• چهارشنبه / ۱۷ آذر ۱۳۸۹ / ۱۸:۱۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8909-11569
  • خبرنگار : 71234

لاريجاني:/1/ *اميدي به مبارزه با فساد ندارم *درمبارزه با فساد بايد بدون تظاهر پيش رفت * مبارزه با فساد با هويت كشورمان گره خورده است

لاريجاني:/1/
*اميدي به مبارزه با فساد ندارم
*درمبارزه با فساد بايد بدون تظاهر پيش رفت
* مبارزه با فساد با هويت كشورمان گره خورده است

رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه اميدي به مبارزه با فساد ندارم، گفت: نبايد با مقوله فساد و مبارزه با آن شعاري برخورد كرد كه جنبه‌ي احساسي داشته باشد بلكه بايد با فساد جدي و مستمرمبارزه كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي‌لاريجاني طي سخناني درمراسم اختتاميه همايش همت مضاعف، كار مضاعف،‌ ارتقاي سلامت نظام اداري كه عصر امروز در سالن خليج فارس نمايشگاه بين‌المللي تهران برگزار شد، با اشاره به روز 19 آذر روز مبارزه با فساد يادآور شد كه اين روز را سازمان ملل متحد نامگذاري كرده كه با برگزاري چنين نشستي نشان داده شد كه جمهوري اسلامي براي مبارزه با فساد اراده جدي دارد.

وي با تاكيد به اينكه جمهوري اسلامي در نامگذاري اين روز در كنوانسيون سازمان ملل نقش موثري داشته است گفت: درهمين رابطه مجلس شوراي اسلامي قانوني را مصوب كرد كه پس از آن در مجمع تشخيص مصلحت نيز تصويب شد.

لاريجاني با اشاره به ارتقاي جمهوري اسلامي در زمينه مبارزه با فساد در گزارش سازمان ملل گفت: به نظر بنده اين ارتقا زياد خوب نيست چرا كه انتظار از جمهوري اسلامي بيشتر است.

رييس قوه مقننه مبارزه با فساد را امري مهم خواند و گفت: اين مبارزه بايد در وجوه مختلف انجام شود چرا كه اگر اين مبارزه به درستي محقق نشود، تبديل به يك دور شده و امري تخريب كننده به شمار مي‌آيد، به گونه‌اي كه در صورت عدم مبارزه با فساد، مقبوليت اجتماعي حاكميت‌ها تضعيف گشته و با ناسالم شدن روابط اقتصادي، توسعه كشور نيز تخريب مي‌شود.

لاريجاني افزود: وقتي فساد در جامعه‌اي حاكم شود، توسعه كشور با موانع جدي روبرو شده و به سرمايه اجتماعي نيز لطمه مي‌زند از اين رو بايد گفت كه موضوع مبارزه با فساد مساله فرعي نيست.

وي مساله فساد را يك پديده جهاني كه همه كشورهاي دنيا با آن درگيرند دانست و گفت: البته بايد به اين نكته نيز توجه كرد كه معمولا مساله‌ي فساد را بايد با شرايط فرهنگي، اجتماعي، سياسي دولت‌ها سنجيد چرا كه اين امر موضوع مهم و تاثيرگذاري در فرهنگ، اقتصاد، باور مردم و مشروعيت نظام‌ها به شمار مي‌آيد كه بايد بر اساس اين موارد و معيارها به آن توجه كرد.

رييس مجلس شوراي اسلامي همچنين با تاكيد بر اينكه نبايد از مبارزه با فساد فرار كرد، گفت: بايد با اين واقعيت مواجه شد و به نحو معقول با آن مبارزه نمود. همچنين بايد در امر مبارزه با فساد بدون تظاهر جلو رفت نه اينكه از آن عبور نمود،البته عالمانه برخورد كردن با اين مقوله نيز موضوع مهمي به شمار مي‌آيد.

لاريجاني با بيان اينكه اهميت موضوع مبارزه با فساد در نظام اسلامي مضاعف‌تر است، خاطر نشان كرد: در لسان رهبران جمهوري اسلامي از ابتداي انقلاب تاكنون مبارزه با فساد امري جدي به شمار آمده كه در كنار آن، توده‌هاي مردم اين موضوع را به عنوان خواسته و مطالبات‌شان مطرح مي‌كنند، در كنار همه اين موارد بايد گفت كه موضوع مبارزه با فساد جزء التزام‌بخش جامعه به شمار مي‌آيد.

وي همچنين با تاكيد بر اينكه مبارزه با فساد با هويت كشورمان گره خورده است، گفت: در دين اسلام موضوع امر به معروف و نهي از منكر به عنوان مقوله‌اي از مبارزه با فساد مورد تاكيد قرار گرفته است كه اين موضوع در فلسفه قيام امام حسين (ع) نيز توجه شده است، از اين رو بايد گفت كه امر مبارزه با فساد جنبه ايدئولوژيك دارد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه تصريح كرد: اگر در جامعه فساد رشد كند در ساختار دولتي تزلزل‌هايي ايجاد خواهد شد، از اين رو بايد براي واكاوي مبارزه با فساد به اين سوال بنيادين پاسخ داد كه چرا در جمهوري اسلامي با پديده فساد مواجهيم و از آن مهمتر اين است كه چگونه بايد با آن مبارزه كرد؟

لاريجاني در ادامه با تاكيد بر اينكه افزايش 22 پله‌اي رتبه ايران در مبارزه با فساد خوشحال كننده نيست، گفت: طراز جمهوري اسلامي ايران بايد در امر مبارزه به فساد نسبت به مبناي خودش سنجيده شود چرا كه انتظار از جمهوري اسلامي ايران بيش از اين است بر اين اساس نبايد از اين نكته نيز غافل شد كه نبايد با مقوله فساد شعاري برخورد كرد و به آن جنبه‌ي احساسي داد.

وي با تاكيد  بر برخورد درست با مقوله فساد گفت: اينكه دادگاه‌هايي براي افراد فاسد برگزار شده است يك موفقيت به شمار نمي‌آيد، موفقيت در مقوله مبارزه با فساد هنگامي حاصل مي‌شود كه حفظ جامعه در آن باشد كه از لحاظ سلامت اداري و اقتصادي اوضاع مطلوب شده است و اين مقوله به خوبي در جامعه لمس گردد، وگرنه با برگزاري چند دادگاه و اقدامات اين‌چنيني نبايد فكر كرد كه شرايط و مبارزه با فساد با نحو مطلوبي انجام شده است.

لاريجاني مساله فساد را چند وجهي دانست و گفت: اين مقوله به مولفه‌هاي جامعه مربوط است، بايد در امر مبارزه با فساد به مقتضيات بومي و ظرفيت فكري جامعه نيز توجه كرد، از اين رو رويكرد بنده در مقوله مبارزه با فساد، رويكردي آرمان‌گرايانه توام با واقعيات است.

ادامه دارد

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha