• دوشنبه / ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 90122203305
  • منبع : نمایندگی لرستان

/گزارش/

منابع طبيعي لرستان صحنه تاخت و تاز تخريب

منابع طبيعي لرستان صحنه تاخت و تاز تخريب

ایسنا/لرستان سالانه عرصه‌هاي قابل توجهي از مراتع و جنگل‌هاي لرستان از بين مي‌رود كه در صورت نبود اقدامات پيشگيرانه و برخورد اصولي با متجاوزان، شاهد نابودي منابع طبيعي استان خواهيم بود. هر ساله به مناسبت هفته منابع طبيعي تعداد زيادي نهال در سطح استان كاشت مي‌شود، ولي در كنار اين عمل قابل تقدير، هنوز هم شاهديم كه سالانه ميزان زيادي از اين عرصه‌ها از بين مي‌رود.

سالانه عرصه‌هاي قابل توجهي از مراتع و جنگل‌هاي لرستان از بين مي‌رود كه در صورت نبود اقدامات پيشگيرانه و برخورد اصولي با متجاوزان، شاهد نابودي منابع طبيعي استان خواهيم بود. هر ساله به مناسبت هفته منابع طبيعي تعداد زيادي نهال در سطح استان كاشت مي‌شود، ولي در كنار اين عمل قابل تقدير، هنوز هم شاهديم كه سالانه ميزان زيادي از اين عرصه‌ها از بين مي‌رود.

عضو جامعه جنگلباني ايران: نبود نيروي حفاظتي کافي از معضلات منابع طبيعي لرستان است

علي حسين بيرانوند، عضو جامعه جنگلباني ايران با بيان اينكه نبود نيروي حفاظتي کافي در منابع طبيعي استان يکي از معضلات لرستان است و اينكه عزم ملي براي حفاظت از منابع طبيعي امري ضروري است، اظهار کرد: خبرنگاران در حفظ، احياء، توسعه و بهره‌برداري از منابع طبيعي نقش موثري دارند؛ به طوري که بدون کمک آنها نمي‌توان در ترويج و فرهنگ اطلاع‌رساني در بين مردم کاري انجام داد.

اين کارشناس منابع طبيعي و آبخيزداري تصريح کرد: منابع طبيعي و مراتع، ذخاير عظيم ملي و الهي هستند؛ اهميت عرصه‌هاي منابع طبيعي و تاثير آن در کشاورزي و محيط زيست، امري غيرقابل انکار است و بي‌ترديد بدون وجود اين نعمت‌هاي خدادادي انسان نمي‌تواند به حيات خود ادامه دهد.

بيرانوند بر ترويج فرهنگ منابع طبيعي و آشنا کردن مردم با اهميت منابع طبيعي، بر ايجاد احساس مسووليت در مردم نسبت به حفاظت از منابع طبيعي تأکيد کرد و با بيان اينکه به عنوان نمونه شهرستان بروجرد داراي 112 هزار هکتار منابع طبيعي بوده که فقط دو نيروي حفاظتي در اين شهرستان فعاليت دارند، متذکرشد: براساس استاندار هر 5000 هکتار يک نيروي حفاظتي نياز دارد که در اين راستا شهرستان بايد 22 نيروي حفاظتي داشته باشد، بنابراين نبود نيروي حفاظتي کافي يکي از معضلات لرستان است.

يک کارشناس منايع طبيعي و آبخيزداري لرستان: بيش از11 ميليون تن علوفه خشک کشور از مراتع تأمين مي‌شود

يک کارشناس منابع طبيعي و آبخيزداري لرستان در اين رابطه گفت: منابع طبيعي مهمترين عامل نگهدارنده آب، هوا و خاک است.

مهندس عباس طرهاني با بيان اينكه منابع طبيعي مهمترين عامل نگهدارنده آب، هوا و خاک است و هر هکتار جنگل قادر است 68 تن گرد وغبار هوا را جذب و تصفيه کند، ادامه داد: هر هکتار جنگل 2.5 تن اکسيژن توليد مي‌کند، حفظ آب و خاک، تغذيه آب‌هاي زيرزميني، توليد اکسيژن، حفظ حيات، تلطيف هوا، جلوگيري از سيل، توليد فراورده‌هاي صنعتي و دارويي از اثرات و فوايد مستقيم جنگل‌ها و مراتع است. طرهاني با بيان اينکه بيش از11 ميليون تن علوفه خشک کشور از مراتع تأمين مي‌شود، اظهار کرد: همچنين از درختان جنگل بيش از 4500 نوع محصول به دست مي‌آيد.

اين کارشناس منابع طبيعي و آبخيزداري لرستان با تأکيد بر اينکه منابع طبيعي نقش بسزايي در تعادل اکوسيستم و محيط زيست دارد و در تعادل آب و هوا و سردي و گرمي آن بسيار موثر است، متذکرشد: حوادث طبيعي، انسان، وقوع حريق‌هاي عمدي و غيرعمدي وجود دام و... به شيوه‌هاي مختلف موجب از بين رفتن منابع طبيعي و جنگل مي‌شود؛ آتش‌سوزي در جنگل که گاهي اهداف خاص مغرضانه‌اي را دنبال مي‌کند موجب از بين رفتن موجودات زنده در جنگل مي‌شود.

وي ادامه داد: چراي زودرس، سهل انگاري گردشگران، وجود دام مازاد بر ظرفيت مراتع، قطع درختان به منظور توليد زغال و سوخت مورد نياز حاشيه‌نشينان جنگل، ورود دام به اراضي جنگلي، آفات و بيماري‌ها، خشکسالي، آتش‌سوزي‌هاي طبيعي، وجود ريزگردهاي عربي و... در لرستان سبب از بين رفتن جنگل‌ها و آسيب رسيدن به بدنه پوشش گياهي استان شده است.

يک فعال زيست محيطي: سالانه 12 هزار هکتار از جنگل‌هاي زاگرس تخريب مي‌شود

يک فعال زيست محيطي در لرستان گفت: درصد تخريب جنگل‌هاي استان بيش از 3 درصد در سال است؛ به طوري که در سال بيش از 12 هزار هکتار از جنگل‌هاي زاگرس تخريب مي‌شود.

مهندس قاسمي افزود: لرستان از لحاظ وسعت جنگلي استان سوم کشور است، اما متأسفانه درصد تخريب جنگل‌هاي استان بيش از 3 درصد در سال است؛ به طوري که سالانه بيش از 12 هزار هکتار در سال از جنگل‌هاي زاگرس تخريب مي‌شود.

وي ادامه داد: اخيرا ذغال‌گيري در استان به يک معضل بزرگ تبديل شده، يک سري افراد سودجو درختان را به آتش مي‌کشند، زغال تهيه و به بازار عرضه مي‌کنند و زمين‌هاي دولت را به صورت غيرقانوني تصرف مي‌کنند.

اين فعال زيست محيطي اضافه کرد: وضعيت آن قدر بغرنج شده و افراد سودجو آن قدر جسور شده‌اند که حتي در روز و در کنار جاده‌ها اقدام به ذغال‌گيري مي‌کنند.

قاسمي با بيان اينکه ادارات کل منابع طبيعي و محيط زيست لرستان امکانات کافي جهت صيانت از جنگل‌ها را در اختيار ندارند، بيان کرد: هر 5000 هکتار جنگل بايد يک جنگلبان داشته باشند، در حالي که در کشور و حتي لرستان با وجود جنگل‌هاي انبوه براي هر70 هزارهکتار يک جنگلبان وجود دارد و بايد براي جلوگيري از تخريب، نظارت و گشت‌ها را افزايش دهيم.

وي با انتقاد از اينکه نظارت در جنگل‌هاي لرستان بسيار ضعيف است، متذکر شد: تخريب جنگل‌ها بيش از 3 درصد است و اين يک فاجعه براي محيط زيست لرستان است؛ در شرايط کنوني اولين کاري که بايد انجام داد افزايش نيروهاي گشت و نظارت است؛ به گونه‌اي كه در اين استان 50 اکيپ نظارت نياز داريم.

اين فعال زيست محيطي با بيان اينکه از يک طرف اقدام به آموزش مي‌کنيم و در جاي ديگر شاهد قطع درختان هستيم، يادآورشد: در حال حاضر بزرگترين معضل در لرستان تخريب است و بايد نيروهاي گشت و نظارت را بيشتر و سپس اقدام به آموزش و فرهنگي سازي كنيم.

وي گفت: احياي درختان بلوط بسيار مشکل است؛ چرا که درخت بلوط در 2 و 3 ساله اول شکننده هستند.

اين فعال زيست محيطي با بيان اينکه در کشور قوانين بسيار قوي در حمايت از جنگل‌ها داريم، اظهار کرد: از نظر قانون مشکلي نداريم، اما در اجراي آن مشکل داريم؛ بايد با افرادي که زمين‌ها و منابع دولت را به تاراج مي‌برند و درخت و جنگل را به آتش مي‌کشند برخورد جدي‌تري داشته باشيم؛ چرا که قانون به ما اين اجازه را داده است.

وي با اشاره به اينکه نزولات آسماني از طريق درخت و جنگل جذب زمين شده و موجب تقويت آب سفره‌هاي زيرزميني مي‌شود، اظهار کرد: هنگامي که جنگل تخريب مي‌شود، اين نزولات آسماني جذب زمين نمي‌شود و موجب تخريب و شست وشوي خاک شده و در نتيجه سفره‌هاي زيرزميني کاهش و چشمه‌هايي مانند درياچه "کيو" خشک مي‌شوند.

وي با تأکيد براينکه خاصيت نفوذپذيري عرصه‌هاي جنگلي 7 برابر عرصه‌هاي کشاورزي و 40 برابر عرصه‌هاي غيرجنگلي است، بيان کرد: با از بين رفتن جنگل‌ها تنها يک ليتر از نزولات جذب زمين مي‌شود؛ در حالي که يک درخت سالانه 43 ليتر آب را مي‌تواند ذخيره كند.

مديرکل حفاظت محيط زيست لرستان: ريزگردها 3 الي 4 سالي است که مهمان ناخوانده استان است

مديرکل حفاظت محيط زيست لرستان نيز با بيان اينكه ريزگردها تأثير بسيار منفي بر منابع طبيعي بويژه جنگل‌هاي استان دارد، گفت: بايد با آثار زيانبار ريزگردها مقابله کنيم و يکي از راه‌هاي موثر توسعه فضاي سبز، حفظ جنگل و مرتع موجود است. مهندس بازگير افزود: متأسفانه موضوع ريزگردها سه تا 4 سالي است که مهمان ناخوانده استان است؛ در سال 90 ، 75 روز آلوده داشتيم در حاليکه سال 89 تعداد روزهاي آلوده 100 روز بوده است.

مديرکل حفاظت محيط زيست لرستان گفت: در همه احاديث و روايت ديني سفارش به درختکاري شده و حفاظت از آن را بسيار واجب دانستند، کاشت و صيانت از درخت و جنگل از فرسايش خاک و از بياباني شدن استان جلوگيري مي‌کند و به عنوان مهار کننده گرد و غبار و تصفيه‌کننده هوا عمل مي‌کند.

بازگير بيان کرد: امسال نسبت به سال گذشته درخصوص حريق در مناطق محيط زيست استان کاهش داشتيم؛ سال گذشته بارها و بارها شاهد آتش‌سوزي در عرصه‌هاي محيط زيست بوديم، اما با ايجاد آتش بر مقدمات پيشگيري از اين مهم مهيا شد و محيط زيست استان به امکانات روز اطفاي حريق در جنگل‌ها مجهز شده است.

وي گفت: با شناسايي نقاط پرخطر، نسبت به مدت مشابه سال گذشته امسال 70 درصد کاهش آتش‌سوزي در مناطق تحت مديريت حفاظت محيط زيست استان و مناطق حفاظت شده داشته‌ايم.

مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري لرستان اعلام کرد: تخريب سالانه 5 هزار هکتار در استان

مديرکل منابع طبيعي وآبخيزداري لرستان نيز گفت: حريق، احداث کانال، عبور لوله‌هاي گاز و نفت، مخابرات، برق، احداث جاده و بزرگراه‌ها مهمترين عوامل از بين رفتن جنگل‌ها و مراتع استان است.

مهندس احمدوند افزود: سالانه بين 4 تا 5 هزار هکتار تخريب در منابع طبيعي لرستان رخ مي‌دهد؛ ميزان فرسايش در لرستان به طور متوسط 15 تن در هکتار است، با کاشت يک ميليون اصله نهال در لرستان بيش از2500 هکتار جنگل جايگزين خواهد شد.

مديرکل منابع طبيعي وآبخيزداري لرستان با تأکيد بر اينکه وجود ريزگردها از جمله عواملي است که موجب تخريب جنگل مي‌شود، متذکرشد: امسال بين 6 تا7 درصد ريزگردها به منابع طبيعي استان خسارت وارد کردند که خسارت درکوهدشت، پلدختر و دوره چگني بسيار شديدتر از ساير شهرستانها بود.

احمدوند اضافه کرد: اين ريزگردهاي عربي موجب مي‌شود که درختان ضعيف شده و توان مقابله با آفات را از دست بدهند، چرا که آنها مانند لايه‌اي بر روي برگ‌هاي درختان نشسته و رطوبت درختان را مي‌گيرند.

مديرکل منابع طبيعي وآبخيزداري لرستان بيان کرد: بهره‌برداري بيش از حد از معادن استان، چراي بي‌رويه دام، سهل‌انگاري گردشگران در وقوع آتش‌سوزي، تعارض برخي از کشاورزان به اراضي ملي جهت کشاورزي، آتش‌زدن عمدي توسط برخي افراد سودجو جهت تهيه زغال و قطع درختان و بوته‌اي شدن آنها تخريب منابع طبيعي لرستان را به همراه داشته است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي لرستان: 17 هزار خانوار عشايري در جنگلهاي لرستان وجود دارد جنگل‌هاي زاگرس درحال تخريب هستند

رييس سازمان جهادکشاورزي لرستان نيز با بيان اينكه توليد بيشتر، اشتغال پايدار و درآمدزايي در گرو توسعه صنعت کشاورزي و منابع طبيعي است، گفت: در راستاي حفاظت از منابع طبيعي و محيط زيست همکاري دانشگاهيان و فرهيختگان ضروري است؛ بهره‌برداري غيراصولي از منابع طبيعي موجب تخريب عرصه‌ها در لرستان شده است.

طاهري مقدم با تأکيد بر اينکه در برنامه چهارم و پنجم توسعه منابع طبيعي و کشاورزي به عنوان محور توسعه معرفي شده، اظهار كرد: تخريب جنگل و تبديل اراضي شيبدار به اراضي کشاورزي به ضرر جامعه خواهد بود، درحال حاضر عرصه‌هاي مرتعي و جنگلي لرستان جولانگاه يک سري از افراد شده که ضرر اين مهم متوجه خود انسانها خواهد شد.

وي با تاکيد بر اينکه در عرصه زاگرس چندين لايه جنگلي داريم، اضافه کرد: در حال حاضر ‌10 ميليون جمعيت در عرصه‌هاي جنگلي زاگرس زندگي مي‌کنند و در ‌1.2 ميليون هکتار عرصه جنگلي ‌2400 روستا وجود دارد.

طاهري با اشاره به اينکه آمار بالاي دام از عوامل تخريب جنگل‌ها و مراتع استان است، اضافه کرد:‌17 هزار خانوار عشايري در جنگل‌هاي لرستان وجود دارد و اين مهم نيازمند برنامه‌ريزي منسجم جهت جلوگيري از تخريب منابع است.

وي با تأکيد بر اينکه در کشور نيز جنگل‌هاي زاگرس درحال تخريب هستند، خاطرنشان کرد: بايد در حفظ عرصه‌هاي جنگلي تلاش کنيم تا بشر در آينده با چالش‌هاي توليد و تأمين غذا مواجه نشوند.

رييس سازمان جهادکشاورزي لرستان تصريح کرد: منابع طبيعي لرستان به منظور حفاظت و نگهداري از جنگل‌ها کمربند حفاظتي ايجاد کرده و با افرادي که به عرصه‌ها تجاوز مي‌کنند برخورد جدي و قانوني خواهد کرد.

دانشجويان رشته منابع طبيعي: عرصه‌هاي زيادي از منابع طبيعي استان در معرض تهديد هستند غم‌هاي منابع طبيعي بيشتر از شادي‌هاي آن است

الهام صالحي،‌يکي از دانشجويان رشته منابع طبيعي در اين خصوص به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه لرستان، گفت: امروز اگر چشم بينداريم عرصه‌هاي زيادي از منابع طبيعي استان در معرض تهديد هستند، منابعي که براي مردمان امروز فقط يک امانت گرانبهاست. آنچه مسلم است جلوي نابودي منابع طبيعي را بايد با مديريت زيست محيطي، اقتصادي و انساني و همچنين بستر فرهنگي مناسب گرفت.

وي اضافه کرد: حفظ و حراست بدون ترديد يکي از مهمترين عوامل جلوگيري از نابودي و تخريب منابع طبيعي است، امري که بايد از سوي دستگاه‌هاي مسوول و به خصوص سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخيزداري ومحيط زيست بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

يک دانشجوي ديگر به ايسنا گفت: حفاظت از منابع طبيعي بايد به صورت وظيفه ملي وسيعي تلقي شود و همه مردم اعم از مسوول و غيرمسوول به سازمان‌هاي ذيربط کمک کنند.

سهرابي بيان كرد: در غير اين صورت مناطق گوناگون لرستان کماکان صحنه تاخت وتاز خواهد بود و به تدريج شاهد بروز کانون‌هاي بحران در حوزه تضييع اراضي ملي خواهيم بود موضوعي كه متأسفانه الان در استان است.

وي با بيان اينكه غم‌هاي منابع طبيعي بيشتر از شادي‌هاي آن است،عنوان كرد: با توجه به آغاز فصل بهار و حضور مردم درطبيعت نياز است که تمام مردم براي حفظ و حراست و همچنين گسترش اين منابع ارزشمند کوشا باشند.

وي گفت: يک زماني لرستان از لحاظ تنوع گونه‌هاي گياهي و جانوري به عنوان "آفريقاي ايران" معروف بوده، اما متأسفانه در حال حاضر تعداد زيادي از جانوران و گياهان بومي منطقه منقرض و يا در حال انقراض هستند.

اين دانشجو ادامه داد: عدم تأمين معيشت اقتصادي برخي روستاييان استان باعث شده تا مردم جهت منافع اقتصادي وامرار معاش به بهره‌برداري بي‌رويه از منابع جنگلي روي بياورند.

وي با بيان اينکه متأسفانه با ذغال‌گيري از درختان منطقه، از آنها به عنوان سوخت استفاده مي‌کنند، اظهار کرد: فقر اقتصادي موجب شده تا مردم از چوب درختان منطقه به عنوان سوخت استفاده کنند، به هر حال در ساليان اخير با توجه به کم شدن سطح پوشش جنگلي شاهد حوادث و وقايع متعددي از جمله گرم شدن هواي استان، پديده ريزگردها و انقراض گونه‌هاي زيستي تشديد يافته است.

گزارش از خبرنگار ايسناي لرستان: آزيتا يوسفيان

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha