• دوشنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۸۷ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 8711-00205.86112
  • خبرنگار : 90069

كشف نقش يك پروتئين در كاهش چين و چروكهاي پوست

پژوهشگران پروتئيني را شناسايي كرده‌اند كه چين و چروكهاي پوست را از بين مي‌برد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، ‌اين پروتئين جديد RHAMM نام دارد كه از بين بردن چروك‌هاي پوست را كنترل مي‌كند. پژوهشگران اعلام كردند كه با كنترل غلظت‌هاي اين پروتئين مي‌توان به طور بالقوه چروكهاي پوست را بدون نياز به جراحي يا تزريق سموم به سيستم اعصاب از بين برد.

بر اساس نتايج اين تحقيق كه در آزمايشگاه بركلي صورت گرفته، پروتئين مزبور با شيوع چندين سرطان مهم انساني در ارتباط است. به گفته محققان، در روشهاي فعلي كه براي از بين بردن چروكهاي پوستي به كار گرفته مي‌شوند شامل جراحي يا تزريق سم، عوارض جانبي خطرناك و تهديد كننده‌اي وجود دارد كه مي‌تواند منجر به فلج ماهيچه‌اي و يا از دست دادن حالتهاي چهره شود.

پژوهشگران تاكيد كردند: اما اگر روش جديد يعني كنترل غلظت اين پروتئين را بتوانيم جايگزين تكنيك‌هاي قبلي كنيم به اين ترتيب بسياري از اين عوارض جانبي برطرف خواهد شد.

متخصصان مي‌گويند: وقتي سن بالا مي‌رود، سلولهاي چربي در لايه‌هاي زيرين پوست كوچكتر شده و تعداد آنها نيز كمتر مي‌شود به اين ترتيب ديگر اين سلولها قادر نيستند آسيب‌هاي وارد شده به لايه‌هاي مختلف پوستي را ترميم كنند. در نتيجه پوست خشك شده و چين و چروكهايي بر روي آن پديدار مي‌شود.

دكتر مينا بيسل متخصص بيولوژي سلولي در آزمايشگاه بركلي و اداره سرطان سينه با همكاري پروفسور ايوا تورلي از دانشگاه وسترن لونتاريو اين مطالعات را انجام داده‌اند. اين پژوهشگر در بررسي‌هاي خود نقش RHAMM را در تنظيم سيگنال دهي سلولهاي چربي در طول ترميم بافتهاي مجروح و آسيب ديده مانند بريدگي‌هاي پوستي، حمله قلبي و سكته مورد مطالعه قرار داده و با ادامه آزمايشات خود روي موشها به نتايج فوق دست يافته‌اند.

اين محققان دريافتند كه با مسدود كردن فعاليت پروتئين مزبور مي‌توان توليد سلولهاي چربي را تقويت كرده و آنها را جايگزين سلولهايي كرد كه در اثر فرايند پيري از دست رفته‌اند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha