• چهارشنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 9005-15124
  • منبع : نمایندگی علوم پزشکی تهران

يبوست پيامد شتاب زدگي در خوردن سحري يک فوق تخصص گوارش: خوابيدن و مصرف سيگار بلافاصله بعد از افطار ريفلاکس معده را تشديد مي‌کند

يک فوق تخصص گوارش با بيان اين که روزه داري بهترين فرصت براي درمان کبد چرب است، گفت: تمام روزه داران بويژه افراد با مشکلات گوارشي با پرهيز از حجيم خواري و رعايت رژيم غذايي مناسب در وعده افطار و سحر بدون بروز هيچ مشکلي مي‌توانند تمام روزه‌هاي خود را بگيرند.

دکتر ناصر ابراهيمي درياني در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکي تهران، با اشاره به بايدها و نبايدهاي روزه داري در بيماران گوارشي اظهار داشت: اين بيماران در تمام طول سال بويژه ايام ماه مبارک رمضان بايد از حجيم خواري و مصرف غذاهاي چرب و محرک مانند فست فودها، نوشابه، قهوه، گوجه فرنگي، سس، شکلات، ترشي، ادويه جات، خيارشور و سرکه پرهيز کنند.

وي با اشاره به داروهاي رايج در درمان مشکلات گوارشي ادامه داد: بهترين زمان مصرف داروي امپرازول و پنتوپرازول براي بيماران يك ساعت قبل از غذا است که در ماه رمضان بايد يک ساعت بعد از افطار مصرف کنند و برنامه سحري خود را طوري تنظيم کنند که يک ساعت قبل از اذان صبح اين دارو را مصرف کنند.

دکتر درياني در رابطه با باورغلطي که بيماران گوارشي نسبت به کشيدن سيگار و خوابيدن بعد از افطار دارند، گفت: بعضي از افراد بر اين باورند که کشيدن سيگار و خوابيدن بعد از افطار به زود هضم شدن غذا کمک مي‌کند در صورتي که نه تنها کمک نمي‌کند بلکه باعث باز شدن دريچه‌ي معده و بازگشت غذا از داخل معده به مري شده که اين خود باعث تشديد رفلاکس مي‌شود.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران افزود: کساني که مبتلا به زخم معده هستند با مراجعه و تشخيص پزشک و در صورت کنترل بيماري با مصرف امپرازول در هنگام سحر مي‌توانند روزه بگيرند در غيراين صورت با فعال بودن بيماري بايد براي درمان آن اقدام کنند.

اين فوق تخصص گوارش با اشاره به اينکه افراد مبتلا به اختلالات روده‌ي بزرگ، گرفتن روزه براي آنها نه تنها مضر نيست بلکه بسيار مفيد است، گفت: اين افراد به دليل آن که در زمان مصرف غذا دچار اسهال و نفخ شکم مي‌شوند به همين جهت توصيه مي‌شود روزه بگيرند تا معده آنها استراحت کند و موجب بهبودي بيماري شود.

روزه‌داري بهترين فرصت براي درمان کبد چرب

وي با اشاره به شيوع کبد چرب در70 درصد افراد چاق اظهار داشت: اين عارضه معمولا بدون علامت و به صورت اتفاقي ظاهر مي‌شود که درمان اساسي آن کمبود وزن و کاهش پرخوري است که به موجب آن روزه نه تنها براي افراد مضر نيست بلکه مفيد هم است به همين جهت توصيه مي‌شود اين افراد در زمان افطار از پر خوري، مصرف تخم مرغ، غذاهاي پرچرب و نمک خود داري کنند.

روزه داري بيش از 14 ساعت براي مبتلايان سنگ کيسه صفرا مضر است

دکتر درياني در ادامه بروز سنگ کيسه صفرا را در 80 درصد موارد بدن علامت دانست و افزود: افردي که توسط سونوگرافي و به صورت اتفاقي متوجه سنگ کليه خود مي‌شوند و بدون علامت هم هستند در صورتي که زمان روزه از 14 ساعت تجاوز نکند ودر صورتي که در زمان افطار پرخوري نکنند، مي‌توانند روزه بگيرند.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران افزود: به علت کاهش مصرف آب و فعاليت جسماني در ماه رمضان افراد مبتلا به يبوست مي‌شوند که توصيه مي‌شود ميوه‌هايي مانند هلو، شليل، انگور و سبزيجات مصرف کنند زيرا اين ميوه‌ها مي‌توانند در روده تبديل به آب شده و باعث رفع يبوست شوند.

اين فوق تخصص گوارش در پايان توصيه کرد: بيماران گوارشي بهتر است در سفره‌ي افطار خود خرما، شير، نان و پنير و گردو جاي دهند و همچنين فاصله زماني براي خوردن سحري به اندازه‌ي کافي باشد به علت آن که مطالعات نشان داده شده است که سريع غذا خوردن در هنگام سحر موجب آسيب رساندن به دستگاه گوارش و ايجاد يبوست در فرد مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha