/خبرهاي دريافتي هنري/
ملوديهاي دست نخورده موسيقي طبري که با کلام فارسي همراه و در دستگاههاي موسيقي ايراني قالبسازي شده ،توسط فتحاله بابايي جمعآوري شده و هماکنون در مرحله ضبط و انتشاراست.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا،فتح الله بابايي،خواننده و پژوهشگر پروژه موسيقي موسيقي طبري ،با اعلام اين خبر گفت :بيش از پنج سال براي جمع آوري ملوديهاي ناب و بکر طبري وقت صرف کردهام که نتيجه آن نزديك به 80 ساعت موسيقي است .
وي افزود :اکنون 13 قطعه از ملوديهاي ضربي و آوازي موسيقي طبري(مازندران کنوني) ،آماده ضبط و انتشار است.
اين خواننده که جزو خوانندگان نسل دوم مکتب اسماعيل خان مهرتاش است،درباره چگونگي قالب گذاري ملوديهاي طبري بر روي اشعار فارسي گفت :براي اين کار سعي کردهام روح شعر با ملودي مطابقت و سازگاري داشته باشد ؛به فرض مثال زمانيکه که ما از يک ملودي حماسي استفاده مي کنيم نميتوانيم يک عزل عاشقانه به کار ببريم.براي سازگاري روح ملودي بايد از اشعار حماسي که در شاهنامه فرودسي است ، استفاده كرد.
وي درباره چگونگي انتخاب اشعار براي اين ملوديهاي طبري گفت:براي انتخاب شعر در وهله اول بايد به وزن شعر و متر ملودي توجه شود.به فرض مثال روح اغلب ملوديهاي محلي ما با دو بيتي سازگاري دارند.همچنين برخي ديگربه صورت منظومه و حالت توصيفي دارند كه بايد به عنوان مثال از اشعار نظامي(منظومه ليلي و مجنون و خسرو وشيرين) استفاده شود و برخي ديگر هم قالب مثنوي دارند.
اين هنرمند با تاکيد بر اين موضوع که اين ملوديها را با لحاظ كردن مسائل فني و تخصصي آوازياش با كلام فارسي تطبيق داده است،گفت:مهمترين هدف من از تبديل موسيقي طبري به موسيقي ملي اين است که اولا اين ملوديها نميرند و فراموش نشوند و از طرفي ديگر ملوديها در سطح ملي باشد تا مخاطبان از نظر مفهومي بتوانند ارتباط بهتري با ملودي برقرار كند ولي متاسفانه تاکنون بر روي ملوديهاي طبري يک کار جدي که براي حضور در موسيقي ملي صورت نگرفته است.
وي كه تزكيه نفس را براي آوازخوانان امري ضروري مي داند و ريشه پاكترين ملوديها را در موسيقي فولكلور جستجو مي كند،اظهار داشت: اکنون فقط "گوشه اميري " که استاد بنان و شجريان آن را در "آواز دشتي"اجرا کرد از آوازهاي طبري به شکل فارسي درآمده و در قالب موسيقي ملي مطرح شده است .
اين خواننده در ادامه با اشاره به اينکه براي تحريرهايي ملوديهاي طبري سعي کرده است که از تحريرهاي تکراري استفاده نکند،تصريح کرد: از دو سال پيش ، يكسري از خوانندگان كه تحريرهاي استانداردي دارند از بعضي از آوازخوانهاي نامي چون شهيدي ، قمر، تاج، شجريان، منتشري،بنان، قوامي،صديف و اديب خوانساري و محمودي خوانساري ،جهانسوز دادبه،اقبال آذر،طاهر زاده،ايرج،گلپا و... را در مقامها و گوشه هاي مختلف را تفكيك و ضمن مطالعه ،آنها را با هم مقايسه كردم.
وي افزود:با اين مطالعات و همچنين استفاده از تحريرهايي که تحت تاثير ساز اساتيدي مانند فرهنگ شريف،جليل شهناز،کسايي،لطفي،عليزاده،علي اضغر بهاري،ياحقي و... ميتوان گفت که بيش از 70 درصد تحريرهاي پروژه موسيقي طبري جديد است.
فتح اله بابايي بااشاره به اينکه بخشي از پروژه موسيقي طبري هم اکنون در مراحل پاياني است، افزود : اميدوارم تا پايان شهريور ماه سال آينده بتواند اين 13 قطعه را به بازار موسيقي عرضه کنم و به مرور ديگر قطعات را نيز منتشر خواهم کرد .
فتح اله بابايي در سال 1346 در قائم شهر به دنيا آمد.صداي خوب در خانواده وي ارثي بود. مادرش صدايي خوش داشت و او بسياري از ملوديهاي طبري را در کودکي با صداي مادر ياد گرفت.هر چند وي در سال 68 براي خواندن رشته حسابداري به دانشگاه بابلسر رفت اما روح لطيفش او را به صورت مخفيانه به كلاسهاي درس موسيقي دانشگاه تهران کشاند؛البته وي در همان شهر خود رديف را نزد «عسگري آقاجانيان» ياد گرفت و در مقطعي ديگر پاي کلاس هاي درس «صديف »نشست.بابايي هم اکنون دست پرورده مکتب مهرتاش است و رديف هاي آوازي مهرتاش را به طور مستقيم از «محمد منتشري» ياد گرفته است.اين هنرمند تاکنون کنسرت هايي در شهرهاي خوزستان،مازندران وتهران برگزار کرد.همچنين وي در کشورهايي چون فرانسه و آلمان نيز به صحنه رفته است.
**************
وب سايت «راه سوم» براي عكاسان خبري آغاز به كار كرد.
اين سايت از تاريخ 11 دي ماه سال جاري شروع به فعاليت كرده است.
هدف اصلي اين سايت ضمن ارائه تصويري دقيق و مستمر از وجوه مختلف هنر «فتوژوناليسم» ، ارائه مباحث آموزشي و بالا بردن سطح کيفي اين هنر معاصر و جهاني به زبان فارسي است.
در مدت زمان تکوين اين سايت، سعي شده با حفظ رابطهاي پيگير، دوستانه و مستمر با هنرمندان فتوژورناليست و مراکز حرفهاي، تا آن جا که امکان دارد تصويري «روشن تر» از اين حرفه ارائه شود.
سايت «راه سوم» در پنج بخش طراحي شده و در بخشهاي مختلف اين سايت تازههاي هفته، کارگاه، برنامههاي آموزشي، مقاله و گفتگو منعکس ميشود.
براي بيشتر آشنا شدن با فلسفه شکل گيري اين وب سايت تخصصي ميتوانيد با کليک روي آدرس سايت http://www.iranworkshop.com و در بخش « درباره ما» ضمن ورود به وب سايت، اطلاعات تکميلي بيشتر را دريافت كنند.
************
طي ديداري كه در فضايي صميمانه و دوستانه، ميان مديرعامل «مركز گسترش سينماي مستند و تجربي» و مدير شبكه مستند سيما صورت گرفت، راههاي گسترش همكاريهاي مشترك اين دو نهاد مهم سينماي مستند ايران مورد بررسي و تبادل نظر واقع شد.
به گزارش روابط عمومي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، در اين ديدار كه با حضور آقايان شفيع آقامحمديان (مدير عامل)، محمد زينالعابديني (مدير شبكه مستند سيما) و محمدجواد لساني (مدير توليد مركز) صورت گرفت، علائق مشترك اين دو نهاد سينمايي بويژه در عرصهي معرفي «سينماي مستند»، تغيير ذائقه تماشاگران سينما و بينندگان تلويزيوني و ارتقاي كيفي توليد فيلمهاي مستند، مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
از جمله محورهاي مورد بحث در اين جلسه، ميتوان به همكاري مشترك «مركز» با شبكه مستند سيما پيرامون توليدات مشاركتي فيلم مستند، برپايي جلسات كاربردي با حضور مستندسازان با تجربه، شناسايي و ارتباط سازنده با مستندسازان جوان در امر توليد مستند، تأكيد مضاعف به امر تحقيق و پژوهش در فيلم مستند و... اشاره كرد.
گفتني است: حمايت از جريان اكران فيلم مستند در «پاتوق هنرمندان سينما- مستند» در سينما سپيده و مباحث تبليغاتي آن از طريق شبكه مستند، از ديگر موارد مورد بحث در اين جلسه بود.
*********************
پرستو گلستاني نمايش «نغمه» را شهريور سال آينده در تالار هنر روي صحنه ميبرد.
اين نمايشنامه نوشته جعفر مهياري است و با حضور اعضاي گروه قبلي پرستو گلستاني، كه پيش از اين نمايش «روياي باراني» را در جشنواره تئاتر كودك و نوجوان و درتالار هنر تهران اجراي عمومي شده بود، را در تالار هنر روي صحنه خواهد برد.
داستان نمايش «نغمه» كه بهتازگي توسط مهياري نوشته شده درباره يك بچه سرطاني است كه با مرگ روبرو شده و در اين جريان با ماجراهاي فانتزي روبرو ميشود و در اين روند متوجه ميشود كه دنياي پس از مرگ هم دنياي بدي نيست و ... .
در اين نمايش تاكنون حضور سعيد ابك، محمد لقمانيان، فاطمه پور هاشمي، مهديرضا آزادان، متين گودرزي و تارا حيدري به عنوان بازيگر قطعي شده است. فرشيد اعرابي آهنگسازي و رضا مهديزاده طراحي صحنه و لباس نمايش «نغمه» را بر عهده دارند.
*************
چهار فيلم کوتاه تازه روز دوشنبه 13 دي ماه در سينما آزادي به نمايش در آمده و نقد ميشوند.
به گزارش گرو دريافت خبر ايسنا، «هيچ بزرگ»، «دوردست»، «باد شما را با خود خواهد برد» و «از فرش تا عرش» عناوين اين فيلمها را تشکيل ميدهند.
فيلمهاي کوتاه «هيچ بزرگ» به کارگرداني احمد سيد کشميري، «دوردست» به کارگرداني عليرضا احمدي و فيلمهاي «باد شما را با خود خواهد برد» و «از فرش تا عرش» ساخته حميده رضوي است.
اين آثار در شصت و هشتمين نشست از برنامههاي «سينما فردا»، در سينما آزادي به نمايش در ميآيد و با حضور فيلمسازان، شاپور عظيمي؛منتقد و محمدرضا کاظمي؛ کارشناس، مورد نقد و بررسي قرار ميگيرد.
علاقهمندان براي شرکت در اين برنامه ميتوانند روز دوشنبه 13 ديماه راس ساعت 16 در سينما يا آزادي حضور به هم رسانند.
*****
داور بخش نقاشي پنجمين جشنواره هنر جوان گفت: در آثاري که امسال به جشنواره جوان رسيد يک نکته مهم وجود دارد و آن اينکه جوانان با استفاده از مفهوم و محتوي به شکلي بسيار قوي نشان دادند که رويکرد هنري امروز آنها به سوي نقاشي مفهومي است.
فرهاد صادقي داور بخش نقاشي درباره آثار رسيده به دبيرخانه پنجمين جشنواره هنر جوان گفت: اين موضوع نشان ميدهد که مفهوم، به عنوان يکي از مولفههايي که بايد در هنرهاي تجسمي مورد توجه قرارگيرد ميان دانشجويان و جوانان شناخته شده است و جوانان ميتوانند با مفاهيم عميق موجود در جامعه ارتباط برقرار کنند.
وي ادامه داد: در حقيقت آثار رسيده به دبيرخانه نشان دادند که ما شاهد رشد و شکوفايي مفهوم در هنر جوانان هستيم. نکته ديگر اينکه آثار اين هنرمندان جوان از چنان غنايي برخوردار بود که موفق شده بودند براي بيان اين مفاهيم عميق از تکنيکهاي مناسب براي ارائه کارشان استفاده کنند. از سويي اين هنرمندان اکنون به حدي رسيدهاند که آثارشان داراي امضاست، با ديدن کارشان ميتوان آنان را شناخت و اين نشان از رشد بسيار خوب نقاشان جوان کشور دارد.
وي درباره نحوه داوري نيز گفت: هميشه در کار داورري آثار جوانان نوعي اغماض وجود دارد، اما در اين دوره آثار به حدي خوب بود که ما از اين اغماض بسيار کم استفاده کرديم و داوران بسيار حرفهاي، کارها را مورد بررسي قرار دادند.
وي درباره معيارهاي داوري آثار نقاشي نيز گفت: نکاتي که ما در داوري توجه زيادي به آن داشتيم، نوآوري در تکنيک، بيان و پرداخت آثار بود. سپس به اين نکته دقت ميکرديم که اين آثار چه اندازه به موضوع نزديک است هرچند در بخش آزاد کارها به حدي خوب بود که ما بيشتر به نکات زيباييشناسي و مفهومي آثار دقت ميکرديم.
*****
رئيس حوزه هنري گفت: سينماي انقلاب به جاي معرفي انسان معيار انقلاب اسلامي و هويت اين چنيني، انساني را به جامعه معرفي کرده است که درد انقلاب را ندارد.
محسن مومني در ميزگرد «بايستههاي ادبيات امروز انقلاب اسلامي با نگاهي به فتنه 88 و حماسه 9 دي» تصريح کرد: متاسفانه سينماي انقلاب نتوانسته است هويت و انسان معيار انقلاب اسلامي را به مردم معرفي کند و همين مساله سبب دوري جامعه از سينما شده است.
وي افزود: ارزشها و انسان معيار انقلاب اسلامي به جامعه هويت ميبخشد و اگر سينما به چنين تعريفي همت گمارد، حتما مردم از آن استقبال خواهند کرد. اين در حالي است که سينماي انقلاب، انساني را به مردم معرفي ميکند که با هويت انقلاب، تفاوت بسياري دارد و به هيچ وجه شبيه هويت اصيل انقلاب و انسان دوران جنگ نيست.
رئيس حوزه هنري با تاکيد بر اين که هنر بايد روايتگر عروج انسان باشد و سقوط، اظهار کرد: هنر امروز ما از جمله هنر سينما به سوي توصيف انساني با فرهنگ و تمدن غربي رفته است که درد او درد انسان انقلاب نيست.
*****
نمايش «مجلس نامه طوبي» کاري است از گروه «ريوار» که از 12 در ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنري اجرا ميشود.
«مجلس نامه طوبي» عنوان نمايشي است به نويسندگي اصغر خليلي و کارگرداني احسان ملکي که فرشاد سيفي اين نمايش را آهنگسازي کرده است.
اين نمايش که در مدت زمان 45 دقيقه اجراي ميشود، داستان دختري دانشجو بهنام شيوا را روايت ميکند که براي اجراي يک نمايش وارد خانهاي ميشود و به محض ورود به خانه اتفاقات مختلفي براي وي روي ميدهد.
بازيگران اين نمايش، زينب قمري، شهرزاد بداغي، زهرا فروغي، فائزه سعادت نيا و ويسکرمي هستند.
ديگر عوامل نمايش«مجلس نامه طوبي» عبارت از: روح الله امامي(طراح صحنه، نور و پوستر)، احسان ملکي(طراح لباس، زينب قمري(دستيار کراگردان)، فرحناز زينيوند(منشي صحنه) و فاطمه باقرزاده(مدير صحنه) هستند.يادآور ميشود نمايش «مجلس نامه طوبي» از کارهاي برگزيده جشنواره تئاتر ماه بوده و جايزه اول نويسندگي، جايزه اول طراحي صحنه و جايزه دوم بازيگر زن را از اين جشنواره دريافت کرده است.
*****
امير مهريزدان گفت: "زمينه خواني" ميراثي گرانبها در ادب و آداب مدح اهل بيت (ع) است و احياي دوباره ي اين هنر سنتي براي مداحان و فعّالان در اين عرصه ضروري است.
اين كارگردان اظهار داشت: زمينه خواني از شيوه هاي غزاداري سنتي است و در اين مستند سعي شده است جبنه هاي هنرمندانه اين مراسم آييني را ثبت نموده و ضرورت احياي دوباره ي اين هنر سنتي را براي مداحان و فعّالان موثر در اين زمينه طرح نمود.
وي ضمن اشاره به اضافه شدن آرشيو تصاوير قديمي از زمينه خواني به اين مستند گفت: در زمزمه ارادت به جايگاه مردمي و تاريخچه زمينه خواني پرداخته شده است و از حضور پيش كسوتان و ميانداران مشهور زمينه خواني استفاده شده است.
گفتني است اين اثر كه به همت حوزه هنري مركز ري به توليد رسيده است، توسط نويد آييني و امير مهريزدان تصوير برداري شده و تدوين آن را محمد رضا اعلايي و امير مهريزدان انجام داده است.
*****
مهلت ارسال آثار در بخش بين الملل جشنواره فيلم 100 تمديد شد.
به دليل حضور هر چه بيشتر فيلمسازان جوان و ايجاد فرصت براي توليد آثار در بخش بين الملل ، مهلت دريافت آثار تا 10 فوريه 2011 (21بهمن ماه) تمديد شد.
هفتمين جشنواره بين المللي فيلم 100 ثانيه اي با شعار سينماي اخلاق به همت حوزه هنري استان تهران و با مشاركت سازمان هلال احمر، معاونت اجتماعي وزارت كشور، معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ،شبكه سوم سيما و سازمان ملي جوانان در اسفند ماه سال جاري برگزار خواهد شد.
*****
نمايش «تپانچه و سكوت» نوشته و كار «رسول نقوي» (گروه هنري چهره) در تماشاخانهي سنگلج به ميزباني برخي از چهرههاي هنري به روي صحنه ميرود.
نظر به استقبال تماشاگران «اتابك نادري» مدير تماشاخانهي سنگلج آخرين روز اجرا را با سه روز تمديد جمعه 17 ديماه اعلام كرد.
*****
در ادامه سلسله نشستهاي علمي _ تخصصي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، نشست تخصصي «وضعيت كنوني و چشمانداز فيلم كوتاه در ايران» در تاريخ دوشنبه 13 ديماه 89، ساعت 10 در سالن جلسات اين پژوهشگاه برگزار ميشود.
در اين نشست كه از طرف گروه سينما و تلويزيون پژوهشكدهي مطالعات هنر و رسانهي ايران پژوهشگاه برگزار ميشود، ناصر باكيده (مدير عامل پيشين انجمن سينماي جوانان ايران ) و اميرشهاب رضويان (كارگردان و پژوهشگر سينما) سخنراني خواهند كرد.
بررسي تاريخچهي فيلم كوتاه در ايران (پيشينه، شرايط حاضر، شرايط مطلوب)، بررسي اركان و ساختار فيلم كوتاه در ايران و بررس عرضه و نمايش فيلم كوتاه در ايران از مهمترين محورهاي مورد بحث در اين نشست است.
نشاني محل برگزاري نشست: تهران، خيابان وليعصر، پايين تر از ميدان وليعصر، خيابان دمشق، شماره 9، پژوهشگاه فرهنگ، هنر وارتباطات.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات