• دوشنبه / ۴ مهر ۱۳۹۰ / ۱۶:۳۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9007-02238
  • منبع : صدا و سیما

حسين مظفر در شوراي راهبردي شبکه يک: پيش از اينکه از مردم بپرسيم، مشکلات را از مسؤولان پيگيري کنيم

حسين مظفر در شوراي راهبردي شبکه يک: 
پيش از اينکه از مردم بپرسيم، مشکلات را از مسؤولان پيگيري کنيم
جلسه شوراي راهبردي شبکه يک سيما، با حضور اعضاي اين شورا و مديران شبکه يک سيما در محل سالن جلسات شبکه تشکيل شد. به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در اين نشست، حجت الاسلام سيد مهدي خاموشي، دکتر حسين مظفر، دکتر محسن پرويز، مهندس محمدرضا جعفري جلوه و دکتر جميله علم الهدي از اعضاي شوراي راهبردي شبکه به همراه جمعي از مديران شبکه يک سيما درباره موضوع برنامه سازي در حوزه جهاد اقتصادي بحث و تبادل نظر کردند. در ابتداي جلسه، مهدي فرجي مدير شبکه يک سيما، هدف از تشکيل اين نشست را بررسي عملکرد شبکه در حوزه جهاد اقتصادي برشمرد و در ادامه هر يک از اعضاي شوراي راهبردي به طرح ديدگاه هاي خود پرداختند. *** حجت‌الاسلام سيد مهدي خاموشي، رييس سازمان تبليغات اسلامي و عضو شوراي راهبردي شبکه يک سيما با بيان اينکه مديران بايد از وضع اقتصادي مطلع باشند و مديران شبکه نقاط قوت و ضعف را مي‌دانند و در نقاط قوت برنامه‌سازي مي کنند، افزود: بايد در برنامه‌سازي سيما و در ميان مديران و برنامه‌سازان به تکميل اطلاعات اقتصادي بپردازيم و براي مقابله با تحريم‌هاي غربي در کشورمان فکر جدي کنيم و رسانه به اين اقدام کمک کند. *** حسين مظفر، رييس شوراي نظارت بر سازمان صداوسيما نيز در اين جلسه گفت: در رسانه بايد پيش از اينکه از مردم سوال بپرسيم، مشکلات را از مسؤولان امور پيگيري کنيم و از تملق‌گويي افراد در رسانه ملي بپرهيزيم. بايد ببينيم در ميان برنامه‌هاي صداوسيما چقدر درباره جهاد اقتصادي برنامه سازي صورت گرفته است. وي به مهندسي پيام در ميان مخاطبان اشاره کرد و افزود: مهندسي پيام در ميان مخاطبان خاص و مخاطبان عام و مسؤولان کشور بايد به طور مداوم پيگيري شود تا ببينيم برنامه‌سازي و برنامه‌ريزي تا چه حد براي کشور حاصل و دستاورد به همراه داشته است و رسانه ملي در ميان مردم تا چه حد اعتماد به وجود آورده است. *** مهندس جعفري جلوه، مدير اسبق شبکه يک سيما و مشاور رييس سازمان صداوسيما در اين نشست گفت: فرهنگ سازي به مفهوم افکار سازي و رفتار سازي است. اقدام مفيد و موثر رفتارسازي است که متاسفانه از آن غافليم. اين عضو شوراي راهبردي شبکه خاطرنشان کرد: گاهي در رسانه، افکار سازي به غلط به جاي رفتار سازي در نظر گرفته مي شود و کار بي نتيجه رها مي شود. بايد توجه داشت در رسانه تا زماني که تغيير رفتار در مخاطب حاصل نشده، برنامه سازي ادامه يابد. *** رييس پژوهشکده خانواده در دانشگاه شهيد بهشتي نيز با بيان اينکه، رسانه در برنامه سازي و پيام سازي بيشتر تحت تاثير طرز فکر بازار است، گفت: زماني موفقيت در جوامع حاصل مي شود که در جامعه عيني‌سازي صورت بگيرد؛ به عنوان مثال در جوامع سرمايه داري و غرب، وقتي ارزش‌ها به صورت عيني و نمادين درآمدند، قابليت گسترش در هر زمينه اي را پيدا کردند و مخاطب، پيام مورد نظر را به صورت ارزش پذيرفت. دکتر جميله علم الهدي افزود: ماهيت رسانه ساخت و عرضه پيام به صورت غير مستقيم است. اگر رسانه و تربيت اقتصادي رسانه را در کنار بازار قرار دهيم، مي توانيم کالا را به طور مطلوب به مردم عرضه کنيم. *** دکتر محسن پرويز، مشاور وزير ارشاد در اين نشست گفت: شش ماه از سال گذشته و فرصت کافي براي برنامه ريزي داشتيم تا بگوييم چه برنامه هايي را به مناسبت سال جهاد اقتصادي ساخته ايم. بايد به نحوي در صداوسيما به موضوع سال جهاد اقتصادي پرداخته شود که در مخاطب اين احساس به وجود بيايد که تغييري محسوس در برنامه ها با سوگيري در جهت سال جهاد اقتصادي ايجاد شده است. *** مدير شبکه يک سيما در ادامه نشست شوراي راهبردي شبکه، گفت: رفتارسازي، اگر بخواهد اتفاق بيفتد بايد در گروه هاي به صورت موضوعي پيگيري شود و در مستندها و سريال ها به اين موضوع توجه خاصي صورت گرفته است. مهدي فرجي افزود: بايد درباره جهاد اقتصادي به صورت عميق از مسؤولان و مردم پرسش شود و بايد از حوزه برنامه هاي گفتگو محور فاصله بگيريم و به قالب هاي ديگر برنامه سازي نيز توجه کنيم که اين مهم در شبکه يک سيما مورد توجه قرار گرفته است و خوشبختانه برنامه هاي خوبي در قالب مستند در حال توليد داريم. *** محمود نواب مطلق، مدير گروه دانش و اقتصاد شبکه در اين نشست گفت: هر يک از ما اگر از خودمان شروع نکنيم و بيلان کاري خوبي در اين جهت در عملکرد خودمان نداشته باشيم، نمي توانيم انتظار داشته باشيم که مردم در جهت جهاد اقتصادي حرکت کنند. *** مهران ابوالحسني، مدير گروه جهاد نيز گفت: در حوزه جهاد اقتصادي، فعاليت هاي شبکه بايد حالت ايجابي باشد و شور و شوقي در مردم ايجاد کند. در حوزه ايجابي، ساده گويي و تبديل مفاهيم به کليدواژه هايي که بتوان به خوبي در درون جامعه آنرا رسوخ داد، از مهم ترين کارهاست. واژه ها و مفاهيم در دسترس مردم باشد و به واسطه آن هم بتوان ارزيابي صحيح و جامعي از مسؤولان به دست داد و هم فرهنگ سازي و يک نگاه ايدئولوژيک در جامعه پديد آورد. بايد اين فکر در بين مردم جاي بيفتد که هدف از جهاد اقتصادي ايجاد يک جهش اقتصادي بر پايه مفاهيم ديني (ايدئولوژيک) است. *** عليرضا اسحاقي، مدير گروه فيلم هاي تلويزيوني، با تاکيد بر ساخت تله فيلم هايي در حوزه جهاد اقتصادي گفت: ما بايد تلاش کنيم مفهوم جهاد اقتصادي و موضوعات زيرمجموعه آنرا در فيلمنامه ها رسوخ دهيم. در اين راستا تله فيلم هايي با نام هاي «بدون شرح»، «زن ناتمام»، «شاهد» و ... توليد شده است که در آنها بر توليد و ترويج مسئوليت پذيري و اهميت کار و تلاش تاکيد شده است. در تلاش هستيم در همکاري با فيلمنامه نويسان ضمن بحث درباره جهاد اقتصادي، با رسيدن به يک توافق جمعي، مفاهيم جاري در حوزه جهاد اقتصادي را مبناي فيلمنامه هاي آينده قرار دهيم. اما در اين راستا با کمبود نيروي فعال مواجه هستيم که به نظر مي رسد بايد تربيت نيرو را در دستور کار قرار داد و براي بيان موضوعات و مفاهيم از اين دست بر توان اين نيروها تکيه کنيم. *** رحمان فغان، مدير گروه اجتماعي با تاکيد بر به چالش کشيدن مسئولين در سال جهاد اقتصادي گفت: با اين هدف در برنامه صبح بخير ايران روزهاي چهارشنبه با دعوت از استانداران، برنامه هايي که در سطح استان هاي خود اجرا کرده اند گفتگو مي کنيم و در روزهاي دوشنبه در برنامه دعوت نامه با اعلام قبلي از وزرا دعوت کرديم تا نسبت به عملکرد خويش نسبت به حوزه جهاد اقتصادي و خواسته هاي مردم پاسخگو باشند. *** عباس اکبري، مدير گروه مجموعه هاي تلويزيوني شبکه يک سيما با اشاره به نياز گروه هاي برنامه ساز به منابع دست اول علمي در حوزه هاي تخصصي گفت: در حوزه هاي موضوعي نظير جهاد اقتصادي، بايد گروه هاي نمايشي ساز را عده اي متخصصين و طراحان سياست هاي اقتصادي و مشرف به آن موضوع همياري کنند. به نحوي که مفاهيم به صورت کاربردي و نه انتزاعي در اختيار قرار گيرد. موضوعات کاربردي و قابل به تصوير کشيده شدن، براي استفاده در برنامه هاي نمايشي باشد. شايد در برنامه هاي گفتگو محور بتوان به صورت انتزاعي موضوعات را بيان کرد. اما در نمايش اينچنين نيست. بلکه بايد کاملا عيني و کاربردي باشد. ممکن است برنامه ساز نمايشي ما، کليات مفاهيم اقتصادي را بداند، اما بايد براي بيان جزييات و ارائه مصاديق، گروهي از کارشناسان، وي را ياري رسانند. وي با تاکيد بر توليد سريال هايي با مفاهيم اقتصادي، افزود: در حال حاضر شبکه يک سيما، سريال «راه طولاني خانه» را که درباره اقتصاد خانواده است، در دست توليد دارد. همچنين سريال «چاه پنجاه» را که بر خوداتکايي و مهار چاه هاي نفتي است را در دست توليد داريم و سريال هاي ديگري نيز درباره موضوعات اقتصادي چون سريال «کار و انديشه»، «ميلياردر» و «نوشدارو» را در دست نگارش و توليد داريم. *** در پايان اين جلسه، مدير شبکه يک سيما، ضمن تشکر از حضور فعال اعضاي شوراي راهبردي و گزارش‌هايي که مديران گروه هاي شبکه ارائه کردند، اعلام کرد: اين سلسله نشست ها و بحث درباره مفاهيم بنيادي و سياست هاي کلان برنامه سازي شبکه ادامه خواهد يافت. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha