• جمعه / ۱۵ آذر ۱۳۸۷ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8709-09454

*ادامه ممنوعيت صادرات سيمان در بزرگ‌ترين توليدكننده خاورميانه* يك كارشناس پيشنهاد داد: سهميه صادراتي به كارخانه‌ها داده شود

*ادامه ممنوعيت صادرات سيمان در بزرگ‌ترين توليدكننده خاورميانه*
يك كارشناس پيشنهاد داد:
سهميه صادراتي به كارخانه‌ها داده شود

درحالي كه بيش از 150 روز از آزادسازي قيمت سيمان در كشور مي‌گذرد، ادامه ممنوعيت صادرات اين كالاي استراتژيك مشكلات زيادي را براي كارخانه‌هاي سيماني به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حال حاضر به گفته مسوولان وزارت صنايع و معادن هيچ كمبودي در كشور از نظر توليد سيمان وجود نداشته و قيمت اين كالا در اكثر شهرها و استان‌هاي كشور به ويژه با آغاز فصل سرما و كاهش ميزان ساخت‌وشازها به شدت افت پيدا كرده است.

به اين ترتيب شرايط براي آزادسازي صادرات سيمان ايران مهيا شده است. هرچند كه معاون وزير صنايع و معادن چندي پيش تصريح كرد كه عوارض صادراتي سيمان تا پايان سال جاري به طور كامل حذف نخواهد شد و عوارض صادرات سيمان به صورت پله‌اي كاهش خواهد يافت.

اما در حالي كه چندي پيش دولت سهميه صادرات 200 هزار تن سيمان را از كشور صادر كرد، به اعتقاد بسياري از كارشناسان و فعالان صنعت سيمان، صدور اين سهميه تاثير چنداني در بهبود اوضاع فعلي اين صنعت ندارد.

فرامرز دارسرايي - كارشناس صنعت سيمان - در اين باره مي‌گويد: "صادرات سيمان و كلنيكر هر دو همچنان مشمول عوارض صادراتي هستند. سهميه 200 هزارتن براي صادرات سيمان نيز عملا مشمول دريافت عوارض به صورت غيرمستقيم شده است، زيرا كارخانه‌هاي سيماني پيش از اين سهم خود را به حساب مشترك موجود در انجمن سيمان واريز مي‌كردند."

وي با اشاره به اين‌كه حذف عوارض صادراتي كلينكر هم به نفع صنعت سيمان است، عنوان مي‌كند: "دولت بهتر است دست از سياست‌هاي انقباضي برداشته و صادرات سيمان را از كشور آزاد كند. در غير اين صورت سيمان در انبار كارخانه‌ها همچنان باقي‌ مانده و از بين مي‌رود."

او با بيان اين‌كه هنوز هيچ سيماني از كشور صادر نشده است، خاطرنشان مي‌كند: " به احتمال زياد سيمان ايران عمدتا به كشور عراق و با قيمت حدود 105 تا 107 دلار به ازاي هر تن صادر خواهد شد."

وي همچنين با اين پيشنهاد كه در گام اول مي‌توان براي كارخانه‌هاي سيماني سهميه صادراتي تعيين كرد، ادامه داد: " به عنوان مثال بخشي از توليد و يا ظرفيت توليد كارخانه‌هاي سيماني به صادرات اختصاص يابد."

يك كارشناس ديگر صنعت سيمان نيز در اين باره به ايسنا خاطرنشان مي‌كند: " سهميه فعلي 200 هزار تني براي صادرات سيمان اگر بين همه كارخانه‌ها تقسيم شود، عملا چاره‌ساز مشكلات موجود اين صنعت نخواهد بود."

جالب اينجاست كه توليدكننندگان سيمان در يكي از كشورهاي ديگر منطقه خاورميانه نيز به دليل ممنوعيت صادرات دچار مشكل و كاهش سودآوري شده‌اند.

چندي پيش بزرگ‌ترين شركت توليدكننده سيمان عربستان سعودي از كاهش 25 درصدي سودآوري خود در سه ماهه سوم سال جاري خبر داد.

شركت سيمان استان جنوبي با انتقاد از ممنوعيت صادرات سيمان از عربستان اعلام كرده بود كه ركود بخش ساخت‌وساز در اين كشور هزينه‌هاي سنگيني را به توليدكنندگان داخلي سيمان وارد كرده است.

به گفته مقامات اين شركت عربي، افت فروش به دليل قطع شدن صادرات و به تبع آن افزايش هزينه‌هاي توليد و نيروي كار دلايل عمده كاهش سودآوري اين شركت در سه ماهه سوم سال جاري بوده‌اند.

دولت عربستان در اوايل ماه ژوئن سال جاري به منظور بر طرف كردن تنگناهاي تامين سيمان در اين كشور روي صادرات اين كالا ممنوعيت وضع كرده بود.

ايران به عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده سيمان در منطقه خاورميانه پيش‌بيني توليد 48.5 ميليون تن سيمان را در سال جاري كرده است. چندي پيش و با راه‌اندازي 17 طرح سيماني ظرفيت توليد سالانه سيمان در ايران به 55 ميليون تن رسيد و برنامه‌ريزي شده است كه تا پايان امسال نيز ظرفيت توليد سيمان در كشور به 64 ميليون تن برسد. اين در حالي است كه در نيمه نخست سال جاري حدود 24 ميليون تن سيمان در ايران توليد شد.

توليد جهاني سيمان در سال 2007 حدود دو ميليارد و 690 ميليون تن برآورده شد كه اين مقدار در سال 2006 حدود دو ميليارد و 540 ميليون تن بود. همچنين پيش‌بيني‌ مي‌شود تا سال 2012 توليد سيمان در جهان به حدود سه ميليارد و 370 ميليون تن برسد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha