• دوشنبه / ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8912-12217
  • خبرنگار : 71191

/بهترين و بدترين اتفاق‌ها/ مسعود علويان‌صدر: روند حفاظت از آثار بدون ثبت ملي خدشه‌دار مي‌شود

/بهترين و بدترين اتفاق‌ها/
مسعود علويان‌صدر:
روند حفاظت از آثار بدون ثبت ملي خدشه‌دار مي‌شود

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: موفقيت ايران در ثبت آثار تاريخي در فهرست ميراث جهاني بهترين اتفاق در سال 1389 بود.

مسعود علويان‌صدر درباره‌ي بهترين و بدترين اتفاق‌هاي سال 1389 با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت‌وگو كرد.

بهترين اتفاقي كه در سال 1389 در حوزه‌ي ميراث فرهنگي رخ داد، چه بود؟

بهترين اتفاقي كه افتاد، موفقيت كشور ما در ثبت ميراث جهاني بود كه توانستيم هم در حوزه‌ي ميراث ناملموس و هم ميراث ملموس بهترين رتبه‌ را كسب كنيم و در حوزه‌ي ميراث ناملموس، نخستين رتبه را در ميان كشور‌هاي جهان كسب كرديم.

بدترين اتفاق سال 1389 را چه مي‌دانيد؟

حكم ديوان عدالت اداري براي خروج 35 اثر تاريخي از فهرست آثار ملي، بدترين اتفاق در سال 1389 بود. اميدوارم مسؤولان با رويكردي جديد و جدي در اين زمينه در ارتباط با حوزه‌ي ميراث فرهنگي گام بردارند.

اين‌گونه اقدامات در سال‌هاي آينده، چه تأثيري در اين حوزه مي‌گذارد؟

اصلي‌ترين هدف ميراث فرهنگي اين است كه بتواند آنچه را كه جزو واقعيت‌هاي فرهنگي جامعه است، به‌صورت درست و به‌نحو احسن به جهان معرفي كند، تبيين جايگاه فرهنگ ايران در سطح بين‌المللي بايد از اين طريق باشد. همچنين بايد تلاش كنيم در راستاي معرفي هرچه بهتر آثار ثبت‌شده و ثبت آثار جديد تلاش‌هاي چشم‌گيري داشته باشيم. از سوي ديگر، در بحث خروج آثار از فهرست آثار ملي با حكم ديوان عدالت اداري بايد به اين نكته توجه كنيم كه گام نخست، حفاظت و ثبت آثار است. اگر بخواهيم بحث حفاظت از آثار را به‌عنوان يكي از اصلي‌ترين مسائل داشته باشيم، گام نخست، ثبت ملي اثر است كه اگر اين اتفاق با مشكل روبه‌رو شود و انجام نشود، طبيعتاً روند حفاظت نيز خدشه‌دار مي‌شود.

اميدواريم با پيش‌بيني‌ها و بررسي‌هايي كه در ارتباط با مباحث حقوقي مي‌شود، سال آينده بتوانيم اين موضوع را به‌صورت يكپارچه درآوريم.

پيش‌بيني مي‌كنيد در سال 90 چه اتفاق يا تصميم خوب يا بدي در اين حوزه رخ دهد؟

شايد مشاركت مردم يكي از بهترين اتفاق‌ها در حوزه‌ي ميراث فرهنگي در سال آينده باشد. ما اعتقاد داريم كه سال آينده بايد سال مشاركت مردمي در حوزه‌ي حفظ و احيا باشد و اين‌كه بتوانيم اين نقش را به مردم به‌درستي واگذار كنيم و مردم نيز بتوانند جايگاه واقعي خود را در ارتباط با حفظ آثار و ميراث فرهنگي به‌دست آورند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha