اختصاص داد. با اين حال، او تصميم گرفته است كه فعلا به تيم‌هاي اروپايي نرود و در كشور خودش به بازي ادامه دهد. نظرت درباره اين تصميم نيمار چيست؟

- من در موقعيتي نيستم كه از اين فاصله زياد به ساير بازيكنان توصيه‌اي ارائه كنم اما شايد در آينده معلوم شود كه اين تصميم نيمار بسيار هوشمندانه بوده است. چرا بايد خانه‌اش را ترك كند و به جايي برود كه ممكن است در آنجا موفق نباشد؟ چرا در خانه نماند؟ او بايد در جايي بماند كه رضايت داشته باشد و از فوتبالش لذت ببرد.

* به ليگ قهرمانان اروپا بازگرديم. بايرن مونيخ تيم سابقت مي‌خواهد در ديدار نهايي كه در ورزشگاه خانگي خودش برگزار مي‌شود حضور داشته باشد. آيا توانايي اين كار را دارند؟

- بديهي است كه برگزاري فينال در ورزشگاه بايرن مونيخ انگيزه اضافه‌اي به بازيكنان داده است. بايرن مونيخ هميشه يكي از مدعيان فتح بوندسليگا است و كيفيت لازم را هم براي اين كار دارد ولي كسب موفقيت در ليگ قهرمانان اروپا نيازمند اشتياق زياد، انگيزه فوق‌العاده و كمي هم شانس است.

اليور كان

* درباره مانوئل نوير كه اولين جانشين طولاني مدت تو در دروازه بايرن مونيخ است و تابستان گذشته به اين تيم پيوست چه نظري داري؟

- او دارد كشف مي‌كند كه دفع يك يا دو توپ خطرناك در طول بازي تا چه حد دشوار است. بايد در كل مسابقه 100 درصد آماده و هوشيار باشيد. نوير دروازه‌باني است كه مي‌تواند براي بايرن مونيخ تاريخ‌ساز باشد.

* به تيم ملي آمان بازگرديم. به نظرت آلمان مي‌تواند قهرمان يورو 2012 شود؟

- تيم فعلي آلمان، سال گذشته بازي سرعتي و سريعي به نمايش گذاشت. بازيكنان به خوبي سيستم مورد نظر يوآخيم لو را در زمين اجرا مي‌كنند و از لحاظ تكنيكي و تاكتيكي در وضعيت خوبي هستند. اگر بازيكنان بتوانند اين توانايي‌هاي خود را با اشتياق به قهرماني و نظم تيمي تركيب كنند، قطعا مي‌توانند قهرمان اروپا شوند.

* آلمان اخيرا با حضور بازيكنان جواني مثل ماريو گوتسه، ماركو رويس، آندري شورله، هولگر، بدشتوير از لحاظ استعدادهاي جوان در وضعيت خوبي قرار گرفته است. از تعداد زياد استعدادهاي جوان كه اخيرا معرفي شده‌اند شگفت‌زده نشدي؟

- تعجب نكردم چون اين موضوع نتيجه طبيعي تغييراتي است كه در زيرساخت‌ها به وجود آمده و به دليل توجه فوتبال آلمان به توسعه ورزش در سطوح پايه است. تلاش‌هاي مختلف براي توسعه فوتبال، فلسفه روشني دارد. اين زيرساخت‌هاي جديد زمينه را براي پرورش استعدادهاي جوان فراهم كرده و به همين دليل ظهور بازيكناني مثل گوتسه، رويس و ... جاي تعجب ندارد. با اين حال، كسي نبايد تصور كند كه از اين پس پرورش استعدادهاي جديد به صورت خودكار انجام خواهد شد. نسل‌هاي آينده ممكن است به خوبي نسل فعلي نباشند كه اين مسئله كاملا طبيعي است اما اگر روش‌هاي مناسبي در اختيار داشته باشيم، احتمال پرورش استعدادهاي خارق‌العاده افزايش مي‌يابد.

* آيا گوتسه و بازيكناني مثل او بايد به فكر ادامه دادن بازي‌شان خارج از آلمان باشند؟

به نظر من اين كار زياد مناسب نيست. من پس از 14 سال هنوز با بايرن مونيخ در ارتباطم. از حضورم در اين باشگاه كاملا رضايت دارم چون در اين مدت در كنار بازيكنان بزرگ زيادي بازي كردم. فكر مي‌كنم حضور طولاني مدت در يك تيم از اينكه فوتبالتان را در هشت باشگاه مختلف ادامه دهيد بهتر است چون در اين صورت، وقتي به گذشته نگاه مي‌كنيد نمي‌توانيد مطمئن باشيد كه در چه وقت براي چه تيمي بازي كرده‌ايد. فكر مي‌كنم خروج از آلمان خيلي مفيد باشد، مخصوصا اينكه بوندسليگا جذاب‌تر از قبل شده است.

* آيا به نظرت اسپانيا هنوز يك تيم شكست ناپذير است يا اينكه بهترين دورانشان را در يورو 2008 و جام جهاني 2010 داشتند و حالا ديگر در اوج نيستند؟

- اسپانيا به آرامي و گام به گام به اين مرحله رسيد. همه فكر مي‌كرديم كه روند موفقيت آن‌ها بالاخره تمام مي‌شود اما آن‌ها مدام در حال تلاش هستند كه به روند پيشرفت خود ادامه دهند و پرورش استعدادهاي جوان اسپانيايي هنوز به پايان كار خود نرسيده است.

* برخي معتقدند تيم‌هايي مثل اسپانيا و آلمان مي‌توانند در سال‌هاي آينده بر فوتبال جهان سلطه داشته باشند. نظرت چيست؟

- چنين اظهاراتي كاملا توهين به ساير ملت‌ها است. بقيه كشورها مي‌توانند در هر لحظه‌اي توانايي‌هاي خود را بروز دهند. در سطح بالاي فوتبال، تفاوت پيروزي و شكست را نكات خيلي ظريف تعيين مي‌كند.

* بسياري از هواداران دوست دارند كه اوليور كان به عنوان عضوي از كادر فني بايرن مونيخ به اين تيم بازگردد. براي آن‌ها چه پيامي داريد؟

- در حال حاضر مشغله‌هاي زيادي دارم و به همين دليل به دنبال بازگشت به فوتبال نيستم. كارهاي ديگري غير از فوتبال دارم كه بايد به آن‌ها برسم. اما به اين حال، همچنان فعاليت‌هاي باشگاه را با علاقه و از دور زير نظر دارم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha