• جمعه / ۶ آبان ۱۳۹۰ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 9008-01495
  • منبع : نمایندگی زنجان

سرپرست شوراي علمي خانه رياضيات زنجان تاكيد كرد: ضرورت تجديد نظر در روش انتقال مفاهيم رياضي در مدارس

سرپرست شوراي علمي خانه رياضيات زنجان با بيان اين‌كه در روش‌هاي انتقال مفاهيم رياضي بايد تجديد نظر شود، گفت: اخيراً در حوزه رياضيات رشته‌اي با نام «آموزش رياضي» ايجاد شده است كه در آن دروس تا مقطع دكتري در دانشگاه‌هاي جهان و ايران ارائه مي‌شود.

رشيد زارع‌نهندي در گفت‌وگو با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه زنجان، خاطرنشان كرد: در اين رشته درسي، روش‌هاي انتقال درست مفاهيم رياضي در مقاطع مختلف تحصيلي و سني مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

وي با بيان اين‌كه اخيراً دانشجويان دكتري اين رشته در ايران فارغ‌التحصيل شده‌اند، اظهار كرد: خوشبختانه دفتر تحقيق و برنامه‌ريزي آموزش و پرورش با توجه جدي به اين مساله از تجارب و اطلاعات اين افراد در حوزه «استفاده از روش‌هاي نوين انتقال مفاهيم»، استفاده مي‌كند كه اميدواريم در آينده نزديك شاهد تغيير و تحولات جدي در فرايند آموزش رياضي در كشور باشيم.

زارع‌نهندي با تأكيد بر اين‌كه در مدارس، مفاهيم متعدد رياضي منتقل مي‌شود، تصريح كرد: بهتر است تعداد مفاهيم انتقالي كمتر بوده و به جاي آن مفاهيم كامل‌تر و جامع‌تر منتقل شود، به اين معني كه ديگر نيازي به انتقال مفاهيم تخصصي نيست. مثلا نيازي به گنجاندن درس جبر در مدارس راهنمايي و دبيرستان نيست و بهتر است مفاهيم ملموس‌تر نظير تركيبات و نيز برخي مفاهيم قديمي حذف شده همچون هندسه اقليدسي گنجانده شود.

وي خاطرنشان كرد: بهتر است مفاهيمي از دانش رياضيات در مدارس تدريس شود كه به نوعي ورزش ذهني‌اند، مفاهيمي كاملاً ملموس و مشهور براي دانش‌آموز كه وي را با روح رياضيات آشنا مي‌كنند.

زارع‌نهندي با بيان اين‌كه نيازي نيست همه مفاهيم رياضي ارائه شده در مدارس لزوماً كاربردي ‌باشند، گفت: شايد هندسه اقليدسي كاربردي نباشد، اما چون در اين مبحث دانش‌آموز با تجسم فضايي آشنا مي‌شود و به طور كلي يك ورزش فكري به حساب مي‌آيد، براي تقويت ذهني دانش‌آموز اين مفاهيم بسيار مفيد خواهد بود.

سرپرست شوراي علمي خانه رياضيات زنجان، يكي از اهداف رشته آموزش رياضي را ارتقاي ورزش فكري در انتقال مفاهيم دانست و تصريح كرد: هميشه سريع‌ترين راه رسيدن به جواب مساله بهترين راه حل نيست، بلكه بهترين راه و روش حل مساله به روش تجزيه و تحليل است. يعني دانش‌آموز اول صورت مساله را بفهمد و بعد با يك روش تحليلي به حل آن بپردازد.

زارع‌نهندي در پايان به برگزاري كارگاه اوريگامي در هفته آينده اشاره كرد و گفت: به علت برگزاري اين كارگاه در فصل تابستان و عدم استقبال دانش‌آموزان، زمان برگزاري كارگاه طبق درخواست مسؤولان به آبان‌ ماه موكول شد، بر اين اساس شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هفته آتي، كارگاه اوريگامي طي سه روز براي دانش‌آموزان دختر و پسر برگزار مي‌شود و در تاريخ 20 آبان ماه امسال نيز نمايشگاه و مسابقه آثار دانش‌آموزان برپا خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha