• یکشنبه / ۱ فروردین ۱۳۸۹ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8901-15741
  • خبرنگار : 71290

جان گرفتن رؤياهاي بزرگ به همت دانشگران گمنام ايراني/‌2/ مروري بر دستاوردها و موفقيت‌هاي جامعه علمي كشور در سالي كه گذشت

جايزه «پژوهشگر برجسته» انجمن بتن آمريكا به استاد دانشگاه صنعتي اميركبير اعطا شد

انجمن بتن آمريكا از بزرگترين انجمن‌هاي بتن جهان، جايزه محقق برجسته خود را به دكتر علي اكبر رمضانيان‌پور، استاد دانشكده مهندسي عمران و محيط زيست دانشگاه صنعتي اميركبير اعطا كرد.

پژوهشگران ايراني نوعي آنتي بادي مونوکلونال موشي ساختند

پژوهشگران رشته بيوشيمي دانشکده علوم زيستي دانشگاه تربيت مدرس با هدف کاهش اثرات جانبي داروي درمان سکته‌هاي مغزي حاد موفق به توليد و خالص‌سازي آنتي بادي مونوکلونال موشي بر ضد فعال کننده بافتي پلاسمينوژن شدند.

پژوهشگر ايراني به ماركر سلولي جديدي براي تشخيص سرطان‌ دست يافت

دانشيار دانشگاه تربيت مدرس موفق به شناسايي «بيان متفاوت فرم‌هاي پيرايشي مختلف OCT4 (مهمترين مارکر سلول‌هاي بنيادي) در سلول‌هاي پرتوان و غير پرتوان انساني» شد كه اين يافته ها مي تواند در شناخت بهتر زيست شناسي سرطان، تشخيص مولکولي و درمان هدفمند سرطان راهگشا باشد.

همکاري پژوهشگران ايراني و آذربايجاني در تهيه نانوکامپوزيت‌هاي هادي

محققان ايراني با همکاري دانشمندان آذربايجاني موفق به تهيه نانوکامپوزيت‌هايي با رسانايي بسيار بالا شده‌اند که اين موفقيت در توليد سنسورهاي حساس به گازهاي سمي و روکش‌هاي جاذب امواج راداري مورد استفاده گسترده قرار مي‌گيرد.

دکتر محمدرضا سبکتکين، اين نانوکامپوزيت‌ها را با روش خاص شيميايي و با بازده بسيارمطلوب سنتز كرده است.

جمهوري اسلامي ايران به مقام اول سومين المپياد جهاني نجوم و اخترفيزيك دست يافت

تيم المپياد دانش‌اموزي نجوم و اخترفيزيك جمهوري اسلامي ايران با كسب چهار نشان طلا و دو مدال نقره و يك مدال برنز از لحاظ تعداد نشان‌ها به مقام اول سومين المپياد جهاني نجوم و اخترفيزيك دست يافت.

 

در اين مسابقات كه در تهران برگزار شد، بعد از ايران، تيم المپياد نجوم هند با كسب دو نشان طلا، دو نشان نقره و يك نشان برنز به مقام دوم المپياد دست يافت.

امکان ساخت نانوحسگرها با قابليت آشکارسازي تک‌ويروس‌ها فراهم شد

پژوهشگران ايراني و اروپايي با مطالعه خواص اپتيکي نانوآنتن‌ها، امكان ساخت نانوحسگرهايي با قابليت آشکارسازي تک‌ويروس، پيل‌هاي خورشيدي نانومتري و ديسک‌هاي نوري ظرفيت بالا را فراهم كردند.

نانوآنتن‌ها شامل دو يا چند نانوذره هستند که در فاصله چند نانومتري از يکديگر قرار داشته و نقش آنها در نانواپتيک، مشابه نقش آنتن‌هاي معمولي در سيستم‌هاي مخابراتي و الکترونيکي است. از بر هم‌کنش نور با نانوآنتن‌ها، يک ميدان الکترومغناطيسي بسيار قوي در گاف بين نانوذرات بوجود مي‌آيد که مي‌تواند کاربردهاي گوناگوني را به همراه داشته باشد.

موفقيت محققان ايراني در ترميم ضايعات قلبي با سلول‌هاي بنيادي

معاون آموزشي پژوهشي پژوهشگاه رويان جهاد دانشگاهي گفت: در بحث استفاده از سلول هاي بنيادي در ترميم ضايعات قلب، نتايج بسيار خوبي به دست آورده ايم و متخصصان قلب از نتايج کار راضي هستند و بيماراني هم که در درمان آنها از اين سلول‌ها استفاده شده نسبت به بيماران ديگر، وضعيت بسيار بهتري داشته‌اند.

/موش، كرم و لاك‌پشت، نخستين فضانوردان ايران/

«كاوش ‌3»، نخستين موجودات زنده را از ايران به فضا برد

موش، كرم خاكي، لاك پشت و نمونه‌هاي سلولي مسافران نخستين كپسول زيستي بودند كه توسط دانشمندان فضايي ايران به فضا پرتاب شده و پس از طي مسير مشخص شده سالم به زمين برگشتند.

اين موجودات توسط راكت كاوش 3 در ايام دهه فجر انقلاب اسلامي و در آستانه روز ملي فن‌آوري فضايي با موفقيت به فضا پرتاب شدند.

كاوش سه كه با همكاري پژوهشگاه هوافضا و سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع طراحي و ساخته شده است از زير سامانه هاي سازه، محفظه زيستي، تغذيه، ارسال داده‌هاي تله‌متري، تصويربرداري و ارسال همزمان، رايانه‌ پرواز، سنجش محيطي و بازيابي تشكيل شده است.

پژوهشگران ايراني موفق به توليد باتري‌هاي پيشرفته ويزيوم با دوام بسيار بالا شدند

محققان يكي از واحدهاي فن‌اور مركز رشد دانشگاه صنعتي شريف موفق به توليد باتري خانه‌هاي ويزيوم شدند كه از پيشرفته‌ترين نمونه‌هاي باتري است كه از مزيت ايمني و عدم انفجار و سه سال و نيم دوام برخوردارند.

موفقيت محققان ايراني در ابداع روش جديد توليد سلول‌هاي خورشيدي

رييس آزمايشگاه‌هاي مركز تحقيقات فيزيك پلاسما واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي از موفقيت محققان مركز در ساخت دستگاه «چشمه الكتروني» و تلاش براي ساخت سلول‌هاي خورشيدي و تجهيزات نانوالكترونيك با برهم‌كنش نيمه هادي‌ها و باريكه الكتروني به روشي جديد در اين مركز خبر داد.

محققان ايراني موفق به توليد صنعتي «آسفالت گوگردي» شدند

محققان پژوهشكده پالايش پژوهشگاه صنعت نفت طي دو سال تحقيق به فن‌آوري ساخت آسفالت گوگردي در مقياس صنعتي دست يافتند.

موفقيت محققان ايراني در توليد نميه صنعتي قرص‌هاي برقگير نانويي

محققان پژوهشگاه نيرو موفق به ساخت قرص برقگير پايه اكسيد روي با فن‌آوري نانو شدند كه به گفته آن‌ها قابليت كاهش مصرف انرژي در پروسه ساخت و كم شدن ستون قرص كيسينگ و... را دارد.

دكتر نسترن رياحي نوري - مجري اين طرح- در خصوص اين طرح گفت: قرص‌هاي برقگير اكسيد روي قطعات سراميكي هستند كه توانايي حفاظت از مدارهاي الكتريكي يا الكترونيكي را در برابر ولتاژهاي مازاد ناخواسته دارا مي‌باشند.

موفقيت محققان ايراني در دارورساني هدفمند به سلول‌هاي مغزي با استفاده از نانو ذرات

رييس پژوهشكده علوم شناختي از اجراي طرح انتقال دارو با استفاده از نانوذرات از سوي محققان علوم اعصاب اين پژوهشكده خبر داد و گفت: «در اين کار، دارو با استفاده از نانوذرات به نقاط خاص مغز مي‌رسد که در صورت رسيدن به نتيجه، تحولي عظيم در زمينه درمان بيماري‌هاي مغزي و جلوگيري از تاثيرات جانبي دارو در بدن ايجاد مي‌کند.

محققان ايراني موفق به توليد نانوالياف متخلخل آناليز آب‌هاي آلوده شدند

پژوهشگران دانشگاه لرستان با همکاري محققان دانشگاه تهران موفق به توليد الياف نانوپوروس جديدي با گزينش‌پذيري و تخلخل بالا براي آناليز آب‌هاي آلوده و انواع ترکيبات آلي فرار در غذاها شدند.

استفاده از ترکيبات مزوپوروس و نانوپوروس در ساختار الياف SPME (ميکرو استخراج فاز جامد) روشي کاملا جديد است.

به طور کلي الياف SPME کاربردهاي زيادي در آناليز ترکيبات طبيعي نظير اسانس گياهان و انواع ترکيبات آلي فرار در غذاها، آب‌هاي آلوده، خاک‌ها و غيره دارند. ساخت الياف جديد با گزينش‌پذيري و تخلخل بالا از مواد نانوساختار، باعث گسترش اين کاربردها شده است.

شيشه‌هاي هوشمند با استفاده از فن‌آوري نانو در كشور ساخته شد

پژوهشگران جهاد دانشگاهي واحد خواجه نصيرالدين طوسي براي نخستين بار در كشور موفق به طراحي و ساخت شيشه‌هاي هوشمند با استفاده از فن‌آوري نانو شدند.

هوشنگ شريفي ــ مسوول آزمايشگاه گروه پژوهشي نانوالكترونيك جهاد دانشگاهي واحد خواجه نصيرالدين طوسي ــ با اعلام اين مطلب گفت: از قابليت‌هاي شيشه‌هاي هوشمند (SMART GLASS) امكان تغيير ميزان شفافيت و رنگ شيشه مي‌باشد كه مي‌توانند در كنترل شدت نور و كاهش تلفات انرژي، نقش مؤثري ايفا كنند و بدين ترتيب باعث كاهش ورود اشعه ماوراء بنفش به محيط شده و از عوارض تخريبي آن بر پوست بدن و لوازم منزل جلوگيري ‌كنند و به علاوه نياز به پرده و لوازم جانبي آن را در ساختمان برطرف مي‌كنند.

محققان ايراني به دانش فني طراحي و ساخت الكترودهاي توليد كلر دست يافتند

پژوهشگران گروه شيمي دانشگاه صنعتي اميركبير با استفاده از روش لايه نشاني روي تيتانيوم به دانش فني طراحي و ساخت الكترودهاي مقاوم براي توليد گاز كلر در صنعت كلروآلكالي دست يافتند.

فاطمه فتح اللهي ــ پژوهشگر طرح ــ صنعت الكترو ــ آلكالي را يكي از بزرگترين فن‌آوري هاي الكتروشيميايي و گاز كلر را يكي از پركاربردترين مواد شيميايي در صنايع دنيا ذكر كرد و گفت: با وجود گستردگي استفاده از اين گاز، هنوز دانش فني ساخت الكترودهاي آن در داخل كشور وجود ندارد، ‌از اين رو با توجه به اهميت موضوع و وابستگي صنايع كلرو ــ آلكالي كشور به اين الكترودها و هزينه بالايي تامين آن از خارج، اين تحقيق براي تامين نيازهاي صنعت كشور انجام شد، اين در حالي است كه دانش فني توليد الكترودهاي پيشرفته اين صنعت به نام آندهاي ابعاد پايدار (DSA) هم اكنون در انحصار آمريكا، ژاپن، آلمان، ايتاليا، نروژ و چين است.

پژوهشگران مهندسي پزشكي كشور موفق به ساخت دستگاه «گلوكومتر» شدند

پژوهشگران مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير موفق به ساخت دستگاه «گلوكومتر» تشخيص قند خون در فاز آزمايشگاهي شدند.

دكتر ربيعي، مجري طرح ساخت اولين دستگاه تشخيص قند خون در كشور افزود: دستگاه «گلوكومتر» تشخيص قند خون داراي دو بخش الكترونيكي و استيريپي است و به دليل اين كه استيريپ‌ها (نوارها) يك بار مصرف و تنها در دستگاه مورد نظر قابل استفاده است در صورت عدم توليد هر كدام از اين بخش‌ها توسط شركت سازنده، دستگاه در اختيار بيمار غير قابل استفاده مي‌شود كه اين خود منجر به پرداخت هزينه‌هاي بسيار از سوي بيماران مي‌شود .

خودكفايي ايران در توليد سيم و تسمه‌هاي مسي ژنراتورها

پژوهشگران يك مجتمع تحقيقاتي توليدي دانش بنيان كشورمان با حمايت كانون هماهنگي دانشگاه و صنعت ماشين‌ها و مبدل‌هاي الكترونيكي به دانش فني ساخت سيم‌هاي مسي استرند استاتورها و تسمه‌هاي مسي رتورهاي ژنراتورهاي 120 مگاوات دست يافتند.

مهندس حسن زاده، مدير فني مجتمع دانش بنيان سازنده سيم‌هاي مسي استرند استاتورها و تسمه‌هاي مسي رتورهاي ژنراتور با بيان اين‌كه سالانه يك هزار و 400 تن سيم مسي استرند استاتورو تسمه‌هاي مسي رتورها مورد استفاده در ژنراتورها از اروپا وارد كشور مي‌شود، گفت: استرند ژنراتورهاي توليد برق به دو قسمت تقسيم مي‌شود كه به شكل دوراني در ژنراتور در حال پرخش است. قسمتي كه متحرك بوده و چرخش دارد روتور ژنراتور نام دارد و قسمت ثابت آن كه روتور در داخل آن مي چرخد، استاتور مي‌باشد. روتورها براي چرخيدن در استاتورژنراتور نيازمند تسمه مسي هستند و استاتور براي ايجاد ميدان مغناطيسي به شينه‌هاي مسي احتياج دارد كه در اصطلاح به آن استرند گفته مي‌شود.

كيت استخراج عمومي DNA در كشور طراحي و ساخته شد

محققان بيوتكنولوژي دانشگاه علوم پزشكي تبريز موفق به توليد كيت استخراج عمومي DNA شدند.

سينا آتش‌پز گرگري، مجري طرح در خصوص اين طرح گفت: يکي از ابتدايي ترين نياز هايي که در تحقيقات بيولوژي مولکولي وجود دارد دسترسي سريع، آسان و ارزان به ماده ژنتيکي يک موجود زنده يا همان DNA آن موجود است که اکثرا توسط شرکت هاي بزرگ خارجي به کشور وارد مي شوند و از طرفي اين کيت ها اغلب به صورت اختصاصي براي استخراج DNA از رنج محدودي از موجودات زنده کاربرد دارند.

پژوهشگران ايراني موفق به جداسازي ايزوتوپ‌هاي بور و ليتيم شدند

پژوهشگران ايراني موفق به جداسازي ايزوتوپ‌هاي بور و ليتيوم شدند كه مصارف متعددي در تكنولوژي راكتورهاي هسته‌يي و كاربردهاي پزشكي دارد.

اين طرح نمونه موفقيت آميزي از همكاري‌هاي صنعت و دانشگاه است كه با همكاري پژوهشگران دانشكده مهندسي انرژي دانشگاه صنعتي شريف و پژوهشكده چرخه سوخت پژوهشگاه علوم و فن‌آوري هسته‌يي اجرا شده است.

با همکاري پژوهشگران دانشگاه «مينه سوتا»

محققان ايراني به رهيافت‌هاي جديدي در ژن درماني سرطان رسيدند

متخصصان ايراني با همکاري پژوهشگران دانشگاه مينه سوتاي آمريکا، موفق به يافتن حامل‌هايي مناسب براي انتقال ژن شدند که مي‌تواند در آينده امکان ژن‌درماني را براي بيماري سرطان فراهم كند.

دکتر محمد رمضاني، رييس بخش نانوداروي مركز تحقيقات زيست فن‌آوري دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: مهم‌ترين چالش در صنايع دارويي و در حوزه تخصصي فن‌آوري نانودارو و ژن‌درماني، يافتن حامل‌هاي موثر براي انتقال ماده ژنتيکي به سلول‌هاست به نحوي که در ضمن بي‌خطر بودن و سميت کم بتواند ماده ژنتيکي از قبيل پلاسميد يا siRNA را به نحو موثري به درون سلول‌ها منتقل کند. پروژه تحقيقاتي انجام شده مي‌تواند به يافتن حامل‌هايي موثر در انتقال ژن به سلول‌هاي سرطاني با هدف نهايي ژن‌درماني سرطان کمک کند. يافته‌هاي اين تحقيق مي‌تواند در صنايع دارويي و در بخش نانوحامل‌هاي ژن‌رسان به سلول‌هاي سرطاني مورد استفاده قرار گيرد.

با همكاري محققان دانشگاه گرونينگن هلند

پژوهشگر ايراني به يافته‌هاي جديدي درباره سازوكار بيماري مزمن انسداد ريوي دست يافت

يافته‌هاي جديد سلولي و مولکولي و مدل هاي حيواني بيماري هاي تنفسي آسم و بيماري مزمن انسداد ريوي (COPD) و روش هاي درماني جديد اين دو بيماري در نشستي با حضور رييس دپارتمان فارماکولوژي مولکولي دانشگاه گرونينگن هلند در دانشکده دامپزشکي دانشگاه تبريز ارائه و بررسي شد.

پروفسور هرمان مورس طي سخناني در اين نشست، با تشريح تحقيقات جديد انجام شده درزمينه درمان اين بيماري ها گفت: مطالعات جديد نشان دهنده تغيير در يافته هاي سنتي در اين خصوص مي باشد.

در راستاي ساخت ميكروربات‌هاي هوشمند

محققان ايراني موفق به ساخت نانوالياف رساناي مغناطيسي شدند

محققان نانوفن‌آوري كشورمان موفق به تهيه نانوالياف رساناي مغناطيسي با قابليت توليد عصب مصنوعي ميكروربات‌ها و سيستم‌هاي بيولوژي بسيار كوچك و ساخت حسگرهاي شيميايي هوشمند شد.

دكتر سيد حسين حسيني، دانشيار دانشگاه و مجري طرح تهيه نانو الياف رساناي مغناطيسي گفت: تاكنون امكان اينكه بتوان يك تركيب معدني مانند خاك، اكسيدهاي فلزي و املاح معدني را به خوبي در يك حلال آلي حل كرد، بسيار سخت و دشوار بود به طوري كه به همين دليل بسياري از امكانات كاربردي و موقعيت‌هاي صنعتي به منظور ايجاد محصولات تركيبي با استحكام زياد، مقاومت حرارتي بالا، چسبندگي خوب با محدوديت همراه بوده است؛ حال آن كه تكنيك‌هاي نوين نانوفن‌اوري اين مشكل را برطرف و اين امكان را فراهم كرده است تا بتوان بسياري از تركيبات امتزاج ناپذير را در يكديگر مخلوط كرده، ديسپرس و محلول كنيم و بدين ترتيب محصولات بسيار متنوعي با كاربردهاي ويژه و منحصربفرد بسازيم.

محققان ايراني موفق به جداسازي سلول‌هاي بنيادي از مغز استخوان موش شدند

محققان ايراني با ابداع روشي جديد موفق به جداسازي سلول هاي بنيادي مزانشيمي از مغز استخوان موش شدند.

صمد ندري، دانشجوي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و محقق برگزيده جشنواره رازي با اعلام اين مطلب اظهار كرد: سلول‌هاي بنيادي مزانشيمي به‌عنوان يک منبع ايده‌آل براي سلول‌درماني، ژن‌درماني و به‌عنوان ابزاري براي درمان بيماري‌هاي مادرزادي محسوب مي‌شوند و همچنين گزارش‌هايي مبني بر استفاده از اين سلول‌ها در مدل‌هاي حيواني براي درمان نواقص استخواني، جراحات نخاعي، سکتة مغزي و پارکينسون وجود دارد.

موفقيت پژوهشگران دانشگاهي در توليد نانوذرات حامل داروي ضدسرطان

پژوهشگران ايراني با كمك نانو ذرات، نمونه‌اي از نانوسيستم‌هاي دارورساني را سنتز كرده‌اند كه نتايج مطلوبي در كاهش عوارض و درمان موثرتر بيماري سرطان داشته است.

‌دکتر رسول ديناروند، رئيس دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي تهران و مجري طرح که در زمينه تهيه و ارزيابي نانوذرات حاوي داروي ضدسرطان با هدف ورود ترجيحي دارو به سلول‌هاي سرطاني و كم كردن عوارض آنها فعاليت مي‌کند، اظهار كرد: داروهاي ضدسرطان به توقف فعاليت سلول‌هاي سرطاني و در نهايت نابودي آنها منجر مي‌شود، ولي متاسفانه روي سلول‌هاي طبيعي بدن نيز تاثيرگذار است. به همين دليل همه بيماران تحت شيمي درماني دچار عوارض جانبي شديدي مي‌شوند. از اين رو دانشمندان در تلاشند تا با استفاده از فن‌آوري نانو، سيستم‌هاي دارورساني را به گونه‌اي طراحي كردند که ضمن جلوگيري از آسيب به سلول‌هاي طبيعي، بتوانند به سلول‌هاي هدف حمله كرده و آنها را از بين ببرند.

پژوهشگران صنعت نفت به دانش گوگردزدايي عميق از گازوئيل دست يافتند

با دستيابي محققان پژوهشگاه صنعت نفت به دانش فني سولفورزدايي عميق هيدروژني (گوگردزدايي عميق از گازوئيل) امكان كاهش سولفور بالاي موجود در گازوئيل ايران تا حد مجاز استانداردهاي بين‌المللي فراهم شد.

گام مشترك محققان دانشگاه‌هاي ايران و آمريكا در ژن درماني سرطان

محققان ايراني موفق به تهيه حامل‌هايي موثر در انتقال ژن به سلول‌هاي سرطاني با هدف كمك به نهايي كردن ژن‌درماني سرطان شدند كه هدف نهايي اين طرح براي ژن درماني سلول‌هاي كبدي است.

دكتر علي دهشهري - استاديار بيوتكنولوژي دارويي دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي شيراز و مجري طرح - خاطرنشان كرد: در اين پروژه حامل‌هاي جديدي سنتز شده است تا بتوانند پلاسميد يا siRNA را به صورت موثري به داخل سلول‌هاي سرطاني منتقل كنند و در واقع انتقال ژن گزارشگر را به داخل سلول انجام دهند.

تولد «شنگول» و «منگول»، نخستين بزهاي تراريخته با قابليت توليد پروتئين نوتركيب انساني در ايران

سرانجام پس از سال‌ها تلاش پيگير و تحقيقات مستمر، نخستين دام‌هاي تراريخته با قابليت توليد فرآورده‌هاي دارويي در مجتمع تحقيقاتي پژوهشگاه رويان در تهران به دنيا آمدند.

دكتر گورابي، رييس پژوهشگاه رويان اظهار كرد: بزهاي تراريخته توليدي كه حامل ژن توليد پروتئين نوتركيب انساني موثر در درمان مبتلايان هموفيلي نوع B هستند 28 مرداد ماه سال جاري انتقال جنين شده و 19 دي ماه سال جاري در مجتمع تحقيقاتي جهاد دانشگاهي در هلاجرد تهران متولد شده اند پس از بزرگ شدن در شير خود فاكتور 9 انعقادي خواهند داشت. اين پروتئين نوتركيب در بدن انسان در كبد سنتز شده و در اثر اختصاص در توليد آن فرد به هموفيلي نوع B مبتلا مي‌شود، لذا مصرف فرآورده دارويي توليدي از شير اين دام‌ها مي‌تواند در درمان اين بيماري موثر باشد.

محققان ايراني موفق به آناليز ده‌ها برابر دقيق‌تر داروي «آموکسي‌سيلين» شدند

محققان دانشگاه صنعتي اصفهان اعلام كردند توانسته‌اند با كمك نانولوله‌هاي کربني دقت آناليز داروي آموکسي‌سيلين را تا 100 برابر افزايش دهند.

دكتر بهزاد رضايي از محققان طرح گفت: «استفاده از نانوذراتي مانند نانولوله‌هاي کربني، نانوذرات فلزي و ... امکان آناليز مقادير بسيار کمتري از آناليت موجود در نمونه‌ها را فراهم كرده و موجب ارتقاي قابل ملاحظه کارايي سنسورهاي الکتروشيميايي مي‌شود.»

بالگرد سبك بدون سرنشين «پروان» در دانشگاه اميركبير طراحي و ساخته شد

تيمي از دانشجويان مبتكر دانشگاه صنعتي اميركبير موفق به ساخت بالگرد بدون سرنشين سبك با قابليت انجام ماموريت‌هاي شناسايي، تصويربرداري هوايي، رله مخابراتي و بازديد خطوط انتقال نيرو و سكوهاي نفتي، كمك به نيروهاي امدادي و ماموريت‌هاي مشابه شدند.

محقق ايراني موفق به كشف نشانگري جديد براي بيماري «آب سياه» چشم شد

دكتر غفاريه، محقق ايراني موفق به شناسايي ماركري براي بيماري آب سياه چشم شد كه مي‌تواند به عنوان يك نشانگر بيوشيميايي در تشخيص زود هنگام اين بيماري شايع و مهم چشمي مورد استفاده قرار گيرد.

 رونمايي ماهواره‌هاي «طلوع»و«مصباح»

14 بهمن همزمان با سالگرد پرتاب ماهواره ملي «اميد» و روز ملي «فن‌آوري فضايي»، چندين طرح مهم هوافضايي، با حضور رئيس جمهور و وزراي دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات در تهران رونمايي و افتتاح شد.

رونمايي از ماهواره ملي «طلوع»، نمونه مهندسي ماهواره ملي «مصباح دو»، نمونه مهندسي ماهواره دانشجويي «نويد علم و صنعت»، نمونه مدل اوليه ماهواره‌بر «سيمرغ» و موتور ماهواره‌بر آن و افتتاح نخستين مرکز پردازش تصاوير ماهواره‌يي ايران و آزمايشگاه سه بعدي مجازي ماهواره‌يي به فاصله يك سال از پرتاب نخستين ماهواره بومي ايران، نمايشي تمام عيار و تحسين‌برانگيز از عزم و تلاش خستگي‌ناپذير متخصصان هوافضاي كشورمان براي حضور قدرتمندانه در اين عرصه راهبردي از دانش و فن‌اوري بود.
ماموريت اصلي ماهواره ملي «طلوع»، تصويربرداري تک طيفي با تفکيک پذيري 50 متر و ذخيره و ارسال داده هاي تصويري به ايستگاه هاي زميني دريافت تصوير است که به اين منظور با ايستگاه هاي زميني تله متري، ردگيري و فرمان و مرکز کنترل طرح قابليت تبادل داده هاي پايش و کنترل ماهواره‌يي را دارد.
ماهواره ملي «مصباح 2» هم از نوع ماهواره هاي مخابراتي است که در باند يو اچ اف کار مي کند. ماموريت اصلي اين ماهواره ذخيره و بازيابي اطلاعات، جمع آوري و پخش داده ها روي مناطق وسيع و پراکنده، خواندن از راه دور و ناوبري است.

رونمايي از موتور ماهواره‌بر سيمرغ

نمونه مدل اوليه ماهواره‌بر «سيمرغ»، ديگر دستاورد رونمايي شده متخصصان هوافضاي كشورمان در سال جاري بود. اين ماهواره که تماما در ايران طراحي و ساخته شده، قادر است با استفاده از نصب جديد و پيشرفته موتورهاي سوخت مايع، انرژي لازم را براي قرار دادن ماهواره هايي تا وزن 100 کيلوگرم در مدار 500 کيلومتري زمين تامين کند.

موتور ماهواره‌بر سيمرغ از ترکيب چهار موتور 32 تني تشکيل شده است و مي توان از آن در ماهواره‌برهايي با قدرت زيادتر در آينده استفاده کرد.

اين موتور مي تواند ماهواره هايي با وزن 700 کيلوگرم را در مدار 1000 کيلومتري زمين قرار دهد

ساخت نخستين ماهواره دانشجويي کشور

ماهواره «نويد علم و صنعت» هم كه 14 بهمن ماه 88 رونمايي شد نخستين ماهواره علمي دانشجويي کشور است که به صورت بومي ساخته شده و ماموريت آن تصويربرداري از زمين با وضوح تصوير 750 متر مبتني بر روش جاروبي و به صورت تک باند است.

محقق ايراني، نانوذرات مغناطيسي پوشش يافته با كاربردهاي بيولوژيك بهينه ساخت

پژوهشگر دانشگاه صنعتي شريف موفق به ابداع نوعي نانوذرات مغناطيسي پوشش داده شده با پليمر خاص شد كه ضمن كاهش رهايش انفجاري داروي ضد سرطان تا 21 درصد، قابليت استفاده همزمان در تشخيص و درمان بيماري‌ها را داشته و وضوح تصاوير MRI تهيه شده با نانوذرات را نيز افزايش مي‌دهد.

كشف و ثبت بين‌المللي گونه جديد گل‌هاي آفتابگردان به نام محقق ايراني

گونه گياهي جديدي از تيره گل‌هاي آفتابگردان توسط تيم تحقيقاتي گياه‌شناسي پژوهشکده علوم گياهي كشف و به نام گياه‌شناس برجسته دانشگاه فردوسي مشهد نام‌گذاري و ثبت جهاني شد.

گياه صخره‌زي Tanacetum joharchi، يک گونه‌ گياهي جديد از تيره‌ گل آفتاب‌گردان (Asteraceae)، تبار گل مينا (Anthemideae) مي‌باشد که به تازگي نام‌گذاري و معرفي شده است. اين گياه زيبا و نادر كه به تعداد بسيار کم در شکاف صخره‌هاي مناطق کوهستاني مرتفع هزارمسجد و بينالود مي‌رويد، به ‌تازگي توسط تيم تحقيقاتي گياه‌شناسي پژوهشکده علوم گياهي جمع‌آوري شده است. شرح مشخصات گياه‌شناسي اين گياه، به صورت مقاله علمي در اواخر سال 2009 ميلادي در مجله تخصصي گياه‌شناسي Nordic Journal of Botany به چاپ رسيده است.

گام تازه محققان ايراني در راستاي ساخت رايانه‌هاي كوانتومي

پژوهشگران فيزيك دانشگاه شيراز به يافته‌هاي جديدي در راستاي ايده ساخت رايانه‌هاي كوانتومي با ظرفيت محاسباتي و سرعتي به مراتب بيشتر از رايانه‌هاي كنوني دست يافته‌اند.

محققان ايراني به دانش استحصال الكتريسته از رسوبات بستر دريا دست يافتند

با تلاش پژوهشگران مركز ملي اقيانوس‌شناسي، ايران به عنوان چهاردهمين كشور دنيا به دانش فني استحصال الكتريسته از رسوبات بستر دريا دست يافت.

دكتر پيمان اقتصادي، عضو هيات علمي مركز ملي اقيانوس شناسي و مجري طرح در خصوص موفقيت محققان مركز در زمينه توليد پيل زيستي رسوبات دريايي گفت: فعاليت‌هاي ميكروب ها در رسوبات دريايي، منبع ولتاژ پيل‌هاي زيستي است.

موفقيت محققان ايراني در توليد هورمون کلسيتونيـن انساني

رييس پژوهشگاه فن‌آوري‌هاي نوين سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران از موفقيت محققان ايراني در توليد هورمون کلسيتونيـن انساني و تلاش براي توليد صنعتي اين دارو در كشور خبر داد.

زيردريايي بدون سرنشين هوشمند با قابليت شناور ماندن بر روي آب در كشور ساخته شد

تيمي از محققان برق و مكانيك دانشگاه‌هاي صنعتي شريف، اميركبير و تهران موفق به ساخت زير دريايي بدون سرنشين هوشمند با قابليت شناور ماندن بر روي آب شدند.

حميد رضا نصيري، دانشجوي برق دانشگاه صنعتي شريف و سرپرست تيم طراحي آرسين دانشگاه صنعتي شريف در رابطه با مشخصات و ويژگي‌هاي اين شناور زير سطحي اظهار كرد: اين زير دريايي به طول يك متر و با سرعت سطحي 11 متر بر ثانيه و سرعت زير سطحي 9 متر بر ثانيه مي تواند در مدت 5 دقيقه حداكثر مسافتي به ميزان 3000 متر را طي كند.  

واحد توليد عصاره آنتي اكسيداني برگ سبزچاي به همت محققان جهاد دانشگاهي راه اندازي شد

محققان پژوهشكده توسعه صنايع شيميايي جهاد دانشگاهي با سرمايه گذاري سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در قالب طرح هاي پژوهشي مراكز كسب و كار كوچك (SBDC) اقدام به راه اندازي واحد توليد و خالص سازي عصاره آنتي اكسيداني از برگ سبز چاي ايراني در مقايس نيمه صنعتي كردند.

به گزارش ايسنا، پژوهشگران و انديشمندان ايراني مقيم خارج از كشور نيز در سالي كه گذشت افتخارات زيادي را كسب كردند كه به پررنگ تر شدن نام «ايران و ايراني» در عرصه جهاني انجاميد. در اين گزارش تنها بخش بسيار كوچكي از آنها را مرور مي‌كنيم:

خلق تصاوير مجازي و معلق در مقابل چشمان كاربر با صفحه نمايش‌هاي لنزي

استاد جوان ايراني دانشگاه واشنگتن با ساخت يك لنز چشمي جديد كه امواج راديويي را براي تامين انرژي يك لامپ LED جمع‌آوري و مهار مي‌كند، راه را براي توليد نوع جديدي از صفحات نمايشي تصوير معلق و مجازي هموار كرد.

اين لنز جديد نمونه اوليه از وسيله‌اي است كه مي‌تواند اطلاعات را تابانده شده از يك وسيله همراه را نمايش دهد.

دكتر بابك پرويز با درك اين مطلب كه اندازه صفحه نمايش يك محدوديت قابل توجه در ابزار همراه است، ايده نمايش دادن تصاوير در درون چشم با استفاده از يك لنز چشمي را ارائه كرده است.

يافته‌هاي جالب محقق ايراني درباره فداكاري در جهان حيوانات

امدادرساني و كمك به هم نوع مانند تيمارداري و مراقبت‌هاي والديني در تمام قلمروهاي جانوري مرسوم است، اما جانوران و حيواناتي كه جان خود را به هنگام مواجه با خطر نجات دهند، بسيار نادر هستند و اين ويژگي تقريبا فقط در دلفين‌ها، ميمون‌هاي كاپوچين و مورچه‌ها مشاهده مي‌شود.

در اين تحقيق جديد، پژوهشگران دريافته‌اند كه اين خصيصه در مورچه‌ها به ميزان شگفت انگيز و حيرت آوري شديد است.

اليس نوبهاري، محقق دانشگاه پاريس نورث با همكاري دستياران خود براي مشاهده اين پديده، شرايط طبيعي را براي مورچه‌اي كه در ميان شن‌ها گرفتار شده بود، شبيه سازي كردند تا عكس العمل ديگر مورچه‌ها را در مقابل اين اتفاق مشاهده كنند، اما در زير مورچه اسير، نايلوني قرار گرفته بود كه آن را محكم در محل نگه‌ مي‌داشت.

نوبهاري و دستياران وي متوجه شدند كه مورچه‌ها در اطراف مورچه قرباني آن قدر شن و غبار را حفر مي‌كنند تا همنوع خود را بيابند و بعد نايلون را جويدند تا بتوانند مورچه را نجات دهند.

نخستين ميكروربات پرنده جهان به سرپرستي يك محقق ايراني ساخته شد

استاد ايراني دانشگاه «واترلو» كانادا با همكاري گروهي از محققان كانادايي موفق به ابداع نخستين ميكروربات پرنده در جهان شد.

دكتر مير بهراد خامسي، استاديار دانشگاه واترلو كانادا كه هدايت پروژه طراحي و ساخت اين ميكروربات پرنده را بر عهده داشته درباره اين دستاورد تكنولوژيك گفت: اين ميكروربات‌هاي پرنده مي‌توانند اشيا و تجهيزات را مخصوصا در طول مدت جراحي‌ها و براي كاربردهايي در مقياس ميكرو دستكاري كرده و يا تغييراتي را كه لازم باشد روي آنها اعمال نمايند.

رييس ايراني آزمايشگاه ميكرورباتيك ماگليو در دانشگاه واترلو خاطرنشان كرد: اين اختراع جديد باعث مي‌شود پژوهشگران روي عمليات بسيار ظريف و حساس و در مقياسهاي بسيار كوچك كنترل بيشتري داشته باشند و به آنها امكان مي‌دهد كه اشياء كوچك را با دقت و ظرافت بيشتري جابه جا كرده و جاسازي كنند.

ابداع روش جديدي براي اصلاح ساختار سطحي نانوپليمرها با همكاري استاد ايراني

يک گروه تحقيقاتي متشکل از دانشمندان دانشگاه «نورث ‌ايسترن»، مؤسسه‌ علوم و فن‌آوري کره، دانشگاه ملي سئول و دانشگاه هاروارد موفق به ابداع روشي براي اصلاح ساختار سطحي پليمرهاي نانومقياس شدند.

دكتر اشکان وزيري، استاديار مهندسي مکانيک و صنايع دانشگاه نورث‌ايسترن و از محققان اصلي اين طرح در اين زمينه گفت: «هدف از اين تحقيق، دست‌يابي به روشي جديد براي اصلاح کنترل‌ شده سطوح پليمري است. درک اثر عوامل مختلف بر روي ويژگي‌هاي پرتو يوني، به ايجاد الگوهاي کنترل ‌شده براي کاربردهاي ويژه کمک مي‌کند.»

ربات فضايي منحصر به فرد با قابليت تغيير شكل خودكار طراحي شد

دو محقق ايراني در آژانس فضايي كانادا و موسسه ESAB در آمريكا موفق به طراحي يك ربات فضايي شده‌اند كه مي‌تواند به طور خودكار شكل و ترتيب آرايش خود را تغيير دهد.

رباتي كه براي كار كردن در فضا طراحي مي‌شود بايد به اصطلاح همه فن حريف باشد و بتواند كارهاي زيادي را به خودي خود و به تنهايي انجام دهد. با در اختيار داشتن چنين رباتي در طول يك ماموريت فضايي، زحمت و هزينه عمليات را براي فضانوردان به ميزان قابل توجهي كاهش مي‌دهد.

دانشگر ايراني دانشگاه بركلي موفق به ابداع نانوستون‌هاي پيل خورشيدي شد

پژوهشگران آزمايشگاه ملي لارنس بركلي در دپارتمان انرژي آمريكا و دانشگاه كاليفرنيا در بركلي به سرپرستي يك استاد ايراني موفق به ساخت پيل‌هاي خورشيدي كارآمد از مواد ارتجاعي ارزان قيمت شدند.

در طرح جديد نيمه رساناهاي فعال نوري در مجموعه‌هايي از ستون هاي نانويي كه هر كدام يك بلور منفرد هستند، پرورش مي يابند.

علي جاوي، پژوهشگر‌ بخش علوم مواد در آزمايشگاه بركلي و استاد مهندس برق و علوم رايانه‌ دانشگاه بركلي گفت: در اين تحقيق به روشي براي توليد انبوه فتوولتائيك هاي كارآمد به منظور بهره‌مندي از انرژي عظيم خورشيد دست پيدا كرده‌ايم. نيمه رساناهاي تك بلوري كاربردهاي زيادي دارند، اما روشهاي استاندارد براي ساخت آنها اقتصادي نيستند.

استاد ايراني دانشگاه كاليفرنيا و گشودن جبهه‌اي تازه در جنگ با سرطان!

دكتر فرهاد پرهامي، استاد و محقق دانشكده پزشكي دانشگاه كاليفرنيا در لس آنجلس با كشف يك مسير مولكولي جديد، مسيري جديد در مقابله با سرطان و بيماري‌هاي ديگر گشود.

اين مسير تازه كشف شده و كليدي در فرايندهاي فيزيولوژيكي بدن نقش دارد كه در عين حال مي تواند بروز سرطان و ساير بيماري ها را موجب شود.

اين يافته به كشف روش هاي درماني و داروهاي جديد با اين شيوه منجر خواهد شد.

استاد ايراني دانشگاه واشنگتن موفق به توليد برق از درختان شد

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن به سرپرستي دكتر بابك پرويز ــ استاديار ايراني مهندسي برق اين دانشگاه - موفق شدند براي نخستين بار از درختان، جريان الكتريكي هر چند اندك ولي قابل اندازه‌گيري و به ميزان كافي براي راه‌اندازي يك مدار الكتريكي بگيرند.

بر اساس تحقيق جديدي كه در نشريه موسسه مهندسان برق و الكترونيك (The IEEE Transactions on Nanotechnology) به چاپ رسيده، مي‌توان از درختان انرژي الكتريكي گرفت كه هر چند ميزان آن اندك است، اما توليد آن در مقادير زياد و قابل توجه امكان پذير است.

دانشگر ايراني دانشگاه بركلي موفق به ابداع نانوستون‌هاي پيل خورشيدي شد

پژوهشگران آزمايشگاه ملي لارنس بركلي در دپارتمان انرژي آمريكا و دانشگاه كاليفرنيا در بركلي به سرپرستي يك استاد ايراني موفق به ساخت پيل‌هاي خورشيدي كارآمد از مواد ارتجاعي ارزان قيمت شدند.

كشف جديد دانشمندان درباره منشاء سلولي سرطان‌ها با همكاري بيوشيميست ايراني

محقق ايراني انستيتو تحقيقات پزشكي «استورز» و همكارانش به يافته‌هاي جديدي در خصوص تركيبات داخل سلول‌ها دست يافته‌اند كه با بررسي اين ساختارها و درك عملكرد آنها مي‌توان به روش‌هاي ريشه‌يي موثر در پيشگيري و درمان سرطانها دست يافت.

علي شيلاتي فر و همكارانش در اين تحقيقات موفق به شناسايي كمپوزيسيون تركيب كروماتين سنترومريك شده‌اند كه ساختار پروتئيني مهمي در داخل سلول به شمار مي‌رود.

استاد ايراني دانشگاه «پوردو»، جوهرمغناطيسي با قابليت توليد ابزار نانوبيولوژيك ساخت

در تلاشي تازه براي توليد ارزان‌تر دستگاه‌ها و تجهيزات با استفاده از فن‌اوري نانو، محققان دانشگاه «پوردو» آمريكا به سرپرستي دكتر ضيايي، استاد ايراني اين دانشگاه، جوهر مغناطيسي‌اي توليد كرده‌اند كه قابليت چاپ روي هر كاغذي را دارد و پس از چاپ آن را به ماده‌اي براي ساخت موچين‌هاي كوچك و يا حتي ميكروبلندگوها تبديل مي‌كند. در اين تكنيك از نانوذرات اكسيد آهن معلق در يك جوهر روغني استفاده مي‌شود. به محضي كه روغن روي تكه‌اي كاغذ چاپ شود، كاغذ خاصيت مغناطيسي پيدا مي‌كند.

محققان پوردو براي اثبات اين مفهوم يك اهرم مغناطيسي كوچك ساختند و آن را با دستكاري يك ميدان مغناطيسي به كار انداختند.

همكاري محققان ايراني و سوئيسي در ساخت نانوآنتن

متخصصان نانواپتيک ايراني با همکاري پژوهشگران دانشگاه سوئيس، با بررسي ويژگي‌هاي نانوآنتن‌ها، موفق به شناسايي مواد گوناگون در ساخت آنها شدند.

دکتر احمد محمدي، پژوهشگر دانشگاه خليج‌فارس است که در زمينه به کارگيري و بهبود روش‌هاي محاسباتي در شاخه‌هاي نانواپتيک و نانوفوتونيک فعاليت دارد با اعلام اين مطلب گفت: در پژوهش اخير، به بررسي تاثير جنس نانوذرات روي بهره کوانتومي و نرخ گسيل در طراحي نانوآنتن‌ها پرداخته‌ايم.

يافته‌هاي جالب محقق ايراني دانشگاه هاروارد در زمينه پيشگيري از «ام اس»

براساس يافته‌هاي دكتر فريبا ميرزايي، محقق ايراني دانشگاه هاروارد، خطر بروز بيماري «ام اس» در نوزادان مادراني كه در دوران بارداري به ميزان كافي شير مصرف كرده‌ و يا در رژيم غذايي خود از ويتامين D استفاده کرده اند، كمتر است.

استاد ايراني دانشگاه كاروليناي شمالي موفق به ساخت پوشش هوشمند پيوند اعضا شد

دكتر افسانه ربيعي، استاديار ايراني دانشگاه كاروليناي شمالي و همكارانش موفق به طراحي يك «پوشش هوشمند» شده‌اند كه به اعضاي پيوندي جراحي كمك مي‌كند با استخوان‌ها بهتر پيوند برقرار كرده و عفونت‌ها را نيز از اين بافتها بزدايند.

وقتي بيماران جراحي پيوند استخوانهاي ران، زانو يا حتي دندان داشته باشند، اين خطر وجود دارد كه عضو پيوند زده شده توسط بدن بيمار پس زده شود؛ اما اين پوشش هوشمند اين خطر را با تقويت رشد استخوانها به درون عضو پيوندي، به حداقل مي‌رساند.

ابداع روش جديد تصويربرداري تومورهاي مغزي با همكاري محقق ايراني دانشگاه واشنگتن

در يك تحقيق جديد كه با همكاري محققاني از دانشگاه واشنگتن و موسسه ملي سرطان و دانشگاه جان هاپكينز آمريكا با بودجه موسسات ملي سلامت و فلوشيپ موسسه ملي سرطان آمريكا و شركت موتور فورد انجام شده،

دانشمندان موفق شدند با استفاده از نانوذرات سلولهاي تومور را درخشان و واضح كنند به طوري كه به طور دقيق تر قابل مشاهده و رديابي باشند.

در اين تكنيك كه با همكاري اميد ويسه، محقق ايراني دانشگاه واشنگتن ارائه شده، نانوذرات فلوئورسنت به درون جريان خون تزريق مي‌شوند به طوري كه بدون خطر از مانع خوني - مغزي عبور كنند. اين مانع تقريبا غير قابل نفوذ است و از مغز در برابر عفونتها محافظت مي كند.

نتيجه كاربرد اين تكنيك اين بود كه با كمك نانوذرات قدرت وضوح و كيفيت تصاوير ام آر آي و نيز تصويربرداري نوري بهبود پيدا كرد. اين تصاوير در جراحي هاي تومور مورد استفاده قرار مي گيرند و هرچه واضح تر باشند در بهبود كيفيت جراحي موثرتر است.

محققان ايراني در سوئد موفق به توليد سوخت از البسه مستعمل شدند

سه محقق ايراني در دانشگاه «بوروس» سوئد به روشي كاملا بديع براي توليد سوخت دست پيدا كرده‌اند كه مي‌تواند تحولي عملي در توليد ارزان و گسترده سوخت‌هاي جايگزين و پاك ايجاد كند.

با اين روش مي‌توان از هر چهارم كيلوگرم پارچه به طور متوسط بيش از يك كيلوگرم اتانول توليد كرد كه مي‌تواند سوخت يك خودرو معمولي در اروپا را براي بيش از 20 كيلومتر تامين كند.دكتر كيخسرو كريمي ــ استاديار دانشكده مهندسي شيمي دانشگاه صنعتي اصفهان ــ كه حين دوره تحقيقاتي خود در دانشگاه بوروس با همكاري دكتر محمد طاهرزاده، استاد و اعظم جيحاني پور، دانشجوي دكتري آن دانشگاه موفق به اجراي اين طرح تحقيقاتي در حوزه انرژي‌هاي جايگزين شده است گفت: در اين تحقيقات موفق به ساخت ماده اي شده ايم كه قادر است هر نوع پارچه را به سوخت تبديل كند، به اين ترتيب مي‌توان انواع لباس‌هاي كهنه از جنس جين و ساير پارچه ها را به تركيبات سوختي قابل استفاده در خودروها تبديل كرد.

تقدير از دو دانشگر ايراني در تالار مشاهير مخترعان ايالت نيوجرسي

تالار مشاهير مخترعان ايالت نيوجرسي آمريكا طي مراسمي از دو پژوهشگر ايراني دانشگاه علوم و فن‌آوري نيوجرسي (NJIT) تقدير كرد.

علي عبدي دانشيار دانشكده مهندسي الكترونيك و كامپيوتر دانشگاه نيوجرسي به دليل اختراع بين‌رشته‌يي خود در زمينه مهندسي بيولوژي موفق به كسب اين افتخار شد.

وي سال پيش از آن نيز به دليل تحقيقاتش در زمينه ارتباطات آكوستيك موفق به دريافت همين جايزه شده بود.

عبدي كه در سال 2006 هم برنده جايزه اي آموزشي از دانشگاه نيوجرسي شده بود جايزه امسال خود را با دكتر عفت اماميان موسس شركتي موسوم به ATNT (فن‌آوري‌هاي پيشرفته براي تكنيك‌هاي درماني جديد) قسمت كرده كه با تمركز تحقيقات خود بر شناسايي عوامل مولكولي مؤثر در بيماري‌ها جنبه‌هاي بيولوژيك فن‌آوري ابداعي را طراحي كرده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha