• چهارشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۶:۲۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8912-07555

بازديد رايزن فرهنگي سفارت ايران از نمايشگاه نقاشي در گرجستان

احسان خزاعي رايزن فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در تفليس از نمايشگاه نقاشي، هنرمند نقاش«ميخاييل زيچي» در محل کتابخانه ملي گرجستان بازديد كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اين نمايشگاه که به مناسبت يکصدوپنجمين سالگرد تولد اين هنرمند مجارستاني از سوي سفارت مجارستان در تفليس برگزار شده ، با حضور روروآ وزير فرهنگ، گاگوا رييس کتابخانه ملي، کوداوا رييس موسسه نسخ خطي، لرد کيپانيدزه رييس موزه ملي، رييس آکادمي هنر، روساي برخي مراکز فرهنگي و هنري، روساي دانشگاههاي تفليس و نيز سفرا و نمايندگان سفارتخانه هاي خارجي با سخنراني رييس کتابخانه ملي گرجستان افتتاح شد.

در اين نمايشگاه هنري که نوه مرحوم زيچي نيز در آن حضور داشت، برخي از آثار اين نقاش مجاري با موضوعات مختلف به معرض نمايش گذاشته شد و حاضرين از آن بازديد كردند.

يکي از موضوعات مهمي که مورد توجه جامعه هنري گرجستان است. نقاشي‌هاي "زيچي" در مورد اسطوره‌هاي کتاب "پلنگينه پوش" اثر ماندگار شوتا روستاولي است که به گفته بسياري از اهالي ادب ارتباط غير قابل وصفي را با شاهنامه فردوسي دارد.

وي به زيبايي بسياري از چهره هاي اساطيري پلنگينه پوش را به تصوير کشيده و نه فقط به جامعه گرجي بلکه به تمام دنيا ارائه كرده است.

همچنين زيچي به دليل اين که در منطقه قفقاز زندگي كرده تصاوير متعددي را از زندگي سنتي و قديمي گرجيان ، جنگ‌ها، فرمانروايان گرجي و حتي از ملکه تامار را با هنرمندي نقاشي نموده که ارزش هنري بالايي داشته و آن را جزو آثار جاويد خود نموده است.

ميخائيل زيچي براي چهره پردازي آثار مربوط به پلنگينه پوش از چهره‌ي نينو تسرتلي که يکي از اشراف گرجي بوده و در سال‌هاي 1922-1847 ميلادي مي‌زيسته بهره‌گيري نموده است.

بنا بر اين گزارش،جامعه هنري گرجستان احترام ويژه‌اي را براي اين هنرمند نقاش قائل است، به طوريکه کوچه‌اي در حوالي خيابان روستاولي به نام ايشان نامگذاري شده و مجسمه وي نيز در کوچه گريبايدوف (روبروي آکادمي هنر گرجستان) در پارک کوچکي به ياد اين هنرمند نصب شده است.

ميخاييل زيچي نقاش معروف مجارستاني در سال 1827.م در روستاي زالا در مجارستان متولد شده است. سال 1843 براي ادامه تحصيل به وين رفته و در سال 1846.م در ايتاليا مسافرت مي‌نمايد.

از سال 1847.م در شهر سن پترسبورگ مستقر مي‌شود و در سال 1858 به‌عنوان آکادميسين در آکادمي هنر سن‌پترزبورگ انتخاب مي‌شود، وي در سالهاي 1881-1882.م در قفقاز زندگي مي‌کند.

اغلب آثار زيبا و جالب زيچي در دهه 80 قرن 19 خلق شده و در سال 1881.م به تفليس مي‌آيد که با درخواست طبقه روشنفکران گرجي تصوير کشيدن به موضوع اثر معروف گرجي "پلنگيه پوش" را شروع مي‌نمايد.

عليرغم اين که به وي 14 تابلو سفارش داده بودند اما زيچي جمعاً 34 تابلو کشيده که البته کميسيون نشريه پلنگينه پوش از آنها فقط 27 تابلو برتر را انتخاب مي‌نمايد.

زيچي آثار نقاشي مربوط به موضوع پلنگينه پوش را به مردم گرجستان بدون هيچ پرداختي اهداء و هديه نموده و در حال حاضر اين آثار در موزه ملي گرجستان نگهداري مي‌شود. ميخاييل زيچي در سال 1906 در شهر سن‌پترزبورگ درگذشت.

نمايشگاه مذکور با همکاري و مشارکت سفارت مجارستان در تفليس ، کتابخانه ملي ، موسسه نسخ خطي ، موزه ملي ، موزه نقاشي موسيقي تئاتر و سينماي گرجستان و گالري هنري مجارستان از تاريخ هفدهم اسفند 89 به مدت يک‌ هفته در کتابخانه ملي گرجستان داير مي‌باشد.

کتاب پلنگينه پوش اثر جاويد شوتا روستاولي در سال‌هاي اخير دو بار در جمهوري اسلامي ايران توسط فرشيد دلشاد در سال 1377 و دکتر محمدکاظم يوسف‌پور استاديار دانشگاه گيلان در سال 1381 به زبان فارسي ترجمه شده که به خاطر برگردان اين کتاب به زبان فارسي، بالاترين نشان ادبي گرجستان از سوي رئيس جمهوري گرجستان به اين مترجم اهداء شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha