• چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 8906-14845

زيان30 درصدي سهامداران بيمه دانا راچه كسي جبران مي‌كند؟ شركت بورس آيين‌نامه‌اي براي عرضه‌هاي اوليه تدوين كند برخورد با كساني كه بي‌جهت قيمت راافزايش مي‌دهند

زيان30 درصدي سهامداران بيمه دانا راچه كسي جبران مي‌كند؟
شركت بورس آيين‌نامه‌اي براي عرضه‌هاي اوليه تدوين كند
برخورد با كساني كه بي‌جهت قيمت راافزايش مي‌دهند

شركت بيمه دانا كه به عنوان آخرين و كوچكترين شركت بيمه‌اي در روز 26 مرداد ماه با قيمت باورنكردني و غير منطقي دو هزار و600 تومان وارد بورس شد، اكنون بعد از 19 روز حضور در تالار شيشه‌اي30 درصد زيان نصيب سهامداران خود كرده است.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بعد از اينكه كوچكترين شركت بيمه‌اي در تاريخ 26 مرداد ماه ركورد قيمتي شركتهاي مشمول اصل 44 را شكست، اكنون اين شركت ركورد زيان شركتهاي اصل چهل و چهاري را شكسته و طي 19 روز،30 درصد زيان نصيب سهامداران خود كرده و به عنوان پديده‌اي در تالار شيشه اي مطرح شده است.

سهام كوچكترين شركت بيمه‌ دولتي با سرمايه 10،5 ميليارد تومان كه عرضه آن به دليل زيان و مشكل مالياتي با تاخير مواجه شده بود، ركورد قيمت شركت‌هاي مشمول اصل 44 از سال 85 تاكنون را شكست و در تاريخ 26 مرداد ماه در ميان بهت و ناباوري كارگزاران، خريداران، مدير عامل شركت بورس و مدير عامل بيمه دانا با قيمت 2610 تومان براي هر سهم و به قيمت نزديك به نظر رئيس سابق سازمان خصوصي سازي فروخته شد.

گرچه وجود تقاضاي بسيار زياد براي سهام بيمه دانا به دليل عرضه بسيار كم و پنج درصدي، احتمال افزايش قيمت را محتمل كرد ولي اينكه قيمت سهام اين شركت به 2600 تومان برسد امري بود كه تعجب تمامي فعالان بازار سرمايه و حتي مسئولان را در روز عرضه رقم زد.

كشف قيمت دور از منطق اين سهم باعث شد كه اين شركت هر روز در مدار سقوط قرار گيرد به طوري كه سهام تازه وارد بيمه دانا اكنون بعد از 19 روز حضور در تالار شيشه اي به پايين ترين حد خود از 26 مرداد تاكنون رسيده و در محدوده 1821 تومان در حال معامله است و هيچ خريدي روي اين سهم انجام نمي شود؛ از سوي ديگر قيمت بالاي اين سهم باعث شد كه اولين مجمع ساليانه اين شركت بعد از حضور در بورس نيز با شكست مواجه شود و به علت تقسيم نكردن سود، سهامداراي در آن حضور پيدا نكند.

از سوي ديگر علاوه بر كشف قيمت نادرست سهم كه به دلايل مختلف از جمله اطلاعات غلط، نظر سازمان خصوصي سازي به فروش 3 هزار توماني سهم، رقابت نادرست كارگزاران در روز عرضه و نيز عطش بازار سرمايه به شركتهاي جديد صورت گرفته است،گفته مي شود كه در حال حاضر سازمان تامين اجتماعي با فروش سهم به قيمت پايين، باعث خراب تر شدن بازار بيمه دانا شده است.

اين موضوع از آنجا ناشي مي شود كه سازمان تامين اجتماعي حجمي از سهام بيمه دانا را در اختيار دارد و به دليل اختلاف و كشمكش بين سازمان تامين اجتماعي و سازمان خصوصي سازي، اقدام به فروش درصدي از سهام خود با قيمت پايين در بازار مي كند كه دود اين اقدام به چشم سهامداران خرد مي رود.

بنابراين سهامداران خردي كه به علت وجود صف هاي طولاني تاكنون موفق به فروش سهام خود نشده‌اند، بعد از زيان30 درصدي قيد اين سهم و سرمايه خود را زده‌اند و به برگزاري مجمع و به بهبود سهم در بلند مدت چشم دوخته‌اند.

در اين ميان يكي از كارگزارن بورس وضعيت شركت بيمه دانا را مورد توجه قرار داد و پيشنهاداتي در مورد عرضه‌هاي اوليه ارائه و توصيه كرد كه شركت بورس آيين نامه‌اي براي عرضه‌هاي اوليه تدوين و نحوه اعلام كردن محدوده قيمت سهم، وظيفه كارگزاران و ديگر قوانين لازم را مشخص كند.

*شركت بورس محدوده قيمت عرضه اوليه را اعلام كند

عظيم ثابت ـ كارگزار بورس اوراق بهادار ـ در گفت‌وگو با ايسنا گفت: بايد مكانيزمي براي عرضه‌هاي اوليه وجود داشته باشد و قيمت كارشناسي شده به نوعي به بازار و سهامداران اعلام شود اين در حالي است كه ارزيابي قيمت اوليه از طريق شركت‌هاي تامين سرمايه صورت مي‌گيرد ولي در اختيار عموم گذاشته نمي‌شود.

وي افزود: اكثر تحليلگران فردي و شركت‌ها با توجه به دارايي‌ها و پتانسيل‌هاي شركت برآوردي از قيمت اوليه سهم ارائه مي‌دهند ولي برآوردي كه شركت بورس انجام مي‌دهد از همه مهمتر است و سرمايه‌گذاران آن را ملاك قرار مي‌دهند.

وي با ذكر مثالي ادامه داد:‌ به عنوان مثال اگر شركت بورس در زمان عرضه اوليه شركت‌ها متوسط P/E صنعت را بيان كرده و اعلام كند كه چون عرضه‌هاي اوليه10 درصد كمتر از متوسط P/E عرضه مي‌شود، بنابراين اين شركت مي‌تواند در محدوده‌ مثلا 700 تا 1000 تومان قيمت بخورد.

*حداقل جابه جايي قيمت در عرضه اوليه يك ريال باشد

وي تاكيد كرد:‌علاوه بر اعلام محدوده‌اي از قيمت، كارگزاران نيز بايد براي عرضه‌هاي اوليه توجيه شوند، به عنوان مثال در عرضه‌هاي اوليه مانند عرضه‌هاي عمده حداقل جابه‌جايي قيمت‌ها يك ريال و دو ريال باشد تا يك كارگزار نتواند قيمت هزار تومان را وارد سيستم كند؛ از سوي ديگر بايد سهم در مقطع زماني خاصي عرضه شود و زمان رقابت روي سهم اعلام شود.

وي اضافه كرد: لذا براي اينكه قيمت سهم توسط ذي‌النفعان و دستوري افزايش نبايد و به بازار جهت ندهد، بايد مكانيزمي براي آن تعريف شود.

*با كساني كه بي جهت قيمت را افزايش مي دهند برخورد قانوني شود

اين فعال بازار سرمايه تصريح كرد: بنابراين بايد خط و خطوطي براي كارگزاران تعيين شود تا با كساني كه بي جهت قيمت‌ها را افزايش مي‌دهند برخورد قانوني صورت گيرد و اگر كسي به دليلي قيمت را افزايش داد بايد پاسخگوي عملكردش باشد.

ثابت علاوه بر توصيه به مشخص شدن ارزش متوسط P/E صنعت، اعلام شدن محدوده دامنه قيمت و توجيه كارگزاران گفت:‌علاوه بر اين در عرضه‌هاي اوليه بايد مكانيزمي در نظر گرفته شود تا سهامداراني كه از قبل سهام يك شركت را در اختيار داشتند، حق فروش خرد نداشته باشند وبه سهامداراني كه به عنوان رد ديون سهام يك شركت را دريافت كرده‌اند اجازه خراب كردن سهم داده نشود.

*بايد آيين‌نامه براي عرضه‌هاي اوليه تدوين شود

اين كارگزار بورس تاكيد كرد:‌ بنابراين بايد آيين‌نامه براي عرضه‌هاي اوليه تدوين شود و شركت بورس در اين آيين‌نامه، نحوه مشخص شدن واعلام كردن محدوده قيمت سهم، وظيفه كارگزاران و ديگر قوانين لازم را مشخص كند.

وي در ادامه نسبت به عدم عرضه شركت‌هاي جديد در بورس انتقاد كرد و افزود: در حال حاضرليست بلند و بالايي از شركت‌ها در فهرست انتظار بورس قرار دارند، پس چرا تمهيداتي انديشيده نمي‌شود كه شركت‌ها زودتر وارد بورس شوند؟

*عرضه شركتها از حبابي شدن جلوگيري مي كند

به گفته ثابت در صورتي كه شركت‌هاي جديد اعم از اصل 44 و غيراصل 44 وارد بورس شوند، علاوه بر تنوع صنايع و شركت‌ها، از حبابي شدن قيمت نيز جلوگيري كرده و تحرك جديدي در بازار ايجاد مي‌كند.

وي ادامه داد: بهترين روش براي جلوگيري از حبابي شدن قيمت، تنوع ابزارها و شركت‌ها است و در كنار تنوع يافتن ابزارها كه از اقدامات مطلوب است، بايد شركت‌ها نيز فرصت ورود به بورس را داشته باشند.

ثابت در پايان در مورد وضعيت‌ آينده سهام بيمه دانا گفت: آينده اين سهم به افزايش سرمايه و برگزاري مجمع بستگي دارد ولي در بلند مدت قيمت آن سهم بهبود مي‌يابد.

به گزارش ايسنا 5 درصد از سهام شركت سومين بيمه دولتي مشمول واگذاري، پس از يكسال بحث در مورد موضوع ماليات و زيان اين شركت،26 مرداد وارد بورس شد و با توجه به واگذاري 39 درصد سهام اين شركت بابت رد ديون،20 درصد سهم دولت و 5 درصد سهام ترجيحي، 31 درصد ديگر از سهام اين شركت بايد واگذار شود و سازمان خصوصي سازي تعهد دارد كه 15 درصد از سهام اين شركت را طي 6 ماه واگذار كند.

گفتني است شركت بيمه دانا در سال 1388 به ازاي هر سهم 146 ريال سود خالص محقق کرده و براي سال 89 به ازاي هر سهم 1978 ريال سود پيش بيني کرده است. که از اين مبلغ 1233 ريال سود غير عملياتي و ناشي از فروش دارايي‌ها است و 745 ريال سود ناشي از فعاليت عملياتي است که در سه ماهه منتهي به خرداد ماه 89 مبلغ 267 ريال معادل 35 درصد از سود عملياتي شرکت تحقق يافته است.

تركيب سهامداران شركت 10.5 ميليارد توماني بيمه دانا شامل دولت 52 درصد،سازمان تامين اجتماعي 22 درصد،سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح 7 درصد،صندوق بازنشستگي كشوري 6،8 درصد و صندوق ذخيره فرهنگيان 2 درصد است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha