• یکشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 9002-05903
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

قائم مقام وزير ارشاد در امور قرآني: امسال، سال حرکت احياي همه‌جانبه معرفت قرآني است

قائم مقام وزير ارشاد در امور قرآني:
امسال، سال حرکت احياي همه‌جانبه معرفت قرآني است

قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور قرآني گفت: مساجد نيازمند فرهنگسازي استماع به معناي خوب گوش کردن و آرامش داشتن هنگام تلاوت قرآن هستند که اين از مهمترين آداب و احکام قرآن است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان،‌ حجت‌الاسلام والمسلمين حميد محمدي در اختتاميه اولين همايش کشوري مساجد فعال قرآني كه در تالار همايش‌هاي آستان قدس رضوي برگزار شد، با بيان اينکه اثرگذاري هميشگي و متداوم کلام الهي در پرتو نفوذ در عقل و قلب است، افزود: امسال، سال حرکت احياي همه‌جانبه معرفت قرآني است. اهل مسجد، تحت تعليمات قرآن بايد در سه زمينه به طور متوازن رشد کنند که ارتقاي معرفت قرآني و شناخت قرآن اولين زمينه آن است.

وي به نهضت توسعه قرآني در بحث نرم افزاري براي سال جديد اشاره کرد و گفت: در اين خصوص طرح جامع فعاليت‌هاي قرآني در مساجد آماده شده تا نهضت توسعه و فرهنگ قرآني در بخش معرفت افزايي با همکاري وزارت ارشاد به دست کانون‌هاي مساجد سپرده شود و توسعه فرهنگ قرآني در مساجد و کانون‌ها نيز احيا شود.

محمدي با اشاره به اينكه ضلع دوم توسعه فرهنگ قرآني، ايمان به قرآن است که داراي دو ريشه شناخت و شور مي‌باشد، گفت: در اين زمينه جوانان در مساجد را بايد از عشق به قرآن سيراب کنيم، زيرا پس از ايمان به رسول‌الله ايمان به کتاب الله مطرح است و اين اهميت و جايگاه ايمان به قرآن را نشان مي‌دهد و بايد به آن اصرار داشته باشيم.

رئيس مرکز توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني ادامه داد: ضلع سوم توسعه فرهنگ قرآني عمل به قرآن کريم است، در حقيقت توسعه فرهنگ قرآني مانند درختي است که شناخت ريشه‌هاي آن، ايمان شاخه‌هاي آن و عمل به قرآن ميوه‌هاي اين درخت مي‌باشد.

وي با اشاره به کتاب قرآن گفت: تنزيل كتاب خدا به دو رسالت است، رسالت شفا كه در آن رفع بيماري‌هاي جسماني و روحي صورت مي‌گيرد و بعد ديگر رسالت تطهير وجود انسان از همه ناپاكي‌ها است. پاكسازي و نوسازي وجود انسان در حوزه ايمان است، اگر عمليات قرآني شدن به درستي انجام نشود آثار شفا دهنده اين كتاب الهي منجر به خسارت مي‌شود و انسان از رسيدن به كمال الهي باز مي‌ماند.

قائم مقام وزير ارشاد در امور قرآني با بيان اينكه مسجد به عنوان راهبري‌ترين و كليدي‌ترين حوزه در فعاليت‌هاي قرآني است، تصريح کرد: پيوند قرآن و مسجد بايد به صورت استراتژيك باشد و از كاركرد مضاعف اثرگذاري قرآن و مساجد در كنار يكديگر نبايد غافل شد.

وي با تاکيد بر اينکه بايد ارتباط مردم و مسجد قلبي باشد، افزود: فضاي قرآني در جامعه ما امروز بيش از هر زمان ديگري نيازمند رونق است و نفوذپذيري قرآن در قلب و عقل افراد به گونه‌اي باشد كه هميشه حتي در زمان حضور در بيرون از مسجد نيز مردم به ياد قرآن و آميزه‌هاي آن باشند.

رئيس مرکز توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني افزود: قرآن مي‌تواند با معارف بلند خود در عقل‌ها و با هنر قرآني در قلب‌ها اثرگذار باشد و زماني كه عقل و قلب همزمان تحت تاثير آميزه‌هاي قرآني قرار بگيرند، به هدف خود كه اثرگذاري هميشگي و متداوم اين كلام الهي است، دست مي‌يابيم.

محمدي اظهار داشت: كاركرد هنري كانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد مي‌تواند در اثرگذاري كتاب خدا در جان و روح انسان، از طريق هنرهاي قرآني ما را در رسيدن به هدف‌مان ياري كند.

وي با بيان اينکه اين اثرگذاري به وجود ما بر مي‌گردد، خاطرنشان كرد: مساجد و مراکزي مانند موسسات قرآني و کانون‌هاي فرهنگي در کشور بايد وجود داشته باشد که مردم را با وجود قرآني‌شان آشنا کند و از اين جهت حساس‌ترين، مهم‌ترين، پرمسووليت‌ترين، پرفضيلت‌ترين کارها به دست متصديان اين امور است.

در ادامه علامه جعفر مرتضي از علماي تشيع لبنان در مشهد با بيان اينکه رسالت رساندن پيام اسلام به ملت‌هاي جهان از وظايف اصيل مسلمانان است، گفت: عامل پيروزي جهادهاي اسلامي در جامعه بشري ايمان و عمل به قرآن است.

وي با بيان اينكه قرآن كريم باب الحيات انسان‌ها و ائمه اطهار(ع)، قرآن ناطق و راهبر دين اسلام ناب هستند، ابراز داشت: يادگيري تلاوت قرآن بر همه مسلمانان لازم است، اما فهم مفاهيم و تدبر در آن مهمتر است، زيرا فهم مفاهيم و راهكارهاي قرآني باعث صعود انسان به معنويات و تحقق اهداف ديني مي‌شود و اين امر از اعتقادات اساسي مسلمانان است.

اين عالم لبناني رسالت رساندن پيام اسلام به ملت‌هاي جهان را از وظايف اصيل مسلمانان عنوان كرد و گفت: اسلام حقيقي اسلامي است كه اهل بيت(ع) راهبران آن هستند و اهتمام به قرآن و در كنار هم نگه داشتن قرآن صامت و ناطق منجر به استخراج راهكارهاي اساسي در همه امور زندگي مي‌شود.

علامه جعفر مرتضي با تاكيد بر فهم صحيح قرآن و بكارگيري راهكارهاي قرآني در زندگي فردي و اجتماعي، اظهار داشت: ائمه جماعات مساجد بايد توان شفاف سازي و تشريح حقيقت قرآن را داشته باشند تا كينه توزان امكان خدشه و ايجاد شكاف در اعتقادات و باورهاي قرآني را نداشته باشند، چون هر اختلال كوچك زمينه مشكلات بزرگ و فراگيري را فراهم مي‌سازد.

اين عالم شيعي در كشور لبنان با بيان اينکه عامل پيروزي جهادهاي اسلامي در جامعه بشري ايمان و عمل به قرآن است، خاطرنشان كرد: حركت انقلاب اسلامي 30 سال قبل از ايران شروع شد و بيداري اسلامي در كشورهاي مسلمان برگرفته از انقلاب ايران است كه اهتمام به نظام جمهوري اسلامي ايران مهمترين وظيفه ما است.

علامه جعفر مرتضي افزود: 30 سال انقلاب جمهوري اسلامي ايران بركات فراواني به جوامع بشري داشته است كه صدور حركت انقلابي در ملت‌هاي اسلام‌خواه از جمله آن بركات است. جمهوري اسلامي ايران نعمت ارزشمندي از نعمت‌هاي عظيم خداي متعال است و برگزاري همايش‌هاي قرآني نيز از بركات پربار انقلاب اسلامي در شرايط امروزي جامعه بشري است.

وي گفت: اگرچه حركت‌هاي انقلابي و اسلامي مردمي، كم هزينه است، اما دستاوردهاي شگرف و بسيار ارزشمندي را به دنبال دارد.

در پايان اين مراسم حسين کريمي از اردبيل، محسن خزائي از البرز، بهزاد رحيمي از آذربايجان غربي، سيد وحيد موسوي از زنجان، ولي الله عباسي از قزوين، حسين محمدآبادي از کرمان، وحيد تاجيک از کرمان، وحيد باقري از کرمانشاه، کامران ميکائيلي از لرستان به عنوان قاري‌هاي فعال مساجد سراسر کشور مورد تقدير قرار گرفتند.

همچنين از سيد محمدرضا علاء الدين از اصفهان، آرمان فرضي از ايلام، محمد حسن رزاق از تهران، حميدرضا جعفري از خراسان جنوبي، مجتبي محمديان از سمنان، سفي الله توفيق زاده از فارس، رحمان غريبي از کردستان، مهدي ربيع زاده از گيلان، رحيم طاهري از مرکزي، مجتبي محسن زاده از هرمزگان، مسعود رستنده از همدان و حسن دانش از يزد به عنوان استاد فعال جلسات قرآني مساجد تجليل شدند.

از بهروز ثنائي از آذربايجان شرقي، سيد ابراهيم ملک زاده از بوشهر، جابرعلي محمدي از چهارمحال بختياري، محمد علي ولي پور از خراسان رضوي، مجيد صداقت از خراسان شمالي، شاهين خزلي از خوزستان، محسن ذاکريان از سيستان و بلوچستان، محمد تقي آخوندي از قم، حسين محمد آبادي از کرمان، سيد شريف خاضع از کهکيلويه و بوير احمد، ياسر خليلي از گلستان و محمد شيرزاد از مازندران به عنوان مفسران فعال قرآني مساجد نيز تقدير شدند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha