• یکشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۸۷ / ۰۹:۲۰
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8708-10911.79898
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

گره کور ترافيکي در کرمانشاه؛ مقصر کيست؟

گره کور ترافيکي در کرمانشاه؛
مقصر کيست؟

نمي‌خواهيم مثل بيشتر گزارش‌هايي که در مورد ترافيک نوشته مي‌شود بگوييم که ترافيک يکي از مشکلات اجتماعي در جوامع امروزي و در شهرهاي بزرگ از جمله کلانشهري مثل کرمانشاه است، بلکه اين بار مي‌خواهيم بگوييم که اين روزها تحمل بحران ترافيک و اين گره‌هاي کور ترافيکي در کرمانشاه از حد گذشته و ديگر شايد براي خيلي‌ها قابل تحمل نباشد؛ اين روزها با وجود اين گره‌هاي کور ترافيکي هيچ کرمانشاهي ديگر به راحتي نمي‌تواند در ساعات مختلف روز به ويژه عصر و غروب به همراه خانواده خود از خانه بيرون زده و بتواند به راحتي به خانه بازگردد.

اين بار مي‌خواهيم به عوامل مختلفي که در بروز ترافيک و اين گره‌هاي کوري که عصر جديد براي جوامع امروزي به وجود آورده اشاره کنيم و به نوعي سعي در تعريف جمله «گره‌هاي کور ترافيکي در کرمانشاه؛ مقصر کيست؟ » داشته باشيم.

مقصر اول: عدم تناسب معابر با حجم وسايل نقليه

شايد سرمنشا مشکلات کنوني، زمينه تاريخي ايجاد شبکه معابر و راه‌ها باشد، راه يكي از عناصر اصلي شهرها در دوران گذشته بود و شهر کرمانشاه نيز به لحاظ قرار گرفتن در مسير جاده ابريشم، همواره راه‌ها برايش از جايگاه ويژه‌اي برخوردار بوده است.

از آنجايي كه در اين دوران شكل شهرها تابعي از نحوه زندگي اجتماعي و اقتصادي ساكنان بود و از طرفي ديگر در شكل‌گيري آن جنبه‌هاي دفاعي نيز لحاظ مي‌شد، به طور کلي غير از محورهاي اصلي شهر كه از دروازه‌ها شروع مي‌شد، مابقي گذرها تابع شرايطي مانند مسائل اقليمي و امنيتي بودند که همين شرايط موجب شکل‌گيري شبکه راه‌ها به شکلي غيرمنظم مي‌شد، معابر عموما باريک و فقط قابل استفاده عابر پياده بودند و فقط در معابر اصلي و يا محورهايي که به ميادين مرکزي محله متصل مي‌شد، عرض بيشتر شده و عبور اسب و يا گاري ميسر مي‌شد.

به مرور خيابانهاي عريض در حوالي محلات اعيان‌نشين و کنار باغهاي بزرگ احداث شد که در آنها کالسکه‌ها رفت و آمد مي‌کردند.

با گذشت زمان و احداث معابر بزرگتر و عريض‌تر و همچنين رسوخ وسايل نقليه موتوري در بين جامعه موجب بروز دگرگوني عميقي در شکل ظاهري شهر شد، اما متاسفانه بخش عمده‌اي از معابر شهر کرمانشاه با ورود هزاران هزار دستگاه وسايل نقيله چندان تغيير محسوسي نسبت به آن دوران که تنها کالسکه‌ها از معابر عبور مي‌کردند نکرده است.

مهمترين ماحصل دوگانگي در سيستم شبکه معابر و ورود بيش از حد اتومبيل‌ها همين گره‌هاي کور ترافيکي است.

بيش از ‌50 سال است که مردم کرمانشاه منتظر ساماندهي، بهسازي و تعريض خيابان اصلي اين شهر (مدرس) و بافت فرسوده مرکزي آن هستند، تا قبل از شروع به کار شوراي سازمان بهسازي بافت فرسوده شهر کرمانشاه و پيگيري‌هاي مستمر استاندار و ساير اعضا آن شايد به نظر خيلي از شهروندان کرمانشاهي تعريض اين خيابان و ساماندهي آن غير ممکن به نظر مي‌رسيد، اما با تخريب بعضي از اماکن دولتي و خصوصي و توافق‌هاي بعضي از مالکين اين محدوده با سازمان بهسازي و شکل گرفتن چهره جديدي در اين خيابان اين باور در مردم به وجود آمد که بافت فرسوده شهر کرمانشاه تعريض و ساماندهي و بهسازي خواهد شد، اما مدتي است با رکود و توقف يکي از بزرگترين پروژه هاي اين محدوده بنام « فيروزه» و کند بودن ساير پروژه‌ها براساس تاريخ‌هاي نصب شده در تابلوهاي آنها اين شائبه را در ذهن‌ها ايجاد شده که آيا باز تعريض خيابان مدرس با مشکل روبرو شده و نهايتا اينکه اين پروژه کي به اتمام مي‌رسد؟

بهرام اسماعيلي، مديرعامل سازمان بهسازي و نوسازي بافت فرسوده کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،منطقه کرمانشاه، با اشاره به موضوع تعريض خيابان مدرس کرمانشاه افزود: براي کل خيابان مدرس 56 پروژه تعريف شده که تا کنون 25 پروژه را توانسته‌ايم عملي کنيم که اين پروژه‌ها حدود 45 درصد پيشرفت دارند.

وي ادامه داد: با توجه به فعل و انفعالاتي که در بازار سرمايه‌اي دنيا صورت گرفته که اين فعل و انفعالات بر روي جامعه ما نيز بي‌تاثير نبوده، ميل به سرمايه‌گذاري در بين سرمايه‌داران کمتر ديده مي‌شود که همين موضوع باعث شده پروژه‌هايي که در خيابان مدرس نياز به سرمايه‌گذار دارند با مشکل روبرو شوند.

مديرعامل سازمان بهسازي و نوسازي بافت فرسوده کرمانشاه با اشاره به اينکه اتمام پروژه‌هاي تعريض خيابان مدرس کرمانشاه نياز به تامين مالي دارد، گفت: هيچ کس نمي‌تواند بگويد که پروژه‌هاي تعريض خيابان مدرس کي به اتمام مي‌رسد.

اسماعيلي افزود: قبلا 10 ميليارد تومان از بانک کشور بحرين وام به تعريض خيابان مدرس کرمانشاه داده شد که با همان 10 ميليارد تومان توانستيم 25 پروژه را شروع کنيم، اما متاسفانه در حال حاضر هيچ بانک خارجي حاضر نيست که براي تعريض خيابان مدرس به صورت فاينانس به ما وام دهد.

وي ادامه داد: دکتر صارمي شهردار کرمانشاه در تلاش است که بتواند به نحوي موانع پيش روي تعريض خيابان مدرس را مرتفع سازد که ما نيز بتوانيم از شرمندگي مردم کرمانشاه در بياييم.

ورورد حجم بالايي از خودروها به خيابانهايي که از چندين سال قبل تغييري در آنها ايجاد نشده نيز به اين معضل دامن مي‌زند، به طوري که سرهنگ خسرو کوثري‌فر، رييس پليس راهنمايي و رانندگي استان در اين خصوص گفت: خيابان‌هاي مرکزي کرمانشاه همان خيابانهاي 40 سال پيش است، در حالي که سالانه 20 هزار خودرو بر تعداد خودروهاي شهر کرمانشاه افزوده مي‌شود.

مقصر دوم: کمبود پارکينگ در کلانشهر کرمانشاه

يکي ديگر از مهمترين علل بروز اين گره‌هاي کور ترافيکي در کرمانشاه کمبود و يا به عبارتي نبود پارکينگ لازم جهت پارک خودروها در مرکز شهر است، به گونه‌اي که رانندگان به دليل عدم وجود اين پارکينگ‌ها مجبورند خودروهاي خود را در حاشيه خيابان‌ها و معابر شهر پارک کنند که با توجه به کم عرض بودن اين معابر مشکلات بسياري را براي تردد ديگر وسايل نقليه در سطح شهر بوجود مي‌آورند.

اما چندين سال است که مسئولين استان از احداث پارکينگ‌هاي طبقاتي در خيابان مدرس کرمانشاه سخن مي‌گويند، ولي در عمل همچنان خبري از اين پارکينگ‌هاي طبقاتي در کرمانشاه نيست.

بهرام اسماعيلي، مديرعامل سازمان بهسازي و نوسازي بافت فرسوده کرمانشاه در اين زمينه به خبرنگار ايسنا گفت: با توجه به روند احداث پروژه پارکينگ طبقاتي در کرمانشاه، در حال حاضر اسکلت و تير ريزي اين پروژه تمام شده و در مرحله سقف‌زني قرار دارد.

وي ادامه داد: کار احداث اين پروژه از سال گذشته آغاز شد و با توجه به پيشرفت بيش از 35 درصدي آن درحال حاضر، پيش‌بيني مي‌شود که تا پايان سال جاري فاز اول آن به بهره‌برداري برسد.

اسماعيلي خاطرنشان کرد: پروژه پارکينگ طبقاتي کرمانشاه داراي گنجايش 300 اتومبيل در آن واحد است که فاز اول آن گنجايش بيش از 150 اتومبيل را خواهد داشت.

وي گفت: با توجه به مشکلات ترافيکي فراواني که در سطح شهر کرمانشاه ديده مي‌شود قطعا تنها احداث اين پارکينگ طبقاتي جوابگو نخواهد بود، لذا احداث پارکينگ چهار طبقه فيروزه غرب را نيز در دستور کار داريم.

مقصر سوم: مسافرکش‌هاي شخصي

مطابق قانون، حمل مسافر توسط سواري‌هاي شخصي ممنوع است، اما در سطح شهر کرمانشاه رانندگاني که با خودروي سواري شخصي اقدام به مسافرکشي مي‌کنند از تعداد تاکسي‌ها و ديگر خودروهاي عمومي بيشتر است.

اين رانندگان نقليه شخصي که بصورت غيرمجاز در امر جابجائي بار و مسافر مشغول هستند، برخي اوقات مساله مي‌آفرينند و حتي گاهي در وسط خيابان با مسدود کردن راه عبور براي سوار کردن مسافران با رانندگان تاکسي‌ها درگير مي‌شوند، که اين خود از جمله علل بروز گره‌هاي کور ترافيکي در کرمانشاه است.

مقصر چهارم: بي‌توجهي رانندگان به قوانين رانندگي

وجود خصيصه‌هاي شخصيتي ناكشيبا، بي‌توجهي به قوانين راهنمايي و رانندگي، بي‌قراري و بي دقتي در امور رانندگي، قدرت طلبي و زورمداري يا به نوعي خودخواهي، بي پروايي و ... هر يك از اين مولفه‌هاي فوق مي‌تواند به الگوهايي از رفتارهاي تهاجمي و تخلفات خاص در رانندگي منجر شود که بروز اين رفتارهاي تهاجمي از مهمترين عوامل ايجاد گره‌هاي کور ترافيکي در کرمانشاه به شمار مي آيد.

هر چند در ايران چندين نوع گواهينامه شامل گواهينامه رانندگي پايه يک و دو، موتورسيکلت، ويژه و تراکتور وجود دارد، ولي متأسفانه بدليل عدم توجه به امر آموزش قبل و بعد از دريافت گواهينامه سطح فرهنگ رانندگي و توجه به قوانين، علائم و مقررات و حقوق سايرين در نزد بخش زيادي از رانندگان کرمانشاهي پايين ديده مي‌شود؛ اما مسئولين استان کرمانشاه براي جلوگيري از اين مشکلات در بحث آموزش رانندگي چه اقداماتي کرده اند؟

سرهنگ کوثري، رييس پليس راهنمايي و رانندگي استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه کرمانشاه، در خصوص مراکز آموزش رانندگي و صدور گواهينامه گفت: در حال حاضر 38 آموزشگاه رانندگي در سطح استان که 17 آموزشگاه آن در شهر کرمانشاه قرار دارد داير است که به آخرين سيستم‌هاي آموزش نوين مجهز هستند، بر تمامي اين آموزشگاه‌ها نيز نظارت کامل راهنمايي و رانندگي اعمال مي‌شود و با آموزشگاه‌هايي که حتي کمترين تخلفات را داشته باشند برخورد قانوني به عمل خواهد آمد.

مقصر پنجم: افزايش جمعيت شهرنشيني

يکي از مهمترين عواملي که در ايجاد ترافيک در کرمانشاه بسيار بااهميت است افزايش جمعيت شهرنشيني است که از عوامل اصلي اين افزايش جمعيت شهرنشيني ادغام آبادي‌ها و شهرهاي پيراموني کرمانشاه در بافت پيوسته شهر است.

با توجه به بحران‌هاي خشکسالي که چند سال گذشته استان کرمانشاه گريبانگير آن بود و مشکلاتي که اين خشکسالي براي روستائيان به بار آورد، طي اين چند سال همواره شاهد ورود بيش از حد روستائيان به طرف مرکز شهر کرمانشاه بوده‌ايم که حاصل ورود روستائيان به مرکز شهر کرمانشاه، افزايش جمعيت شهرنشينان و تشديد اين گره‌هاي کور ترافيکي بوده است.

مقصر ششم: دستفروشان و مشاغل کاذب خياباني

دستفروشي در چهار راه‌ها و مشاغل كاذبي همچون پاك كردن‌ شيشه ماشين، گل فروشي، دود كردن اسپند، فروش روزنامه و برخي مجلات كه عموما افراد مستمند مشغول به انجام آن هستند، ضمن‌ آن كه جز معضلات اجتماعي محسوب مي‌شوند، جزء معضلات ترافيكي نيز به شمار مي آيد.

فروشندگان سيار ميوه با موتورهاي سه چرخ، چرخ دستي يا وانت‌بار، تكدي‌گري که عموماً توسط افراد معتاد انجام مي شود و ... نيز از جمله عوامل تشديد كننده ترافيك و بروز تصادف در معابر و بزرگراه‌ها محسوب مي‌شوند.

مقصر هفتم: بروز تصادفات

تصادفات يكي از عوامل مهم تشديد ترافيك است، خودروهايي كه تصادف مي‌كنند به علت سابقه ذهني شان از گذشته مبني بر عدم تغيير موقعيت خودرو به منظور شناسايي مقصر، موجب تشديد ترافيك مي‌شوند.

مشاجره رانندگان به محض وقوع تصادف، قطعات جدا شده و شيشه‌هاي خرد شده، توقف رانندگان در حال عبور به منظور بررسي وضعيت تصادف و ارائه اظهارنظرهاي غيركارشناسي توسط آنان خود همگي از عوامل مؤثر در افزايش و تشديد ترافيك محسوب مي‌شوند.

مقصر هشتم: نقص فني خودروها

نقص فني خودروها به خصوص خودروهاي فرسوده در معابر و به ويژه بزرگراه‌ها و شريان‌هاي كليدي، توقف‌هاي دوبله و بعضا 3 رديفه خودروها در خيابانها و پس‌زدگي ترافيك ده‌ها و صدها متر قبل و بعد از خودروهاي متوقف، اشكالات نرم‌افزاري چراغ‌هاي راهنمايي و كنترل آنها توسط عوامل انساني، قطع برق چراغ‌ها و تاريكي معابر به واسطه اين مسئله از ديگر عوامل پنهان مؤثر در ترافيك شهر کرمانشاه هستند.

مقصر نهم: عمليات‌هاي عمراني يا چاله‌چوله‌ها

يکي ديگر از عواملي که در بروز ترافيک شهر کرمانشاه سهم قابل توجهي را دارد همين چاله‌چوله‌هاي خيابان‌ها و معابر اصلي شهر کرمانشاه است؛ به طوري که خيابان يا معبري در کرمانشاه وجود ندارد که حداقل قسمتي از آن در دست تعمير و يا کنده کاري نباشد، وجود اين عمليات‌هاي عمراني و يا به عبارتي چاله‌چوله‌ها باعث کندي در عبور و مرور وسايل نقليه شده که در اثر آن نيز راه بندان‌ها و در نهايت گره‌هاي کور ترافيکي شکل مي‌گيرد.

مقصر دهم: جايگاه‌هاي سوخت رساني

وجود پمپ‌هاي بنزين، گازوئيل و جايگاه‌هاي گاز در محدوده مركز شهر کرمانشاه و تشكيل صف‌هاي طولاني در مسير آنها شايد يکي ديگر از علل بروز گره‌هاي کور ترافيکي در کرمانشاه باشد.

اقدام برخي از شهروندان به پارك خودرو در حاشيه پمپ‌هاي بنزين به منظور دريافت بنزين صدقه‌اي يا صلواتي يا خريد بنزين آزاد و جايگاه‌هاي اندک سوخت CNG که خودروهاي گازسوز و دوگانه سوز مجبورند ساعت‌ها در صفوف طولاني اين جايگاه‌ها در انتظار سوختگيري بمانند، خود دليلي آشکار بر ايجاد ترافيک در کرمانشاه است.

و اما در نهايت؛ مقصر اصلي كيست؟

شايد هرگز نتوان يک پاسخ دقيق به پرسش «به راستي چه کسي مقصر است؟ » در بحث ترافيک داد و بايد بگوييم که شخص يا کسي به تنهايي نمي‌تواند در اين امر مقصر باشد.

اما يک دسته بندي کلي مي توان ارائه داد و اينکه مقصر اصلي فرهنگ، مديريت، بودجه و شرايط اجتماعي ماست که دست به دست هم مي‌دهند و روز به روز بر اين گره‌هاي کور ترافيکي مي‌افزايند و تا زماني که مشکلات اين چهار عامل اصلي در جامعه کرمانشاه مرتفع نشود، هرگز شاهد خيابان‌هايي آرام در شهر کرمانشاه و رواني آسوده در بين رانندگان و مردم نخواهيم بود.

حل اين معضل تنها با تلاش يک ارگان يا سازمان که رسما مسئوليت را به عهده دارد امکان‌پذير نيست و تلاش و مساعدت جمعي و زنجير‌وار را در اين زمينه طلب مي‌کند تا شهروندان کرمانشاهي بيش از اين بر اثر ترافيک متضرر (وقت، زمان و سلامتي) نشوند.

شايد دولت با پرداخت درصد بيشتري از عوارض خودروهاي داخل، شهرداري با ارايه نظرات و طرح‌هاي کارشناسان خبره و استفاده از تکنولوژي‌هاي برتر روز، سازمان حمل ونقل و ترافيک با اجراي به موقع و سريع طرح‌ها، مردم با رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي و ... بتوانند به حل اين معضل و يا حداقل کاهش آن کمک کنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha