• شنبه / ۵ آذر ۱۳۹۰ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 9009-02505

/گزارش ايسنا/ آشفته بازار دستمال كاغذي و پوشك بچه

/گزارش ايسنا/
آشفته بازار دستمال كاغذي و پوشك بچه

در حالي كه سازمان ملي استاندارد ايران طرح طاها را با هدف نظارت بر بازار داخلي كالا به اجرا در آورده، شواهد موجود نشان مي‌دهد كه در بسياري از حوزه‌ها از جمله بازار محصولات سلولزي و بهداشتي شدت تخلفات بسيار بالاست.

گزارش ميداني خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) از مراكز اصلي بنكداري و فروش محصولات سلولزي و بهداشتي در تهران يعني ميدان اعدام و منطقه بني هاشم حاكي از آن است كه انواع و اقسام تخلفات از فروش دستمال كاغذي تقلبي تا عرضه جنس قاچاق در اين مراكز در حال انجام است.

طبق قانون استاندارد، فروش دستمال فله ممنوع بوده، ولي اين محصول هم‌اكنون به صورت گسترده در مركز عمده‌فروشي محصولات سلولزي و بهداشتي در ميدان اعدام عرضه مي‌شود.

همچنين تخلفات استانداردي در زمينه عرضه‌ دستمال كاغذي نيز بسيار بالاست؛ به طوري كه جعبه‌هاي دستمال كاغذي و مشخصات درج شده روي آنها هيچ تناسبي با محتويات داخل جعبه ندارند. بعضا روي جعبه دستمال نوشته شده كه درون جعبه 100 يا 200 برگ دستمال كاغذي وجود دارد، اين در حالي است كه شايد تعداد واقعي دستمالهاي موجود در جعبه به 50 برگ هم نرسد.

عرضه‌ پوشك قاچاق نيز به وفور در اين مراكز انجام مي‌شود. به گفته فعالان بازار عمده پوشكهاي قاچاق از طريق تركيه وارد ايران مي‌شوند. نكته جالب اينجاست كه با وجود ممنوعيت عرضه دستمال كاغذي فله، برخي از هتلها، فست فودها و بيمارستانهاي معروف تهران از همين نوع دستمالها براي استفاده مشتريان خود خريداري مي‌كنند.

از سوي ديگر برخي از اين مراكز عرضه تاكنون بارها از سوي سازمان حمايت و تعزيرات حكومتي جريمه شده‌اند، اما همچنان به تخلفات خود ادامه مي‌دهند. ميزان بعضي از جريمه‌ها در حدي بوده كه فروشندگان دوباره به تخلف خود ادامه داده‌اند. به عنوان مثال واحد عرضه‌كننده متخلف در يك مورد تنها 50 هزار تومان جريمه شده است.

در همين حال خبرنگار ايسنا اطلاع يافته كه برخي چاپخانه‌ها نيز با توليدكنندگان زيرپله‌اي و غيراستاندارد همكاري كرده و جعبه‌هاي دستمال كاغذي آنها را با جعل علامت استاندارد و پروانه بهداشت چاپ مي‌كنند.

در واقع هم‌اكنون زنجيره‌اي از تخلف در بازار محصولات سلولزي بهداشتي كشور رخ مي‌دهد. زنجيره‌اي كه از توليد زيرپله‌اي آغاز شده، سپس در برخي چاپخانه‌ها عمل چاپ و جعل رخ مي‌دهد و در نهايت فروشنده و بنكدار در بازار جنس غيراستاندارد را به خرده‌فروشان و مردم مي‌فروشند.

در همين حال يكي از فعالان بازار سلولزي و بهداشتي به خبرنگار ايسنا گفت كه از زمستان گذشته، تخلفات در بازار به ويژه كم‌فروشي افزايش چشمگيري پيدا كرده است.

پيشتر نيز انجمن صنايع سلولزي و بهداشتي ايران با اعلام افزايش چشمگير تخلفات در بازار محصولات اين حوزه اعلام كرده بود كه نمونه‌برداري از بازار محصولات سلولزي و محصولات بهداشتي از سالها پيش آغاز شده و در چند سال اخير تشديد شده كه نتايج آن نشان داده كه تعداد تخلفات نيز افزايش يافته است.

گزارش از خبرنگار ايسنا محمدجواد به‌آبادي

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha