• یکشنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۰ / ۰۹:۰۰
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 9004-06459
  • منبع : نمایندگی فارس

/ گزارش/ گلايه‌ متقاضيان مسكن مهر فارس از وعده‌هاي بي‌پايان!

/ گزارش/
گلايه‌ متقاضيان مسكن مهر فارس از وعده‌هاي بي‌پايان!

توهم برتر بودن در تمام حوزه‌ها و موضوعات، از جمله مهم‌ترين چالشي است كه در سال‌هاي اخير رسانه‌ها و مردم با آن درگير هستند.

به گزارش خبرنگار ايسنا از شيراز، در سال‌هاي اخير مسئولان سازمان‌ها، اداره‌ها و ارگان‌ها در زمان ارائه بيلان عملكرد به مردم، عملكرد خود را در مقايسه با ساير استان‌هاي كشور، برتر اعلام كرده و مديراني كه كمي با انصاف‌تر هستند رتبه دقيق بيان نمي‌كنند اما عملكردشان را در ميان بهترين مي‌دانند.

اعلام مديركل تعاون استان فارس مبني بر قرارداشتن جزو سه‌ استان برتر در طرح مسكن مهر دو روز بعد از آن كه سرپرست استانداري او را به‌ عنوان كم‌ كارترين مدير دانست، در حالي انجام شد كه با بررسي اخبار ساير استان‌ها متوجه مي‌شويم تقريبا همه استان‌هاي بزرگ خود را در اين طرح برتر يا بين برترها مي‌دانند.

آخرين آمار در خصوص عملكرد طرح مسكن مهر به سال 87 بازمي‌گردد، آنجا كه ده استان برتر در اين طرح رسما اعلام شد و نام هيچ ‌يك استان‌هاي بزرگ و نام‌آور جزو پنج استان اول نبود.

در آن آمار فارس استان ششم بود و امروز در حالي مديركل تعاون فارس را جزو سه استان برتر مي‌داند كه هنوز واحدي از ساختمان‌هاي احداث شده و نشده طرح مسكن مهر، به ثبت‌نام شدگان تحويل داده نشده است.

حتي اگر گلايه‌هاي شهروندان در شيراز، آباده، كازرون، ممسني و مرودشت از وضعيت مسكن مهر در نظر نگيريم، بررسي عملكردها در اين طرح در كلان‌شهر شيراز كاملا مشهود است.

طرح مسكن مهر در شهر جديد صدرا هنوز به نيمه راه نرسيده حال آن كه از ابتداي سال 89 مديران براي واگذاري خانه‌هاي ساخته شده به مردم تاريخ اعلام كردند و حتي در موردي يكي از واحدهاي اين طرح در شهر جديد صدرا مبلمان و تجهيز شد اما نه هفته دولت، نه ايام دهه فجر و نه امروز، هنوز اين واحدها به افراد تحويل داده نشده است.

براي در نظر گرفتن رتبه شهرها و اداره‌هاي مسكن و شهرسازي، تعاون و بنياد مسكن در اين خصوص، سازه به‌ كار رفته، قيمت تمام شده، كيفيت كار، زمان اجراي پروژه، تعداد واحدها و رضايت‌مندي افراد از جمله شروط لازم به ‌شمار مي‌رود.

اين همه در حالي است كه بزرگترين طرح مسكن مهر در صدرا در سال‌هاي گذشته تاكنون چالش‌هاي جدي را پشت سرگذاشته است.

اين مجتمع مسكوني كه بالغ بر هزار واحد در آن قرار دارد، سه بار تغيير نقشه داده و هيات مديره سفارشي كه در ابتداي حركت اين پروژه در راس كار قرار گرفته بود به ‌دليل حقوق‌هاي نجومي، مجبور به كناره ‌گيري شد.

يكي از دارندگان واحدهاي مسكن مهر صدرا به خبرنگار ايسنا گفت: نيمه اول سال 89 به ما اعلام شد كه تا بهمن ماه واحد تحويل مي‌شود، بنابراين با فشاري مضاعف مجبور به تسويه حساب شديم.

اين شهروند شيرازي كه بيش از هفده ميليون تومان تاكنون به حساب تعاوني شماره سه واريز كرده است، گفت: هنوز واحد مورد نظر به ما تحويل داده نشده اما اعلام كرده‌اند بايد كولر، پكيج گرمايشي و سرويس و كابينت آشپزخانه را خودمان بايد تامين كنيم.

او تصريح كرد: مسئولان حداكثر مبلغي كه متقاضي مسكن مهر بايد بپردازد را ده ميليون تومان اعلام كرده‌اند اما ما نزديك به دو برابر اين پول را پرداخته‌ايم و در نهايت براي قابل سكونت شدن واحد، بايد حدود ده ميليون تومان ديگر هم هزينه كنيم.

يكي ديگر از متقاضيان مسكن مهر نيز گفت: هر بار كه هيات مديره تعاوني تغيير مي‌كند، قراردادهاي ما را تغيير مي‌دهند، اكنون هم هيچ قراردادي در دست ندارم.

يكي ديگر از متقاضيان نيز اعلام كرد: من تاكنون در جلسه مجمع عمومي تعاوني شركت نكرده‌ام، اصلا نمي‌دانم مديران اين تعاوني چگونه انتخاب شده‌اند تنها مي‌دانم در ابتدا برخي از مسئولان در اين تعاوني حتي تا يك ميليون تومان هم حقوق دريافت كرده‌اند.

او با بيان اين كه هزار متقاضي هر كدام يكصد و بيست هزار تومان حق عضويت و بين هفت تا هفده ميليون تومان پول بابت اجراي طرح پرداخت كرده‌اند، گفت: با يك حساب سرانگشتي متوجه خواهيد شد چه رقم بالايي در حساب بانكي تعاوني وجود دارد.

وي اضافه كرد: تاكنون هيچ مسئولي در خصوص تاييد حساب‌هاي بانكي و عملكرد آنها اظهار نظري نكرده است، چرا مسئولان براي نظارت بر تعاوني‌هاي مسكن مهر بازرس تعيين نمي‌كنند، تنها فرماندار قبلي شيراز يك بار وعده‌اي داد اما عمل نكرد.

يكي ديگر از متقاضيان مسكن مهر كه قرار است در پروژه امام رضا(ع) واقع در "لپويي "صاحب خانه شود نيز گفت: با وجودي كه پنج سال از آغاز اين طرح مي‌گذرد اما هنوز اين پروژه تكميل نشده است.

وي با بيان اين كه بخشي از اعضاي هيات مديره و كارمندان تعاوني مربوطه، اعضاي يك خانواده هستند و رابطه فاميلي دارند، تصريح كرد: اميدوار هستم كه هيچ مشكلي در حسابرسي‌ها متوجه تعاوني نباشد، اما اي كاش آن قدر كه در مورد طرح مسكن مهر حساسيت وجود دارد، در جلسه‌اي به مردم در خصوص عملكرد مالي و عمراني اطلاع‌رساني مي‌شد.

گزارش ايسنا حاكي است، مديران مسكن و شهرسازي و تعاون تاكنون بارها زمان افتتاح اين طرح را اعلام كرده و تاريخ‌هاي مختلفي را اعلام كرده‌اند كه هيچ يك عملياتي نشده است.

آخرين مسئولي كه در اين خصوص سخن گفت، مدير كل مسكن و شهرسازي فارس بود كه در صغاد آباده خبر افتتاح قريب‌الوقوع 550 واحد مسكن مهر را داد.

محمدرضا ديهيمي در مراسم افتتاح پروژه مسکن مهر در شهر صغاد اظهاركرد: در سال 90 براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده هر ماه حداقل 500 تا يک‌هزار واحد مسکن مهر در سطح استان فارس به متقاضيان تحويل داده مي‌شود.

وي ادامه داد: در ماه‌هاي باقي مانده از سال 90 به تدريج پروژه مسکن مهر در شهرهاي نورآباد، فراشبند، عوض لار، آباده، قادرآباد و ساير شهرستان‌هاي استان فارس افتتاح مي‌شود.

رئيس سازمان مسکن و شهرسازي استان فارس بيان كرد: در استان فارس 43 هزار واحد مسکن مهر در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر و 20 هزار واحد در شهرهاي زير 25 هزار نفر ساخته مي‌شود.

ديهيمي ضمن ابراز خرسندي از افتتاح پروژه مسکن مهر در شهر صغاد خاطرنشان کرد: اين پروژه شامل 100 واحد مسکوني با متراژ 100متر مربع و با تمام امکانات زيربنايي کلان به متقاضيان تحويل داده شد.

وي با اشاره به طرح دو طبقه بودن واحدهاي مسکن مهر گفت: بر اساس مصوبه هيئت دولت، مسکن مهر در شهرستان‌ها بايد به صورت دو طبقه ساخته شود که فارس در اين زمينه نسبت به ساير استان‌ها پيشتاز بوده و پروژه مسکن مهر صغاد نمونه‌اي از اين موفقيت است.

رئيس سازمان مسکن و شهرسازي استان فارس سپس از پروژه مسکن مهر شهر صدرا ياد و اضافه کرد: در شهر صدرا 30 هزار مسکن مهر ساخته مي‌شود که 22 هزار واحد در حال اجرا و 8 هزار واحد در مرحله انعقاد قرارداد است.

ديهيمي اضافه کرد: به علت مشکلات موجود در بحث فاضلاب افتتاح پروژه مسکن مهر شهر صدرا در 6 ماه نخست سال جاري انجام مي‌شود که اميد داريم با بر طرف شدن موانع در هفته دولت شاهد افتتاح اين پروژه باشيم.

وي در مورد چگونگي انجام پروژه مسکن مهر در لپويي تصريح کرد: در لپويي مطالعات لازم براي طرح فاضلاب تهيه شده که وزير مسکن و شهرسازي براي اين بحث فاضلاب و زيرساخت‌هاي لازم بودجه در نظر گرفته است.

توجه داشته باشيم كه پيش از اين ديهيمي زمان دقيق افتتاح مسكن مهر در صدرا را اعلام كرده بود حال آن كه متقاضيان معتقد هستند اين خانه‌ها تا پايان امسال هم آماده بهره‌برداري نخواهد شد، هرچند آقايان يك بار گفته بودند منتظر يك مناسبت براي افتتاح پروژه صدرا هستند!

از طرفي متقاضيان مسكن مهر آباده با انتقاد شديد از اجراي اين طرح در شهرستان شمالي استان فارس، ادعاهاي مسئولان آن شهرستان و استان را قبول ندارند.

اگرچه تلاش خبرنگار ما براي برقرار ارتباط با مدير مسكن آباده و فرماندار اين شهرستان عقيم ماند، اما سخنان مردم شنيدني‌تر بود.

يكي از اهالي شهر بهمن شهرستان آباده، در گفت‌و گو با خبرنگار ايسنا گفت: در تاريخ 27/11/87 صد هزار تومان به حساب بنياد مسکن و يک ميليون تومان نيز به ستاد مسکن که مربوط به تقسيم بندي زمين، آسفالت و جدول بندي بود، واريز كرده‌ام.

وي ادامه داد: يك سال بعد از واريز اين مبلغ‌ها با من تماس گرفتند و گفتند بياييد يك ميليون ديگر به حساب واريز كرده و کارهاي لازم را انجام دهيد، حال آن كه يك ميليون مورد ادعاي آقايان را پيش از آن به حساب شهرداري واريز كرده بوديم.

اين شهروند با طرح اين ادعا كه زمين‌هاي اختصاص داده شده به طرح مسكن مهر در شهر بهمن اوقافي بوده و خريداري نشده است، افزود: هم‌ اينك معارضاني نيز به آن اعتراض داشته و مدعي هستند زمين متعلق به آنان است.

اين شهروند كه حرف‌هايش مورد تاييد ديگر اعضاي تعاوني مسكن مهر بهمن نيز قراردارد، گفت: براي دريافت وام مسكن گفتند وكالت‌نامه محضري بدهيد، يك حساب باز كرديم، به همراه وكالت‌نامه تحويل بنياد مسكن داديم، حالا كه به بانك مراجعه مي‌كنيم مسئول بانك مي‌گويد براساس وكالتنامه وام را به بنياد مسكن پرداخت كرده‌اند.

او ادامه داد: هيچ كس در بنياد مسكن به ما نگفته كه قرار است چه اتفاقي بيفتد اگرنه ما هيچ وقت وكالت‌نامه نمي‌داديم كه امروز با مشكل مواجه باشيم.

اين شهروند در پاسخ به سئوال خبرنگار ايسنا كه آيا به بنياد مسكن هم مراجعه كرده‌ايد يا نه؟ گفت: هر موقع که به بنياد مسکن مراجعه مي‌کرديم آقاي رضانيا مسئول بنياد مسکن مي‌گفت ما طبق قرارداد کارمان را انجام مي‌دهيم.

وي گفت: بعد از رفت و آمدهاي بسيار موفق شديم نسخه‌اي از قرارداد را به‌ دست آوريم اما وقتي آن را به آقاي رضانيا نشان داديم، برآشفته شد و گفت اين قرارداد را از كجا آورديد، آيا مي‌دانيد اگر از شما شكايت كنم دو ميليون 500 هزار تومان جريمه خواهيد شد؟! تعجب كرده بوديم كه چرا اول مي‌گفت بايد قرارداد باشد و ما براساس قرارداد كار مي‌كنيم، حالا كه قرارداد آورديم ناراحت بود كه چرا قرارداد دست ما است.

اين شهروند با اشاره به قرارداد گفت: براساس قرارداد 18/2/89 كار به پيمانکار داده شده و قرار بوده 7 ماه بعد از آن تاريخ خانه‌ها را تحويل بدهند، در صورتي که الان يک کارگر هم آنجا کار نمي‌کند و زماني كه سئوال مي‌كنيم مي‌گويند بودجه نداريم.

او اضافه كرد: همان وام را به ما مي‌داديد خودمان خانه را مي‌ساختيم حالا هم تمام شده بود، خانه‌اي كه قرار بوده برج 9 سال 89 به ما تحويل داده شود، حالا كه تيرماه 90 هستيم هنوز ساخته نشده آن وقت مي‌گويند در مسكن مهر پيشتاز هستيم.

اين شهروند بهمني تصريح كرد: مسئول بنياد مسكن آباده مي‌گويد خودتان کارهايش را انجام دهيد، ما هم مي گوييم پول ما را بدهيد تا خودمان همه کارها را درست کنيم، زماني قرار شد از بيست ميليون وام 15 ميليون را خرج خانه كنند و آن را بدون نازك‌كاري تحويل دهند تا با 5 ميليون باقيمانده وام، متقاضيان خودشان آن را تمام كنند، اما اين كار را هم نكردند.

وي ادامه داد: براساس قرارداد هر متقاضي بايد 13 ميليون 500 هزار تومان براي هر واحد پرداخت كرده و نازك‌ كاري هم خودش انجام دهد، اما حالا بنياد مسكن مي‌گويد اين خانه‌ها 16 ميليون و 800 هزار تومان پاي ما تمام شده و پول نداريم باقي كار را انجام داده و آن را تكميل كنيم!!! انتقاد هم كه مي‌كنيم آقاي رضانيا مي‌گويد: خدا را شكر كنيد كه ما تا همين جا هم كار را براي شما انجام داده‌ و خانه‌ها را تا اينجا رسانده‌ايم، اصلا كم ‌كاري نشده و خيلي هم خوب كار كرده‌ايم.

وي تصريح كرد: مردم مي‌گويند يا بايد خسارت به ما بدهند، يا خانه‌ها را تكميل كرده تحويل دهند، اگر از ابتدا زميني به ما داده بودند و 20 ميليون وام را هم به حساب خودمان واريز كرده بودند حالا خانه داشتيم، اين قدر هم اعصاب خردي متحمل نمي‌شديم.

يكي ديگر از متقاضيان مسكن مهر در شهرستان آباده نيز به ايسنا گفت: آن طور كه شنيده مي‌شود، قسط وام مسكن مهر ماهيانه دويست هزار تومان است و بايد 18 ماه بعد از دريافت اولين بخش از وام، بازپرداخت شروع شود، اگر اين طور باشد هم فشار مضاعفي به مردم وارد مي‌شود هم خانه‌اي ندارند كه در آن زندگي كنند!!

وي با بيان اين كه معلوم نيست كه چه ميزان از وام بيست ميليوني توسط بنياد مسكن هزينه شده و چه ميزان به فرد تعلق مي‌گيرد، گفت: بنياد مسكن مي‌گويد طرف شما كس ديگر هستند، يك شماره موبايل هم داده‌ و گفته‌اند متعلق به آقاي فلاني است، زنگ كه مي‌زنيم يا مي‌گويد اشتباه است يا جواب نمي‌دهد.

به گزارش ايسنا، متقاضيان مسكن مهر در آباده از وضعيت مصالح به ‌كار برده شده در مجموعه هم ناراضي بوده و عنوان كردند: مصالحي هم که در اين خانه‌ها به کار بردند مصالح خوب و درجه يكي نيست، از طرفي بعد از يك سال ما اجاره نشينيم و خانه‌ها را تحويل نداده‌اند، از طرفي مسئولان استان كه مي‌آيند وضعيت مسكن مهر را طول و تفصيل مي‌دهند كه چه كرده‌ايم، از يك‌ طرف با خودمان مي‌گوييم فردا روزي كه به اين خانه‌ها رفتيم آيا آنجا نماز دارد، آيا مالكان اصلي اين زمين‌ها راضي هستند، مانده‌ايم چه كنيم.

به گزارش ايسنا،‌ اين وضعيت در شيراز هم مشهود است به‌ طوري كه متقاضيان مسكن مهر شهر صدرا مدعي هستند قرار بوده واحدهاي مسكوني آنان سال گذشته در ابتداي نيمه دوم به آنان تحويل داده شود.

يكي از اين متقاضيان گفت: باور كنيد ديگر توان اجاره خانه دادن ندارم، اتومبيل، فرش‌ها، طلا و هرچه قابل فروش بوده است را فروخته‌ايم به ‌اميد اينكه خانه‌دار مي‌شويم اما يك سال است جان به‌ سرمان كرده‌اند.

اين شهروند ادامه داد: اخيرا گفته بودند همه چيز مهيا شده و به‌ دنبال يك روز سعيد هستيم تا مجموعه افتتاح شود،‌اما هنوز تكليف آب و فاضلاب و گاز و برق هم مشخص نيست.

او با تصريح اين كه تمام پول مطالبه شده از سوي تعاوني مهر سه را پرداخت كرده است، گفت: قبل از زمستان سال قبل نزديك به دو ميليون تومان به حساب تعاوني واريز كردم كه اين آخرين مبلغ بود و جمعا بيش از 17 ميليون تومان پول داده‌ام.

اين شهروند تصريح كرد: خدا مي‌داند كه ماهيانه سيصد هزار تومان اجاره مي‌دهم، سيصد هزار تومان قسط وامي كه براي پرداختن به مسكن مهر گرفته‌ام را مي‌دهم، از طرفي همه اندوخته‌هايم را هم هزينه كرده‌ام، اگر يكي دو ماه ديگر خانه به من ندهند بايد گوشه خيابان اطراق كنم!

او كه مدعي است با پول يارانه‌ها فعلا زندگي را به‌سر مي‌برد! اضافه كرد: نزديك به هزار نفر در مجموعه صدرا عضو هستند كه قرار بود سه بلوك تحويل داده شود، حالا بگذريم از اينكه بارها تغيير نقشه و تغيير قرارداد داده‌اند، بگذريم از اينكه سال‌هاي سال است مجمع عمومي مهر سه برگزار نشده و اداره كل تعاون راسا مدير عامل و اعضاي هيات مديره براي آن تعيين مي‌كند، بگذريم كه...

بررسي وضعيت مسكن مهر در شيراز هيچ كس را به نقطه اميدوار كننده نمي‌رساند، وقتي كار به بازديد از پروژه مهر امام رضا(ع) در لپويي مي‌رسد، براي دست‌اندركاران مهر صدرا كف مي‌زنيم، چرا كه در لپويي هنوز 30 درصد از كار هم پيشرفت ندارد، از طرفي اين سئوال مهم مطرح است كه چگونه و با چه امكانات و زيرساختي، بيش از چند هزار خانواده قرار است از شيراز به لپويي منتقل شده و آنجا زندگي كنند.

لپويي حتي جاده‌ مناسب دسترسي ندارد، وضعيت آب، فاضلاب و امكانات اوليه مانند آموزشگاه و ورزشگاه و ... در حد بسيار پاييني است، درصورت افزايش تصاعدي جمعيت اين شهر كوچك، چه كسي پاسخگوي نيازهاي شهروندان خواهد بود.

اين همه در حالي است كه بنا به ادعاي مدير کل تعاون استان فارس 90 درصد پروژه‌هاي تعاوني‌هاي مسکن مهر در مراحل پاياني کار است.

گلريز خاتمي گفته است: در حال حاضر هزار و دويست واحد در شهرستان لار، 576 واحد در اوز، 900 واحد در گراش و 447 واحد در خنج توسط تعاوني‌هاي مسکن مهر در حال ساخت است.

وي با بيان اين كه امروز سختي اجاره نشيني و بي‌خانماني بدل به شوق صاحب خانه شدن شده است، استقبال از طرح مسكن مهر را در فارس زياد دانست و گفت: در استان فارس بيش از 270 هزار نفر در سايت اداره کل تعاون ثبت نام کردند که وظيفه پالايش اين افراد از لحاظ واجد شرايط بودن وسازماندهي اعضا درقالب تعاوني هاومتعاقباً اجرا وساخت بيش از 23 هزار واحد مسکن مهر در سراسر استان بر عهده ادارات تعاون بود.

گلريز خاتمي تصريح کرد: در ابتداي طرح نبود قوانين لازم نبود زمين براي اين تعداداز متقاضيان و به تناسب آن تخصيص منابع مالي درقالب تسهيلات ساخت بانک‌ها، تهيه نقشه‌هاي شهرسازي و معماري که هم دربرگيرنده ضوابط معماري و شهرسازي باشد و هم تعداد واحدهاي مسکوني تعريف شده در پروژه را تحت پوشش قرار دهد.

وي اين همه را از چالش‌هاي جدي در راه اجرايي شدن اين طرح ملي بود که هر يک ازموارد فوق به تنهايي مي توانست موجب اخلال يا توقف روند اجرايي و احداث پروژه شود، گفت: آنچه که اهميت داشت شناسايي صحيح ظرفيت‌هاي بالقوه طرح مسکن مهر و اعتقاد به فرهنگ سازي و بر طرف کردن موانع واجرايي کردن اين طرح عدالت گستر بود..

مديركل تعاون فارس ادعا كرد در حال حاضر شاهد به ثمر نشستن بيش از 90 درصد پروژه‌هاي مسکن مهر در سراسر استان هستيم و پروژه‌هاي مسکن مهر در بهترين شرايط خود از لحاظ ساخت وساز و پيشرفت فيزيکي، طراحي، استقرار مديريت طرح، اخذ تسهيلات بانکي، اخذ انشعابات شهري و در نهايت واگذاري به اعضا قرار دارد!

گلريز خاتمي در عين‌حال اضافه كرد: بيش از 60 درصد از واحدهاي مسکن مهر تعاوني‌ها يا تحويل شده يا آماده واگذاري به اعضا است و 40 در صد باقيمانده نيز نهايتاً تا پايان امسال به اتمام رسيده و به اعضاء تحويل مي‌شود.

وي بدون اشاره به آمار اين تعداد واحدهاي مسكوني كه تحويل شده يا آماده تحويل است، نظارت بر اين طرح را دقيق و كارشناسان عنوان و اضافه كرد: باتوجه به نظارت‌هاي دقيق بر اجراي اين طرح در استان توسط سازمان مسکن و شهرسازي، تعاون و سازمان نظام مهندسي فارس اين طرح با کيفيت و سرعت بسيار خوب و قيمت مناسب اجرا شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha