• شنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۵:۴۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 90121301019
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

گليم هرسين و شال‌بافي اورامانات صنايع دستي اصيل كرمانشاه‌اند

گليم هرسين و شال‌بافي اورامانات صنايع دستي اصيل كرمانشاه‌اند

معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي استان کرمانشاه گفت: با كمي سرمايه‌گذاري مي‌توان در عرصه‌ي صنايع دستي اشتغال‌زايي کرد.

معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي استان کرمانشاه گفت: با كمي سرمايه‌گذاري مي‌توان در عرصه‌ي صنايع دستي اشتغال‌زايي کرد.

نصرت‌الله سپهر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در کرمانشاه، با اشاره به برگزاري نمايشگاه صنايع دستي ايران در قرقيزستان، اظهار كرد: يکي از هنرمندان صنايع دستي استان کرمانشاه براي حضور در نمايشگاه اختصاصي جمهوري اسلامي ايران در قرقيزستان اعلام آمادگي کرده است.

او با اشاره به اين‌كه اين نمايشگاه 13 تا 16 اسفندماه برگزار مي‌شود، گفت: توليدات هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان کرمانشاه قابليت عرضه شدن در بازارهاي داخلي و خارجي کشور را دارند.

وي ادامه داد: عفت ملکي ـ هنرمند فعال در رشته‌ي سفال نقش‌برجسته‌ي کرمانشاه ـ راهي نمايشگاه ايران در قرقيزستان مي‌شود. او با حضور در اين نمايشگاه علاوه بر سفال و سرمه‌دوزي، ديگر توليدات صنايع دستي استان کرمانشاه را به‌نمايش مي‌گذارد.

سپهر بيان کرد: هنرمندان کرمانشاهي به‌تازگي در نمايشگاه صنايع دستي آذربايجان غربي شرکت کردند.

معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي استان کرمانشاه همچنين گفت: گليم هرسين، دست‌بافته‌اي بي‌نظير است. گليم نوعي فرش بدون پرز است که با درگيري تاروپود با يکديگر ايجاد مي‌شود، معمولا تار آن پنبه و پشم و گاهي نخ ابريشم و پود آن، نخ‌هاي پشمي، کرک و ابريشم به‌شكل رنگي است.

سپهر درباره‌ي تاريخچه‌ي گليم‌بافي اظهار كرد: انسان از زمان‌هاي كهن از پوست حيواناتي كه شكار مي‌كرد به‌عنوان پوشش و محافظ بدن در مقابل تغييرات جوي و همچنين زيرانداز استفاده مي‌كرد و به‌تدريج با رواج دامداري و ريسيدن پشم، بافتن در ميان قبايل ابتدايي رواج يافت و جزو اولين هنرها و صنايع قبيله‌يي است.

او ادامه داد: هرچند به‌روشني مشخص نيست كه نخستين‌بار در کجا و توسط چه قوم و قبيله‌اي بافت پارچه‌هاي اوليه كه هم‌زمان با شروع بافت گليم بود، انجام شد؛ اما براساس کاوش‌هاي باستان‌شناسي شواهدي از بافندگي در ميان ساکنان فلات ايران و سرزمين‌هاي هم‌جوار به‌دست آمده است.

وي يادآوري كرد: نمي‌توان تاريخ دقيقي براي بافت گليم ارائه كرد، اما از آنجا که قديمي‌ترين فرش كشف‌شده در دنيا به نام «پازيريك» به 350 تا 500 پيش از ميلاد متعلق است و گليم‌بافي نيز مقدمه‌اي براي بافت فرش بوده است، بنابراين تاريخچه‌ي گليم به سال‌ها پيش از اين تاريخ برمي‌گردد.

سپهر ادامه داد: نقوش گليم هرسين بسيار متنوع است و از نقش‌ها و خرده‌نقش‌هاي فراوان تشكيل شده، نقوشي مانند مرغابي، مل چفته، سماور و گنجشك از جمله نقش‌هاي معروف آن است.

او افزود: گليم هرسين به‌دليل داشتن طرح‌هاي انتزاعي خاص و نقوشي كه برگرفته از ذهن بافنده و محيط اطراف او است و از پشم مرغوب براي بافت آن استفاده مي‌شود، ارزش زيادي دارد.

معاون صنايع دستي استان کرمانشاه در ادامه به خبرنگار ايسنا گفت: شال‌بافي از اصيل‌ترين هنرهاي سنتي منطقه‌ي اورامانات است. شال‌بافي يکي از کهن‌ترين هنرهاي سنتي مردم اورامانات است که در شهرستان‌هاي پاوه و جوانرود قدمتي طولاني دارد.

وي درباره‌ي ويژگي‌هاي هنر شال‌بافي، اظهار كرد: نساجي به روش سنتي از ديرباز در استان كرمانشاه رايج بوده است، بويژه در منطقه‌ي اورامانات سابقه‌ي طولاني‌تري دارد.

سپهر ادامه داد: دستگاه نساجي سنتي يا به گويش محلي «جولايي» ساده و چوبي است و شال يكي از مهم‌ترين بافته‌هايي است كه به روش سنتي با اين دستگاه بافته مي‌شود. از شال نوعي پوشاك محلي به نام «چوخه ورانك» تهيه مي‌شود كه خاص مردان منطقه‌ي پاوه و جوانرود است.

او گفت: پارچه‌ي شال را از تارهاي ظريف و نازكي كه از موي نوعي بز به نام «مرغز» به‌دست مي‌آيد، مي‌بافند. عرض اين پارچه 20 سانتي‌متر و طول آن 20 تا 30 متر است. اين شال بسيار سبك، ظريف، خوش‌رنگ، ساده و بدون نقش و نگار است.

معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي استان کرمانشاه اضافه كرد: اين معاونت در تلاش است هنرهاي سنتي فراموش‌شده را احيا کند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha