• شنبه / ۸ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۷:۵۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8903-05200
  • خبرنگار : 90050

گزارش کامل ایسنا از نشست خبری دکتر علی لاریجانی در بهارستان

گزارش کامل ایسنا از نشست خبری دکتر علی لاریجانی در بهارستان

علی لاریجانی در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود با خبرنگاران در سال 89 با بیان این‌که صیانت از عزتمندی نظام و ملت رکن اول حرکت مجلس هشتم در دو سال گذشته بوده است، گفت: مجلس بر اساس اسلامیت و قرائت انقلابی و هم‌چنین واقع‌بینی نسبت به شرایط نظام، حرکت می‌کند.

مجلس با نگاه دقیق، در فتنه پس از انتخابات از مواضع انقلاب صیانت کرد

نگاه مجلس در اتخاذ تصمیمات، صیانت از عزت ملت و نظام جمهوری اسلامی است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رییس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با خبرنگاران با ابراز خرسندی برای حضور در چنین نشستی و میزبانی از خبرنگاران، سالگرد ملکوتی رهبر فقید انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) را تسلیت گفت و تاکید کرد که بار غم این حادثه عظیم همچنان در دل مومنان انقلاب وجود دارد و البته پایداری در راه فکر ایشان، همچنان در افکار عمومی رسوخ دارد.

وی ادامه داد: در ابتدا قصد دارم چند نکته را از مجموع حرکت مجلس در دوره هشتم عرض نمایم که این موارد برآیند حرکت مجلس در دو سال گذشته را نشان می‌دهد. حرکت مجلس را می‌توان در چهار رکن خلاصه کرد.

لاریجانی در توضیح این چهار رکن گفت: رکن اول و بسیار مهم آن است که همواره مجلس تلاش کرده در تصمیم‌گیری‌هایش از عزتمندی ملت و کل نظام صیانت به عمل بیاورد. به عبارت دیگر نگاه مجلس در اتخاذ تصمیمات داخلی و مسائل عمده خارجی، صیانت از عزت ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی است، به خصوص این موضوع در حوادث حساس مختلف رخ داده؛ در منطقه اعم از آنهایی که مستقیم و یا با واسطه همچون موضوع فلسطین، مسائل هسته‌یی و یا افغانستان که به نحوی با شرایط ایران مربوط بوده، تبلور می‌کند.

وی رکن دوم حرکت مجلس هشتم در طول دو سال گذشته را اسلامیت عنوان و اظهار کرد: اسلامیت بدان معناست که مجلس تلاش کرد قواعد و ضوابطی را وضع یا نحوه نظارت را براساس چارچوب‌های اسلامی سامان بخشد. البته در این بین گاهی برخی می‌خواهند مجلس را مشمول امور خود کنند که مجلس زیربار چنین چیزی نرفته است. اسلام تعریف شده با بحث‌ها و گرایش‌های مختلفی که صوفیه به آن تمسک می‌کنند متفاوت است. منظور ما همان مسیر روحانیت و مواضع در 1400 سال اسلام است که تلاش کردیم به معنای واقعی از آن صیانت کنیم.

رییس قوه مقننه رکن سوم مجلس هشتم را براساس قرائت انقلابی عنوان و خاطرنشان کرد: حرکت مجلس براساس قرائت انقلابی که نظام آن را بنیان‌ نهاد و یا در راهنمایی‌های مقام معظم رهبری تبلور پیدا می‌کند، شکل می‌گیرد، این نگاه به مسائل مبتنی بر قرائت انقلاب اسلامی در رابطه با بسیاری از حوادث رخ داده در منطقه و یا در داخل کشور، به خوبی نمایان است.

وی ادامه داد: مجلس تلاش کرد صیانت از حقوق مردم را در چارچوب اهداف انقلاب اسلامی انجام دهد. به عنوان نمونه در مسائل پس از انتخابات، فتنه‌ای در کشور رخ داد و ماجراجویی‌هایی در داخل که برخی از آنها از خارج هدایت می‌شد به وجود آمد که در نهایت مجلس تلاش کرد با نگاه دقیق از مواضع انقلاب صیانت نماید.

لاریجانی واقع‌بینی نسبت به شرایط در رابطه با موضوعات داخلی، ‌سیاسی، فرهنگی، بین‌المللی و ... را رکن چهارم حرکت مجلس در طول دو سال گذشته عنوان و تصریح کرد: البته برای بررسی مسائل باید به گونه‌ای واقع‌بینی داشت که به همه ابعاد آن توجه شود. چرا که واقعیات علل متعددی دارد. اما در برخی از کشورها عادت شده که با ساده‌بینی به مسائل، نگاه تکوینی داشته باشند. این در حالی است که واقعیات وجوه مختلفی دارد و باید به تمام ابعاد توجه کرد، مجلس در بعد تقنین و نظارت این چهار رکن را مورد توجه قرار داده و براساس آن حرکت کرده است.

مساله فلسطین همواره مورد دغدغه خاطر مجلس در دو سال گذشته بوده است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست مطبوعاتی خود، مساله فلسطین را یکی از موضوعاتی که همواره مورد دغدغه خاطر مجلس در طول دو سال گذشته بوده ، معرفی کرد وافزود: کنفرانس استانبول در این رابطه در سال قبل و امسال برگزار شده که مبدع آن مجلس شورای اسلامی بود و پیگیری‌های لازم را در این ارتباط انجام داد. سه‌شنبه هفته آینده نیز تروییکای آسیایی در این رابطه تشکیل جلسه می‌دهد.

لاریجانی مساله هسته‌یی را از دیگر موضوعاتی برشمرد که مجلس اقدامات مختلف را در این رابطه انجام داده است و توضیح داد: مجلس در رابطه با آخرین بیانیه تهران مواضع‌اش را به صراحت بیان کرد و از این بیانیه حمایت نمود. در این رابطه مجلس پیگیر چنین موضوعی است.

وی با بیان این‌که مجلس در بعد تقنین و نظارت معاونت قوانین و نظارت را پایه‌گذاری نمود تا حرکت‌های جمعی در کمیسیون‌ها به پشتوانه محکمی انجام شود، گفت: از این بین 421 طرح و لایحه در مجلس هشتم به سرانجام رسید که از این تعداد 165 طرح و 256 لایحه بود، برخی از این لوایح دارای 700 ماده همچون لایحه تجارت بود و قانون مجازات اسلامی نیز با حجم هزار ماده تبیین شد ،از این تعداد 142 مورد به قانون تبدیل شد که 39 مورد آن طرح و 103 مورد آن لایحه بود.

رییس قوه مقننه ادامه داد: از جمله مسائل مهم دنبال شده در مجلس شکل‌گیری دولت بود که با بررسی‌های مجلس منهای سه وزیر به دولت رای اعتماد داده شد که پس از آن نیز وزرای دیگری انتخاب و رای اعتماد از مجلس گرفتند. قانون هدفمند کردن یارانه‌هانیز موضوع دیگری بود که با رایزنی‌های انجام شده با دولت و با استفاده از نظرات کارشناسان خارج از مجلس در بخش خصوصی و مدیران باسابقه تلاش شد این قانون در نهایت تدوین شود.

وی افزود: این قانون سایه‌ای را در بودجه سال جاری انداخته است و در ابتدا شاهد فراز و نشیب‌هایی بودیم که تلاش کردیم، در سال جدید این موضوع در مجلس حل شود و امیدواریم زودتر در کشور اجرا گردد.

وی همچنین نظارت بر اجرای اصل 44 و قانون آن و همچنین تشکیل کمیسیون خاص در این رابطه را از جمله اقدامات دیگر مجلس برشمرد و گفت: در حال حاضر بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه در دستور کار مجلس قرار دارد که از 16 خرداد به صورت رسمی کمیسیون‌ها درگیر آن می‌شوند و پس از آن این لایحه به کمیسیون تلفیق می‌رسد، امیدواریم در این زمینه صاحب‌نظران نظرات خود را اعلام کنند. البته در این رابطه همایشی برگزار و استقبال خوبی از آن به عمل آمد . امروز نیز از صاحبان مقالات دعوت به عمل آمد، تا نظراتشان را به صورت مدون و به شکلی که به حکم درآید ارائه دهند تا کمیسیون تلفیق از آن استفاده نماید.

لاریجانی ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس نیز بررسی‌های همه جانبه‌ای را بر روی برنامه پنج ساله انجام داده و آن را به کمیسیون‌های تخصصی ارائه می‌دهد. این فرصت خوبی است تا انجمن‌های علمی صاحب‌ان نظر و مدیران پرسابقه از این تاریخ تا تصویب نهایی آن نظراتشان را ارائه دهند تا این لایحه که سرنوشت کشور را رقم می‌زند به تصویب برسد.

وی قانون مجازات اسلامی ،قانون آیین دادرسی ،‌قانون تجارت، قانون افزایش توان‌بخشی و حمایت از سرپرستان خانوار، قانون اصلاح مسوولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه، قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل و قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات را از جمله قوانین مصوب در مجلس عنوان کرد.

لاریجانی در ادامه قانون نظام جامع دامپروری کشور ،نظارت شرعی بر ذبح ،‌اصلاح بافت‌های فرسوده و قانون جرایم رایانه‌ای ،‌قانون تعیین تکلیف استخدام حق التدریسی‌ها و آموزشیاران نهضت سوادآموزی ،‌قانون اصلاح بیمه کشاورزی و ... را نیز از دیگر موارد تصویب شده در مجلس برشمرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در توضیح طرح‌های مهم در دستور کار کمیسیون‌های مجلس، گفت: بررسی طرح جامع قانون شوراها، طرح جامع قانون احزاب و قانون انتخابات که به نوعی به هم مربوطند در حال بررسی در کمیسیون مربوطه‌اند که در صورت تصویب آن در مجلس ساماندهی در حوزه مسائل سیاسی انجام می‌شود و همکاری‌ های سیاسی را بهبود می‌بخشد.

 مجلس ازهمه‌ رسانه‌هایی که به منافع نظام می‌اندیشند حمایت می‌کند

روسیه در مسائل هسته‌یی همیشه درچارچوب رقم خوردن منافع خود عمل کرده‌است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) علی لاریجانی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا که پرسید: اخیرا و به‌ویژه پس از بیانیه‌ی تهران شاهد مواضع صریح روسیه در حمایت از صدور قطعنامه علیه کشورمان بودیم که در روزهای گذشته نیز این با واکنش شدید رییس‌جمهور مواجه شد، نظر شما درباره‌ی دلایل و نتایج مواضع اخیر روسیه چیست؟ و ایران در این ارتباط باید چه برخوردی داشته باشد؟ پاسخ داد: در مورد روسیه باید به دو عامل توجه کرد؛ اول آن‌که روسیه کشور همسایه ما است و قطعا منافع مشترکی با ما دارد.

وی با بیان این‌که بر اساس تاریخ گذشته روابط ما با روسیه فراز و فرودهایی داشته است که نباید آن را نادیده گرفت، افزود: از زمانی که این مباحث بین ما و روسیه شکل دقیق‌تر و همه‌جانبه‌تری گرفته است، به‌ویژه پس از سفر آقای پوتین به تهران مجموعه منافع مشترکی مطرح شد و پوتین با نگاه هوشمندانه به این موضوعات توجه کرد.

لاریجانی گفت: البته از آن روز به بعد این مسائل خیلی پیشرفتی نداشته است؛ کما این‌که در جاهایی هم فرود داشته است. باید به این موضوعات دقیق‌تر بنگریم که دو کشور روسیه و ایران منافع مشترکی دارند و اگر همان مسیری که با رییس‌جمهور سابق روسیه مورد توجه و توافق قرار گرفت، دنبال می‌شد، می‌توانست منافع دوطرفه‌ای به وجود بیاورد.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که از این منظر باید نگاه دقیق‌تری به صحنه داشت، خاطرنشان کرد: به‌ویژه در مسائل هسته‌یی، روسیه همیشه قصد داشته است که موضوع در چارچوب منافع خودش رقم بخورد که باید تلاش کرد، این مسائل به مسیر دقیق‌تر خود برگردد.

خبرنگار روزنامه‌ی فرهیختگان طی سوالی از رییس مجلس به مراسم تقدیر از چند رسانه در هفته‌ی گذشته در مجلس اشاره داشت و از لاریجانی پرسید که آیا این مراسم به دستور شما و از بودجه‌ی مجلس بوده است؟ که وی پاسخ داد: در مجلس افکار و عقاید مختلفی وجود دارد. هفته‌ی گذشته تعدادی از نمایندگان از برخی رسانه‌ها تقدیر کردند و تمام بودجه‌ی این برنامه را خودشان تامین کردند.

لاریجانی موضع مجلس را حمایت از همه‌ی رسانه‌هایی که هوشمندانه به عزت جمهوری اسلامی و منافع نظام می‌اندیشند، عنوان کرد و گفت: ما از همه‌ی رسانه‌هایی که در راه صحیح در مسیر کار ملت فعالیت می‌کنند، تقدیر می‌کنیم. رسانه‌هایی که اشکال کار مجلس را گوشزد می‌کنند و با نگاه ناقدانه و ناصحانه فعالیت می کنند، باید مورد تقدیر قرار گیرند.

در ادامه خبرنگار یکی از شبکه‌های عربی نظر رییس مجلس را درخصوص بیانیه‌ی تهران جویا شد که لاریجانی گفت: بیانیه‌ی تهران مجموعه‌ای از شرایط را تعریف کرد و موارد مطرح در این بیانیه، امور منفصلی نیست و به هم پیوسته است و مجموعه‌ی این قواعد منافع طرفین را حفظ کرده و مسیر راه را باز می‌کند.

وی عملکرد ایران را در این راستا درست و منصفانه توصیف کرد و گفت: اگر آنها در ادامه‌ی مسیر به میز مذاکره برگردند و در چارچوب بیانیه مذاکره کنند، می‌توانند به موضوعات اساسی این بیانیه به طریق درستی برسند، اما اگر به دنبال فریبکاری و بازیگوشی باشند، بدانند که مسوولان ایرانی به این موضوع توجه کرده و مجلس هم با دقت مساله را رصد می‌کند. لذا توجه داشته باشند که در مسیر پرسنگلاخ وارد نشوند.

خبرنگار خبرگزاری مهر مساله‌ی وعده‌ی پی‌گیری دریافت غرامت ایران از عراق را از رییس مجلس مورد سوال قرار داد که لاریجانی به وی پاسخ داد: از اصل موضوع غرامت نمی‌شود صرف‌نظر کرد و این مساله باید تکلیفش مشخص شود و هم مجلس و هم دولت هم این موضوع را مورد پی‌گیری قرار خواهند داد. البته باید به صحنه‌ی عراق نگاه واقع‌بینانه‌ای داشت و باید مجال داد که نهادهای مختلف این کشور مستقر شوند، اما این موضوع قطعا در دستور کار خواهد بود؛ البته با واقع‌بینی به صحنه‌ی عراق.

لاریجانی در ادامه‌ی این کنفرانس خبری در پاسخ به سوال خبرنگار جام‌جم آنلاین که به انتخابات هیات رییسه‌ی مجلس در هفته‌ی گذشته اشاره داشت و پرسید 44 نماینده‌ای که به شما رای سفید دادند چه کسانی بودند و آیا شما جزو شکایت کنندگان از این تعداد نماینده به هیات داوری فراکسیون اصولگرایان هستید؟ گفت: من جزو شکایت کنندگان نیستم و این موضوع را هم اصلا مهم نمی‌دانم؛ چرا که این موضوع دغدغه‌ی کشور نیست و مسائل مهم‌تری مثل مساله‌ی یارانه‌ها در کشور وجود دارد.

وی در عین حال گفت: البته این‌که رفتار تشکیلاتی در کشور باید منظم باشد، درست است. بنده از آقای محمدرضا باهنر که از رفتار تشکیلاتی تبعیت کرد، تقدیر می‌کنم و این را نوعی مدنیت در جامعه می‌دانم که رفتارها تابع تصمیمات جمعی باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی این نوع عملکرد را نشان‌دهنده‌ی نوعی بلوغ سیاسی دانست و در عین حال از رای اعتماد جمعی نمایندگان به خودش تشکر کرد و گفت: این مساله یک سرمایه است و وظیفه‌ی مهمی را برای بنده جهت پی‌گیری جایگاه مجلس، تقنین بهتر و نظارت نافذتر ایجاد می‌کند.

دوره قداره‌کشی رژیم صهیونیستی درمنطقه‌ گذشته است

تخریب اماکن دینی در بیت‌المقدس از ثمرات سیاست خارجی جدید آمریکایی‌هاست

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در ادامه‌ی این نشست خبری لاریجانی، خبرنگار شبکه خبر درخصوص خواسته‌ی برخی نمایندگان برای تصویب بندهایی از بیانیه‌ی تهران در مجلس سوال کرد که لاریجانی پاسخ داد: این‌که گروهی در مجلس به دنبال قانونی کردن برخی قیود این بیانیه هستند، من چنین چیزی نشنیده‌ام و چنین موضوعی معنادار نیست؛ چرا که این پیشنهادی است که ایران، برزیل و ترکیه مطرح کرده‌اند و تصویب آن در مجلس موضوعیت ندارد.

وی درخصوص ادامه‌ی همکاری ایران و روسیه با توجه به واکنش‌های اخیر روسیه نیز گفت: در مورد روابط ایران و روسیه معتقدم بعد از مذاکرات تلفنی لاوروف با متکی و دبیر شورای امنیت روسیه با جلیلی، تا حدی روشن شد که منافع مشترک در چه قلمروهایی رقم خورده است و من پیشنهاد می‌کنم، آنها موضوع را جدی بگیرند و در مورد منافع مشترک اعم از مسائل دفاعی و موضوعات منطقه‌ای مثل مبارزه با تروریسم و بسیاری از مسائل دوجانبه‌ی دیگر دقت بیشتری داشته باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه‌ی قدس درباره‌ی کنفرانس بازنگری ان‌.پی.‌تی در نیویورک نیز گفت: کنفرانس ان‌.پی‌.تی نقاط قوت و ضعفی داشت این‌که آنها حاضر نشدند، برای خلع سلاح، زمان‌بندی مشخص و طرح مدونی داشته باشند، از نقاط ضعف کنفرانس است و با این وجود این به یک نصیحت‌نامه تبدیل شده و از این حرف‌ها تا به حال زیاد زده شده است؛ در حالی که مشکلات امروز دنیای ما در مساله‌ی هسته‌یی این نیست.

لاریجانی هم‌چنین اضافه کرد: البته در این کنفرانس آنها رژیم صهیونیستی را ملزم به از بین بردن زرادخانه‌های هسته‌یی نکردند و تنها گفتند که از این کشور می‌خواهیم این کار را بکند و یا عبارتی در این طراز به کار بردند؛ در حالی که اگر رژیمی ان‌.پی.‌تی را نپذیرفته و گردن‌کشی می‌کند، باید در این نشست که سران و متخصصین کشورها جمع هستند، برای امنیت بین‌الملل به این موضوع توجه کنند.

وی هم‌چنین گفت: از نکات مثبت این نشست هم توجه به ان.‌پی.‌تی و لزوم پیوستن همه‌ی کشورها به ان‌.پی.‌تی بود، اما به نظر من باید به این نوع همایش‌ها با واقع‌بینی نگاه کرد که معجزه‌ای از آن در نیامده است. متاسفانه ایالات متحده خلع سلاح را مساله‌ی ساده‌ای گرفته، در حالی که صحنه‌ی بین‌المللی تک‌ساحتی نیست که آمریکایی‌ها خودشان آن را مدیریت کنند و این چرخ برای دیگران هم خواهد چرخید و صحنه برای آنها تنگ‌تر خواهد شد و هم‌چنین حل مشکلات و مسائل بین‌المللی سخت‌تر خواهد بود.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه‌ی خراسان درخصوص بیانیه‌ی تهران نیز گفت: خط قرمز ما این است که با این بیانیه به صورت گزینشی برخورد شود. این‌طور نیست که طرف مقابل بتواند، بعضی بندها را برچیند، بلکه نگاه پیوسته به این موضوع مساله‌ی اساسی است، اما این‌که وزیر خارجه‌ی آمریکا گفته این بیانیه اشکالاتی دارد، خوب بعضی از این اشکالات را بگوید. من فکر می‌کنم نوعی آشفتگی در سیاست خارجی آمریکا وجود دارد و حرف‌های متفاوتی زده می‌شود. ما احتیاجی به بیانیه‌های نصیحت‌گونه برای دنیا نداریم، بلکه به اظهارات روشنی نیازمندیم و اگر آنها معتقدند که واقعا اشکالاتی در این بیانیه وجود دارد، صریحا اعلام کنند که کجا اشکالی می‌بینند. من فکر می‌کنم در این بیانیه تلاش زیادی شده بود که در مجموع مسائل طرفین در نظر گرفته شود و ما نمی‌گوییم این بیانیه بهترین است، اما مسیر راهی است که می‌توان از آن استفاده کرد و پیش رفت.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار المنار درخصوص جواب نظامی و غیرنظامی ایران به حمله‌ی احتمالی اسراییل به کشورمان، گفت: من فکر نمی‌کنم، شما انتظار داشته باشید که من جواب نظامی به شما بدهم. اما فکر می‌کنم حرف آقای سید حسن نصرالله حرف کاملی است. ایشان گفتند که اگر ماجراجویی کنند، در همان سطح پاسخ داده می‌شود. آنها هم باید بپذیرند که گردن‌کلفتی کردن در خاورمیانه مابه‌ازاء دارد. آن دوره‌ای که رژیم صهیونیستی می‌توانست در صحنه‌ی سیاست منطقه‌ای قداره‌کشی کند، گذشته و به نظر ما این رژیم پس از جنگ 33 روزه و 22 روزه دچار شکستگی کمر شده و باید ترمیم شود. لذا آنها احتیاج به سر و صدای زیاد ندارند و مجالی برای بروز ندارند ،اگر هم این مجال وجود داشته باشد پاسخ روشنی خواهد داشت.

وی ادامه داد: پس از صحبت‌های آقای اوباما در ترکیه و قاهره که گفتند می‌خواهیم شرایط جدید و نوینی در منطقه حاکم شود و حقوق فلسطینیان و مسلمانان را احقاق کنیم، ما دچار یک وارونگی سیاسی شده‌ایم. به جای این‌که به حقوق فلسطینی‌ها بپردازند، عکس آن عمل شده است. به‌ویژه مسائلی که در بیت‌المقدس رخ داده است. تخریب اماکن دینی یک موضوع ساده نیست و اینها ثمرات سیاست خارجی جدید آمریکایی‌هاست که متاسفانه نسبت به حرف‌های آنها صورت وارونه دارد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در این رابطه هم فلسطینی‌ها باید حساس باشند و هم کشورهایی که با دقت حوادث را پی‌گیری می‌کنند. به همین دلیل است که سه‌شنبه آینده در تهران تروئیکای بین‌المجالس آسیایی برگزار می‌شود و همین موضوع را دنبال می‌کنند؛ چرا که ما معتقدیم این مساله نباید در قیل و قال‌های سیاسی فراموش شود.

بر اجرای اصل ‌44 باید انضباطی حاکم باشد

همگون‌سازی آموزش و پرورش و آموزش عالی با نیازهای کشورباید مورد توجه قرار گیرد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، لاریجانی هم‌چنین در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر درخصوص رویکردها و اولویت‌های مجلس هشتم برای بررسی برنامه‌ی پنجم تاکید کرد: مساله‌ی برنامه‌ی پنجم موضوع مهم مجلس در سال جاری است و جا دارد که روی آن وقت گذاشته شود.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این مطلب که در مورد برنامه‌ی پنجم چند مساله‌ی محوری مورد توجه بررسی کنندگان است، افزود: اولا انطباق برنامه با سندهای بالادستی است. این‌که ببینیم چقدر پیشرفت ایجاد می‌کند. مساله‌ی دیگر، بسط سیاست‌های کلی در این بازه زمانی است و مساله‌ی دیگر این است که در موضوعات مهم در بحث صنعت، حد پایه‌ای مشخص شود. یعنی رویکرد صنایع باید رویکرد اشتغال‌زایی باشد و هم‌چنین ما روی صنایع پیشرفته سرمایه‌گذاری داشته باشیم. یعنی بتوانیم قدرت صادراتی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: در مورد تحقق سند اصل 44، کوچک شدن دولت و بالا بردن بهره‌وری نیز باید برنامه‌ریزی مدونی وجود داشته باشد. من نمی‌گویم در اصل 44 کم‌کاری شده اما انضباطی باید بر آن حاکم باشد که کاملا با روحی که در اجرای این اصل مورد توجه است، همخوان باشد.

لاریجانی ادامه داد: اصل بعدی در برنامه‌ی پنجم این است که در تحقق استقلال روی بعضی محصولات باید رای نافذی داشته باشیم. این موضوع مخصوصا از سوی رهبری مورد تاکید واقع شده که کشور در محصولات استراتژیک کشاورزی و دامی مستقل باشد اما متاسفانه در هر زمان به نوعی این مساله عملی نشده است که البته عللی دارد که باید علاج آن را پیدا کرد.

وی ادامه داد: مساله‌ی بعدی که باید در بررسی برنامه‌ی پنجم مورد توجه قرار بگیرد این است که وضعیت سلامت در کشور از وضع ثابتی برخوردار باشد و گام‌های خوبی در این‌باره برداشته شود. مثل رویکردهای پزشک خانواده که برخی به نمایندگان پزشک مجلس در این زمینه نتایج خوبی ارایه کرده‌اند که من از اهتمام آنها تشکر می‌کنم. این موضوعی است که باید در برنامه‌ی پنجم به آن توجه شود.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر لزوم داشتن نگاه تجدیدنظر شونده در موضوع آموزش و پرورش و آموزش عالی گفت: این مساله مورد اهتمام ماست تا بتوانیم نیازهای جامعه را با آموزش و پرورش همگون سازیم. البته در مساله‌ی رشد آموزش و پرورش و آموزش عالی گام‌های خوبی برداشته شده اما همگون‌سازی آن با نیازهای کشور مساله‌ی مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد. البته موضوعات دیگری مثل سرمایه‌گذاری در منابع نفت و گاز نیز وجود دارد که در برنامه باید به آن توجه شود.

علی لاریجانی هم‌چنین درباره‌ی نحوه‌ی بررسی برنامه‌ی پنجم در مجلس خاطرنشان کرد: بررسی برنامه‌ی پنجم عملا از 16 خرداد آغاز می‌شود. نمایندگان پنج روز فرصت دارند که نظرات خود را به کمیسیون‌های تخصصی ارایه کنند. پس از آن کمیسیون‌های تخصصی 10 روز مهلت دارند که این پیشنهادات را بررسی کنند و نهایتا کمیسیون تلفیق سه هفته فرصت دارد که این موضوع را مورد بررسی قرار دهد که مهلت کمیسیون تلفیق، قابل تمدید نیست و بعد از آن برنامه‌ی پنجم در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.

بیانیه تهران ظرفیت خوبی برای بازی سیاسی دارد

مجلس در هر جایی که حقوق ملت مورد تعرض قرار گیرد ورود پیدا می‌کند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر این‌که اگر قطعنامه تحریم ایران در شورای امنیت صادر شود، آیا مجلس دولت را ملزم به لغو بیانیه می‌کند،‌ گفت: این تنها بازتاب و واکنش ما نخواهد بود. اگر بیانیه تهران که دارای ظرفیت خوبی برای بازی سیاسی برای همه است مورد بی‌اعتنایی واقع شود روشن است که این بیانیه از خاصیت می‌افتد. در این حالت مجلس و دولت باید نسبت به رفتارهای آنها تصمیمات دیگری اتخاذ کنند؛ با این وجود بنا نیست ما وقت خود را صرف بازیگوشی دیگران کنیم لذا فرصت خوبی است که این بار در رابطه با نحوه تعاملات آنها با نهادهای بین‌المللی توجه بیشتری صورت گیرد.

لاریجانی در پاسخ به این پرسش خبرنگار شرق مبنی بر این که مصداق‌هایی از رفتارهای برخی از چهره‌های مجلس وجود دارد که نشان می‌دهد مجلس در کار وزارت امور خارجه دخالت می‌کند که نمونه آن اظهارنظر رییس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی است که از جایگاه وزیر امور خارجه صحبت می‌کند و خواستار احضار سریع سفیر انگلیس می‌شود و هم‌چنین برخی از اظهارنظرها و رفتارهای شما نوعی موازی کاری با وزارت امور خارجه را نشان می‌دهد، آیا قبول دارید که مجلس از جایگاه مجری وارد حوزه دیپلماسی شود؟ گفت:‌ طبق فرموده امام(ره)، مجلس در راس امور است و همه باید از این موضوع تبعیت کنند که مجلس در مسائل مختلف سیاست خارجی،‌ اقتصادی و مسائل داخلی ورود پیدا کرده و نگاه دقیق داشته باشد، به گونه‌ای که گاهی مجلس از منظر نظارت و جای دیگر در محدوده کار مجلس وارد می‌شود، این رویکرد را نباید با برخی از بحث‌های که مبتنی بر نگاه‌های خردبین است، مخلوط کرد.

وی ادامه داد: حق مجلس نظارت است چون در مجلس نمایندگان مردم حضور دارند و باید برای احقاق حق مردم نظارت کنند؛ اما برخی فکر می‌کنند که این رویکرد به معنای چوب لای چرخ دولت گذاشتن است این طور نیست، چرا که ما از برخی چیزهای خرد و یا موارد و تخلفات صرف نظر می‌کنیم تا فضای سیاسی کشور آرام باشد، تا روند رسیدگی آنها در جای خود بررسی شود؛ اما نظارت مجلس از منظر حقوق ملت باید در همه‌ی مسائل وجود داشته باشد، یعنی اگر مجلس در مسائل پس از انتخابات دخالت کرد، از منظر حقوق ملت و نظام بود. مجلس در برخی از فتنه‌انگیزی‌هایی که انجام شد مواضع قاطعی داشت. این رویکرد از نگاه شخصی یا گرایش سیاسی نبود بلکه از منظر دفاع از حقوق ملت انجام شد.

رییس قوه مقننه ادامه داد: بنده متاسفم که بعد از مجازات برخی تروریست‌ها،‌ شاهد برخی از بیانیه‌ها بودیم، این بیانیه‌ها چه معنایی دارد؟ شما نمی‌دانید که آنها تروریست بودند و دست به اقدامات تروریستی زده بودند؟‌ از چه چیزی دفاع کردید؟‌اگر اطلاع نداشتید می‌پرسید،‌ معنا ندارد کسی که صحنه‌گردانی سیاسی می‌کند از مسائل بی‌اطلاع باشد، با این وجود اگر بی‌اطلاع هستید باید بپرسید؛ پس باید گفت که از چه چیزی دفاع کردید، از یک مشت تروریست دفاع کردید؟

لاریجانی خاطرنشان کرد: هم‌چنین اگر مجلس از موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها دفاع می‌کند این تنها به خاطر حقوق ملت است معتقدیم که این موضوع،‌ موضوع اساسی است که باید با آرامش رسیدگی شود. از سوی دیگر اگر مجلس در رابطه با موضوع ورود گوشت آلوده در کشور که به تبع آن تب برفکی در کشور رخ داد، ورود پید اکرد؛ تنها به خاطر دفاع از حقوق ملت بود.

وی افزود:‌در سیاست خارجی نیز چنین روندی وجود دارد، سیاست خارجی بخش مهمی از کار مجلس است، ‌این‌که دیگران نسبت به دستگاه‌های اجرایی چگونه عمل می‌کنند موضوع دیگری است؛ اما مجلس باید به عنوان صیانت از حقوق ملت به رویکرد آنها توجه داشته باشد. اگر دیگران در رفتارشان با جمهوری اسلامی ظلم کنند و یا تعدی داشته باشند و حد را نگه ندارند، مجلس ورود پیدا می‌کند، چرا که مجلس در مسائل سیاست خارجی همچون مثل سیاست داخلی و اقتصادی، حق دارد آنجا که حقوق ملت مورد تعرض قرار می‌گیرد ورود پیدا کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این پرسش خبرنگار روزنامه وطن امروز که در ادامه نشست خبری پرسید همزمان با وضع تحریم‌های آمریکایی‌ها که می‌خواهند دور چهارم این تحریم‌ها را بر علیه ایران اعمال کنند، ‌برخی از مخالفان نظام در داخل و خارج از کشور علاوه بر رایزنی‌ با غرب، برای اعمال و تشدید تحریم بر علیه ایران جدیدا علاوه بر رسانه‌هایشان،‌اعلام کردند که موافق تحریم‌ها هستند، این در حالی است کارشناسان غربی اعلام کردند این تحریم‌ها در رابطه با برنامه‌های هسته‌یی و موشکی ایران نیست و تاثیرگذاری‌اش برای آن است که مخالفان دولت را در برابر دولت قرار دهد و به نوعی دولت را در برابر آنها تضعیف کند، ارزیابی شما از رفتارهای آنها چیست؟ گفت: همان‌طور که شما گفتید مخالفان دولت به طور طبیعی مخالف دولت هستند و احتیاجی نیست که متمسک به این موضوع شوند؛ اما آنها که با مسائل ملی با بیگانگان همراهی می‌کنند دچار نوعی عقب‌افتادگی ذهنی و مطرود هستند. ضمنا غربی‌ها از آنها به عنوان ابزار استفاده می‌کنند تا سر و صدا کنند این هم خیلی مهم نیست، چون از این جیغ‌های بنفش از ابتدای انقلاب زده‌اند و هیچ‌گاه هم تاثیرگذار در رفتار ما نبوده است.

لاریجانی ادامه داد: آنچه مهم است این است که در عرصه مسائل منطقه‌ای و موضوعاتی از این سنخ، باید بار دیگر آمریکایی‌ها و این چند کشوری که گاهی حرف‌های عجیب و غریب می‌زنند ببینند که چقدر کارهایشان موثر است و آیا تحریم‌هایی که تاکنون انجام داده‌اند،‌ تاثیری داشته یا خیر؟ البته در این بین افراد تیزهوش آمریکایی و غربی و برخی از صاحب نظران آنها فهمیده‌اند که این مسیر، مسیر تاثیرگذاری نیست؛ اما این گروه که اکنون در آمریکا سرکارند می‌خواهند بگویند که بالاخره کاری کرده‌اند و دنبال ایجاد فضا برای خودشان هستند، اگر آمریکا روش جدیدی برای کار با کشورهای دیگر داشته باشند موفق‌ترند تا این‌که سر ستیز داشته باشند؛ چون ستیزگر آنها آقای بوش بود و تئوری‌اش به افتضاحی انجامید. پس عاقلانه‌تر آن است که راه جدیدی را خلق کنند.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران از لاریجانی پرسید مجلس و دولت در مسائل مختلف با بررسی کارشناسی و موضع‌گیری در مسائل کلان همچون بحث هسته‌یی چقدر وحدت نظر در عین استقلال دارد؟ لاریجانی در پاسخ گفت:‌ در مسائلی که برای کشور همچون موضوع هسته‌یی جنبه‌ی ملی دارد راه و اصول خاصی در کشور وجود دارد، چارچوب این سنخ مسائل استراتژیک در کشور روشن است و همه تابع رهبری هستند، چون تصمیم‌گیری نهایتا با رهبر معظم انقلاب است، و ایشان نظر نهایی را ارائه می‌کند. هیچ کس نیز نباید از آن نظر تخطی کند. مجلس و دولت نیز نباید از این چارچوب تخطی نمایند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ‌در مسائل دیگری که نوعی مصلحت‌اندیشی کارشناسانه وجود دارد، گاهی در خود دولت نیز اختلاف نظر وجود دارد و برآیند نظرات منعکس می‌گردد. در مجلس نیز این‌چنین است و پس از بیان آرای مختلف، نظر نهایی اعلام می‌شود. در این فرصت کوتاه باید از همه نظرات استفاده کرد و بی‌خود نظرات را پرت نکرد. افراد ممکن است سلایق مختلف داشته باشند، اما در مسائل کارشناسی نظرات پخته‌ای را ارائه دهند که باید از آن استفاده نماییم.

وی ادامه داد: در مسئله‌ی هدفمند کردن یارانه‌ها اختلاف نظری وجود داشت و مجلس نظر تخصصی‌اش را ارائه داد. دولت در این زمینه نیز تا حدی متفاوت بود به هر حال در سیستم کشور همه باید نظرات را ارائه دهند و بررسی‌های نهایی ارائه شود تخلف از این روند جایز نیست، همه باید تابع قانون باشیم. در این قضیه باید با سعه صدر عمل کنند و بدانند حتی اگر اجرای قانونی دارای نقص باشد بهتر از هرج و مرج است.

لاریجانی افزود:‌ ما معتقدیم با نظارت می‌توان جلوی تخلف از قانون را گرفت و این روند را برای مدنیت سیاسی و اسلامی می‌دانیم که از قانون تخلف شود.

خبرنگار تلویزیون الفراط نیز با تبریک ابقای لاریجانی در سومین سال کار مجلس هشتم گفت، گفته می‌شود جمهوری اسلامی در صدد عضویت در سازمان تجارت جهانی است و شنیده می‌شود که رییس‌جمهور برزیل از ورود جمهوری اسلامی به این عضویت حمایت می‌نماید، اما یکی از دلایل پذیرش یک کشور به عنوان عضو سازمان تجارت جهانی، پذیرش خرید اینترنتی است، اخیرا ایران برای به دست آوردن اطلاعات برخی شرکت‌های هرمی خط بین واقعیت و غیرواقعیت را به نوعی شکست، با در نظر گرفتن این مطلب که باید راهکارهای تجارت جهانی را پذیرفت تا بتوان به آن وارد شد چه اقداماتی از سوی ایران صورت می‌گیرد؟

رییس قوه مقننه در پاسخ به این پرسش گفت:‌ در مورد شرکت‌های هرمی انجام مقابله با تجارت اینترنتی نبود؛ ‌کار آنها کلاهبرداری اینترنتی بود. آنها دنبال فریب مردم و نشان دادن سرابی به آنها برای گرفتن پول‌شان بودند که با این رویکرد رقم قابل توجهی پول به خارج از کشور انتقال یافت. مبارزه با این گونه کلاهبرداری‌های اینترنتی باید به صورت جدی باشد، در کشورهای غربی نیز مجازات سنگینی در این رابطه در نظر گرفته شده که حتی مجازات زندان 100 تا 150 سال در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود:‌این موضوع هیچ ربطی به بحث تجارت جهانی و خرید و فروش اینترنتی ندارد؛ مسئله پیوستن به تجارت جهانی مقدماتی را می‌خواهد و ایران باید ظرفیت‌های آن را ایجاد کند. موضوع فوری نیست و باید کارهایی را در داخل سامان داد تا بر اساس آن جلو رفت.

 عدالت به معنای توزیع پول نیست

دولت هنوز اساسنامه صندوق توسعه ملی را به مجلس ارایه نداده است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه‌ی پنجمین کنفرانس خبری خود در مجلس هشتم در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی، در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه توسعه که عنوان می‌کرد چرا تا کنون دولت نتوانسته است معضل بیکاری وگرانی را حل و یا مهار کند تا این مساله به دست کشورهای استکباری بهانه ندهد؟ عنوان کرد: عامل پایداری جمهوری اسلامی در مقابل ماجراجویی‌های غربی‌ها تا حدودی به همبستگی داخلی و وضعیت اقتصادی قوی داخل مربوط می‌شود. لذا سامان‌بخشی به مسائل داخلی کشور به‌ویژه در بالا بردن توان اقتصادی ملی و حل مشکل بیکاری، عامل مهمی است که می‌تواند شرایط را به نفع ایران کند.

رییس مجلس با بیان این‌که در برنامه‌ی پنجم توسعه یکی از رویکردها در بررسی این لایحه همین موضوع اشتغال خواهد بود، ادامه داد: این مساله قطعا در نوع نگاه به اجرای اصل 44 و فراگیری موضوع اقتصاد در دست مردم یعنی مردمی شدن اقتصاد نیز تاثیرگذار است.

لاریجانی با تاکید بر این‌که باید یک نگاه دقیق به مساله‌ی عدالت وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد که عدالت به معنای توزیع پول نیست، بلکه به معنای این است که مردم زندگی کرامت‌انگیزی داشته باشند و بتوانند آینده‌ی خود را پیش‌بینی کنند.

وی با تاکید به این‌که عدالت به معنی زمینه‌سازی برای این است که مردم در اقتصاد، تعزیه‌گردان باشند، ادامه داد: لذا این رویکرد به جد باید مورد توجه قرارگیرد؛ چرا که این مساله بسیار پراهمیت است.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید به این‌که صنایع نو و بخش‌های مختلف نیاز به تسهیلات دارند، اما راه حل ارایه‌ی این تسهیلات مهم است، گفت: ارایه‌ی این تسهیلات نباید موجب زیاد شدن نقدینگی از سوی بانک مرکزی شود. البته بانک مرکزی اخیرا به نحو دیگری در پی ساماندهی این موضوع است.

خبرنگار شبکه‌ی ایران صدا از رییس مجلس درخصوص اساسنامه‌ی صندوق توسعه‌ی ملی که باید از سوی دولت به مجلس ارایه شود، پرسید که لاریجانی خاطرنشان کرد: دولت باید تا آخر فروردین ماه این اساسنامه را به مجلس ارایه می‌کرد، اما آخر اردیبهشت هم گذشت و هنوز این اساسنامه به مجلس نیامده است.

وی با بیان این‌که اساسنامه‌ی چنین صندوقی باید مولفه‌های مشخصی داشته باشد، تا به عنوان امنای ملت بتواند از ظرفیت نفت و گاز کشور صیانت کند، عنوان کرد: اگر دولت این کار را انجام ندهد مجلس خودش باید این طرح را تنظیم کند.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه‌ی کنفرانس خبری خود در پاسخ به سوالی درخصوص کنترل کیفیت خودرو و بالا بردن تعرفه‌ی خودرو، عنوان کرد: در مصوبه‌ی مجلس ثقل کار بر روی این مساله متمرکز شده بود که نظاماتی برای کنترل کیفیت خودرو و سایر محصولات باید اندیشیده شود که این مرکزیت سازمان استاندارد ملی را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی گسترش تولید خودرو را یک دستاورد ملی عنوان کرد که البته باید تابع استانداردها باشد و گفت: باید استانداردهای مختلف در خودرو و صنایع گوناگون رعایت شود و همه مقید به عمل کردن به آن باشند. در برنامه‌ی پنج ساله‌ی توسعه نیز این مساله باید مورد توجه قرار گیرد.

لاریجانی هم‌چنین در پاسخ به سوال خبرنگار تهران امروز که نظر وی را درخصوص تجمیع انتخابات جویا می‌شد، عنوان کرد: مصوبه‌ی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تجمیع انتخابات یک قاعده‌ی کلی است که البته مراحل تصویب را هنوز نگذرانده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه‌ی شورای شهر درخصوص تجمیع انتخابات شوراها و ریاست جمهوری، گفت: نظر آنها این است که انتخابات شوراها دو سال و نیم تمدید شده و با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود که البته این مساله دارای مزایا و معایبی است.

وی با تاکید بر حفظ حقوق مردم، از سویی به هزینه‌های بالای برگزاری یک انتخابات اشاره کرد و گفت: این لایحه باید سبک و سنگین شود و اگر مجلس با این موضوع موافقت کند، برای این است که هزینه‌های زیادی برگزاری یک انتخابات به بار خواهد آورد. هرچند که حق مردم برای حضور در صحنه‌های مختلف انتخابات، باید محفوظ باشد.

لاریجانی گفت: علی‌القاعده با این روش موافق نیستیم، مگر این‌که استثنا باشد.

خبرنگار ایرنا با اشاره به خصوصی شدن خبرگزاری خانه ملت از لاریجانی پرسید که برخی معتقدند این اتفاق زمینه‌ی حضور شما در انتخابات ریاست جمهوری آینده است که لاریجانی در پاسخ به این سوال عنوان کرد: این موضوع از امور عجیب و غریب روزگار است. اگر من آب هم بخورم، شما به نوعی آن را تفسیر می‌کنید. این موضوع هم از جنس مسائل لاینفع است.

وی با بیان این‌که مجلس برای کارهای خود ممکن است روش‌های بهینه‌ای را در نظر بگیرد، گفت: هرچه روش‌های ما درست باشد که هزینه‌ها کاهش یابد، به نفع است. بنده حالت شاخ درآوردن پیدا کردم که شما این موضوع را به آن مساله ربط می‌دهید.

با رفتارهای تنگ‌نظرانه نمی‌شود، کشور را اداره کرد
نظام به دنبال مشارکت هرچه بیشتر همگان در کشور است

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس مجلس در ادامه‌ی نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه‌ی خبر که عنوان می‌کرد آیا احتمال رویش جریان‌های جدیدی در فضای سیاسی کشور وجود دارد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: آن‌چه حائز اهمیت است این است که همه‌ی مردم و جریانات سیاسی با احساس مسوولیت در سرنوشت ایران و انقلاب در چارچوب قانون اساسی و رهبری مقام معظم رهبری فعالیت سیاسی انجام دهند.

لاریجانی گفت: بنده تعجب می‌کنم که گاهی یک نوع افراط‌ ها و تفریط ‌هایی در کشور به وجود می‌آید که در چارچوب نظرات رهبری و ناصحان نیست.

وی با سوءظن برخورد کردن و تخطئه یکدیگر را به منفعت کشور ندانست و گفت: این‌که به هر مناسبتی هر واقعه‌ای را مبداء تاریخ می‌گیرند، کار عاقلانه‌ای نیست؛ چرا که مبدأ انقلاب اسلامی روشن است و همه باید به اسلامیت و جمهوریت و چارچوب قانون اساسی پایبند باشیم و صادقانه عمل کنیم و به پیام شهدا و وصیت‌نامه‌ی آنها و دلمشغولی‌هایشان توجه کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید به این‌که افراطی‌گری در مسائل و پنجه‌کشی بر روی یکدیگر به نفع کشور نیست، ادامه داد: متاسفانه عده‌ای نانشان در دعوا است و بر این اساس معتقدم همان‌طور که ماجراجویی‌های بعد از انتخابات به جمهوری اسلامی ظلم کرد و به منافع کشور ضربه زد، برخی رفتارها نیز از این دست است و به نظر می‌رسد، برای عده‌ای باید دعوا و صف‌کشی‌هایی تعریف شود تا بتوانند میدان‌دار باشند.

لاریجانی نیاز امروز کشور را رفتارهای متعادل و معقول دانست و گفت: انسان باید آرمان‌گرا باشد و معنادار حرکت کند و اصولگرایی هم در این راستا تعریف می‌شود. با رفتارهای تنگ‌نظرانه نمی‌شود، کشور را اداره کرد.

وی در ادامه‌ی سخنانش به ذکر خاطره‌ای از شهید مطهری پرداخت و گفت: شهید مطهری بر سر قضایای حسینیه ارشاد اختلاف نظرهایی داشت و با افکار دکتر شریعتی اختلافاتی داشتند. به‌ویژه دکتر میناچی در این زمینه نقش داشت. بعد از انقلاب همین شهید مطهری برای آقای میناچی در شورای انقلاب سمتی در نظر گرفت و وقتی بنده از ایشان سوال کردم، پاسخ دادند که شاید در این مجال اجرایی موفق باشند. یعنی ایشان مجال می‌داد تا یک شخص خود را نشان دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید به این‌که اتهام‌زنی به یکدیگر منشأ درستی برای انقلاب اسلامی نخواهد بود، ادامه داد: هر کشوری به میزان بزرگی و تاثیرگذاری‌اش از ظرفیت نخبگی برخوردار است. توصیه‌ی من این است که در این مجال باید راه روشن و مکتبی باشد و مسیر بر پایه‌های افکار امام (ره) استوار باشد. البته راهنمایی‌های مقام معظم رهبری نیز باید مورد عنایت همگان باشد که اینها چارچوب‌های درستی است، اما در این چارچوب باید فضایی برای رقابت و حضور هم ایجاد شود و فضا برای رقابت همگان وجود داشته باشد.

در ادامه خبرنگار جام جم درخصوص ادعای اماراتی‌ها درخصوص جزایر سه‌گانه‌ی ایرانی پرسید که وی پاسخ داد: اگر کسی در این موضوع مناقشه دارد، باید مذاکرات دوجانبه انجام گیرد. این جزایر از نظر سوابق تاریخی به ایران تعلق دارد و ما معتقدیم که راه حل این موضوعات گفت‌وگوهای دوجانبه است که البته تا جایی که مطلع هستم برخی مسوولان آنها هم در برخی مذاکرات با مقامات کشور ما همین مسیر را دنبال می‌کنند.

خبرنگار خبرگزاری کار (ایلنا) از رییس مجلس درخصوص نظر برخی مبنی بر از دست رفتن پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان و انحلال مجوز سازمان مجاهدین و حزب مشارکت پرسید که لاریجانی پاسخ داد: این‌که افرادی از چارچوب‌ها تخلف کنند و قوه‌ی قضاییه آنها را مجازات کند، درباره‌ی همه‌ی گروه‌ها باید صادق باشد. در این زمینه نباید گزینشی عمل کرد. یعنی هرکس که تخلف کرد، باید با آن برخورد شود.

لاریجانی گفت: البته در حوادث پس از انتخابات، نظام با صبر مسائل را دنبال کرد و خیلی مواقع نصیحت کرد، اما متاسفانه به این نصیحت‌ها توجهی نشد. برخی می‌خواستند با بیانیه صادر کردن مشکل را حل کنند.

وی با تاکید به این‌که اگر چارچوب‌های قانونی عمل شود، نظر ناصحان مورد توجه قرار گیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، گفت: در انتخابات اخیر نظام صبورانه و مشفقانه عمل کرد، اما برخی گوش ندادند. این‌که هم‌اکنون در این مسیر نظام بخواهد سد راه برخی فعالیت‌های سیاسی شود، فکر نمی‌کنم، این اراده وجود داشته باشد و اگر همه بر اساس قانون اساسی تعاملات را بپذیرند و یک رقابت سالم وجود داشته باشد و نه تخریب‌گونه و عده‌ای نخواهند با نظام درگیر شوند، کشور به دنبال محدودسازی نیست. هرچند که ممکن است عده‌ای بخواهند تنگ‌نظری کنند، اما نظام به دنبال مشارکت هرچه بیشتر همگان در کشور است.

نظر مجلس اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در اسرع وقت است
مجلس در طرح حجاب و عفاف وظیفه خود را انجام داده، نقص در اجراست

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی لاریجانی در ادامه نشست خبری امروز - شنبه - خود در پاسخ به سوال روزنامه‌ی دنیای اقتصاد در خصوص زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، تصریح کرد: البته شما حس کردید که اراده‌ی مجلس چیست. مجلس در سال جدید برای اجرای این قانون با دولت همراهی کرده و معلوم است که نظر مجلس اجرای این قانون در اسرع وقت است تا فشار یک باره به مردم وارد نشود. اما تردید ما این بود که دولت آمادگی نداشته باشد؛ گر چه دولت از قبل می‌گفت که ما برای اجرا آماده هستیم اما حدس ما این بود که دولت نیاز به آمادگی دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که از نظر مجلس اجرای این قانون باید زودتر اعمال شود، یادآور شد: من فکر می‌کنم آنها (دولت) به مرور می‌خواهند این قانون را اجرا کنند اما ما مهلتی را برای دولت تعیین نکردیم چرا که شاید این آمادگی وجود نداشته باشد. در عین حال کمیسیون مربوطه بسیار فعال است و این موضوع را دنبال می‌کند.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه‌ی قدس در خصوص احتمال اجرای این قانون در چند ماه پایانی سال 89 نیز، گفت: غیرمعقول است که اجرای این قانون به ماه‌های آخر موکول شود و این امر قابل تحقق نیست چرا که ایجاد درآمد 20 هزار میلیارد تومانی به زمان احتیاج دارد و این حجم درآمد در تنها چند ماه امکان‌پذیر نیست.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه‌ی پول در مورد آنچه وی ورود نیروهای نظامی به عرصه‌ی اقتصاد می‌خواند، یادآور شد: البته من نمی‌دانم شما چقدر با ساختار سپاه آشنایی دارید. بخش‌هایی که این‌گونه فعالیت‌ها را انجام می‌دهند بخش‌های دیگری غیر از بخش‌هایی هستند که وظایف نظامی را انجام می‌دهند. طبیعتا در زمان صلح، بخشی از پشتیبانی سپاه معطل می‌ماند و ما نباید به دنبال این باشیم که سرمایه‌ی کشور معطل بماند. در همه جای دنیا در زمان صلح از نیروی نظامی در کارهای پشتیبانی و عمرانی استفاده می‌کنند و این به نفع اقتصاد کشور است که این حجم سرمایه معطل نماند.

وی ادامه داد: من معتقدم برخی کارها احتیاج به روحیه‌ی جهادی دارد اما البته این‌که آنها بخواهند طوری عمل کنند که مجالی به بخش خصوصی ندهند درست نیست. من این را به قرارگاه سازندگی سپاه هم گفتم که نباید رقیب بخش خصوصی باشید بلکه باید پشتیبان این بخش باشید. در حقیقت قرارگاه سپاه نباید مانع رقابت اقتصادی در کشور باشد چرا که این امر به اقتصاد کشور صدمه می‌زند اما آنها می‌توانند بسترساز باشند یعنی پروژه‌های بزرگی که بخش خصوصی نمی‌تواند آنها را بگیرد، بگیرند، آن را تقسیم کنند و نهایتا بین بخش خصوصی توزیع کنند.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان در خصوص اجرای طرح حجاب و عفاف در کشور نیز، یادآور شد: مجلس وظایف خود را به خوبی انجام داده و اگر نقصی وجود دارد در مقام اجراست، چرا که هم مجلس و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی در این خصوص داشته‌اند. هم‌چنین در اصل امر به معروف و نهی از منکر که از اصول قانون اساسی است هم یک فوریت طرحی در مجلس مطرح شد که در دستور است و پیگیری می‌شود اما نکته‌ی اصلی اجرای این قانون است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی در پاسخ به سوال شانا در خصوص این‌که چه اهدافی برای نفت در برنامه‌ی پنجم توسعه پیش‌بینی شده است؟ گفت: در مورد صنعت نفت در لایحه‌ای که به مجلس داده شده مواردی آمده و بررسی‌های خوبی با حضور کارشناسان در مجلس صورت گرفته است. مواردی هم تدوین شده که چارچوب مناسبی است برای این‌که چطور می‌شود در صنعت نفت و گاز به ویژه در میادین مشترک منافع کشور حفظ شود. هم‌چنین در مجلس جلسه‌ای هم در این رابطه برگزار شد و گزارشی در جلسه‌ی غیرعلنی ارائه شد که چطور می‌توان بخش خصوصی داخل کشور را در این موضوع فعال و توانمند کرد.

لاریجانی ادامه داد: ما معتقدیم از نظر سرمایه‌گذاری در داخل کشور نیازهایی دارد مثل مسئله‌ی بنزین که در حالی که می‌تواند برای کشور ارزش افزوده داشته باشد ما در این مورد خودکفا نیستیم؛ لذا باید سرمایه‌گذاری بیشتری در این امر صورت گیرد. هم‌چنین در این زمینه باید به شفاف‌سازی رفتار نفت و شرکت نفت توجه صورت گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال دیگری در خصوص انتقاد وی از اداره‌ی کشور به صورت کمیته‌ی امدادی و این‌که به کدام بخش از سیاست‌های اجرایی منتقد هستید؟ گفت: من معتقدم نباید این لفظ را مدام تکرار کرد، چرا که تصور دیگری به وجود می‌آید. اما به هر حال دو نگاه در ایجاد عدالت وجود دارد، یکی این‌که باید توزیع درآمد صورت گیرد و دیگر این‌که باید تحرکی به وجود بیاید که افراد خود صاحب درآمد شوند. این دو نگاه دو اثر اقتصادی و اجتماعی جداگانه دارد. در رفتار نخست در عین افزایش درآمدها ما شاهد توقف فعالیت خواهیم بود، اما در رفتار دیگر ما امکاناتی را در اختیار فرد می‌گذاریم تا بتواند توسط آنها درآمدزایی داشته باشد. اثر این رفتار قدری متفاوت است و فرد در عین این‌که خود می‌تواند درآمد کسب کند می‌تواند زندگی با کرامت داشته باشد. ما نمی‌خواهیم افراد را با صدقه اداره کنیم بلکه معتقدیم آنها باید قادر باشند که با دسترنج خود اقتصادشان را اداره کنند و این احتیاج به سرمایه‌گذاری دارد.

لاریجانی در ادامه‌ی نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگار برنا در خصوص آنچه وی قانونی کردن قانون‌شکنی دانشگاه آزاد در وقف این مجموعه در مجلس شورای اسلامی می‌خواند، گفت: این‌که آیا وقف قانونی است یا نه یک بحث فقهی است. در گذشته گفته می‌شد وقف باید جنبه‌ی شخصی داشته باشد و یک ید مالکانه وجود داشته باشد تا ملکی قابل وقف باشد. اما برخی می‌گویند در دنیای امروز وقف شامل نهادها هم می‌شود. یعنی اگر نهادی تصرف مالکانه داشته باشد می‌تواند وقف شود.

وی افزود: این مسائل را با بحث دانشگاه آزاد مخلوط نکنید. این موضوع که آیا در دنیای امروز فقط املاک دارای تصرف مالکانه‌ی شخصی می‌تواند وقف شود یا نهادها هم می‌توانند وقف شوند، موضوع مهمی است.

رییس مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: رهبری هم نظرشان این است که نهادهایی که تصرف مالکانه دارند می‌توانند وقف شوند. اما ایشان در مورد دانشگاه آزاد نظری ندارند و لذا در این مورد سخنان ایشان قابل استناد نیست. آنچه در مجلس مطرح است هم همین نظر فقهی است که اصولا نهادهایی که تصرف مالکانه دارند می‌توانند وقف شوند یا خیر؟ این موضوع در قانون نیامده و ما آن را دنبال می‌کنیم. مشخص نیست که مجلس هم آن را تصویب کند، بلکه فعلا فوریت آن در مجلس مطرح است.

وجود گرایش‌های مختلف در جامعه برای کشور مفید است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرنگار روزنامه‌ی حزب‌الله از لاریجانی پرسید آقای احمدی‌نژاد در آخرین سفر استانی به کرمان گفتند که احزاب و گروه‌ها قابل اعتمادند، اما حق دخالت سیاسی در امور کشور را ندارند، نظر شما به عنوان رییس مجلس در این رابطه چیست؟رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش، گفت: امور سیاسی دارای دو بخش است. یک بخش امور سیاسی است که آن را مجلس، شورای عالی امنیت ملی، دولت و قوای دیگر اداره می‌کنند و احزاب نمی‌توانند در آن دخالت مستقیم داشته باشند؛ چرا که وقتی دولت و مجلس توانست رای لازم را کسب کند، مطابق با ساز و کار درونی‌اش به کار خود ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: اما بخش دیگر از مسائل سیاسی ربطی به این امور ندارد و در این صحنه‌ی سیاست احزاب اظهارنظر کرده و باید وجود داشته باشند. احزاب برای اظهارنظر و تقویت کار در موضوعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خلق می‌شوند. احزاب جریان فکری - سیاسی در غیر از مجرای اصلی بشمار می‌آید.

خبرنگار روزنامه‌ی جهان‌صنعت نیز پرسید قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قرار است که از نیمه‌ی دوم سال اجرا شود، مجلس در رابطه با نرخ تورم ناشی از اجرای این قانون به چه نتیجه‌ای رسیده است و این نرخ چه رقمی است؟ که در پاسخ به این پرسش لاریجانی گفت: این از اصولی است که محل مناقشه بوده، یعنی مرکز پژوهش‌ها، برخی از دولت و دیگران اظهارنظر متفاوتی در این رابطه ارایه داده‌اند. پایه‌ی کار این است که اجرای این قانون مقوله‌ی جدیدی است و مطابق با اظهارنظرها نرخ تورم قابل پیش‌بینی نمی‌باشد. صاحب‌نظران اقتصادی مجلس هنگامی که این موضوع به صورت جدی بین دولت و مجلس مطرح شد، پشت تریبون اعلام کردند که چون این موضوع پدیده‌ی جدیدی است، باید آرام‌تر حرکت کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها پدیده‌ای با ابعاد مختلف است که احتیاج به مسیر آرام‌تر و پلکانی دارد و نمی‌توان در رابطه با نرخ تورم ایجاد شده از آن رای قطعی داد.

لاریجانی در پاسخ به پرسش روزنامه‌ی اسرار مبنی بر این‌که آیا با نحوه‌ی اجرای طرح حجاب و عفاف به شکل فعلی موافقید و پیشنهادات و نظرات‌تان در رابطه با اجرای این طرح چیست، گفت: تا آنجا که بنده می‌دانم این طرح اجرا نمی‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان این‌که مسوولیت ملی و دینی و تکلیف همه نوعی آراستگی برای زیست اسلامی است، گفت: این موضوع دارای جنبه‌ی شخصی، خانوادگی و اجتماعی است و نباید آن را با برخی کشمکش‌های سیاسی خلط کرد. در عین حال معتقدیم جامعه‌ی اسلامی از هم تاثیرپذیرند و با هم پیوستگی دارند و می‌توانند هویت جمعی را بسازند.

وی با تاکید بر این‌که باید نزاکت اسلامی رعایت شود و از آن صیانت نمود، اظهارداشت: البته این موضوع دارای آدابی است و به فهم مشترک احتیاج دارد. در این بین نباید به برخی تراوشات کشورهای دیگر که به آن دامن می‌زنند، توجه کرد، چون آنها با مبانی متافیزیک خودشان و نه با مبانی اسلامی شما سخن می‌گویند. اگر معتقدید که انسان بصیر و خانواده سالم و پیشرو اسلامی ساز و کار دارد، باید این موارد را تعریف کرد و زن و مرد به آنها در رفتارهایشان توجه کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه، تاکید کرد:در جامعه‌ای که رفتارها بر اساس دروغ، تهمت و غیبت باشد، آن جامعه از بالندگی باز می‌ماند. اگر شرایط کشور طوری شود که آراستگی از لحاظ ظاهر در جامعه نباشد و ذهن‌ها به چیز دیگری منحرف شود، کجی در اداره‌ی کشور رخ می‌دهد.

به گزارش ایسنا، خبرنگار خبرگزاری دانش‌آموزی از رییس مجلس شورای اسلامی پرسید که برخی خواص سیاسی به دنبال دستگیری چهره‌های اصلاح‌طلب بعد از انتخابات هستند که این موضوع به نوعی به عنوان پایان کار جریان اصلاح‌طلبی در کشور قلمداد می‌شود. آیا حذف جریان سیاسی از کشور و تبدیل شدن به اپوزسیون به نفع نظام است و نظر شما در رابطه با تک‌بعدی شدن فضای سیاسی کشور چیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این پرسش، گفت: بنده بعید می‌دانم کسی در کشور به دنبال تک‌بعدی شدن باشد. حتما وجود گرایش‌های مختلف در جامعه برای کشور مفید است. منتها باید این موضوع را در چارچوب‌های روشنی بررسی کرد. اگر جریانی در شرایط حساس جامعه نظام را تخریب کند، این روندی ناصحیح است. طبعا آنها سرنوشت خود را به چارچوب‌های قانونی گره می‌زنند. یعنی تردید نکنید که کسی به دنبال حذف گروهی نیست، بلکه برخی با دست خودشان، خودشان را حذف می‌کنند.

لاریجانی ادامه داد: چقدر آنها در این رابطه نصحیت شدند که سخنان‌شان را در چارچوب قانون بیان کنند، در روزهای اول انتخابات این تذکرات بارها در مجلس به آنها داده شد. مقام معظم رهبری نیز بارها این موضوع را بیان کردند. هنگامی که برخی به این موضوع‌ها گوش ندادند، فضا را طوری کردند که ظلمی شد، آن بحث دیگری است، اما انظام هدف حذف گروه سیاسی را ندارد.

همه را به اتخاذ رفتارهای اخلاقی توصیه می‌نمایم
نیروی انتظامی باید در جهت ایجاد آرامش در کشور تلاش کند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ادامه این نشست، خبرنگار روزنامه فرهنگ آشتی از لاریجانی پرسید آیا اتفاقات رخ داده در فراکسیون اصولگرایان و کنار گذاشتن آقای باهنر به نوعی اقدام برای کنار گذاشتن مهره سیاسی یا تدارک خیز و آرایش سیاسی جدیدی است؟ برای اتفاقات بعدی و جریانات سیاسی کشور است؟ رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که واقعا صورت مساله همین اتفاقاتی است که در فراکسیون اصولگرایان رخ داده است، آقای باهنر در رقابتی در داخل مجمع اصولگرایان نتوانست رای لازم را کسب کند، البته ممکن است عده‌ای نخواستند که ایشان رای بیاورند. مهم آن است که ایشان به این رای پایبند بودند که بنده ایشان را تحسین می‌کنم.

وی ادامه داد: همواره گفته‌ام که ممکن است احزاب خیلی قوی با مانیفست‌های مشخص در کشور وجود نداشته باشند اما همین که جریان اصولگرایی پایبندی خودش را به رای نشان می‌دهد دارای ارزش است. آقای باهنر شخصیت برجسته ،‌فاضل و با سابقه‌ای است که برای هیات رییسه مفید بوده است ولی برای خیر بزرگتری از آن گذشتند و من کار ایشان را تحسین می‌کنم. روند همین بود. شاید ایشان دوست داشتند که در هیات رییسه باشند ولی به رقابتی که در مجمع فراکسیون انجام شد احترام گذاشته و آن را پذیرفتند.

لاریجانی در ادامه به این پرسش که منظور شما از خیر بزرگتر چیست گفت: خیر بزرگتر آن است که جریان‌های سیاسی این آموزش را ببینند که به رفتار حزبی و تشکیلاتی احترام بگذارند، اگر می‌خواهیم دموکراسی دینی‌ای را در کشور دنبال کنیم باید تشکیلاتمان از فرهنگ سیاسی فربه باشد. در این بین گاهی عده‌ای برای به دست آوردن پیروزی بر جایی، کل تشکیلات را زیر سوال می‌برند که این درست نیست .

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای باهنر عنصر سیاسی پرسابقه‌ای هستند که اکنون معاون نظارت رییس‌مجلس و نائب رییس فراکسیون هستند و می‌توانند در این پست‌ها فعال باشند و مجلس از وجود ایشان استفاده کند.

لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری زنان مبنی بر این‌که با توجه به اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی از سوی نیروی انتظامی شما تا چه حد با دخالت نیروی انتظامی در بحث‌های مدیریت اجتماعی موافق هستید گفت: هنوز این طرح عملیاتی نشده است . اما این‌که با مجموعه‌های فاسد در کشور که فرهنگ کشور را تخریب می‌کنند و افرادی شرور هستند اقداماتی انجام می‌دهند که امنیت را از بانوان می‌گیرند و یا با کیف زدن و اقداماتی از این دست، امنیت را از مرد و زن در جامعه می‌گیرند باید برخورد صورت گیرد و این از جمله مسائل مهم است.

وی ادامه داد:‌نیروی انتظامی باید در جهت ایجاد آرامش در کشور تلاش کند. بنده نمی‌گویم که دوز این گونه موارد در جامعه زیاد است اما در همین حد نیز نباید در جامعه اسلامی این موارد وجود داشته باشد و نیروی انتظامی نیز به عنوان نیرویی که باید از امنیت اجتماعی دفاع کند باید به این وظایف عمل کرده و هر چه از این نظر فعال‌تر باشد از آنها حمایت می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی هم‌چنین در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز مبنی بر این‌که طبق قرار قبلی اساسنامه شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی باید تا آخر تیرماه به مجلس ارائه شود مجلس چه راهکاری برای ملزم کردن دولت برای ارائه به موقع این اساسنامه دارد، گفت: ما راهی جز آن نداریم که در قوانین تاکید کنیم که تا این تاریخ اساسنامه به مجلس ارائه شود. البته متاسفانه سابقه متمادی در رابطه با انجام نشدن و یا به موقع نفرستادن این موارد وجود دارد. اگر دولت‌ها این موارد را در طول ده سال گذشته ارائه ندادند مشکلی را در شورای نگبهان به وجود آوردند یعنی شورای نگهبان به محض برخوردن به مواردی اعلام می‌کند که اساسنامه‌ای ارائه نشده است.

خبرنگار روزنامه ابتکار نیز از لاریجانی پرسید آیا رای نیاوردن آقای باهنر به عنوان نایب رییس هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تسویه حساب سیاسی بوده است ؟ گفت: بنده معتقدم اگر آقای باهنر در صحن مجلس کاندیدا می‌شدند رای بالایی را می‌آوردند بنابراین آنقدر وزنی وجود نداشته که با ایشان تسویه حساب کنند و بنده این عبارات را درست نمی‌دانم البته ممکن است عده ای دوست نداشته باشند که ایشان نایب رییس شود. بنده در همین جا همه را به اتخاذ رفتارهای اخلاقی توصیه می‌نمایم.

لاریجانی در پاسخ به پرسش دیگر این خبرنگار در رابطه با بیانیه تهران گفت:‌ بنده اگر بحث مبادله بیانیه در نظر گرفته شود با آن مخالفم چون این بیانیه دارای بندهای مختلفی است و همه با هم معنا می‌دهد اگر کسی بخواهد نسبت به آن گزینشی عمل کند ما با آن مخالفیم.باید به این بیانیه با بندهای مختلف و پیوستگی نگاه شود.

خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نیز از لاریجانی پرسید با توجه به قرائت گزارش تفریغ بودجه سال 87 و دستور شما مبنی بر بررسی بحث یک میلیارد دلار تا کنون این بررسی‌ها به کجا رسیده است؟ لاریجانی در پاسخ گفت: طبق اصل 55 قانون اساسی دیوان محاسبات مرجعی است که به حساب‌های موسسات و شرکت‌های دولتی رسیدگی می‌کند که آیا حساب‌ها انطباق با قانون دارد یا این‌که هزینه‌ها در جای خود مصرف شده است؛ بر این اساس گزارشی را به مجلس ارائه می‌دهد. طبق همین اصل مجلس باید این موارد را به اطلاع عموم برساند. آنجایی که دستگاهی بودجه‌ای را در جای خود مصرف نکند به عنوان تخلف این موضوع ممکن است فساد و یا تخلف شکلی باشد که هر دو به عنوان تخلف به شمار می‌آید.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در گزارش دیوان محاسبات از این سنخ تخلفات ذکر شده بود که پس از آن سر و صدایی ایجاد شد . ایجاد این سر و صداها و این گونه حرف‌ها به گونه‌ای بود که به نظر می‌رسید می‌ خواهند جلوی اراده مجلس را برای قرائت عمومی گزارش بگیرند، اما مطابق با نص صریح قانون اساسی و اصل 55 باید گزارش دیوان محاسبات به عنوان بالاترین مرجع نظارتی در بررسی حساب‌ها به اطلاع عموم برسد، ما نیز این کار را انجام دادیم و الان در مرحله بررسی به مسیر دادگاه است و باید مسیر خودش را طی کند و هنوز هم پرونده مختومه نشده است.

تمرکز قدرت میل به دیکتاتوری را ایجاد می‌کند

به گزارش ایسنا، لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دولت مبنی بر این‌که برنامه پنجم توسعه چه زمانی به دولت ابلاغ می‌شود، گفت: این برنامه در نیمه اول سال ابلاغ می‌گردد.

همچنین این خبرنگار پرسید که جلسات سران سه قوه در رابطه با مفاسد اقتصادی به کجا رسید و آیا در سال 89 جلساتی داشتید که لاریجانی پاسخ داد: این روند ساختار مشخصی دارد و چیز جدیدی نیست . نمایندگان سه قوا بار دیگر جلسات مستمری داشته و کار خودشان را می‌کنند، اما ما بحث جدیدی نداشتیم.

خبرنگار نشریه شما نیز از لاریجانی پرسید با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در اولین دیدار با نمایندگان مجلس هشتم، شما به عنوان رییس مجلس چقدر توانسته‌اید این رهنمودها و بیانات را در این دوره از مجلس تحقق ببخشید که وی در پاسخ به این پرسش گفت:‌بیانات رهبر معظم انقلاب درابتدای کار مجلس هشتم بسیار راهگشا و تاثیرگذار بود . نگاه ایشان در این رابطه که فرمودند مجلس هشتم باید در جنبه نرم‌ا فزاری نظام کار کند، باعث شد که مجلس با توجه به این موضوع در ساز و کارهای داخلی توجه لازم را به کار ببرد. بر این اساس روندی را در پیش گرفت، کمیسیون‌ها فعال‌تر و نوعی نقب به نخبگان خارج از مجلس و انجمن‌های علمی و صاحب‌نظران می‌زنیم تا از آنها استفاده نماییم.

وی افزود: تمهیداتی اندیشیده شده است، در صحن مجلس نیز غیر از دولت نمایندگان غیردولتی همچون بخش خصوصی حاضر شوند و همچنین نظراتشان را به کمیسیون‌ها ارائه دهند.

وی با اشاره به برگزاری همایش برنامه پنجم توسعه از سوی مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر این موضوع مجلس تلاش کرد، بعد نظارت خود را با نگاه بازدارندگی و نه مچ‌گیری تقویت کند. قائل نیستیم به این موضوع که تخلفی انجام شود و ما آن را بزرگ کنیم. چرا که کل ساز و کار کشور باید به گونه‌ای باشد که مجال لازم برای همه فراهم گردد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: نگاه ما به نوع اجرای قوانین است و کسی نباید دلخور شود، چون کار مجلس قانون‌گذاری و نظارت است. اگر مجلس باتوجه به بعد نظارت خود اعلام می‌کند که تخلفی در جایی رخ داده است، نباید کسی دلخور شود. چرا که اصولا تئوری سه قوه از لحاظ فلسفی این است که تمرکز قدرت در یک جا نباشد. چرا که تمرکز قوا میل به دیکتاتوری را ایجاد می‌کند.

لاریجانی با بیان این‌که پایه‌ریزی سه قوا برای این بود که کشور در سه بخش اجرایی،‌قضایی و تقنین ،اداره شود گفت: نظرات مقام معظم رهبری در این مسیر راهگشا بوده و تلاش می‌کنیم همه بیانات ایشان را محقق نماییم.

خبرنگار خبرگزاری کشاورزی در پایان از لاریجانی پرسید دیدارهایی با فعالان حوزه دامداری انجام شده که نشان دهنده اهتمام مجلس برای رسیدگی به مشکلات آنهاست، در آستانه تصویب برنامه پنجم رویکرد این برنامه برای اختصاص سرمایه بیشتر به بخش کشاورزی در انجام سرمایه‌گذاری در بعد اقتصادی چیست؟

لاریجانی در پاسخ گفت: جلسات تخصصی با دامداران و کشاورزان ،صنعتگران و بحث‌ های تخصصی در رابطه با شهرک‌های صنعتی انجام شد و مجلس نسبت به واردات در کشور حساس شد و جلسات مختلفی داشت . این موارد از جمله نکات مهم نظارت مجلس است. مجلس تلاش کرد که وضعیت موجود را به درستی تحلیل نماید.

وی در پایان گفت: این موارد کمک می‌کند که ما بدانیم در کجا قرار داریم، در برنامه پنج ساله نیز نگاه ما این است که ایران به جایگاهش در سند چشم‌انداز نزدیک شود، منتهی باید این موضوع با پرش معقول انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha