• شنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۰ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9008-09862
  • خبرنگار : 71021

كوير مرنجاب روي تورها بسته شد

كوير مرنجاب روي تورها بسته شد

كوير مرنجاب به‌دليل معضلات اجتماعي برخي افراد گردشگرنما روي تورها بسته شد.

محمد منظرنژاد ـ يك راهنما و فعال اكوتوريسم ـ با اعلام اين مطلب به خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: براساس اعلام مأمور نيروي انتظامي مستقر در جاده‌ي ورودي به كوير مرنجاب در استان اصفهان، اين اتفاق از دو هفته‌ي پيش رخ داده است و تورهاي گردشگري، بويژه تورهاي جوان و مختلط، به حكم دادستاني شهرستان آران و بيدگل اجازه‌ي ورود به اين كوير را ندارند.

او در ادامه گفت: در پايان هفته‌ي گذشته، قرار بود تور آشناسازي با اكوسيستم طبيعي و حيات وحش كوير مرنجاب را براي تعدادي از دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران (شمال) با مجوز برگزار كنيم. اين تور كاملا تفكيك جنسيتي شده بود و مأموران حراست دانشگاه و جمعي از اساتيد برجسته‌ي محيط زيست نيز آن را همراهي مي‌كردند؛ ولي زماني كه مي‌خواستيم به كوير مرنجاب وارد شويم، نيروي انتظامي مانع ما شد.

وي ادامه داد: برخورد نيروي انتظامي مستقر در جاده‌ي كوير مرنجاب با گروه ما بسيار نامناسب بود. بنابراين به آن مأمور اجرايي معترض شديم كه وقتي منطقه‌ي وسيعي مانند كوير مرنجاب بسته مي‌شود، بايد اطلاع‌رساني شود، چون مردم براي اين سفر هزينه مي‌كنند و وقت مي‌گذارند؛ ولي برخورد اين مأمور با ما درست و محترمانه نبود.

اين راهنماي تور افزود: ما مجبور شديم، دو اتوبوس حامل دانشجويان را برگردانيم و تور بازديد از آران و بيدگل را براي آن‌ها برگزار كنيم. اين در حالي بود كه درست در مقابل چشم ما، يك اتوبوس ديگر با رايزني به كوير وارد شد.

منظرنژاد بيان كرد: اين موضوع را به دادستان آران و بيدگل ارجاع داديم و متوجه شديم، اين اتفاق به‌دستور دادستاني اين شهرستان رخ داده است.

وي اظهار كرد: به گفته‌ي دادستان، بسته شدن جاده‌ي كوير مرنجاب به‌خاطر رفتارهاي ناهنجار و برخي معضلات اجتماعي افراد گردشگرنما در روز شهادت امام جواد (ع) رخ داده است، او تأكيد كرد كه فيلم اين واقعه را دارد. دادستان آران و بيدگل گفت كه مردم محلي خواسته‌اند، از ورود گردشگران و مسافران به مرنجاب جلوگيري شود، وگرنه خودشان با آن‌ها برخورد مي‌كنند و دادستان هم صلاح را در مسدود كردن جاده‌ي كوير مرنجاب ديده است.

منظرنژاد تأكيد كرد: حركت‌هايي كه براي حفظ فرهنگ جامعه‌ي محلي انجام مي‌شود، قابل تقدير است؛ ولي اين برخوردها بايد اصولي و با آگاهي نسبت به عكس‌العمل‌هاي بعدي مسافراني باشد كه از ورود آن‌ها جلوگيري مي‌شود.

وي ادامه داد:‌ به نظر مي‌رسد، مأمور اجرايي كه در جاده‌ي ورودي كوير مرنجاب مستقر شده است، كاملا سليقه‌يي برخورد مي‌كند. اين مأمور با گروه دانشجويي ما كه اتفاقا حراست دانشگاه آن‌ها را همراهي مي‌كرد و همه‌ي دانشجويان پوشش كامل اسلامي داشتند، برخورد كرد و مانع از ورود آن‌ها شد؛ ولي اتوبوس ديگري را به كوير راه داد. ما اين موضوع را به دادستان متذكر شديم كه اگر قرار است از ورود گردشگران جلوگيري شود، بايد براي همه، اين اتفاق بيافتد و نبايد سليقه‌يي برخورد شود.

به گفته‌ي او، جلوگيري از ورود گردشگران معمولا در اواخر هفته تشديد مي‌شود و بيشتر به گروه‌هاي جوان و تورهاي مختلط اجازه‌ي ورود داده نمي‌شود.

اين راهنماي تور همچنين گفت:‌ معلوم نيست در اين ميان، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري چه نقشي دارد. اين سازمان دست كم مي‌تواند كارت راهنمايان تور را به مسؤولان اجرايي معرفي كند تا از اين طريق، به آن‌ها اعتماد داشته باشند و از اين افراد براي كمتر شدن مشكلات استفاده كنند. حالا انجمن صنفي راهنمايان تهران مجبور است، خودش وارد عمل شود تا كارت راهنمايان تور و توانايي‌هاي راهنمايان را به مسؤولان اجرايي معرفي كند، در حالي كه اين وظيفه‌ي سازمان است.

او همچنين به نظارت‌هايي كه گاهي نيروي انتظامي در مناطقي مانند جاده‌ي چالوس و جنگل ابر بر تورها اعمال مي‌كند، اشاره كرد، افزود: البته در اين مناطق نيروي انتظامي معمولا برخوردي با تورها و گردشگران ندارند، بلكه بيشتر، مواردي را به راهنمايان و راننده‌هاي اتوبوس‌هاي آن‌ها متذكر مي‌شوند.

منظرنژاد تأكيد كرد: برخورد نيروي انتظامي و پليس با برخي تورها نشان‌دهنده‌ي انجام رفتارهاي ناهنجار و غيرمسؤولانه‌ي برخي افراد گردشگرنماست و قطعا اين برخوردها بايد روي اصول و آگاهي باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha