• جمعه / ۲۳ اسفند ۱۳۸۷ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8712-12875

مديرعامل شرکت نفت‌وگاز پارس خبر داد: وعده رييس‌جمهور بر تخصيص 16ميليارد دلار به پارس‌جنوبي سرمايه‌گذاري 15 ميليارد دلاري در ميادين پارس شمالي، گلشن و فردوسي

توسعه ميادين پارس شمالي، گلشن و فردوسي که قرارداد توسعه آنها با شرکت سينوک چين و SKS مالزي امضا شده است در مجموع به بيش از 15 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز دارند.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) علي وکيلي ـ مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس ـ در يك گفت‌وگوي خبري اظهار کرد: ميزان سرمايه‌گذاري انجام شده در فازهاي به بهره‌برداري رسيده پارس جنوبي از زمان ابتداي توسعه اين ميدان 30 ميليارد دلار شده است.

وي افزود: در حال حاضر قراردادهاي در حال اجرا در پارس جنوبي حدود 20 ميليارد دلار است و پيش‌بيني مي‌شود در آينده نزديک بجز توسعه ميدان‌هاي پارس شمالي و گلشن و فردوس، در بخش هاي بالادست پارس جنوبي و ساخت واحدهاي شيرين‌سازي حدود 30 ميليارد دلار قرارداد امضا خواهد شد.

به گفته او علاوه بر تخصيص سرمايه يک ميليارد دلاري از حساب ذخيره ارزي به توسعه فارهاي 15 و 16 پارس جنوبي طي ماه‌هاي گذشته، از وعده رييس جمهور مبني بر تخصيص 16 ميليارد دلار ديگر از حساب ذخيره ارزي به توسعه فازهاي ميدان گازي پارس جنوبي در سال آينده خبر داد.

وکيلي با بيان اينکه امروز (جمعه) پالايشگاه فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي به ارزش حدود سه ميليارد دلار از مجموع هزينه 4.1 ميليارد دلاري فازهاي 9 و 10 بهره برداري شد، خاطرنشان کرد: از مجموع اين سرمايه‌گذاري حدود 1.1 ميليارد دلار آن از طريق فايناس از شرکت‌ها و بانک‌هاي اروپايي تامين شده است.

وي با اشاره به شروع عمليات اجرايي اين پروژه در سال 1382 توضيح داد: پالايشگاه فازهاي 9 و 10 اولين پالايشگاهي است که پيش از تکميل 100 درصدي عمليات اجرايي، شروع به توليد کرده است.

او با تاکيد بر اينکه درحال حاضر هفت فاز پارس جنوبي در دست اجراست، تصريح کرد: در سال 1388 در برخي از اين فازهاي مانند 15 و 16 و نيز 17 و 18 پارس جنوبي جهش بلندي ديده خواهد شد که در سال هاي 1389 و 1390 به بهره برداري خواهند رسيد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha